Programma 5. Werkende en lerende samenleving

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Inwoners die zonder werk dreigen te raken ondersteunen we om hen van werk naar werk te begeleiden. Soms is daar een inzet van een opleiding bij nodig. Op die manier ondersteunen we ook de ook de lokale economie in hun zoektocht naar personeel. 
Samen met de bibliotheken zorgen we ervoor dat informatie snel en gemakkelijk toegankelijk is voor onze inwoners.
Met onze cultuurvisie zorgen we ervoor dat we de lokale culturele voorzieningen laagdrempelig maken en houden en deze “beleefbaar” maken.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Lokaal beleid:
Cultuurvisie 2022- 2025 ‘Op waarde geschat’.  
Overbetuwe Werkt! Visie op re-integratie. 
Strategisch meerjaren huisvestingsplan onderwijs (SHP) 
Beleidsplan Sociaal Domein Overbetuwe. 2020-2025 ‘Een sterke sociale basis in Overbetuwe’ 
Visie op Vastgoed 2018  
Visie op bibliotheekfuncties Overbetuwe 2016 
Erfgoedplan Overbetuwe 2004

Regionaal/landelijk:
Participatiewet
Wet Inburgering
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), gewijzigd per 1 januari 2021. 
Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)

Wat heeft het programma Werkende en lerende samenleving gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Werkende en lerende samenleving gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele Begroting 2024 i Realisatie 2024 i Saldo 2024 i
4.2 Onderwijshuisvesting
Lasten 3.910 4.053 -142
Baten -9 -40 30
Totaal 4.2 Onderwijshuisvesting 3.901 4.013 -112
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Lasten 4.606 4.103 503
Baten -955 -795 -160
Totaal 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 3.651 3.308 344
5.3 Cultuurpresentatie prod particip.
Lasten 570 676 -106
Baten 0 -146 146
Totaal 5.3 Cultuurpresentatie prod particip. 570 530 40
5.5 Cultureel erfgoed
Lasten 225 232 -7
Baten 0 -19 19
Totaal 5.5 Cultureel erfgoed 225 212 12
5.6 Media
Lasten 1.160 1.168 -8
Baten -71 -75 4
Totaal 5.6 Media 1.089 1.093 -4
6.3 Inkomensregelingen
Lasten 15.587 15.112 475
Baten -11.731 -11.598 -133
Totaal 6.3 Inkomensregelingen 3.856 3.515 342
6.4 WSW en beschut werk
Lasten 3.754 3.650 104
Totaal 6.4 WSW en beschut werk 3.754 3.650 104
6.5 Arbeidsparticipatie
Lasten 2.192 2.090 102
Baten -108 -62 -46
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie 2.084 2.028 56

Toelichting op afwijkingen groter dan € 100.000.

Terug naar navigatie - Toelichting op afwijkingen groter dan € 100.000.
4.2 Onderwijshuisvesting. Voordelen Nadelen I/S

- Doordat de oude noodlokalen bij het Lyceum in Elst niet meer gebruikt worden voor maatschappelijke functie vanaf half januari 2025, moet de waarde van de noodlokalen tegen marktwaarde worden opgenomen in de jaarrekening 2024. Dit betekent een extra afschrijving op de boekwaarde van € 414.000 ten laste van het resultaat 2024.

- De werkelijke rente is lager dan begroot (1,10% i.p.v. 1,50%). Dit leidt tot een voordeel van € 209.000 op dit taakveld. Daarnaast is er sprake van lagere rentelasten ter grootte van € 34.000 als gevolg van wat vertraging in de uitvoering van de nieuwbouwprojecten.

- Vertraging in de uitgaven voor de bouwbegeleiding bij diverse scholen heeft geleid tot een voordeel van € 43.000. Aangezien deze kosten gedekt worden uit de Algemene Reserve wordt er op het taakveld "mutaties reserves" een lagere onttrekking aan deze reserve verantwoord. Dit is dus geen budgettair voordeel.

Saldo diverse overige voor- en nadelen






243



43



16

414 I




I



I



I
Totaal 302 414  

 

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken Voordelen Nadelen  

- Door onderbesteding in de uitgaven en hogere huurinkomsten van enkele sporthallen (o.a. sporthal Westeraam en sporthal OBC) en gymlokalen is er sprake van lagere uitgaven voor bewegingsonderwijs. 

- Schoolmaatschappelijk werk, dit nadeel wordt veroorzaakt door het niet volledig toekennen van de prijsinflatie.

- Onderwijskansenbeleid, dit voordeel is te verklaren door afrekeningen 2023 € 89.000, subsidie Forte School is onder gebracht in de NPO Middelen € 10.000 en een omzetting van de BTW-tabel € 8.000.

- Peuterspeelzalen, dit voordeel is grotendeels te verklaren door afrekeningen over 2023.

- Onderbesteding leerlingenvervoer door een lager aantal leerlingen dat gebruikt maakte van het leerlingenvervoer.

- Saldo diverse overige voor- en nadelen

44






106



39


155


27





27

I


S


I


I

I
Totaal 371 27  
 

6.3 Inkomensregelingen Voordelen Nadelen I/S

- Uitkeringen algemene bijstand. Het aan uitkeringen betaalde bedrag is lager dan in de zomer voorzien,  dit is een voordeel van € 150.O00. Daarnaast zijn er meer terugvorderingen voldaan. 

- Schuldhulpverlening. Het overschot op de post schuldhulpverlening wordt enerzijds veroorzaakt doordat de implementatie van de applicatie schuldhulpverlening (OnView) nog niet volledig is afgerond. In 2024 is geld begroot voor enkele (systeem)koppelingen tussen OnView en andere gemeentelijke systemen, maar een deel van deze koppelingen is nog niet gerealiseerd. De realisatie van deze koppelingen brengt (incidentele) implementatiekosten met zich mee in 2025. Daarom is er een overhevelingsverzoek gedaan voor deze incidentele kosten voor 2025. Anderzijds wordt het overschot veroorzaakt doordat enkele (relatief dure) uitgaven voor schuldhulpverlening voor ondernemers uiteindelijk niet in 2024 maar in 2025 worden gedaan. 

 - Meedoenregeling. Eind 2023 is een controle geweest op het bestand van de Meedoenregeling, o.a. of de deelnemers nog wel woonachtig in de gemeente waren en een inkomen hadden tot 120% van de bijstandsnorm. Een deel van de deelnemers bleek geen recht op de Meedoenregeling meer te hebben. In 2024 waren er dus minder deelnemers die recht hadden op de Meedoenregeling t.o.v. 2023 – 1.457 in 2024, 1.767 in 2023. Dit verklaart de lagere uitgaven in 2024. Ondanks het lagere deelnemersaantal, zien we wel een toename in het gebruik van de punten. In 2023 was 77,2% van het aantal toegekende punten gebruikt, in 2024 is dit percentage gestegen naar 82,6%.

- Eenm. energietoeslag lage inkomens 2023. De uitgekeerde energietoeslag is lager dan de beschikbare middelen hiervoor.  Aangezien deze kosten gedekt worden uit de Reserve wordt er op het taakveld "mutaties reserves" een lagere onttrekking aan deze reserve verantwoord. Dit is dus geen budgettair voordeel.

- Alleen verdienersproblematiek. Gemeenten moeten financiële ondersteuning bieden aan huishoudens die als gevolg van de alleenverdienersproblematiek in 2023 en 2024 onder het bestaansminimum uitkomen.  In 2025 loopt de werkzaamheden door. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de aanvraag tot overheveling

- Saldo diverse overige voor- en nadelen

182


55








31







45




25




4

  I


I








I







I




I




I
Totaal 342 0  
 
6.4 WSW en beschut werk  Voordelen Nadelen I/S

- Sociale werkvoorziening. Dit voordeel betreft de afrekening van het aanwijsbesluit Scalabor 2024.

- Saldo diverse overige voor- en nadelen

98

6

  I

I
Totaal 104 0  
 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan de realisatie van de doelstellingen van dit programma:
- Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein (MGR)
- BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN)

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator * 2020 2021 2022 2023 2024 NL (meest actuele) Bron
% Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) 1,5 1,6 1,7 2,4 - 2,4 DUO/Ingrado
Absoluut verzuim: aantal per 1.000 leerlingen 2,3 1,0 - 0,7 - 6,3 DUO/Ingrado
Relatief verzuim: aantal per 1.000 leerlingen 25,0 24,0 27,0 27,0 - 27,0 DUO/Ingrado
% Jongeren met delict voor de rechter 1,0 1,0 1,0 1,0 - 1,0 CBS - Jeugdmonitor
% Kinderen in uitkeringsgezin 3,0 3,0 3,0 3,0 - 6,0 CBS - Jeugdmonitor
% Jeugdwerkloosheid 2,0 1,0 1,0 2,0 - 2,0 CBS - Jeugdmonitor
% Netto arbeidsparticipatie 72,9 72,9 75,0 76,1 76,3 73,2 CBS - Arbeidsdeelname
Bijstandsuitkeringen: aantal per 10.000 inwoners 236,9 222,8 188,5 183,8 187,5 343,6 CBS - Re- integratie
Aantal re-integratievoorzieningen: aantal per 10.000 inwoners 15-64 jaar 267,2 276,3 277,2 - 184,0 203,1 CBS - Re- integratie
*Gebaseerd op de actuele gegevens van waarstaatjegemeente.nl mei 2025, ontbrekende gegevens zijn niet beschikbaar