Gemeente Overbetuwe voert een solide financieel beleid. We doen geen uitgaven die we niet kunnen betalen en kiezen voor goede lange termijn investeringen. Door realistisch te begroten en regelmatig te rapporteren, houden we grip op onze financiën. We spannen ons in om de gemeentelijke lasten voor onze inwoners op een laag niveau te houden. Om er voor te zorgen dat we ook een robuuste financiële huishouding behouden zijn we in 2020 in afstemming met de gemeenteraad met een traject gestart dat zal leiden tot ombuigingen voor de komende jaren.
Bedrijfsvoering is ondersteunend – niet ondergeschikt - en faciliterend aan ontwikkelingen (uitvoering van speerpunten) in de organisatie. Daarnaast is er een aantal speerpunten waarbij de bedrijfsvoering zelf een leidende rol heeft, en waarvan een deel al eerder in gang is gezet. In 2020 hebben we als gevolg van corona prioriteit gegeven aan de snelle stappen die we moesten zetten op het gebied van digitalisering waarmee is bijgedragen aan een flexibelere werkomgeving.
Enerzijds vraagt de uitvoering van speerpunten om flexibiliteit en maatwerk, anderzijds vragen ze om consistentie en beheersbaarheid / controleerbaarheid. Voor een goede bedrijfsvoering dienen al deze aspecten in een goede balans met elkaar te staan. Om deze balans te behouden, dient continu tussen bestuur en ambtelijke organisatie een dialoog van afstemming / invulling / timing / bijstelling van alle ambities (wettelijke verplichtingen, gemeentelijke speerpunten, maatschappelijk ontwikkelingen etc.) plaats te vinden.
In de paragraaf bedrijfsvoering vindt u nadere informatie over een aantal bedrijfsvoering aspecten.
Uitgaven
10,91%Inkomsten
0,03%Saldo
Programma 9 Financiën en bedrijfsvoering
Uitgaven
10,91%Inkomsten
0,03%Saldo
Beleidsnota's
Terug naar navigatie - Beleidsnota'sFinanciële verordening Overbetuwe 2017
Wat hebben we in 2020 gerealiseerd en welke activiteiten zijn daarvoor verricht?
Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2020 gerealiseerd en welke activiteiten zijn daarvoor verricht?Uitvoeringsagenda 2018-2022
Wat heeft het programma Financiën en bedrijfsvoering gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Financiën en bedrijfsvoering gekost?Exploitatie | Actuele Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Saldo 2020 | |
---|---|---|---|---|
0.4 Overhead. | ||||
Lasten | 14.872 | 14.478 | 393 | |
Baten | -1 | -42 | 41 | |
Totaal 0.4 Overhead. | 14.870 | 14.436 | 435 | |
Gerealiseerd resultaat | 14.870 | 14.436 | 435 |
Toelichting op afwijkingen groter dan € 100.000.
Terug naar navigatie - Toelichting op afwijkingen groter dan € 100.000.0.4 Overhead | voordelen | nadelen | I/S |
- Lagere lasten voor het personeelsbudget. Zie de hierover in de paragraaf bedrijfsvoering opgenomen toelichting. |
375 |
|
I I |
769 | 334 |