Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Beleidskader
Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ), Verordening onroerende-zaakbelastingen gemeente Overbetuwe 2020.
Algemeen
Jaarlijks worden de WOZ-waarden voor woningen en niet-woningen vastgesteld. Deze WOZ-waarde is de grondslag voor de aanslag OZB. Wij zorgen voor een tijdige en correcte verzending van de waardebeschikkingen (WOZ-waarde) en belastingaanslagen. Beschikkingen worden zoveel mogelijk met dagtekening 28 februari 2021 (wettelijke termijn) verzonden. Ook de afhandeling van bezwaarschriften vindt tijdig plaats. De termijn voor het doen van een uitspraak is het einde van het kalenderjaar, maar wij streven ernaar de bezwaren tegen de WOZ-waarde binnen 5 maanden en de bezwaren tegen de overige belastingen binnen 3 maanden af te handelen.
Tariefsontwikkeling
In de meerjarenraming 2021-2024 is uitgegaan van verhoging van 1,7%. Het door het college vastgestelde dekkingsplan, bevat een extra verhoging van de OZB met € 533.000 (= 7%). De totale verhoging bedraagt dan: 8,7% (afgerond).
Herwaardering
Voor het belastingjaar 2021 zal de OZB worden gebaseerd op de nieuwe WOZ-waarden per de waardepeildatum 1 januari 2020. Uitgangspunt is dat schommelingen van WOZ-waardes geen invloed hebben op de hoogte van de gemiddelde aanslag OZB. Niet wanneer waardes dalen, maar ook niet als waardes stijgen. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat bepaalde typen onroerende zaken een waardeontwikkeling laten zien die van het gemiddelde afwijkt, wat dan ook tot een hogere of lagere belastingaanslag zal leiden. De definitieve OZB-tarieven kunnen pas worden vastgesteld nadat de gegevens over de waardeontwikkeling bekend zijn.
Vrijstellingen
Naast de verplichte vrijstelling op grond van artikel 220d van de Gemeentewet zijn in de verordening o.a. vrijstellingen opgenomen voor: onroerende zaken die dienen voor de publieke dienstverlening, straatmeubilair, plantsoenen en begraafplaatsen.
Hondenbelasting
Beleidskader
Verordening hondenbelasting gemeente Overbetuwe 2020.
Algemeen
De hondenbelasting is een algemene belasting waarvan de opbrengst in de algemene middelen vloeit en van waaruit gemeenten zelf mogen bepalen waaraan het wordt besteed. Uit onze inkomsten van de hondenbelasting worden onder andere de aanleg, het onderhoud en de schoonmaak van de hondenvoorzieningen (honden uitlaatplaatsen en hondenlosloopgebieden) betaald.
Tarieven
De tarieven van de hondenbelasting worden in 2021 verhoogd met 1,7% inflatie.
Vrijstellingen
Honden voor de begeleiding van een gehandicapte of een slechtziende zijn vrijgesteld van hondenbelasting.
Rioolheffing
Beleidskader
Verordening rioolheffing gemeente Overbetuwe 2020, Gemeentelijk Rioleringsplan Overbetuwe 2018-2022 (GRP).
Algemeen
De rioolheffing wordt geheven voor de bekostiging van beheer en onderhoud van het gemeentelijke rioleringsstelsel. Evenals de afvalstoffenheffing is de rioolheffing kostendekkend: we gaan uit van het principe ‘de vervuiler betaalt’. De belasting wordt geheven van de gebruiker van een pand.
De raad heeft een voorziening riolering ingesteld: het verschil tussen de opbrengsten en de kosten van riolering komen ten gunste of ten laste van de voorziening. Als uit de jaarrekening verschillen blijken met het vastgestelde GRP, dan wordt dit verschil bij de tariefvaststelling van het eerstvolgende jaar meegenomen.
Kostenontwikkelingen
De totale kosten voor riolering stijgen met ruim € 190.000. De belangrijkste oorzaken zijn:
- Hogere kapitaallasten (investeringen conform het GRP);
- Kleine stijging van het overheadtarief;
- Voor de materiële kosten: een prijsstijging van 1,7%.
Tarieven
In het GRP is vastgelegd dat de ontwikkeling van het saldo van de voorziening riolering bepalend is voor de tariefontwikkeling. Daarnaast is rekening gehouden met een minimale prijsstijging voor de opvang van prijsstijgingen.
Het riooltarief 2020 is eenmalig verlaagd met € 21,45 i.v.m. het voordeel uit de jaarrekening 2018. Het tarief voor de rioolheffing 2020 is vastgesteld op € 85,85 per huishouding. Rekening houdend met de eenmalige verlaging van € 21,45 is in de begroting 2021 uitgegaan van een basistarief van € 107,30.
In de jaarrekening 2019 is een eenmalig voordeel van € 260.000 opgenomen in de voorziening riolering. Afgesproken is om dat voordeel te gebruiken voor de eenmalige verlaging van de tarieven 2021. Dat leidt tot het volgende beeld:

Vrijstellingen
Geen.
Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
Beleidskader
Artikel 15.33 van de Wet milieubeheer, Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2020.
Algemeen
Voor de reinigingsheffingen geldt het beginsel: de vervuiler betaalt. Om die reden is de 100% kostendekking het uitgangspunt.
Kostenontwikkelingen:
De totale kosten stijgen met € 472.000. De belangrijkste oorzaken daarvan zijn:
Omschrijving bedrag nadere toelichting
Hogere loonkosten eigen personeel 42.000 Cao stijging
Stijging kapitaallasten 16.000 o.a. investeringen werf
Prijsstijgingen 60.000
Lagere kosten huur materieel -30.000 ingezet tbv materieel
Nadeel uit aanbesteding PMD 64.000
Voordeel vermarkting + sortering PMD -100.000 zie bestuursrapportage 1
Lagere opbrengst uit ketenovereenkomst PMD 110.000 zie bestuursrapportage 1
Lagere opbrengst oud papier/textiel 380.000 zie bestuursrapportage 1
Bijgestelde raming opbrengst oude papier -100.000
sub-totaal materiële lasten 442.000
Hogere overhead 30.000 loonkosten + hogere overheadtarief
Totale lastenstijging 472.000
Inkomstenontwikkeling:
Er is een substantiële daling te zien van het aantal aanbiedingen:
Minder aanbieding 140 liter grijze container: 1.700
Minder aanbieding 240 liter grijze container: 9.300
Minder aanbieding ondergrondse container: 46.000
Dat leidt tot een opbrengstdaling van € 272.000.
De daling van het aantal aanbiedingen heeft in beginsel ook invloed op de kosten: lagere kosten voor inzameling en minder te verbranden afval. Dat effect wordt nagenoeg tenietgedaan door de tegengestelde ontwikkeling in de inzameling van GFT. Om die reden is de kostenontwikkeling daarvan dan ook niet daarop aangepast.
Totaal extra te dekken dus: € 472.000 (meer lasten) plus € 272.000 (minder inkomsten) is € 754.000.
Tarieven
Uitgaande van 100% kostendekkende tarieven betekent deze kostenverhoging dat de tarieven met gemiddeld 15,4% moeten stijgen. Vorig jaar zijn de tarieven voor het variabele deel extra omhoog gegaan om de “milieuprikkel” te stimuleren.
Voor 2021 stellen wij voor om de stijging alleen door te berekenen in de vaste tarieven. Om
€ 754.000 in te calculeren in de vaste tarieven, is een stijging nodig van ongeveer 26,5%. Het tarief zal voor een huishouding daardoor stijgen met € 38,40 van € 144,74 naar € 183,14.
Precariobelasting en -belasting op kabels en leidingen
Beleidskader
Verordening precariobelasting gemeente Overbetuwe 2020 en de Verordening op de heffing en invordering van precariobelasting ter zake van buizen, kabels, draden of leidingen gemeente Overbetuwe 2020.
Algemeen
Met ingang van 2022 is het niet meer mogelijk om precario te heffen op kabels en leidingen.
Tarieven
In de meerjarenraming 2021-2024 is voor precariobelasting uitgegaan van verhoging van 1,7%.
Vrijstellingen
Geen.
Marktgelden/standplaatsen
Beleidskader
Verordening marktgelden gemeente Overbetuwe 2020.
Algemeen
Iedereen die een standplaats heeft op de wekelijkse markt betaalt marktgeld. Dat geldt ook voor degene die een standplaats heeft voor bijvoorbeeld een dag. Naast marktgeld betalen ze een bedrag voor de elektriciteitsvoorzieningen als daarvan gebruik wordt gemaakt.
Tarieven
Voor de goederenmarkt in Zetten geldt een lager tarief dan voor Elst. De reden hiervoor is de beperktere omvang van de kern Zetten en de markt. De tarieven zijn afgeleid van de in de Tarieventabel leges, behorende bij de legesverordening, opgenomen tarieven voor overige standplaatsen. In de meerjarenraming 2021-2024 is uitgegaan van verhoging van 1,7%.
Vrijstellingen
Geen.
Lijkbezorgingsrechten
Beleidskader
Verordening lijkbezorgingsrechten gemeente Overbetuwe 2020.
Algemeen
Voor het gebruik van een algemene begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats worden rechten geheven.
In deze gemeente zijn er drie algemene begraafplaatsen.
Tarieven
In de meerjarenraming 2021-2024) is uitgegaan van verhoging van 1,7%.
Vrijstellingen
Geen.
Bedrijveninvesteringszone (BIZ)
Beleidskader
Verordening bedrijveninvesteringszone centrum Elst 2020-2024.
Algemeen
Ondernemers in het centrum van Elst hebben per 1 januari 2020 een bedrijveninvesteringszone (BIZ) opgericht. In de BIZ investeren ondernemers in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. De gebruikers en eigenaren van panden in het centrum van Elst die niet als woning worden gebruikt, betalen hiervoor een BIZ-bijdrage aan de gemeente. De gemeente geeft de opbrengst als subsidie aan Stichting Centrummanagement Elst die hiervoor activiteiten uitvoert.
Vrijstellingen
De belangrijkste vrijstellingen gelden voor belastingobjecten die dienen voor de publieke dienst van de gemeente en onroerende zaken die in hoofdzaak zijn bestemd voor de openbare eredienst.
Leges
Beleidskader
Legesverordening gemeente Overbetuwe 2020 en de Tarieventabel leges 2020.
Algemeen
We heffen leges om een gedeelte van onze taken te bekostigen. Deze taken worden in de vorm van een dienst individueel afgenomen door bewoners of bedrijven.
Tarieven
In de meerjarenraming 2021-2024 is uitgegaan van verhoging van 1,7% van de leges. De verhoging geldt niet voor de bouw gerelateerde leges voor omgevingsvergunningen die geheven worden met de bouwkosten als grondslag. Een stijging van de bouwkosten leidt immers al tot een verhoging van de leges. Voor sommige diensten heeft het Rijk een maximum tarief ingesteld, zoals voor rijbewijzen, paspoorten en identiteitskaarten. Het uitgangspunt voor de tarieven is gebaseerd op 100% kostendekking. Het door het college vastgestelde dekkingsplan bevat een verhoging van de kostendekking van de leges voor omgevingsvergunningen: een extra opbrengst van € 150.000 is realistisch.
Vrijstellingen
De belangrijkste vrijstellingen gelden voor: vergunningen/ontheffingen als deze rechtstreeks verband houden met een vergunning voor het organiseren van een evenement. Tevens geldt een vrijstelling voor non-profit instellingen voor vergunningen waarvan de leges niet meer bedragen dan € 315.