VP 07. BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN)

Verbonden partijen jaarrekening 2024
7. Bedrijfsvoeringsorganisatie Vervoersorganisatie Arnhem Nijmegen (BVO-VAN, voorheen DRAN) |
|
In 2024 hebben alle 18 deelnemende gemeenten ingestemd met het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling BVO DRAN, zodat deze voldoet aan de Wet gemeenschappelijke regelingen van 1 juli 2022. Op 7 februari 2025 is de gewijzigde regeling gepubliceerd en in werking getreden. Als onderdeel van de prestatieafspraken met de vervoerders zijn normen met betrekking tot stiptheid, klanttevredenheid, aantal ontvangen klachten en de duurzaamheidsambitie opgenomen. In het vraagafhankelijk vervoer ligt de stiptheid op 92,5%. Dat is onder de contractuele norm van 95%. Belangrijkste oorzaak zijn de aanhoudende personeelstekorten, wat een verminderde beschikbare capaciteit tot gevolg heeft. Gezien de wervingsinspanningen die de vervoerder levert wordt dit deels als niet verwijtbaar beschouwd. Hierdoor is bij de toepassing van de malus enige coulance toegepast. Voor het routevervoer beschikken we nog niet over volledige jaarcijfers wat betreft de stiptheid. Voor wat betreft klanttevredenheid geldt voor het vraagafhankelijk vervoer dat de dienstverlening door reizigers met minimaal een 8,0 wordt gewaardeerd en voor het routevervoer 7,6. Met een waardering van 8,0 voor het vraagafhankelijk en een 7,6 voor het routevervoer wordt exact voldaan aan de gestelde norm. Met betrekking tot de uitvoering van het vraagafhankelijk vervoer is op 0,005% van de verreden ritten een klacht ingediend, ruim onder de contractuele norm van 0,4%. Op het veel omvangrijkere routevervoer zijn slechts 22 klachten bij de BVO DRAN ingediend, waarmee dit ook ruim onder de norm van 0,3% van het aantal ritten blijft. De doelstellingen op het gebied van de duurzaamheidsambitie richting zero emissie vervoer zijn ruimschoots behaald. In het vraagafhankelijk vervoer wordt conform de gestelde norm voor 2024 95% van de kilometers duurzaam (biobrandstof en zero emissie samen) verreden. Hiervan is bijna 45% zero emissie, waar de norm op 35% ligt. In het routevervoer wordt ook voldaan aan de norm van 95% duurzaam verreden kilometers. Het aandeel zero emissie ligt met ruim 30% boven de norm van 25% voor eind 2024.
|
|
Doelstelling/openbaar belang |
De samenwerking heeft als doel het gemeentelijk doelgroepenvervoer en het leerlingenvervoer slimmer, efficiënter en klantvriendelijker te organiseren en beter af te stemmen op de mogelijkheden van de inwoners. |
Bestuurlijk belang |
Bestuur: Wethouder K. Grimm (plv. Wethouder E.G.H. Westerbeek) |
Deelnemende partijen |
18 regiogemeenten: Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar |
Risico’s |
Normaal. |
Programma |
Inclusieve en participatiesamenleving, Werkende en lerende samenleving |