Onderwerp |
Advies RKC |
Raadsbesluit |
Follow-up (maart 2020) |
Rekenkamerbrief |
De rekenkamercommissie adviseert de gemeente Overbetuwe om na te gaan in hoeverre zij zelf verantwoordelijk is voor de aanlevering van de ontbrekende data en eventueel andere hulpbronnen, zoals bijvoorbeeld CBS, te hanteren zodat een er volledig en actueel beeld geschetst wordt in de jaarstukken.
|
n.v.t. |
In december 2020 heeft er met de raad een training beleidsindicatoren plaatsgevonden. Op 30 maart 2021 staat de 2e avond gepland hiervoor om op basis van ingestuurd huiswerk dit onderdeel af te ronden. Zodra de nieuwe concern controller er is zal daar de taak neergelegd worden om dit onderwerp in te bedden in de ambtelijke organisatie. |
Rekenkamerrapport |
Omgevingswet: binnen deze voorbereiding verdient het aspect ‘burgerparticipatie’ en dan met name de wijze waar- |
8 dec 2020 |
Het aspect burgerparticipatie en de vormgeving ervan zijn vastgelegd in de Interactiewijzer 2020 (raadsbesluit 8 dec 2020) |
Quickscans naar digitale en schriftelijke toegankelijkheid van de Wmo-pagina’s op de website en -brieven |
Digitaal: gebruik van actievere schrijfstijl, ontbreken van chatfunctie, aanpassen van lettergrootte en voorleesfunctie. |
12 mei 2020 |
Digitaal: |
Rekenkamerrapport |
1. Laat de leerpunten uit de evaluatie opgavegericht werken nalopen en pas de organisatieaanpak daarop zo nodig aan. Dat wil zeggen: geef meer nadruk aan de gewenste cultuurverandering, heroverweeg (of balanceer) de aanpak gegeven de spanning die er bestaat tussen een organische aanpak en een aanpak die start vanuit ‘harde’ organisatieaanpassingen; |
8 sept 2020 |
1. In juli 2020 hebben wij de “Organisatievisie en koers Overbetuwe 2020” vastgesteld. Hierin beschrijven wij de missie van de organisatie en via welke 4 pijlers wij deze missie gaan bereiken, aan de hand van onze kernwaarden als moreel kompas. Daarnaast is eind 2020 de interactievisie “Gemeente Overbetuwe: Samenlevingsgericht, communicatief en betrouwbaar!” vastgesteld. Hierin staat hoe we met onze inwoners willen samenwerken, ook in lijn met de Omgevingswet die 1 januari 2022 in werking treedt. De bouwstenen voor de gewenste cultuurverandering in de organisatie waren daarmee gereed, waarbij de focus meer verlegd kan worden naar het implementeren van de ‘zachte’ kant van organisatieontwikkeling. In 2021 maken we daarmee een start door o.a. actief met de organisatie aan de slag te gaan met onze kernwaarden. |
Quickscan duurzaamheid |
a. Laat u als gemeenteraad conform afspraak informeren en spreek daarop (zo nodig) het college aan. Leg koppelingen tussen nieuwe initiatieven en de routekaart beter vast en geef aan hoe deze bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen; |
4 febr 2020 |
Eerder gaf het college al aan de aanbevelingen aan de raad te herkennen. Op dit moment geven wij dit een plek in actualisatie van de Routekaart Duurzaam Overbetuwe. Wij denken hiermee de raad te kunnen faciliteren in hun rol van controle en kaderstelling. |
Rekenkamerrapport |
• Inventariseer de mate waarin de kaders waarbinnen de kortdurende ondersteuning van het Sociaal Kernteam geboden wordt, bijdraagt aan de beoogde doelstellingen van preventie en afschaling. Zodoende kan een mogelijke beperkende werking van de kaders worden ondervangen. • Koppel een duidelijk doel en streefwaarden aan de 1,63 fte aan opbouwwerk binnen het Sociaal Kernteam. Op die manier kan ingeschat worden of de huidige personele inzet volstaat. • Koppel streefwaarden aan de reeds opgestelde KPI’s zodanig dat het de raad de mogelijkheid biedt mee te kunnen beslissen over en te kunnen sturen op basis van de opgestelde monitor. • Leg meer nadruk op outcome-indicatoren zoals cliëntervaringen in het monitoren van de doelstellingen binnen het Sociaal Domein. Dit vraagt om een aangepaste registratie van de resultaten. • Betrek huisartsen, in lijn met de verantwoordelijkheden van de gemeente, bij beleidsvorming en het opstellen van doelen en inventariseer bij huisartsen welke vorm voor hen het meest passend is om samenwerking te intensiveren. Neem daarbij de leidraad zoals opgesteld door de VNG en de LHV als uitgangspunt. • Ga bij de doorontwikkeling van het Sociaal Kernteam na of de kernteams ingericht moeten worden op ondersteuning bij jeugdproblematiek en hoe dit aan kan sluiten bij de dienstverlening van het Loket. Houd daarbij in het bijzonder de werkzame factoren van integrale jeugdhulp in het oog zoals opgesteld door het Nederlands Jeugdinstituut (NJI) in het document ‘Wat werkt bij integrale jeugdhulp?’. • Voer na de geplande doorontwikkeling van het sociaal domein een formatiescan uit om te kijken of de uitvoeringspraktijk in lijn ligt met de doelstellingen zoals deze zijn opgesteld in het beleid. |
7 jan 2020 |
Deze is afgehandeld middels het beleidsplan sociaal domein 2020-2025 (20bw000336) |