Programmabegroting 2022
|
Blz. 1
|
Inleiding en leeswijzer begroting 2022
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Programma 1 Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 4
|
Toelichting
|
Blz. 5
|
Beleidsnota's
|
Blz. 6
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 7
|
Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 8
|
10. Handhaving
|
Blz. 9
|
11. Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 10
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 11
|
Verbonden partijen
|
Blz. 12
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 13
|
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 14
|
Toelichting
|
Blz. 15
|
Beleidsnota's
|
Blz. 16
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 17
|
Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 18
|
12. Mobiliteit
|
Blz. 19
|
13. Optimale verbindingen tussen kernen
|
Blz. 20
|
33. Verbeteren Infrastructuur Elst Noord
|
Blz. 21
|
34. Stationsomgeving Zetten-Andelst
|
Blz. 22
|
52. Rehabilitatie Vogelenzang Elst
|
Blz. 23
|
53. Vervanging wegdekken Poort van Midden Gelderland
|
Blz. 24
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 25
|
Programma 3 Economische zaken
|
Blz. 26
|
Toelichting
|
Blz. 27
|
Beleidsnota's
|
Blz. 28
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 29
|
Economische zaken
|
Blz. 30
|
15. Economisch Uitvoeringsprogramma
|
Blz. 31
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 32
|
Verbonden partijen
|
Blz. 33
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 34
|
Programma 4 Onderwijs
|
Blz. 35
|
Toelichting
|
Blz. 36
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 37
|
Onderwijs
|
Blz. 38
|
17. Doorlopende leerlijn
|
Blz. 39
|
37. Huisvesting OBC
|
Blz. 40
|
61. De Meeuwenberg
|
Blz. 41
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 42
|
Verbonden partijen
|
Blz. 43
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 44
|
Programma 5 Cultuur, sport en recreatie
|
Blz. 45
|
Toelichting
|
Blz. 46
|
Beleidsnota's
|
Blz. 47
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 48
|
Cultuur, sport en recreatie
|
Blz. 49
|
18. Sportnota
|
Blz. 50
|
19. Uitvoering nota Kunst, cultuur en Erfgoed
|
Blz. 51
|
20. Nota toerisme en recreatie
|
Blz. 52
|
31. Nieuwbouw Multifunctioneel Sportcentrum te Elst
|
Blz. 53
|
36. Landschapspark De Danenberg
|
Blz. 54
|
41. Visie op bibliotheek
|
Blz. 55
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 56
|
Verbonden partijen
|
Blz. 57
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 58
|
Programma 6 Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening
|
Blz. 59
|
Toelichting
|
Blz. 60
|
Beleidsnota's
|
Blz. 61
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 62
|
Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening
|
Blz. 63
|
03. Passende inrichting sociaal domein
|
Blz. 64
|
04. Passende basisvoorzieningen Sociaal Domein
|
Blz. 65
|
05. Participatie
|
Blz. 66
|
06. Armoedebeleid
|
Blz. 67
|
21. Wanmolen
|
Blz. 68
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 69
|
Verbonden partijen
|
Blz. 70
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 71
|
Programma 7 Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 72
|
Toelichting
|
Blz. 73
|
Beleidsnota's
|
Blz. 74
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 75
|
Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 76
|
55. Milieustraat
|
Blz. 77
|
02. Routekaart duurzaamheid 2017-2020
|
Blz. 78
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 79
|
Verbonden partijen
|
Blz. 80
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 81
|
Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
|
Blz. 82
|
Toelichting
|
Blz. 83
|
Beleidsnota's
|
Blz. 84
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 85
|
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
|
Blz. 86
|
01. Omgevingswet
|
Blz. 87
|
09. Woonagenda
|
Blz. 88
|
14. Knoop 38
|
Blz. 89
|
23. Dorpshart Oosterhout
|
Blz. 90
|
24. Dorpshart Driel
|
Blz. 91
|
28. Land van Tap
|
Blz. 92
|
30. Elst Centraal
|
Blz. 93
|
38. Schil Zetten/Hemmen
|
Blz. 94
|
39. Wonen onder hoogspanningskabels
|
Blz. 95
|
58. Herinrichting ’t Fort
|
Blz. 96
|
22. Dorpshart Heteren
|
Blz. 97
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 98
|
Verbonden partijen
|
Blz. 99
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 100
|
Programma 9 Financiën en bedrijfsvoering
|
Blz. 101
|
Toelichting
|
Blz. 102
|
Beleidsnota's
|
Blz. 103
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 104
|
Financiën en bedrijfsvoering
|
Blz. 105
|
42. Klantgerichte dienstverlening bij uitvoerende taken
|
Blz. 106
|
43. Strategisch HR beleid
|
Blz. 107
|
45. Professionele bedrijfsvoering/optimale procesinrichting
|
Blz. 108
|
46. Optimale informatievoorziening
|
Blz. 109
|
48. AO/IB (administratieve organisatie / interne financiële beheersing) uitwerken
|
Blz. 110
|
49. Nota risicomanagement uitwerken
|
Blz. 111
|
50. Financiën: goed rentmeesterschap
|
Blz. 112
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 113
|
Programma 10 Algemeen bestuur
|
Blz. 114
|
Toelichting
|
Blz. 115
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 116
|
Algemeen bestuur
|
Blz. 117
|
08. Kerngericht werken
|
Blz. 118
|
60. Versterking Regio Arnhem Nijmegen
|
Blz. 119
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 120
|
Verbonden partijen
|
Blz. 121
|
Algemene dekkingsmiddelen, VPB, onvoorzien en mutaties reserves
|
Blz. 122
|
Algemene dekkingsmiddelen, VPB en onvoorzien
|
Blz. 123
|
Mutaties reserves per programma
|
Blz. 124
|
Financiële positie
|
Blz. 125
|
Uiteenzetting financiële positie
|
Blz. 126
|
Algemeen
|
Blz. 127
|
Begrotingsresultaat 2022-2025
|
Blz. 128
|
Duiding begrotingsresultaat en financiële positie
|
Blz. 129
|
Algemene Reserve
|
Blz. 130
|
Uitgangspunten van deze begroting
|
Blz. 131
|
Recapitulatie lasten en baten
|
Blz. 132
|
Paragrafen
|
Blz. 133
|
I. Lokale lasten
|
Blz. 134
|
Inleiding
|
Blz. 135
|
Het beleidskader van de lokale heffingen
|
Blz. 136
|
Kostendekking 2022 per verordening
|
Blz. 137
|
Kostendekking leges
|
Blz. 138
|
Lokale lastendruk
|
Blz. 139
|
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
|
Blz. 140
|
II. Weerstandsvermogen en risicomanagement
|
Blz. 141
|
Algemeen
|
Blz. 142
|
Rolverdeling
|
Blz. 143
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 144
|
Kengetallen
|
Blz. 145
|
III. Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 146
|
Inleiding
|
Blz. 147
|
Welke afspraken zijn over het onderhoud van de kapitaalgoederen gemaakt?
|
Blz. 148
|
Kwaliteitsniveaus
|
Blz. 149
|
In plannen vastgelegde kwaliteitsniveaus van het onderhoud
|
Blz. 150
|
Financiële consequenties
|
Blz. 151
|
IV. Financiering
|
Blz. 152
|
Beleidskader
|
Blz. 153
|
Marktontwikkelingen
|
Blz. 154
|
Leningenportefeuille
|
Blz. 155
|
Rente
|
Blz. 156
|
Risicobeheer
|
Blz. 157
|
V. Bedrijfsvoering
|
Blz. 158
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 159
|
Personeel en organisatie
|
Blz. 160
|
Inkoop & contractmanagement
|
Blz. 161
|
Communicatie
|
Blz. 162
|
Informatievoorziening
|
Blz. 163
|
Juridische zaken
|
Blz. 164
|
Beleidsindicatoren bedrijfsvoering
|
Blz. 165
|
VI. Verbonden partijen
|
Blz. 166
|
Inleiding
|
Blz. 167
|
Financieel overzicht
|
Blz. 168
|
Verbonden Partijen
|
Blz. 169
|
VP Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 170
|
VP 01. Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM)
|
Blz. 171
|
VP 02. Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
|
Blz. 172
|
VP 03. Parkorganisatie (Park Lingezegen)
|
Blz. 173
|
VP 04. Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein regio Centraal Gelderland te Arnhem
|
Blz. 174
|
VP 05. Samenwerkingsverband Euregio Rijn-Waal
|
Blz. 175
|
VP 06. Recreatieschap Over-Betuwe
|
Blz. 176
|
VP 07. Vervoersorganisatie Arnhem Nijmegen (VAN)
|
Blz. 177
|
VP 08. GR Regio Arnhem Nijmegen (Groene Metropoolregio)
|
Blz. 178
|
VP Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 179
|
VP 09a. Commandiet Westeraam B.V. te Elst
|
Blz. 180
|
VP 09b. GEM Westeraam Beheer B.V. te Elst
|
Blz. 181
|
VP 09c. GEM Westeraam Elst C.V. te Elst
|
Blz. 182
|
VP 10. Ondernemerscentrum De Schalm B.V. te Andelst/Valburg
|
Blz. 183
|
VP 11. Bank Nederlandse Gemeenten N.V. te Den Haag
|
Blz. 184
|
VP 12. Vitens N.V. te Zwolle
|
Blz. 185
|
VP Stichtingen en verenigingen
|
Blz. 186
|
VP 13. Stichting Samenwerkingsverband Glasvezelnetwerk Arnhem (SSGA)
|
Blz. 187
|
VII. Grondbeleid
|
Blz. 188
|
Inleiding
|
Blz. 189
|
Het gemeentelijk grondbeleid
|
Blz. 190
|
Verlies- en winstneming
|
Blz. 191
|
De te verwachten resultaten van de lopende actieve complexen
|
Blz. 192
|
Faciliterende grondcomplexen
|
Blz. 193
|
Risico’s grondexploitatie
|
Blz. 194
|
Grondcomplexen
|
Blz. 195
|
VIII. Heroverwegingen
|
Blz. 196
|
Inleiding
|
Blz. 197
|
Maatregelen begroting 2022
|
Blz. 198
|
Toelichting
|
Blz. 199
|
Financiële begroting
|
Blz. 200
|
I. Financiële gevolgen bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 201
|
Financiële gevolgen bestaand en nieuw beleid
|
Blz. 202
|
II. Overzicht baten en lasten 2022
|
Blz. 203
|
Overzicht baten en lasten 2022
|
Blz. 204
|
III. Structureel begrotingssaldo
|
Blz. 205
|
Structureel begrotingssaldo
|
Blz. 206
|
IV. Incidentele baten en lasten
|
Blz. 207
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 208
|
Toelichting incidentele baten en lasten > € 150.000
|
Blz. 209
|
V. Vergelijking met voorgaande begrotingsjaren
|
Blz. 210
|
Vergelijking met voorgaande begrotingsjaren
|
Blz. 211
|
VI. Reserves en Voorzieningen
|
Blz. 212
|
Stand en verloop per reserve en voorziening
|
Blz. 213
|
Prognose Algemene Reserve per 31 augustus 2021
|
Blz. 214
|
Structurele toevoegingen en onttrekkingen per reserve
|
Blz. 215
|
VII. Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
|
Blz. 216
|
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
|
Blz. 217
|
VIII. Geprognosticeerde balans
|
Blz. 218
|
Geprognosticeerde balans
|
Blz. 219
|
IX. EMU saldo
|
Blz. 220
|
EMU saldo
|
Blz. 221
|
X. Nieuwe investeringen 2022-2025
|
Blz. 222
|
Nieuwe investeringen 2022-2025
|
Blz. 223
|
XI. Baten en lasten per taakveld
|
Blz. 224
|
Baten en lasten per taakveld
|
Blz. 225
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|