Uitgaven

7,36%
€ 8.834
x €1.000
7,36% Complete

Inkomsten

1,14%
€ -1.468
x €1.000
1,14% Complete

Saldo

86,39%
€ 7.366
x €1.000

Programma 5 Cultuur, sport en recreatie

Uitgaven

7,36%
€ 8.834
x €1.000
7,36% Complete

Inkomsten

1,14%
€ -1.468
x €1.000
1,14% Complete

Saldo

86,39%
€ 7.366
x €1.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

De gemeente streeft naar een variatie en diversiteit in cultuur, sport en recreatie. Kernwoorden daarbij zijn verbinding, samenwerken en ontmoeten, waarbij jeugd en educatie belangrijke onderwerpen zijn. Met voorzieningen en activiteiten passend bij de profielen van de verschillende kernen willen we beter aansluiten bij de wensen van de bewoners en de eigen positie tussen Arnhem en Nijmegen versterken. De leefbaarheid van dorpen moet dus behouden blijven, met aandacht voor de diverse karakters. Overbetuwe heeft al veel te bieden aan kunst, cultuur en erfgoed. Dat willen we graag behouden en verder ontwikkelen.

Op 31 januari 2020 sloot de gemeente Overbetuwe samen met meer dan 80 partners een Lokaal Sportakkoord. In navolging op het Nationaal Sportakkoord is het sportakkoord in Overbetuwe ontwikkeld met sport- en beweegaanbieders, onderwijs, zorg en welzijn, ondernemers en maatschappelijke organisaties uit Overbetuwe. De ambities zijn uitgewerkt in concrete acties waar een of meerdere partners mee aan de slag gaan. De gemeente Overbetuwe vertaalt deze ambities en acties naar gemeentelijk beleid. Richtinggevende thema’s van dit beleid zijn: 1. Iedereen doet mee; 2. Sportieve en gezonde jeugd; 3. Vitale en sterke sport- en beweegaanbieders; 4. Duurzame sportinfrastructuur.

De cultuurvisie ‘op waarde geschat’ is in 2021 vastgesteld als beleidskader voor de periode tot 2025. In deze cultuurvisie staan de nieuwe uitgangspunten van het cultuurbeleid van de gemeente Overbetuwe. Deze sluiten aan bij het beleidsplan Sociaal Domein 2020-2025 waarin een aantal beleidsdoelen is geformuleerd. Deze doelen richten zich onder andere op het vergroten van de mogelijkheden van inwoners om zichzelf te ontplooien door hun talenten te ontwikkelen, mee te doen en verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en de omgeving.

Cultuur is onmisbaar voor de samenleving, want gemeenschappelijke cultuurelementen brengen mensen nader tot elkaar. Het doel van de cultuurvisie is te bepalen op basis van welke uitgangspunten de gemeente kan bijdragen aan het verbinden van verschillende groepen, de ontplooiing van inwoners van alle leeftijden en het bereiken van een grotere sociale binding. Het effect hiervan is: het vergroten van het welzijn van mensen vanuit de gedachte dat actieve cultuurbeleving bijdraagt aan de kwaliteit van het leven, het gevoel van welbevinden en zingeving.

Het beleid op het terrein van recreatie is een coproductie tussen Overbetuwe en Lingewaard. Gezien de overeenkomsten tussen Overbetuwe en Lingewaard en een gezamenlijk belang in een goed recreatie en toerisme beleid is een gezamenlijk beleidsplan opgesteld, rekening houdend met de eigenheid van beide gemeenten. Het plan richt zich op het vergroten van de toeristische en recreatieve aantrekkelijkheid van het gehele gebied tussen Arnhem en Nijmegen op basis van wederzijdse versterking in plaats van concurrentie. Het biedt ruimte aan nieuwe economische impulsen op het gebied van recreatie en toerisme. Versterken en ontwikkelen van recreatie en toerisme is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeenten, ondernemers, natuur-en landschapsorganisaties, toeristische organisaties en de projectorganisatie van het Park Lingezegen. De urgentie van deze gezamenlijkheid is alleen maar versterkt door de gevolgen van de Corona pandemie. De inzet van de gemeente Overbetuwe is voortdurend gericht op het dempen van de negatieve effecten voor ondernemers in de recreatie- en cultuursector.

Cultuur, sport en recreatie staan overigens niet los van andere beleidsterreinen. Het zijn namelijk beleidsterreinen die een bijdrage leveren aan het realiseren van onze brede maatschappelijke doelen, zoals meedoen, multifunctionaliteit en eigen kracht.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Natuurwaardenonderzoek 2003
Erfgoedplan Overbetuwe 2004
Nota kampeerbeleid 2008
Startnota archeologische monumentenzorg Overbetuwe 2009
Actualisatie Flora en Fauna-onderzoek Elst Centraal 2009
Landschapsvisie 2010
Nota Toeristische bewegwijzering 2013
Monumentenlijst 2014
Uitvoeringsbeleid evenementen 2016
Visie op bibliotheekfuncties Overbetuwe 2016
Nota recreatie en toerisme 2017
Cultuurvisie ‘op waarde geschat’ 2021
Sport- en beweegnota 'een leven lang, gezond, vitaal en actief!' 2021 – 2025

Wat heeft het programma Cultuur, sport en recreatie gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Cultuur, sport en recreatie gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2021 Realisatie 2021 Saldo 2021
5.1 Sportbeleid en activering.
Lasten 701 621 80
Baten 0 23 -23
Totaal 5.1 Sportbeleid en activering. 701 644 57
5.2 Sportaccommodaties.
Lasten 2.749 2.598 151
Baten -1.079 -1.221 141
Totaal 5.2 Sportaccommodaties. 1.670 1.378 293
5.3 Cultuurpresent.-productie en partic
Lasten 564 462 102
Baten 0 -27 27
Totaal 5.3 Cultuurpresent.-productie en partic 564 435 129
5.5 Cultureel erfgoed.
Lasten 197 184 13
Baten 0 -36 36
Totaal 5.5 Cultureel erfgoed. 197 149 48
5.6 Media.
Lasten 1.091 955 137
Baten -24 -23 -1
Totaal 5.6 Media. 1.067 932 136
5.7 Openb. groen & (openlucht) recreatie
Lasten 4.274 4.014 260
Baten -162 -185 23
Totaal 5.7 Openb. groen & (openlucht) recreatie 4.112 3.829 283

Toelichting op afwijkingen groter dan € 100.000.

Terug naar navigatie - Toelichting op afwijkingen groter dan € 100.000.

5.2 Sportaccommodaties. Voordelen Nadelen I/S

- Door de verplichte renteaanpassing is sprake van een voordeel op de rentelasten. Hier staat echter een nadeel tegenover op het taakveld 0.5 Treasury (zie uitgebreidere toelichting bij TV 0.5). 

- Vrijval van een ten onrechte in 2020 opgenomen verplichting voor gederfde huurinkomsten vanwege corona. 

- Door het later in gebruik nemen van de nieuwe sporthal bij het OBC zijn de exploitatielasten lager uitgevallen.

Saldo diverse overige voor- en nadelen

100


160

31

2





I


I

I

I

Totaal 293 0  

 

5.3  Cultuurpresentatie, -productie en participatie Voordelen Nadelen I/S

- Kunst: Door een tekort aan capaciteit bij het cluster Kunst, Cultuur en Erfgoed is het opstellen van een onderhoudsplan voor de bijna 40 kunstwerken in de openbare ruimte meerdere jaren uitgesteld. Wij stellen voor om dit restant via de bestemming van het saldo van deze jaarrekening aan te wenden in 2022 voor het opstellen van het onderhoudsplan en het uitvoeren van achterstallig onderhoud.

Aangezien een aantal eenmalige budgetten nog niet volledig is besteed in 2021 ontstaat er een voordeel op dit taakveld van € 60.000. Deze budgetten dekken we uit de algemene reserve. Daardoor valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves". Het gaat om de  volgende budgetten:

- Kunst in de nieuwe publiekshal à € 30.000: De verbouwing van het gemeentehuis heeft vertraging opgelopen. Hierdoor is de realisatie van de kunst in het gemeentehuis ook vertraagd. Daarnaast heeft corona gezorgd voor vertragingen bij leveranties van materialen aan de kunstenaars. Afronding van het totale project vindt plaats in de eerste helft van 2022.
-Erfgoed à € 30.000: Regionale samenwerking is essentieel om het verhaal over de Limes goed voor het voetlicht te brengen. Afgelopen jaar is die samenwerking op touw gezet en de aanstelling van twee kwartiermakers vanuit provincie Gelderland zal het verder in een stroomversnelling brengen. Dit incidentele budget zal in 2022 worden ingezet om gezamenlijk projecten vorm te kunnen geven. 

Saldo diverse overige voor- en nadelen

49



60









20





I



I









I

Totaal 129 0  


5.6 Media.  Voordelen Nadelen I/S

Bibliotheek Heteren: De bibliotheek verhuist naar het nieuwe wijkcentrum 'Hart van Heteren'. Om deze verhuizing mogelijk te maken, heeft de gemeenteraad eenmalig € 150.000 beschikbaar gesteld. De bouw en oplevering van het Hart van Heteren duurt langer dan gepland. De verwachting is nu dat het in juli 2022 wordt opgeleverd. Het budget voor de verhuiskosten dekken we uit de algemene reserve. Daardoor valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves".

Saldo diverse overige voor- en nadelen

150







14

I





I

Totaal 150 14  

5.7 Openb. groen & (openlucht) recreatie  Voordelen Nadelen I/S

- De kosten voor de afvoer van de uitkomende bagger zoals aangegeven bij BMR2-2021 komen ten laste van 2022. De kosten worden gedekt uit de voorziening riolering, daardoor valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de voorziening riolering op taakveld 7.2.

-Onderbesteding van het budget voor speeltuinen. Het vervangen van valondergronden is vanwege het weer en de periode van het jaar doorgeschoven naar het voorjaar van 2022. Daarnaast kan de inrichting van een stuk grond bij De Eshof pas in 2022 worden gerealiseerd (zie ook voorstel resultaatbestemming).


- Meerkosten van het onderhoud van de waterwegen door onder andere het doorschuiven  van werk uit vorig jaar.

Saldo diverse overige voor- en nadelen

260


100








60

17

I


I



I

I

Totaal 360 77  


Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator 2017 2018 2019 2020 2021 NL (meest actuele) Bron
% Niet-sporters - - - 47,1 - 49,3 Gezondheidsmonitor volwassenen (en ouderen), GGD'en, CBS en RIVM