Uitgaven

43,48%
€ 52.210
x €1.000
43,48% Complete

Inkomsten

9,31%
€ -11.979
x €1.000
9,31% Complete

Saldo

471,83%
€ 40.230
x €1.000

Programma 6 Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Uitgaven

43,48%
€ 52.210
x €1.000
43,48% Complete

Inkomsten

9,31%
€ -11.979
x €1.000
9,31% Complete

Saldo

471,83%
€ 40.230
x €1.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

We streven naar een samenleving waar inwoners elkaar ondersteunen, hun eigen kracht en die van hun netwerk optimaal benutten en naar vermogen kunnen meedoen. Dit betekent dat inwoners die behoefte hebben aan ondersteuning, kunnen rekenen op hulp vanuit de gemeente. Maar het betekent ook dat we inwoners aansporen, begeleiden en ondersteunen om hun eigen mogelijkheden te versterken en te benutten. En dat we investeren in laagdrempelige (algemene) basisvoorzieningen. 

Op het gebied van werk en inkomen staat het meedoen naar vermogen centraal. Uitgangspunt is dat inwoners die kunnen werken, het beste af zijn als ze in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Als zij daarbij ondersteuning nodig hebben, geeft de gemeente die. Inwoners die (nog) niet kunnen werken, participeren op een andere, passende manier. Als werken (nog) niet tot de mogelijkheden behoort, mogen inwoners rekenen op financiële ondersteuning door de gemeente. Daar waar er andere belemmeringen zijn zoals schuldenproblematiek helpt de gemeente de inwoners bij het verminderen van deze belemmeringen. Vertrekpunt van dienstverlening zijn de mogelijkheden en talenten van inwoners, en niet hun beperkingen.

We hebben onze taken op het gebied van de Participatiewet, Wmo en Jeugdwet in 2015 ingevoerd. Sinds eind 2020 werken we aan een stevige veranderslag; de werkelijke transformatie. Dit willen we niet zonder reden; zowel inwoners, onze partners als de gemeente zien veel kansen voor verbetering. We zien goede mogelijkheden de ondersteuning van onze inwoners beter, robuuster én betaalbaar te organiseren.

We streven de volgende doelen na met de transformatie:
1.    Inwoners van Overbetuwe hebben zorg voor elkaar
2.    Inwoners voelen zich vitaal, iedereen telt en doet mee
3.    Ondersteuning is passend en nabij, voor jong en oud
4.    Inwoners hebben mogelijkheden zichzelf te ontwikkelen (m.n. jeugd)
5.    Inwoners zijn tevreden met hun (fysieke) leefomgeving
6.    Voorzieningen en ondersteuning zijn betaalbaar, toegankelijk en kwalitatief goed

Voorzieningen op maat voor levendige dorpen en wijken
We leven in een landelijke woonomgeving met het comfort van de dorpsgemeenschap waar je weet dat je er toe doet en het verschil kunt maken. De gemeente wil een partner zijn die krachtige dorpen en wijken faciliteert door bewoners, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven onderling te verbinden. En door inwoners te faciliteren bij het opstellen van een eigen dorpsagenda. Het tempo en het zelf organiserend vermogen van inwoners is hierbij leidend. We werken daarom gebiedsgericht. We zijn flexibel en toekomstbestendig. Een gelijkwaardige relatie en juiste verwachtingen tussen gemeente en inwoners en maatschappelijke partijen zijn essentieel om gebiedsgericht samen te werken. 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Interactievisie
Beleidsplan sociaal domein 2020-2025
Beleidsplan Overbetuwe Werkt! 2021
Visie en ontwikkeling Participatiewet 2019-2022
Integraal armoedebeleid 2019 – 2022

Wat heeft het programma Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2021 Realisatie 2021 Saldo 2021
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie.
Lasten 6.953 6.370 584
Baten -1.377 -1.796 419
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie. 5.576 4.574 1.002
6.2 Wijkteams.
Lasten 1.437 1.286 152
Baten 0 -2 2
Totaal 6.2 Wijkteams. 1.437 1.284 154
6.3 Inkomensregelingen.
Lasten 11.924 11.473 450
Baten -9.235 -9.529 293
Totaal 6.3 Inkomensregelingen. 2.688 1.944 744
6.4 Begeleide participatie.
Lasten 3.895 3.866 29
Totaal 6.4 Begeleide participatie. 3.895 3.866 29
6.5 Arbeidsparticipatie.
Lasten 1.643 1.405 237
Baten -285 -70 -215
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie. 1.358 1.336 22
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO).
Lasten 2.161 2.226 -64
Baten 0 -19 19
Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO). 2.161 2.207 -45
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+.
Lasten 7.378 6.838 540
Baten -519 -451 -67
Totaal 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+. 6.859 6.386 473
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-.
Lasten 19.442 17.221 2.221
Baten 0 -108 108
Totaal 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-. 19.442 17.113 2.329
6.81 Geëscaleerde zorg 18+.
Lasten 90 87 3
Totaal 6.81 Geëscaleerde zorg 18+. 90 87 3
6.82 Geëscaleerde zorg 18-.
Lasten 1.385 1.438 -53
Baten 0 -4 4
Totaal 6.82 Geëscaleerde zorg 18-. 1.385 1.434 -48

Toelichting op verschil tussen actuele begroting en realisatie

Terug naar navigatie - Toelichting op verschil tussen actuele begroting en realisatie


6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Voordelen Nadelen I/S

- Hoofdzakelijk door hogere energiekosten als gevolg van hogere tarieven en meer noodzakelijk (klein) onderhoud algemeen en onderhoud aan technische installaties is er sprake van een nadeel op de post welzijnsaccommodaties .

- Ggz/beschermd wonen: Een groot voordeel ontstaat door de overdracht van 'ambulantiseringsmiddelen' van (centrum)gemeente Arnhem naar de regiogemeenten. Deze middelen zijn bestemd voor de opbouw van de lokale infrastructuur in het kader van beschermd wonen met als doel binnen een periode van 10 jaar daadwerkelijk vorm te geven aan de beweging naar 'Beschermd Thuis'. Omdat we het hebben over een proces van meerdere jaren is het voorstel om dit, samen met het restant van onze lokale ggz middelen over 2021, onder te brengen in een nieuw te vormen bestemmingsreserve voor 'Opbouw lokale infrastructuur beschermd wonen' (zie ook voorstel resultaatbestemming).  


- Preventief en eerste lijnszorg: Door corona is er vertraging opgetreden in de versterking van het preventief aanbod. In 2021 is de behoefte aan versterking tussen de verbinding tussen onderwijs en zorg afgestemd met de betrokken partijen. Vanaf 2022 wordt er wel ingezet op deze versterking. Mede door inzet van de NPO gelden vanuit het Rijk. 

- Innovatiebudget: Het budget 2021 is niet volledig ingezet doordat er, mede door corona, minder aanvragen zijn gedaan voor subsidie voor innovatieve projecten. Voor 2022 zien we dit weer aantrekken en verwachten we deze middelen wel te besteden. 

Aangezien een aantal eenmalige budgetten niet volledig is besteed in 2021 ontstaat er een voordeel op dit taakveld van € 276.000. Deze budgetten dekken we uit de algemene reserve. Daardoor valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves". Het gaat om de  volgende budgetten:
- Koplopersproject Onafhankelijke Clientondersteuning à € 160.000: Voor de uitvoering van het project hebben we in 2020 € 300.000 van het Rijk ontvangen voor de periode september 2020 tot september 2022. Het restant is bestemd voor 2022.
- Visie op vastgoed à € 15.000: Het budget wordt in 2022 ingezet om de werkzaamheden rondom het tarievenbeleid af te ronden.
- Onderzoek gebiedsgericht werken à €6.000: Dit budget was bedoeld voor de doorontwikkeling van werkwijze kernadviseurs (nu dorpscontactpersonen). Na vaststelling van de interactie visie, is de focus verschoven naar implementatie van de uitgangspunten binnen de interactievisie. O.a. vanwege corona en andere prioritering hebben we onvoldoende prioriteit kunnen geven aan deze doorontwikkeling.
- Sociale dorpsprofielen à € 19.000: Er is onder andere minder uitgegeven vanwege corona. Daarnaast heeft er een wijziging van werkwijze plaatsgevonden. Dorpsprofielen worden niet meer als project benaderd waarbij gemeente leidend is. De samenwerking en activiteiten worden opgestart nu vooral opgestart als het dorp of de kern het initiatief neemt. 
- Extramuralisering ggz à € 33.000: Wegens corona en leveringsproblemen bij de ggz organisatie, is het project Wijk GGZ-er later gestart. De voorziene en gewenste uitbreiding is daardoor ook grotendeels doorgeschoven naar 2022.
- Inburgering/netwerkontwikkeling statushouders à € 94.000: Het restant uit 2020 is in 2021 niet volledig nodig gebleken, omdat er veel minder trajecten voor nieuwkomers zijn ingezet dan verwacht. Door corona was het niet mogelijk om gebruik te maken van de participatietrajecten die waren ingekocht omdat de locaties gesloten waren. Door een moeizaam wervingsproces, zijn de ‘dedicated’ klantmanagers inburgering pas in september geworven, waar zij al in maart werden verwacht.  Daardoor zijn de kosten lager dan verwacht.
- Begeleiding statushouders à € 31.000: Dit ontvangen rijksbudget uit 2020 is in 2021 niet nodig gebleken, maar wordt naar verwachting in 2022 ingezet voor de extra begeleiding van de 8 a 9 alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMV ‘ers) die we in 2022 willen opvangen en huisvesten in Overbetuwe.
- Maatregelen SD: Leertraject STO (budget Overbetuwe Samen) à € 39.000: Op dit taakveld is een deel van de investeringen ten behoeve van de maatregelen uit het beleidsplan SD geboekt.  Aangezien deze budgetten pas in de loop van 2021 beschikbaar zijn gekomen is nog niet het volledige budget besteed. 

Saldo diverse overige voor- en nadelen




456






103



98


397
























3

55






























I


I





I



I


I























I

Totaal 1.057 55   

 

6.2 Wijkteams.  Voordelen Nadelen I/S

- Interventieteam: De afwijking ontstaat doordat het IVT niet het hele jaar op volle bezetting was. Dit is met ingang van 1 april 2022 wel het geval.

- Investeringen maatregelen SD: Op dit taakveld is een deel van de investeringen ten behoeve van de maatregelen uit het beleidsplan SD geboekt.  Aangezien deze budgetten pas in de loop van 2021 beschikbaar zijn gekomen is niet het volledige budget besteed. Een deel van dit budget dekken we uit de algemene reserve. Daardoor valt dit voordeel (€ 26.000) weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves". Voorgesteld  wordt om het restant à € 62.000 aan te wenden in 2022 voor het vervolg van de maatregelen (zie ook voorstel resultaatbestemming). 

Saldo diverse overige voor- en nadelen

62

88




4



I

I




I

Totaal 154    




 6.3 Inkomensregelingen Voordelen Nadelen I/S

- Op bijstandverlening is een totaal voordeel gerealiseerd van € 608.000. We hebben gemiddeld 21 minder dossiers in 2021  en daardoor een overschot van € 315.000 op de uitkeringen. Daarnaast is er € 227.000 meer aan Buig-gelden vanuit het Rijk ontvangen.  Aan bijstand gerelateerd budget is  66.000 minder besteed. 

- Bij armoede- en minimabeleid is er een voordeel gerealiseerd van €104.000. Dit voordeel is ontstaan bij de Meedoenregeling en de collectieve zorgverzekering minima (CZM.)  De Meedoenregeling betreft een webwinkel voor de inwoners van Overbetuwe waarbij lidmaatschappen, uitstapjes en leuke activiteiten worden aangeboden. Gedurende 2021 is er minder aanspraak gemaakt op deze regeling omdat door corona deze activiteiten niet het hele jaar konden plaatsvinden en we de maximale deelnemers aantallen over 2 jaar verwachten. Bij CZM is er minder besteed vanwege de gedaalde aantallen deelnemers aan de collectieve ziektekostenpakketten dan verwacht.

Saldo diverse overige voor- en nadelen

608



113





23




 

I



I





I

Totaal 744

 

 

 

Wmo  - 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+  Voordelen Nadelen I/S

-Schuldhulpverlening. Vanwege corona zijn niet alle activiteiten doorgegaan en zijn niet alle  ingekochte aantallen trajecten zijn ondanks corona gehaald. Er waren minder langere trajecten en minder zware trajecten nodig dan verwacht. 2021 was ook het jaar waarin de samenwerking met Plangroep is beëindigd en de samenwerking met de Kredietbank is gestart, met andere prijzen voor gelijksoortige dienstverlening die eerder bij Plangroep werd afgenomen. Hierdoor zijn mensen ook eerder uitgestroomd.  

- Bij de Wmo Vervoersdiensten is een positief resultaat van € 214.000 behaald. De coronacrisis heeft in 2021 nog altijd veel impact op de omvang van het Wmo vervoer. Veel gebruikers van deze voorziening zijn voorzichtig om te reizen of deel te nemen aan activiteiten. Dit vertaalt zich in lagere vervoerkosten.

- Tot slot ontstaat een deel van het voordeel op de zorgkosten begeleiding. De kosten hiervan zijn iets minder toegenomen dan met de tweede bestuursrapportage voorzien.

Saldo diverse overige voor- en nadelen

101




214


152


6












 
I




I


I


I
Totaal 473     



Jeugd  -  6.72 Maatwerkdienstverlening 18- Voordelen Nadelen I/S

Het voordeel ten opzichte van de begroting is voor een groot deel ontstaan door de afname van de inzet van de voorzieningen.  Deze afname is gerealiseerd door diverse positieve ontwikkelingen binnen het Sociaal Team Overbetuwe (STO) als gevolg van de (financiële) maatregelen die we getroffen hebben. De effecten van de financiële maatregelen zijn in 2021 al zichtbaar, we hadden dit pas vanaf 2022 voorzien.

We zien vooral een overschot op de post jeugdhulp zonder verblijf (€ 1,4 miljoen minder ten opzichte van de begroting).  Dit komt deels door een lagere instroom. Deze lagere instroom kan een gevolg zijn van de inzet het STO en de veranderende werkwijze, waarbij meer gebruik wordt gemaakt van de Praktijkondersteuner Jeugd (POJ) en basisvoorzieningen. Daarnaast ontstaat er een voordeel door het vrijvallen van een te hoog opgenomen verplichting voor zorg uit voorgaande jaren.

Op jeugdhulp met verblijf is er een overschot van ruim € 0,8 miljoen. Dit heeft deels te maken met de vergoeding voor huisvestingslasten. We hadden hiervoor een bedrag gereserveerd, maar dit is na inzet van de gemeente Overbetuwe, uit regionaal beschikbaar budget betaald. Daarnaast is het aantal voorzieningen licht gedaald, door een afname van de stapeling van zorg.

Tot slot ontstaan er kleine voordelen op de budgetten voor PGB's, en vervoer, en door afrekeningen van verstrekte voorschotten in het kader van de Regeling continuïteitsbijdrage zorgaanbieders i.v.m. corona.

2.329


 
I

Totaal 2.329     



Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De MGR Sociaal Domein regio centraal Gelderland, de Vervoersorganisatie Arnhem Nijmegen dragen bij aan de realisatie van de doelstellingen van dit programma.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator 2017 2018 2019 2020 2021 NL (meest actuele) Bron
% Jongeren met delict voor de rechter - 1 1 1 - 1 CBS Jeugd
% Kinderen in uitkeringsgezin - 3 3 3 - 6 CBS Jeugd
% Werkloze jongeren - 1 2 2 - 2 CBS Jeugd
% Netto arbeidsparticipatie 69,8 70,8 71,4 71,8 - 68,4 CBS - Arbeidsdeelname
Personen met een bijstandsuitkering: aantal per 10.000 inwoners 202 214 210 237 240 470 CBS - Participatiewet
Lopende re-integratievoorzieningen: aantal per 10.000 inwoners 15-64 jaar 321 329 264 274 - 202 CBS - Participatiewet
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo: aantal per 10.000 inwoners - 320 450 430 440 649 CBS - Monitor Sociaal Domein WMO
Jongeren met jeugdhulp: % van alle jongeren tot 18 jaar 11,3 12,4 14,5 10,5 - 10,2 CBS Jeugd
Jongeren met jeugdreclassering: % van alle jongeren tot 18 jaar 0,3 0,3 0,4 0,4 0,3 0,3 CBS Jeugd
Jongeren met jeugdbescherming: % van alle jongeren tot 18 jaar 0,9 0,8 1,2 1,1 - 1,1 CBS Jeugd