Programmabegroting 2020 |
Blz. 1 |
Inleiding begroting 2020 |
Blz. 2 |
Programma’s |
Blz. 3 |
Programma 1 Openbare orde en veiligheid |
Blz. 4 |
Toelichting |
Blz. 5 |
Beleidsnota's |
Blz. 6 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 7 |
Openbare orde en veiligheid |
Blz. 8 |
b20 10. Handhaving |
Blz. 9 |
b20 11. Openbare orde en veiligheid |
Blz. 10 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 11 |
Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer |
Blz. 12 |
Taakveld 1.2 Openbare orde en Veiligheid |
Blz. 13 |
Verbonden partijen |
Blz. 14 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 15 |
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 16 |
Toelichting |
Blz. 17 |
Beleidsnota's |
Blz. 18 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 19 |
Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 20 |
b20 12. Mobiliteit |
Blz. 21 |
b20 13. Optimale verbindingen tussen kernen |
Blz. 22 |
b20 33. Verbeteren infrastructuur Elst Noord |
Blz. 23 |
b20 34. Stationsomgeving Zetten-Andelst |
Blz. 24 |
b20 51. Bestrijding invasieve plantensoorten |
Blz. 25 |
b20 52. Rehabilitatie Vogelenzang Elst |
Blz. 26 |
b20 53. Vervanging wegdekken Poort van Midden Gelderland |
Blz. 27 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 28 |
Taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer |
Blz. 29 |
Taakveld 2.2 Parkeren |
Blz. 30 |
Taakveld 2.5 Openbaar vervoer |
Blz. 31 |
Programma 3 Economische zaken |
Blz. 32 |
Toelichting |
Blz. 33 |
Beleidsnota's |
Blz. 34 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 35 |
Economische zaken |
Blz. 36 |
b20 15. Economisch Uitvoeringsprogramma |
Blz. 37 |
Ondersteuning agrarische sector |
Blz. 38 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 39 |
Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling |
Blz. 40 |
Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur |
Blz. 41 |
Taakveld 3.3 Bedrijfsloket- en regelingen |
Blz. 42 |
Verbonden partijen |
Blz. 43 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 44 |
Programma 4 Onderwijs |
Blz. 45 |
Toelichting |
Blz. 46 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 47 |
Onderwijs |
Blz. 48 |
b20 16. Strategisch Meerjarig Huisvestingsplan 2020 |
Blz. 49 |
b20 17. Doorlopende leerlijn |
Blz. 50 |
b20 37. Huisvesting OBC |
Blz. 51 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 52 |
Taakveld 4.1 Openbaar basisonderwijs |
Blz. 53 |
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting |
Blz. 54 |
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
Blz. 55 |
Verbonden partijen |
Blz. 56 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 57 |
Programma 5 Cultuur, sport en recreatie |
Blz. 58 |
Toelichting |
Blz. 59 |
Beleidsnota's |
Blz. 60 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 61 |
Cultuur, sport en recreatie |
Blz. 62 |
b20 18. Sportnota |
Blz. 63 |
b20 19. Uitvoering nota Kunst, cultuur en Erfgoed |
Blz. 64 |
b20 20. Nota toerisme en recreatie |
Blz. 65 |
b20 31. Visie op zwembaden |
Blz. 66 |
b20 32. Actualisering Kwaliteitsplan Beheerplan Openbare Ruimte |
Blz. 67 |
b20 35. Landschapspark Park Lingezegen |
Blz. 68 |
b20 36. Landschapspark De Danenberg |
Blz. 69 |
b20 41. Visie op bibliotheek |
Blz. 70 |
Meer muziek in de klas |
Blz. 71 |
Overbetuwe Doet |
Blz. 72 |
Vastgoedregisseur |
Blz. 73 |
Knuffelbijen (Amendement) |
Blz. 74 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 75 |
Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering |
Blz. 76 |
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties |
Blz. 77 |
Taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
Blz. 78 |
Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed |
Blz. 79 |
Taakveld 5.6 Media (bibliotheek en lokale omroep) |
Blz. 80 |
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
Blz. 81 |
Verbonden partijen |
Blz. 82 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 83 |
Programma 6 Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening |
Blz. 84 |
Toelichting |
Blz. 85 |
Beleidsnota's |
Blz. 86 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 87 |
Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening |
Blz. 88 |
b20 03. Passende inrichting Sociaal Domein |
Blz. 89 |
b20 04. Passende voorzieningen Sociaal Domein |
Blz. 90 |
b20 05. Participatie |
Blz. 91 |
b20 06. Armoedebeleid |
Blz. 92 |
b20 21. Wanmolen |
Blz. 93 |
b20 22. Dorpshart Heteren |
Blz. 94 |
b20 25. MFC Valburg |
Blz. 95 |
b20 26. MFC Herveld |
Blz. 96 |
b20 27. MFC Randwijk |
Blz. 97 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 98 |
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
Blz. 99 |
Taakveld 6.2 Wijkteams |
Blz. 100 |
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen |
Blz. 101 |
Taakveld 6.4 Begeleide participatie |
Blz. 102 |
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie |
Blz. 103 |
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) |
Blz. 104 |
Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ |
Blz. 105 |
Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- |
Blz. 106 |
Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18- |
Blz. 107 |
Verbonden partijen |
Blz. 108 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 109 |
Programma 7 Volksgezondheid en milieu |
Blz. 110 |
Toelichting |
Blz. 111 |
Beleidsnota's |
Blz. 112 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 113 |
Volksgezondheid en milieu |
Blz. 114 |
b20 02. Routekaart duurzaamheid 2017-2020 |
Blz. 115 |
b20 55. Milieustraat |
Blz. 116 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 117 |
Taakveld 7.1 Volksgezondheid |
Blz. 118 |
Taakveld 7.2 Riolering |
Blz. 119 |
Taakveld 7.3 Afval |
Blz. 120 |
Taakveld 7.4 Milieubeheer |
Blz. 121 |
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen |
Blz. 122 |
Verbonden partijen |
Blz. 123 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 124 |
Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting |
Blz. 125 |
Toelichting |
Blz. 126 |
Beleidsnota's |
Blz. 127 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 128 |
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting |
Blz. 129 |
b20 01. Omgevingswet |
Blz. 130 |
b20 09. Woonagenda |
Blz. 131 |
b20 53. Vervanging wegdekken Poort van Midden Gelderland |
Blz. 132 |
b20 14. Railterminal Gelderland (RTG)/Knoop 38 |
Blz. 133 |
b20 23. Dorpshart Oosterhout |
Blz. 134 |
b20 24. Dorpshart Driel |
Blz. 135 |
b20 28. Land van Tap |
Blz. 136 |
b20 30. Elst Centraal |
Blz. 137 |
b20 38. Schil Zetten / Hemmen |
Blz. 138 |
b20 39. Wonen onder hoogspanningskabels |
Blz. 139 |
b20 40. Extra huisvesting statushouders en eigen inwoners |
Blz. 140 |
b20 58. Herinrichting ’t Fort |
Blz. 141 |
Motie Dorpshart Zetten |
Blz. 142 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 143 |
Taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening |
Blz. 144 |
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) |
Blz. 145 |
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen |
Blz. 146 |
Verbonden partijen |
Blz. 147 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 148 |
Programma 9 Financiën en bedrijfsvoering |
Blz. 149 |
Toelichting |
Blz. 150 |
Beleidsnota's |
Blz. 151 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 152 |
Financiën en bedrijfsvoering |
Blz. 153 |
B20 42. Klantgerichte dienstverlening bij uitvoerende taken |
Blz. 154 |
b20 43. Strategisch HR beleid |
Blz. 155 |
b20 44. Van buiten naar binnen bij vormgevende taken |
Blz. 156 |
b20 45. Professionele bedrijfsvoering / optimale procesinrichting |
Blz. 157 |
b20 46. Optimale informatievoorziening |
Blz. 158 |
b20 47. Realiseren toekomstbestendig gemeentehuis |
Blz. 159 |
b20 48. AO/IB (adm.org./ interne fin. beheersing) |
Blz. 160 |
b20 49. Nota risicomanagement uitwerken |
Blz. 161 |
b20 50. Goed rentmeesterschap |
Blz. 162 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 163 |
Taakveld 0.4 Overhead |
Blz. 164 |
Programma 10 Algemeen bestuur |
Blz. 165 |
Toelichting |
Blz. 166 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 167 |
Algemeen bestuur |
Blz. 168 |
b20 07. Inwonerparticipatie en 08. Kerngericht werken |
Blz. 169 |
b20 60. Versterking Regio Arnhem Nijmegen |
Blz. 170 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 171 |
Taakveld 0.1 Bestuur |
Blz. 172 |
Taakveld 0.2 Burgerzaken |
Blz. 173 |
Verbonden partijen |
Blz. 174 |
Algemene dekkingsmiddelen, VPB, onvoorzien en mutaties reserves |
Blz. 175 |
Algemene dekkingsmiddelen, VPB en onvoorzien |
Blz. 176 |
Mutaties reserves per programma |
Blz. 177 |
I. Lokale lasten |
Blz. 178 |
Inleiding |
Blz. 179 |
Het beleidskader van de lokale heffingen |
Blz. 180 |
Kostendekking 2020 per verordening |
Blz. 181 |
Lokale lastendruk |
Blz. 182 |
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen |
Blz. 183 |
II. Weerstandsvermogen |
Blz. 184 |
Algemeen |
Blz. 185 |
Risicobeleid |
Blz. 186 |
Weerstandsratio |
Blz. 187 |
BBV-indicatoren |
Blz. 188 |
III. Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 189 |
Inleiding |
Blz. 190 |
Welke afspraken zijn over het onderhoud van de kapitaalgoederen gemaakt? |
Blz. 191 |
Kwaliteitsniveaus |
Blz. 192 |
In plannen vastgelegde kwaliteitsniveaus van het onderhoud |
Blz. 193 |
Financiële consequenties |
Blz. 194 |
IV. Financiering |
Blz. 195 |
Beleidskader |
Blz. 196 |
Marktontwikkelingen |
Blz. 197 |
Leningenportefeuille |
Blz. 198 |
Rente |
Blz. 199 |
Risicobeheer |
Blz. 200 |
V. Bedrijfsvoering |
Blz. 201 |
Bedrijfsvoering |
Blz. 202 |
Personeel en organisatie |
Blz. 203 |
Inkoop & contractmanagement |
Blz. 204 |
Communicatie |
Blz. 205 |
Informatievoorziening |
Blz. 206 |
Juridische zaken |
Blz. 207 |
Beleidsindicatoren bedrijfsvoering |
Blz. 208 |
VI. Verbonden partijen |
Blz. 209 |
Inleiding |
Blz. 210 |
Financieel overzicht |
Blz. 211 |
Verbonden Partijen |
Blz. 212 |
VP Gemeenschappelijke regelingen |
Blz. 213 |
01. Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) |
Blz. 214 |
02. Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) |
Blz. 215 |
03. Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven) |
Blz. 216 |
04. Parkorganisatie (Park Lingezegen) |
Blz. 217 |
05. Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein regio Centraal Gelderland te Arnhem |
Blz. 218 |
06. Samenwerkingsverband Euregio Rijn-Waal |
Blz. 219 |
07. Recreatieschap Over-Betuwe |
Blz. 220 |
08. Bedrijfsvoeringsorganisatie Vervoersorganisatie Arnhem Nijmegen (BVO-VAN, voorheen DRAN) |
Blz. 221 |
09. Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem Nijmegen City Region |
Blz. 222 |
VP Vennootschappen en coöperaties |
Blz. 223 |
10a. Commandiet Westeraam B.V. te Elst |
Blz. 224 |
10b. GEM Westeraam Beheer B.V. te Elst |
Blz. 225 |
10c. GEM Westeraam Elst C.V. te Elst |
Blz. 226 |
11. Ondernemerscentrum De Schalm B.V. te Andelst/Valburg |
Blz. 227 |
12. Bank Nederlandse Gemeenten N.V. te Den Haag |
Blz. 228 |
13. Vitens N.V. te Zwolle |
Blz. 229 |
VP Stichtingen en verenigingen |
Blz. 230 |
14. Stichting Samenwerkingsverband Glasvezelnetwerk Arnhem (SSGA) |
Blz. 231 |
VII. Grondbeleid |
Blz. 232 |
Inleiding |
Blz. 233 |
Het gemeentelijk grondbeleid |
Blz. 234 |
Verlies- en winstneming |
Blz. 235 |
De te verwachten resultaten van de lopende actieve complexen |
Blz. 236 |
Risico’s grondexploitatie |
Blz. 237 |
Grondcomplexen |
Blz. 238 |
Uiteenzetting financiële positie |
Blz. 239 |
Algemeen |
Blz. 240 |
Begrotingssaldi 2020-2023 |
Blz. 241 |
Sociaal domein |
Blz. 242 |
Ontwikkeling van de Algemene Reserve |
Blz. 243 |
Uitgangspunten van deze begroting |
Blz. 244 |
Recapitulatie |
Blz. 245 |
I. Financiële gevolgen bestaand en nieuw beleid |
Blz. 246 |
Financiële gevolgen bestaand en nieuw beleid |
Blz. 247 |
II. Overzicht baten en lasten 2020 |
Blz. 248 |
Overzicht baten en lasten 2020 |
Blz. 249 |
III. Structureel begrotingssaldo |
Blz. 250 |
Structureel begrotingssaldo |
Blz. 251 |
IV. Incidentele baten en lasten |
Blz. 252 |
Incidentele baten en lasten |
Blz. 253 |
V. Vergelijking met voorgaande begrotingsjaren |
Blz. 254 |
Vergelijking met voorgaande begrotingsjaren |
Blz. 255 |
VI. Reserves en Voorzieningen |
Blz. 256 |
Stand en verloop per reserve en voorziening |
Blz. 257 |
Prognose Algemene Reserve per 31 augustus 2019 |
Blz. 258 |
Structurele toevoegingen en onttrekkingen per reserve |
Blz. 259 |
VII. Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen |
Blz. 260 |
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen |
Blz. 261 |
VIII. Geprognosticeerde balans |
Blz. 262 |
Geprognosticeerde balans |
Blz. 263 |
IX. EMU saldo |
Blz. 264 |
EMU saldo |
Blz. 265 |
X. PNL per programma |
Blz. 266 |
PNL per programma |
Blz. 267 |
XI. Baten en lasten per taakveld |
Blz. 268 |
Baten en lasten per taakveld |
Blz. 269 |