Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Beleidskader
Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ), Verordening onroerende-zaakbelastingen gemeente Overbetuwe 2019.
Algemeen
Jaarlijks worden de WOZ-waarden voor woningen en niet-woningen vastgesteld. Deze WOZ-waarde is de grondslag voor de aanslag OZB. Wij zorgen voor een tijdige en correcte verzending van de waardebeschikkingen (WOZ-waarde) en belastingaanslagen. Beschikkingen worden zoveel mogelijk met dagtekening 28 februari 2020 (wettelijke termijn) verzonden. Ook de afhandeling van bezwaarschriften vindt tijdig plaats. De termijn voor het doen van een uitspraak is het einde van het kalenderjaar, maar wij streven ernaar de bezwaren tegen de WOZ-waarde binnen 5 maanden en de bezwaren tegen de overige belastingen binnen 3 maanden af te handelen.
Tariefsontwikkeling
In de Kadernota 2020 staat vermeld dat voor de begroting wordt uitgegaan van een verhoging van 2,5% gelet op het huidige hogere inflatiepercentage. Voor de jaren 2021 t/m 2023 is het percentage nog gehandhaafd op 1,5%.
Herwaardering
Voor het belastingjaar 2020 zal de OZB worden gebaseerd op de nieuwe WOZ-waarden per de waardepeildatum 1 januari 2019. Uitgangspunt is dat schommelingen van WOZ-waardes geen invloed hebben op de hoogte van de gemiddelde aanslag OZB. Niet wanneer waardes dalen, maar ook niet als waardes stijgen. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat bepaalde typen onroerende zaken een waardeontwikkeling laten zien die van het gemiddelde afwijkt, wat dan ook tot een hogere of lagere belastingaanslag zal leiden. De definitieve OZB-tarieven kunnen pas worden vastgesteld nadat de gegevens over de waardeontwikkeling bekend zijn.
Vrijstellingen
Naast de verplichte vrijstelling op grond van artikel 220d van de Gemeentewet zijn in de verordening o.a. vrijstellingen opgenomen voor: onroerende zaken die dienen voor de publieke dienstverlening, straatmeubilair, plantsoenen en begraafplaatsen.
Hondenbelasting
Beleidskader
Verordening hondenbelasting gemeente Overbetuwe 2019.
Algemeen
De hondenbelasting is een algemene belasting waarvan de opbrengst in de algemene middelen vloeit en van waaruit gemeenten zelf mogen bepalen waaraan het wordt besteed. Uit onze inkomsten van de hondenbelasting worden onder andere de aanleg, het onderhoud en de schoonmaak van de hondenvoorzieningen (honden uitlaatplaatsen en hondenlosloopgebieden) betaald.
Tarieven
De tarieven van de hondenbelasting worden in 2020 niet verhoogd.
Vrijstellingen
Honden voor de begeleiding van een gehandicapte of een slechtziende zijn vrijgesteld.
Rioolheffing
Beleidskader
Verordening rioolheffing gemeente Overbetuwe 2019, Gemeentelijk Rioleringsplan Overbetuwe 2018-2022 (GRP).
Algemeen
De rioolheffing wordt geheven voor de bekostiging van beheer en onderhoud van het gemeentelijke rioleringsstelsel. Evenals de afvalstoffenheffing is de rioolheffing kostendekkend: we gaan uit van het principe ‘de vervuiler betaalt’. De belasting wordt geheven van de gebruiker van een pand.
De raad heeft een voorziening riolering ingesteld: het verschil tussen de opbrengsten en de kosten van riolering komen ten gunste of ten laste van de voorziening. Als uit de jaarrekening verschillen blijken met het vastgestelde GRP, dan wordt dit verschil bij de tariefvaststelling van het eerstvolgende jaar meegenomen.
Kostenontwikkelingen
De totale kosten voor riolering stijgen met ruim € 120.000. De belangrijkste oorzaken zijn:
- Hogere stijging van de salariskosten (Cao-stijging).
- Hogere kapitaallasten (investeringen conform het GRP).
- Kleine stijging van het overheadtarief.
- Voor de materiële kosten: een prijsstijging van 1,5% (conform het GRP).
Tarieven
In het GRP is vastgelegd dat de ontwikkeling van het saldo van de voorziening riolering bepalend is voor de tariefontwikkeling.
Het riooltarief 2019 is eenmalig verlaagd met € 13,50 i.v.m. het voordeel uit de jaarrekening 2017. Het tarief voor de rioolheffing 2019 is vastgesteld op € 93,80 per huishouding. Rekening houdend met de eenmalige verlaging van € 13,50 is in de begroting 2020 uitgegaan van een basistarief van € 107,30.
In de jaarrekening 2018 is een eenmalig voordeel van € 498.000 opgenomen in de voorziening riolering. Om uiteindelijk uit te komen op de beoogde stand van de voorziening riolering per eind 2020 (incl. de nog niet ingecalculeerde lastenverhogingen) kan uiteindelijk bijna € 451.000 worden gebruikt voor de eenmalige verlaging van de tarieven 2020.
De gevolgen voor het riooltarief:
Het basistarief bedraagt (afgeleid van het GRP) € 107,30
Eenmalige verlaging voortvloeiende uit de jaarrekening 2018 € 21,45
Tarief 2020 € 85,85
Vrijstellingen
Geen.
Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
Beleidskader
Artikel 15.33 van de Wet milieubeheer, Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2019.
Algemeen
Voor de reinigingsheffingen geldt het beginsel: de vervuiler betaalt. Om die reden is de 100% kostendekking het uitgangspunt.
Kostenontwikkelingen
De kostenontwikkeling blijkt uit het volgende overzicht (bedragen x € 1.000):
Omschrijving
|
Nadere toelichting
|
bedrag
|
Personele lasten
|
Loonstijgingen (cao)
|
18
|
|
2 fte extra formatie milieustraten (PNL 2020)
|
100
|
Extra kapitaallasten
|
Investeringen milieustraten
|
17
|
Hogere kosten verwerken afvalstoffen
|
Hout (TR 2)
|
60
|
|
Extra kosten afvalbelasting
|
211
|
|
Extra kosten inzamelen PMD (TR 2)
|
211
|
|
Meer PMD (TR 2 en 3)
|
111
|
Aanbestedingen
|
Nieuw contract afvalverwerker
|
239
|
|
Lagere vergoeding voor papier e.d.
|
p.m.
|
Extra comptabele toerekeningen
|
Extra overheadkosten (o.a. extra fte)
|
83
|
|
Extra in te calculeren BTW
|
280
|
Lagere kosten onderhoudsbestek
|
Gevolg aanbesteding 2019 / overige
|
-29
|
|
Totale stijging netto lasten voor afval
|
1.301
|
Tarieven
Uitgaande van 100% kostendekkende tarieven betekent deze kostenverhoging dat de tarieven met gemiddeld 31,8% moeten stijgen. De meeste kostenstijgingen doen zich voor in de variabele kosten en deels in de milieustraat. Het voornemen is om de extra kosten voor 25% in te calculeren in het vaste tarief en voor 75% in het variabele tarief. Ook de tarieven in de milieustraten stijgen met 31,8%.
Precariobelasting op kabels en leidingen
Beleidskader
Verordening precariobelasting gemeente Overbetuwe 2019 en de Verordening op de heffing en invordering van precariobelasting ter zake van buizen, kabels, draden of leidingen gemeente Overbetuwe 2019.
Algemeen
Vanaf 1 januari 2022 is het voor gemeenten niet meer mogelijk om precariobelasting op kabel- en leidingnetwerken te heffen. Tot 1 januari 2022 mag maximaal het tarief dat gold op 10 februari 2016 geheven worden. De geraamde structurele opbrengst wordt in 4 jaar (2018-2021) naar nul afgebouwd.
Vrijstellingen
Geen.
Marktgelden/standplaatsen
Beleidskader
Verordening marktgelden gemeente Overbetuwe 2019.
Algemeen
Iedereen die een standplaats heeft op de wekelijkse markt betaalt marktgeld. Dat geldt ook voor degene die een standplaats heeft voor bijvoorbeeld een dag. Naast marktgeld betalen ze een bedrag voor de elektriciteitsvoorzieningen als daarvan gebruik wordt gemaakt.
Tarieven
Voor de goederenmarkt in Zetten geldt een lager tarief dan voor Elst. De reden hiervoor is de beperktere omvang van de kern Zetten en de markt. De tarieven zijn afgeleid van de in de Tarieventabel leges, behorende bij de legesverordening, opgenomen tarieven voor overige standplaatsen.
In de Kadernota 2020 staat vermeld dat voor de begroting wordt uitgegaan van een verhoging van 2,5% gelet op het huidige hogere inflatiepercentage. Voor de jaren 2021 t/m 2023 is het percentage nog gehandhaafd op 1,5%.
Vrijstellingen
Geen.
Lijkbezorgingsrechten
Beleidskader
Verordening lijkbezorgingsrechten gemeente Overbetuwe 2019.
Algemeen
Voor het gebruik van een algemene begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats worden rechten geheven.
In deze gemeente zijn er drie algemene begraafplaatsen.
Tarieven
In de Kadernota 2020 staat vermeld dat voor de begroting wordt uitgegaan van een verhoging van 2,5% gelet op het huidige hogere inflatiepercentage. Voor de jaren 2021 t/m 2023 is het percentage nog gehandhaafd op 1,5%.
Vrijstellingen
Geen.
Reclamebelasting
Beleidskader
Verordening reclamebelasting gemeente Overbetuwe 2019.
Algemeen
In 2015 is de reclamebelasting ingevoerd ter financiering van de invoering van Centrum Management Elst (CME). Het CME heeft als doel om samen met de ondernemers uit het centrum van Elst en de gemeente een gezond ondernemersklimaat neer te zetten en Elst te promoten in de regio. De reclamebelasting is ingevoerd voor een periode van 5 jaar.
Stichting Centrummanagement Elst (CME) heeft het initiatief genomen om te onderzoeken of een bedrijveninvesteringszone (BIZ) in het centrum van Elst gerealiseerd kan worden. Bij voldoende steun onder de bijdrageplichtigen (eigenaren en gebruikers van WOZ-objecten in het centrum van Elst), middels een draagvlakmeting, wordt per 1 januari 2020 de Verordening bedrijveninvesteringszone centrum Elst 2020-2024 ingevoerd. De verordening reclamebelasting van 2020, waarin de tarieven zijn verhoogd met 2,5% inflatie, wordt dan beëindigd.
Vrijstellingen
De belangrijkste vrijstellingen gelden voor openbare aankondigingen die korter dan 13 weken aanwezig zijn alsmede aankondigingen van de (semi)-overheden, culturele en maatschappelijke instellingen met een ideëel doel en winkeliersverenigingen.
Leges
Beleidskader
Legesverordening gemeente Overbetuwe 2019 en de Tarieventabel leges 2019.
Algemeen
We heffen leges om een gedeelte van onze taken te bekostigen. Deze taken worden in de vorm van een dienst individueel afgenomen door bewoners of bedrijven.
Tarieven
In deze begroting is de verhoging van de leges met 2,5% conform de Kadernota 2020 verwerkt, met uitzondering van de bouw gerelateerde leges voor omgevingsvergunningen die geheven worden met de bouwkosten als grondslag. Een stijging van de bouwkosten leidt immers al tot een verhoging van de leges. Voor sommige diensten heeft het Rijk een maximum tarief ingesteld, zoals voor rijbewijzen, paspoorten en identiteitskaarten. Het uitgangspunt voor de tarieven is gebaseerd op 100% kostendekking.
Vrijstellingen
De belangrijkste vrijstellingen gelden voor: vergunningen/ontheffingen als deze rechtstreeks verband houden met een vergunning voor het organiseren van een evenement. Tevens geldt een vrijstelling voor non-profit instellingen voor vergunningen waarvan de leges niet meer bedragen dan € 305.