Jaarrekening 2021

In 2021 is de inwerkingtreding van de Omgevingswet verschoven naar 1 juli 2022. 

De gemeenteraad heeft in 2021 een aantal belangrijke besluiten genomen (voorbereiding in raadswerkgroep Omgevingswet):
-    23 maart 2021: Ambitiebepaling implementatie Omgevingswet; 
-    23 maart 2021: Lijst adviesrecht gemeenteraad en lijst van verplichte participatie;
-    7 december 2021: Participatiebeleid Omgevingswet (doorvertaling op basis van de uitgangspunten van de Interactievisie).
Voor datum inwerkingtreding Omgevingswet zullen nog meerdere besluiten genomen moeten worden, zoals de verordening fysieke leefomgeving, legesverordening, verordening ruimtelijke kwaliteit (inclusief instellingsbesluit) en de verordening kwaliteitscriteria VTH. In 2021 is hard gewerkt aan het opstellen van deze verordeningen, met als doel deze in Q1 van 2022 de lijn in te kunnen sturen (vaststelling door raad in mei en juni 2022 geagendeerd).

Het uitstel van de inwerkingtreding heeft ons de ruimte gegeven om onze eigen VTH- werkprocessen (vergunning-, toezicht- en handhavingsprocessen) tegen het licht te houden, alsook de relatie/ werkafspraken met ODRA en ketenpartners. Specifieke aandacht hebben in 2021 de omgevingstafel, de procedure rondom het adviesrecht van de gemeenteraad alsook het binnen 2/3 weken kunnen verlenen van eenvoudige vergunningen gekregen. Daar zullen we ook in 2022 mee door gaan.

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet bestaat een omgevingsplan van rechtswege. Het proces om te komen tot een definitief omgevingsplan duurt enkele jaren. In 2021 hebben we hierbij belangrijke stappen gezet: 
-    Kennis opgedaan bij de actualisaties van de bestemmingsplannen voor Driel, Slijk-Ewijk, Randwijk en Valburg (participatieproces in de geest van de Omgevingswet). 
-    De eind 2020/ begin 2021 opgestelde beleidsanalyse van het huidige bestaande beleid, beleidsregels en verordeningen is verder uitgewerkt in een verordening fysieke leefomgeving (vaststelling in Q2 2022 verwacht); 
-    In regionaal verband is de bruidsschat doorgenomen en is ambtelijk bekeken welke regels hieruit meegenomen kunnen/ moeten worden in het Omgevingsplan. 
Er zijn nog geen bestuurlijke inrichtingskeuzes gemaakt. In 2021 is meerdere keren in de raadswerkgroep hierover gesproken; een definitief besluit zal door de nieuwe gemeenteraad genomen worden. 

Er wordt een onderzoek gedaan naar de structurele effecten van de Omgevingswet op financiën, organisatie, personeel en dienstverlening. Er zullen drie scenario’s beschreven worden (een scenario waarin we de financiën leidend laten zijn, één waarin dienstverlening centraal staat en een middenvariant).  

Naar aanleiding van een motie is een raadswerkgroep in het leven geroepen, om de nodige raadsbesluiten voor te bereiden. Eind 2021 is deze werkgroep – met het oog op de verkiezingen – ‘on hold’ gezet. Na de verkiezingen (maart 2022) zal bekeken worden of een nieuwe raadswerkgroep in het leven geroepen gaat worden. 

Nadat eerder al de benodigde applicaties voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet ingekocht waren, en deze ook al zijn aangesloten op de pre-productieomgeving van het DSO, is in 2021 vooral gewerkt aan het inrichten en vullen van de applicaties, voor zover mogelijk door ons als gemeente. Omdat de landelijke voorziening van het DSO nog steeds in ontwikkeling is (bouwen van de brug terwijl we erop lopen), heeft dit wel vertraging opgeleverd (bij alle overheden die aansluiten). In 2022 verwachten we een meer stabiel DSO en kunnen we verder alles goed inregelen.