Begroting 2022

Overbetuwe is enerzijds een plattelandsgemeente, anderzijds vormen we een regionaal infrastructureel knooppunt en zijn we onderdeel van een Groene Metropoolregio, waarbij dit gebied steeds meer verstedelijkt. We hebben daarmee ook verschillende typen inwoners en bedrijven, die allemaal op een passende manier gebruik moeten kunnen maken van onze dienstverlening. Digitaal is daarbij vanuit gemeentelijk perspectief het te prefereren kanaal, omdat we hiermee kwaliteit kunnen bieden aan het grootste deel van onze inwoners. Om verbinding en contact te houden is dit niet het enige mogelijke kanaal. We blijven oog houden voor hen die minder of niet digitaal vaardig zijn en passen onze kanalen daarop aan.
Het zaaksysteem dat in Q4 2021/Q1 2022 geïmplementeerd wordt, biedt de basis om de dienstverlening aan inwoners verder te kunnen personaliseren. In 2022 worden de eerste stappen gezet naar een persoonlijke digitale omgeving, genaamd ‘MijnOverbetuwe’ en de mogelijkheden voor het KCC om eenvoudige, persoonlijke informatie te verstrekken.

De digitale informatie die de gemeente verstrekt voldoet in 2022 zo veel als mogelijk aan het besluit Digitale Toegankelijkheid. Hierdoor wordt de informatie en digitale dienstverlening voor een nog grotere groep mensen beschikbaar en bereikbaar. De toegankelijkheid tot onze gemeente wordt verder vergroot doordat we zo veel als mogelijk onze dienstverlening inrichten vanuit de gedachte van de klant. De vraag gaat rond en niet de klant.

Last but not least zijn onze medewerkers bepalend in de dienstverlening die wordt ervaren door onze inwoners en bedrijven. De kernwaarden zijn hierbij een belangrijke leidraad. We leveren graag net iets meer dan van ons wordt verwacht.