Programmabegroting 2020
|
Blz. 1
|
Inleiding begroting 2020
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Programma 1 Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 4
|
Toelichting
|
Blz. 5
|
Beleidsnota's
|
Blz. 6
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 7
|
Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 8
|
b20 10. Handhaving
|
Blz. 9
|
b20 11. Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 10
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 11
|
Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer
|
Blz. 12
|
Taakveld 1.2 Openbare orde en Veiligheid
|
Blz. 13
|
Verbonden partijen
|
Blz. 14
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 15
|
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 16
|
Toelichting
|
Blz. 17
|
Beleidsnota's
|
Blz. 18
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 19
|
Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 20
|
b20 12. Mobiliteit
|
Blz. 21
|
b20 13. Optimale verbindingen tussen kernen
|
Blz. 22
|
b20 33. Verbeteren infrastructuur Elst Noord
|
Blz. 23
|
b20 34. Stationsomgeving Zetten-Andelst
|
Blz. 24
|
b20 51. Bestrijding invasieve plantensoorten
|
Blz. 25
|
b20 52. Rehabilitatie Vogelenzang Elst
|
Blz. 26
|
b20 53. Vervanging wegdekken Poort van Midden Gelderland
|
Blz. 27
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 28
|
Taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer
|
Blz. 29
|
Taakveld 2.2 Parkeren
|
Blz. 30
|
Taakveld 2.5 Openbaar vervoer
|
Blz. 31
|
Programma 3 Economische zaken
|
Blz. 32
|
Toelichting
|
Blz. 33
|
Beleidsnota's
|
Blz. 34
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 35
|
Economische zaken
|
Blz. 36
|
b20 15. Economisch Uitvoeringsprogramma
|
Blz. 37
|
Ondersteuning agrarische sector
|
Blz. 38
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 39
|
Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling
|
Blz. 40
|
Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
|
Blz. 41
|
Taakveld 3.3 Bedrijfsloket- en regelingen
|
Blz. 42
|
Verbonden partijen
|
Blz. 43
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 44
|
Programma 4 Onderwijs
|
Blz. 45
|
Toelichting
|
Blz. 46
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 47
|
Onderwijs
|
Blz. 48
|
b20 16. Strategisch Meerjarig Huisvestingsplan 2020
|
Blz. 49
|
b20 17. Doorlopende leerlijn
|
Blz. 50
|
b20 37. Huisvesting OBC
|
Blz. 51
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 52
|
Taakveld 4.1 Openbaar basisonderwijs
|
Blz. 53
|
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting
|
Blz. 54
|
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
|
Blz. 55
|
Verbonden partijen
|
Blz. 56
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 57
|
Programma 5 Cultuur, sport en recreatie
|
Blz. 58
|
Toelichting
|
Blz. 59
|
Beleidsnota's
|
Blz. 60
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 61
|
Cultuur, sport en recreatie
|
Blz. 62
|
b20 18. Sportnota
|
Blz. 63
|
b20 19. Uitvoering nota Kunst, cultuur en Erfgoed
|
Blz. 64
|
b20 20. Nota toerisme en recreatie
|
Blz. 65
|
b20 31. Visie op zwembaden
|
Blz. 66
|
b20 32. Actualisering Kwaliteitsplan Beheerplan Openbare Ruimte
|
Blz. 67
|
b20 35. Landschapspark Park Lingezegen
|
Blz. 68
|
b20 36. Landschapspark De Danenberg
|
Blz. 69
|
b20 41. Visie op bibliotheek
|
Blz. 70
|
Meer muziek in de klas
|
Blz. 71
|
Overbetuwe Doet
|
Blz. 72
|
Vastgoedregisseur
|
Blz. 73
|
Knuffelbijen (Amendement)
|
Blz. 74
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 75
|
Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering
|
Blz. 76
|
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties
|
Blz. 77
|
Taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
|
Blz. 78
|
Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed
|
Blz. 79
|
Taakveld 5.6 Media (bibliotheek en lokale omroep)
|
Blz. 80
|
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
|
Blz. 81
|
Verbonden partijen
|
Blz. 82
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 83
|
Programma 6 Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening
|
Blz. 84
|
Toelichting
|
Blz. 85
|
Beleidsnota's
|
Blz. 86
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 87
|
Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening
|
Blz. 88
|
b20 03. Passende inrichting Sociaal Domein
|
Blz. 89
|
b20 04. Passende voorzieningen Sociaal Domein
|
Blz. 90
|
b20 05. Participatie
|
Blz. 91
|
b20 06. Armoedebeleid
|
Blz. 92
|
b20 21. Wanmolen
|
Blz. 93
|
b20 22. Dorpshart Heteren
|
Blz. 94
|
b20 25. MFC Valburg
|
Blz. 95
|
b20 26. MFC Herveld
|
Blz. 96
|
b20 27. MFC Randwijk
|
Blz. 97
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 98
|
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
|
Blz. 99
|
Taakveld 6.2 Wijkteams
|
Blz. 100
|
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen
|
Blz. 101
|
Taakveld 6.4 Begeleide participatie
|
Blz. 102
|
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
|
Blz. 103
|
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
|
Blz. 104
|
Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
|
Blz. 105
|
Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
|
Blz. 106
|
Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18-
|
Blz. 107
|
Verbonden partijen
|
Blz. 108
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 109
|
Programma 7 Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 110
|
Toelichting
|
Blz. 111
|
Beleidsnota's
|
Blz. 112
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 113
|
Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 114
|
b20 02. Routekaart duurzaamheid 2017-2020
|
Blz. 115
|
b20 55. Milieustraat
|
Blz. 116
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 117
|
Taakveld 7.1 Volksgezondheid
|
Blz. 118
|
Taakveld 7.2 Riolering
|
Blz. 119
|
Taakveld 7.3 Afval
|
Blz. 120
|
Taakveld 7.4 Milieubeheer
|
Blz. 121
|
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen
|
Blz. 122
|
Verbonden partijen
|
Blz. 123
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 124
|
Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
|
Blz. 125
|
Toelichting
|
Blz. 126
|
Beleidsnota's
|
Blz. 127
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 128
|
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
|
Blz. 129
|
b20 01. Omgevingswet
|
Blz. 130
|
b20 09. Woonagenda
|
Blz. 131
|
b20 53. Vervanging wegdekken Poort van Midden Gelderland
|
Blz. 132
|
b20 14. Railterminal Gelderland (RTG)/Knoop 38
|
Blz. 133
|
b20 23. Dorpshart Oosterhout
|
Blz. 134
|
b20 24. Dorpshart Driel
|
Blz. 135
|
b20 28. Land van Tap
|
Blz. 136
|
b20 30. Elst Centraal
|
Blz. 137
|
b20 38. Schil Zetten / Hemmen
|
Blz. 138
|
b20 39. Wonen onder hoogspanningskabels
|
Blz. 139
|
b20 40. Extra huisvesting statushouders en eigen inwoners
|
Blz. 140
|
b20 58. Herinrichting ’t Fort
|
Blz. 141
|
Motie Dorpshart Zetten
|
Blz. 142
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 143
|
Taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening
|
Blz. 144
|
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
|
Blz. 145
|
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen
|
Blz. 146
|
Verbonden partijen
|
Blz. 147
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 148
|
Programma 9 Financiën en bedrijfsvoering
|
Blz. 149
|
Toelichting
|
Blz. 150
|
Beleidsnota's
|
Blz. 151
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 152
|
Financiën en bedrijfsvoering
|
Blz. 153
|
B20 42. Klantgerichte dienstverlening bij uitvoerende taken
|
Blz. 154
|
b20 43. Strategisch HR beleid
|
Blz. 155
|
b20 44. Van buiten naar binnen bij vormgevende taken
|
Blz. 156
|
b20 45. Professionele bedrijfsvoering / optimale procesinrichting
|
Blz. 157
|
b20 46. Optimale informatievoorziening
|
Blz. 158
|
b20 47. Realiseren toekomstbestendig gemeentehuis
|
Blz. 159
|
b20 48. AO/IB (adm.org./ interne fin. beheersing)
|
Blz. 160
|
b20 49. Nota risicomanagement uitwerken
|
Blz. 161
|
b20 50. Goed rentmeesterschap
|
Blz. 162
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 163
|
Taakveld 0.4 Overhead
|
Blz. 164
|
Programma 10 Algemeen bestuur
|
Blz. 165
|
Toelichting
|
Blz. 166
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 167
|
Algemeen bestuur
|
Blz. 168
|
b20 07. Inwonerparticipatie en 08. Kerngericht werken
|
Blz. 169
|
b20 60. Versterking Regio Arnhem Nijmegen
|
Blz. 170
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 171
|
Taakveld 0.1 Bestuur
|
Blz. 172
|
Taakveld 0.2 Burgerzaken
|
Blz. 173
|
Verbonden partijen
|
Blz. 174
|
Algemene dekkingsmiddelen, VPB, onvoorzien en mutaties reserves
|
Blz. 175
|
Algemene dekkingsmiddelen, VPB en onvoorzien
|
Blz. 176
|
Mutaties reserves per programma
|
Blz. 177
|
Paragrafen
|
Blz. 178
|
I. Lokale lasten
|
Blz. 179
|
Inleiding
|
Blz. 180
|
Het beleidskader van de lokale heffingen
|
Blz. 181
|
Kostendekking 2020 per verordening
|
Blz. 182
|
Lokale lastendruk
|
Blz. 183
|
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
|
Blz. 184
|
II. Weerstandsvermogen
|
Blz. 185
|
Algemeen
|
Blz. 186
|
Risicobeleid
|
Blz. 187
|
Weerstandsratio
|
Blz. 188
|
BBV-indicatoren
|
Blz. 189
|
III. Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 190
|
Inleiding
|
Blz. 191
|
Welke afspraken zijn over het onderhoud van de kapitaalgoederen gemaakt?
|
Blz. 192
|
Kwaliteitsniveaus
|
Blz. 193
|
In plannen vastgelegde kwaliteitsniveaus van het onderhoud
|
Blz. 194
|
Financiële consequenties
|
Blz. 195
|
IV. Financiering
|
Blz. 196
|
Beleidskader
|
Blz. 197
|
Marktontwikkelingen
|
Blz. 198
|
Leningenportefeuille
|
Blz. 199
|
Rente
|
Blz. 200
|
Risicobeheer
|
Blz. 201
|
V. Bedrijfsvoering
|
Blz. 202
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 203
|
Personeel en organisatie
|
Blz. 204
|
Inkoop & contractmanagement
|
Blz. 205
|
Communicatie
|
Blz. 206
|
Informatievoorziening
|
Blz. 207
|
Juridische zaken
|
Blz. 208
|
Beleidsindicatoren bedrijfsvoering
|
Blz. 209
|
VI. Verbonden partijen
|
Blz. 210
|
Inleiding
|
Blz. 211
|
Financieel overzicht
|
Blz. 212
|
Verbonden Partijen
|
Blz. 213
|
VP Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 214
|
01. Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM)
|
Blz. 215
|
02. Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
|
Blz. 216
|
03. Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
|
Blz. 217
|
04. Parkorganisatie (Park Lingezegen)
|
Blz. 218
|
05. Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein regio Centraal Gelderland te Arnhem
|
Blz. 219
|
06. Samenwerkingsverband Euregio Rijn-Waal
|
Blz. 220
|
07. Recreatieschap Over-Betuwe
|
Blz. 221
|
08. Bedrijfsvoeringsorganisatie Vervoersorganisatie Arnhem Nijmegen (BVO-VAN, voorheen DRAN)
|
Blz. 222
|
09. Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem Nijmegen City Region
|
Blz. 223
|
VP Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 224
|
10a. Commandiet Westeraam B.V. te Elst
|
Blz. 225
|
10b. GEM Westeraam Beheer B.V. te Elst
|
Blz. 226
|
10c. GEM Westeraam Elst C.V. te Elst
|
Blz. 227
|
11. Ondernemerscentrum De Schalm B.V. te Andelst/Valburg
|
Blz. 228
|
12. Bank Nederlandse Gemeenten N.V. te Den Haag
|
Blz. 229
|
13. Vitens N.V. te Zwolle
|
Blz. 230
|
VP Stichtingen en verenigingen
|
Blz. 231
|
14. Stichting Samenwerkingsverband Glasvezelnetwerk Arnhem (SSGA)
|
Blz. 232
|
VII. Grondbeleid
|
Blz. 233
|
Inleiding
|
Blz. 234
|
Het gemeentelijk grondbeleid
|
Blz. 235
|
Verlies- en winstneming
|
Blz. 236
|
De te verwachten resultaten van de lopende actieve complexen
|
Blz. 237
|
Risico’s grondexploitatie
|
Blz. 238
|
Grondcomplexen
|
Blz. 239
|
Financiële positie
|
Blz. 240
|
Uiteenzetting financiële positie
|
Blz. 241
|
Algemeen
|
Blz. 242
|
Begrotingssaldi 2020-2023
|
Blz. 243
|
Sociaal domein
|
Blz. 244
|
Ontwikkeling van de Algemene Reserve
|
Blz. 245
|
Uitgangspunten van deze begroting
|
Blz. 246
|
Recapitulatie
|
Blz. 247
|
Financiële begroting
|
Blz. 248
|
I. Financiële gevolgen bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 249
|
Financiële gevolgen bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 250
|
II. Overzicht baten en lasten 2020
|
Blz. 251
|
Overzicht baten en lasten 2020
|
Blz. 252
|
III. Structureel begrotingssaldo
|
Blz. 253
|
Structureel begrotingssaldo
|
Blz. 254
|
IV. Incidentele baten en lasten
|
Blz. 255
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 256
|
V. Vergelijking met voorgaande begrotingsjaren
|
Blz. 257
|
Vergelijking met voorgaande begrotingsjaren
|
Blz. 258
|
VI. Reserves en Voorzieningen
|
Blz. 259
|
Stand en verloop per reserve en voorziening
|
Blz. 260
|
Prognose Algemene Reserve per 31 augustus 2019
|
Blz. 261
|
Structurele toevoegingen en onttrekkingen per reserve
|
Blz. 262
|
VII. Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
|
Blz. 263
|
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
|
Blz. 264
|
VIII. Geprognosticeerde balans
|
Blz. 265
|
Geprognosticeerde balans
|
Blz. 266
|
IX. EMU saldo
|
Blz. 267
|
EMU saldo
|
Blz. 268
|
X. PNL per programma
|
Blz. 269
|
PNL per programma
|
Blz. 270
|
XI. Baten en lasten per taakveld
|
Blz. 271
|
Baten en lasten per taakveld
|
Blz. 272
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|