Programma 4. Inclusieve en participatiesamenleving

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Een inclusieve en participatieve samenleving is een samenleving waarin iedereen meedoet. We creëren in Overbetuwe een sterke sociale basis waarin de mogelijkheden, talenten en eigen regie van inwoners centraal staan. We streven naar een inclusieve cultuur waarin wij verschillen erkennen, respecteren en benutten. 
Zorg voor elkaar is in essentie de verantwoordelijkheid van onze inwoners zelf. De ondersteuning aan mensen die een steuntje nodig hebben, maken we laagdrempelig beschikbaar. Ondersteuning en hulp vindt bij voorkeur dichtbij en in het eigen netwerk plaats. Daarbij staat voorop dat iedereen die dat kan, de regie over zijn/haar eigen ondersteuningsvraag houdt. 
 
Voor het bereiken van onze ambitie van een sterke sociale basis en om onze wettelijke taken effectief, integraal en efficiënt uit te voeren, zetten we vanuit het Sociaal Team Overbetuwe (STO) in op een integrale dienstverlening. In april 2024 is het extern advies over de (optimale) inrichting van de dienstverlening van het sociaal domein opgeleverd  en op basis van een bestuursopdracht begonnen met de implementatie hiervan.

Het beleidsplan sociaal domein 2020-2025 'Een sterke sociale basis in Overbetuwe’, is gericht op de noodzakelijke transformatie in het sociaal domein zodat inwoners die ondersteuning nodig hebben, dit ook in de toekomst kunnen blijven ontvangen. In 2024 zijn de eerste contouren opgesteld voor een langetermijn visie op het sociaal domein als opvolging van het huidige meerjarig beleidsplan voor het sociaal domein 2020-2025. Hierin nemen wij ook een meerjarig perspectief mee. De nadere uitwerking wordt in 2025 verwacht.

Wat hebben we in 2024 gerealiseerd en welke activiteiten zijn daarvoor verricht?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2024 gerealiseerd en welke activiteiten zijn daarvoor verricht?

Inclusieve en participatiesamenleving

Terug naar navigatie - Inclusieve en participatiesamenleving

Jaarrekening 2024

Het beleidsplan sociaal domein 2020-2025 is gericht op het realiseren van; de werkelijke transformatie. Zodat zij die ondersteuning nodig hebben, dit ook in de toekomst kunnen blijven ontvangen. Het beleid is gericht op:
-    Inwoners van Overbetuwe hebben zorg voor elkaar.
-    Inwoners voelen zich vitaal, iedereen telt en doet mee. 
-    Ondersteuning is passend en nabij, voor jong en oud.
-    Inwoners hebben mogelijkheden zichzelf te ontwikkelen (m.n. jeugd). 
-    Inwoners zijn tevreden met hun leefomgeving.
-    Voorzieningen en ondersteuning zijn betaalbaar, toegankelijk en kwalitatief goed.

Wat heeft het programma Inclusieve en participatiesamenleving gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Inclusieve en participatiesamenleving gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele Begroting 2024 i Realisatie 2024 i Saldo 2024 i
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 7.601 7.452 149
Baten -2.643 -2.627 -15
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 4.958 4.825 133
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Lasten 4.693 3.998 695
Baten -25 -153 128
Totaal 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 4.668 3.845 823
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Lasten 2.636 2.453 182
Baten -84 -55 -29
Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 2.552 2.398 153
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO)
Lasten 5.313 5.377 -64
Baten -280 -369 89
Totaal 6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) 5.033 5.008 25
6.71b Begeleiding (WMO)
Lasten 4.232 4.033 198
Baten 0 0 0
Totaal 6.71b Begeleiding (WMO) 4.232 4.033 198
6.71c Dagbesteding (WMO)
Lasten 751 777 -26
Totaal 6.71c Dagbesteding (WMO) 751 777 -26
6.71d Overige maatw.arrangementen (WMO)
Lasten 239 239 0
Totaal 6.71d Overige maatw.arrangementen (WMO) 239 239 0
6.72a Jeugdhulp begeleiding
Lasten 4.452 4.541 -89
Baten 0 -15 15
Totaal 6.72a Jeugdhulp begeleiding 4.452 4.526 -74
6.72b Jeugdhulp behandeling
Lasten 4.686 4.841 -155
Baten 0 -34 34
Totaal 6.72b Jeugdhulp behandeling 4.686 4.807 -121
6.72c Jeugdhulp dagbesteding
Lasten 516 692 -175
Baten 0 -186 186
Totaal 6.72c Jeugdhulp dagbesteding 516 506 10
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig
Lasten 109 109 0
Totaal 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig 109 109 0
6.73a Pleegzorg
Lasten 512 496 16
Totaal 6.73a Pleegzorg 512 496 16
6.73b Gezinsgericht
Lasten 940 865 75
Totaal 6.73b Gezinsgericht 940 865 75
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
Lasten 2.731 2.643 88
Totaal 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig 2.731 2.643 88
6.74a Jeugd behandeli. GGZ zonder verbl.
Lasten 3.417 3.640 -223
Totaal 6.74a Jeugd behandeli. GGZ zonder verbl. 3.417 3.640 -223
6.74b Jeugdhulp crisisLTAGGZ-verblijf
Lasten 655 982 -327
Totaal 6.74b Jeugdhulp crisisLTAGGZ-verblijf 655 982 -327
6.74c Gesloten plaatsing
Lasten 108 313 -205
Totaal 6.74c Gesloten plaatsing 108 313 -205
6.81a Beschermd wonen (WMO)
Lasten 67 101 -34
Baten -478 -510 32
Totaal 6.81a Beschermd wonen (WMO) -411 -409 -2
6.81b Maatsch.- en vrouwenopvang (WMO)
Lasten 38 42 -4
Totaal 6.81b Maatsch.- en vrouwenopvang (WMO) 38 42 -4
6.82a Jeugdbescherming
Lasten 627 683 -56
Baten 0 -25 25
Totaal 6.82a Jeugdbescherming 627 657 -30
6.82b Jeugdreclassering
Lasten 138 133 5
Totaal 6.82b Jeugdreclassering 138 133 5

Toelichting op afwijking groter dan € 100.000.

Terug naar navigatie - Toelichting op afwijking groter dan € 100.000.

 

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Voordelen Nadelen I/S

 - Conform de formatie-uitbreiding inburgering  obv collegevoorstel 2022-060215 wordt dit bedrag ingezet in 2025.  Hiervan dekken we € 90.000 uit de algemene reserve. Daardoor valt dit deel van het voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves".

- Algemeen maatschappelijk en sociaal cultureel werk, er is € 55.000 van de subsidie aan Forte onder gebracht in de Brede SPUK.

- De exploitatielasten van de vier brede scholen (Zon, Kersentuin, Plataan en Vogeltuin) zijn € 160.000 hoger dan geraamd door hoofdzakelijk hogere energielasten en schoonmaakkosten.  Hier staat echter een onttrekking uit de bestemmingsreserve brede school tegenover van € 134.000 op het taakveld 0.10  Mutaties reserves.

- Een van de ombuigingen uit de Kadernota 2022 (quick win 6) was een jaarlijkse opbrengst van € 100.000 voor vervreemding van vastgoed. In 2024 is deze opbrengst niet gerealiseerd. 

- Bij alle welzijnsaccommodaties samen (met uitzondering van de hierboven genoemde brede scholen) is sprake van een exploitatienadeel door met name diverse afrekeningen uit 2023. 

- Uitvoeringskosten inburgering, Het overschot op inburgering voor de taakmutatie maatschappelijke begeleiding en formatie-uitbreiding inburgering 2023-056524 Inburgering worden bestemd om in te zetten in 2025. We dekken dit bedrag uit de algemene reserve. Daardoor valt het voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves".

- GGZ:  o.a. het budget voor GGZ in de wijk van € 55.000 is niet uitgegeven, dit budget dekken we uit de algemene reserve daardoor valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves". Tevens is er € 7.000 onder gebracht in de SPUK IZA(Integraal Zorgakkoord), bij het opstellen van de tweede bestuursrapportage was dit nog niet bekend dat er binnen deze regionale middelen ruimte was om deze kosten hieruit te financieren.

- Algemene voorziening Wmo dagbesteding:  er is € 30.000 onder gebracht in de SPUK IZA (Integraal Zorgakkoord), bij het opstellen van de tweede bestuursrapportage was nog niet bekend dat er binnen deze regionale middelen ruimte was om deze kosten hieruit de financieren.

- Lagere uitgaven bij Innovatiebudget SD  door verminderde inzet Projectleider Implementatie en Procesbegeleider sociale innovatie, verder is er geen gebruik gemaakt van de ruimte voor nieuwe innovatieve projecten

- MGR Regionale facilitering Zorg,  Dit voordeel betreft de nagekomen afrekening van het regionale jeugdbudget 2023 

- Saldo diverse overige voor- en nadelen. 

104



55











62




69





49



86


17

5








160



100


54



I



I


I



I


I

I




I





I



I


I

I

Totaal 447 314  


6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Voordelen Nadelen I/S

 - We hebben een deel van de uitgaven voor het uitvoeringsbudget STO en Wijkgerichte GGZ incidenteel weten onder te brengen in de SPUK IZA (Integraal Zorgakkoord). Bij het opstellen van de tweede bestuursrapportage was nog niet bekend dat er binnen deze regionale middelen ruimte was om deze kosten hieruit de financieren.

- Uitvoeren programma inrichting STO: Er is budget overgebleven omdat er uitgaven begroot waren voor de aanbesteding en implementatie van een mogelijk nieuw applicatielandschap in het sociaal domein. Deze aanbesteding is echter uitgesteld, waardoor de kosten niet in 2024 zijn gevallen maar in 2025/2026. Dit budget dekken we uit de algemene reserve. Daardoor valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves". Dit bedrag maakt onderdeel uit van de aanvraag tot overheveling.

 - Monitor SD: niet alle incidentele middelen zijn ingezet maar zijn in 2025 wel nodig voor de voorzetting van outcome gericht werken. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de aanvraag tot overheveling

 - Communicatie STO: hier zijn in 2024 geen kosten geweest

 - Lagere kosten inhuur bij Interventieteam € 38.000 grotendeels door zwangerschapsverlof en Uitvoeringsbudget STO  € 113.000 grotendeels door minder inhuur gedragswetenschapper.

-  Jeugdgezondheidszorg lokaal maatwerkdeel, dit nadeel wordt grotendeels veroorzaakt door het niet volledig toekennen van de prijsinflatie, hiervan is € 23.000 structureel  

- Saldo diverse overige voor- en nadelen.

86



550





32


25

151





21


















42

I



I





I


I

I


I/S


I

Totaal 865 42  

 

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) Voordelen Nadelen I/S
- In 2024 hebben we, anders dan in voorgaande jaren, minder cliënten gehad met een kostbare woningaanpassing. Daarnaast is de gemiddelde reisbehoefte van Wmo-reizigers afgenomen, wat leidt tot lagere kosten dan verwacht op het vraagafhankelijk vervoer. We hebben wel iets meer kosten gemaakt voor overige hulpmiddelen, zoals scootmobielen en aangepaste fietsen. 153   I
Totaal 153 0  

 

6.71b Begeleiding (WMO) Voordelen Nadelen I/S
- Sinds de tweede helft van 2024 zien we het aantal cliënten individuele begeleiding dalen door het strenger indiceren en het op tijd afschalen van zorg. Dit zorgt voor lagere kosten dan we hadden verwacht bij het opstellen van de 2e Bestuursrapporage 2024.

198   I
Totaal 198 0  

 

6.72b Jeugdhulp behandeling    Voordelen Nadelen I/S

-De overschrijding bij jeugdhulp behandeling is het gevolg van de lagere toekenning van prijsinflatie in de 2e Bestuursrapportage 2025.

 

121 I

Totaal 0 121  

 

6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf Voordelen Nadelen I/S
- De overschrijding bij jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf is deels het gevolg van de lagere toekenning van prijsinflatie in de 2e Bestuursrapportage 2024. De uitgaven in de laatste maanden van het jaar waren daarnaast iets hoger dan waarmee rekening gehouden, ondanks relatief stabiele cliëntenaantallen voor behandeling GGZ.   223 I
Totaal 0 223  

 

6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf Voordelen Nadelen I/S
- Bij de 2e Bestuursrapportage 2024 werd uitgegaan van een stabiel bestand. Waar we in totaliteit op jeugdhulp een lichte afname zien in het aantal cliënten, zien we voor deze vormen van zorg dat de aantallen licht zijn gestegen in de laatste maanden van 2024. De zorg die binnen deze taakvelden wordt ingezet betreft specialistische en dure zorg. Om deze reden betekent een lichte stijging in de aantallen een overschrijding.   327 I
Totaal 0 327  

 

6.74c Gesloten plaatsing Voordelen Nadelen I/S
- Bij de 2e Bestuursrapportage 2024 werd uitgegaan van een stabiel bestand. Waar we in totaliteit op jeugdhulp een lichte afname zien in het aantal cliënten, zien we voor deze vormen van zorg dat de aantallen licht zijn gestegen in de laatste maanden van 2024. De zorg die binnen deze taakvelden wordt ingezet betreft specialistische en dure zorg. Om deze reden betekent een lichte stijging in de aantallen een overschrijding.   205 I
Totaal 0 205  

 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan de realisatie van de doelstellingen van dit programma:
- Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein (MGR)
- BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN)
- Veilig Thuis
- Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM/GGD)

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator * 2020 2021 2022 2023 2024 NL (meest actuele) Bron
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement: aantal per 10.000 inwoners 470,0 490,0 530,0 550,0 530,0 650,0 CBS - Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein WMO
Jongeren met jeugdhulp: % van alle jongeren tot 18 jaar 12,4 13,0 13,1 14,5 14,5 13,7 CBS - Jeugd
Jongeren met jeugdreclassering: % van alle jongeren tot 18 jaar 0,4 0,4 0,2 0,2 0,2 0,4 CBS - Jeugd
Jongeren met jeugdbescherming: % van alle jongeren tot 18 jaar 1,2 1,3 1,1 0,8 0,8 1,0 CBS - Jeugd
*Gebaseerd op de actuele gegevens van waarstaatjegemeente.nl mei 2025, ontbrekende gegevens zijn niet beschikbaar