6.1 Samenkracht en burgerparticipatie. | Voordelen | Nadelen | I/S |
De realisatie van onderstaande projecten liep vertraging op, waardoor de kapitaal- en exploitatielasten doorschuiven naar 2020. |
109
|
|
I
|
Totaal | 591 |
6.3 Inkomensregelingen. | Voordelen | Nadelen | I/S |
- Afrekeningen BBZ voorgaande jaren - Armoedebestrijding kinderen. Dit bedrag voor in volgende jaren besteed. |
135 112 278 197 64 14 |
I |
|
Totaal | 800 | I |
6.4 Begeleide participatie. | Voordelen | Nadelen | I/S |
- Hogere bijdrage MGR WsW op basis van bijgestelde begroting MGR |
96 5 |
I I |
|
Totaal | 101 |
In 2019 zijn we gestart met een verbeterplan monitoring en (financiële) verantwoording sociaal domein. Dit heeft onder andere geleid tot het verder ontwikkelen van de monitor sociaal domein en het werken aan een realistische begroting. Ook de financiële systemen worden ingericht om de gewenste informatie te kunnen leveren. Als onderdeel van dit plan wordt ook gewerkt aan de verbetering bij de administratie: de achterstanden zijn weggewerkt en het berichtenverkeer is geïmplementeerd. Ook is een verplichtingenadministratie ingericht. We hebben een vervolgproject opgestart gericht op adequate financiën en administratie sociaal domein, zowel voor de korte als lange termijn. Dit doen we in samenwerking met de zorgaanbieders. Het resultaat moet zijn betrouwbare managementinformatie zodat we goed zicht hebben op onze financiële situatie en indien nodig tijdig kunnen bijsturen.
Op basis van de huidige boekingen zien we meerlasten bij met name de inzet van voorzieningen voor jeugd en Wmo.
Wmo - 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) en 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+. | Voordelen | Nadelen | I/S |
De lasten voor Wmo zijn € 665.000 hoger dan begroot. Bij de inzet van Huishoudelijke ondersteuning zien we een stijging van de inzet. Dat komt door het verlaten van de inkomensafhankelijke bijdrage waarvoor het abonnementstarief in de plaats is gekomen. Hierdoor is deze zorg voor met name inwoners met een inkomen boven het modaal inkomen bereikbaarder geworden. |
665 |
I | |
Totaal | 665 |
Jeugd - 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-. en 6 .82 Geëscaleerde zorg 18-. | Voordelen | Nadelen | I/S |
We constateren dat er in 2019 sprake is van een forse toename van de uitgaven. De lasten zijn € 2.534.000 hoger dan begroot. Deze toename wordt voornamelijk veroorzaakt door een stijging van de ambulante hulp. Het aantal cliënten is niet gestegen, maar wel de kosten per cliënt. Dit betekent dat de hulp aan deze jongeren intensiever is geworden. Dit heeft meerdere oorzaken:
In deze jaarrekening zijn de overschrijdingen op het Sociaal Domein als incidenteel aangemerkt. De structurele effecten van het Sociaal Domein zijn verwerkt in de 1e Bestuursrapportage 2020. |
2.534 |
I |
|
Totaal | 2.534 |