Inwoners die zonder werk dreigen te raken ondersteunen we om hen van werk naar werk te begeleiden. Soms is daar een inzet van een opleiding bij nodig. Op die manier ondersteunen we ook de ook de lokale economie in hun zoektocht naar personeel.
Samen met de bibliotheken zorgen we ervoor dat informatie snel en gemakkelijk toegankelijk is voor onze inwoners.
Met onze cultuurvisie zorgen we ervoor dat we de lokale culturele voorzieningen laagdrempelig maken en houden en deze “beleefbaar” maken.
Programma 5. Werkende en lerende samenleving
Beleidsnota's
Terug naar navigatie - Beleidsnota'sLokaal beleid:
Cultuurvisie 2022- 2025 ‘Op waarde geschat’.
Overbetuwe Werkt! Visie op re-integratie.
Strategisch meerjaren huisvestingsplan onderwijs (SHP)
Beleidsplan Sociaal Domein Overbetuwe. 2020-2025 ‘Een sterke sociale basis in Overbetuwe’
Visie op Vastgoed 2018
Visie op bibliotheekfuncties Overbetuwe 2016
Erfgoedplan Overbetuwe 2004
Regionaal/landelijk:
Participatiewet
Wet Inburgering
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), gewijzigd per 1 januari 2021.
Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)
Wat hebben we in 2024 gerealiseerd en welke activiteiten zijn daarvoor verricht?
Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2024 gerealiseerd en welke activiteiten zijn daarvoor verricht?Werkende en lerende samenleving
Wat heeft het programma Werkende en lerende samenleving gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Werkende en lerende samenleving gekost?Exploitatie | Actuele Begroting 2024 i | Realisatie 2024 i | Saldo 2024 i | |
---|---|---|---|---|
4.2 Onderwijshuisvesting | ||||
Lasten | 3.910 | 4.053 | -142 | |
Baten | -9 | -40 | 30 | |
Totaal 4.2 Onderwijshuisvesting | 3.901 | 4.013 | -112 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | ||||
Lasten | 4.606 | 4.103 | 503 | |
Baten | -955 | -795 | -160 | |
Totaal 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 3.651 | 3.308 | 344 | |
5.3 Cultuurpresentatie prod particip. | ||||
Lasten | 570 | 676 | -106 | |
Baten | 0 | -146 | 146 | |
Totaal 5.3 Cultuurpresentatie prod particip. | 570 | 530 | 40 | |
5.5 Cultureel erfgoed | ||||
Lasten | 225 | 232 | -7 | |
Baten | 0 | -19 | 19 | |
Totaal 5.5 Cultureel erfgoed | 225 | 212 | 12 | |
5.6 Media | ||||
Lasten | 1.160 | 1.168 | -8 | |
Baten | -71 | -75 | 4 | |
Totaal 5.6 Media | 1.089 | 1.093 | -4 | |
6.3 Inkomensregelingen | ||||
Lasten | 15.587 | 15.112 | 475 | |
Baten | -11.731 | -11.598 | -133 | |
Totaal 6.3 Inkomensregelingen | 3.856 | 3.515 | 342 | |
6.4 WSW en beschut werk | ||||
Lasten | 3.754 | 3.650 | 104 | |
Totaal 6.4 WSW en beschut werk | 3.754 | 3.650 | 104 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | ||||
Lasten | 2.192 | 2.090 | 102 | |
Baten | -108 | -62 | -46 | |
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie | 2.084 | 2.028 | 56 | |
Gerealiseerd resultaat | 19.130 | 18.349 | 781 |
Toelichting op afwijkingen groter dan € 100.000.
Terug naar navigatie - Toelichting op afwijkingen groter dan € 100.000.4.2 Onderwijshuisvesting. | Voordelen | Nadelen | I/S |
- Doordat de oude noodlokalen bij het Lyceum in Elst niet meer gebruikt worden voor maatschappelijke functie vanaf half januari 2025, moet de waarde van de noodlokalen tegen marktwaarde worden opgenomen in de jaarrekening 2024. Dit betekent een extra afschrijving op de boekwaarde van € 414.000 ten laste van het resultaat 2024. |
|
414 | I I I I |
Totaal | 302 | 414 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Voordelen | Nadelen | |
- Door onderbesteding in de uitgaven en hogere huurinkomsten van enkele sporthallen (o.a. sporthal Westeraam en sporthal OBC) en gymlokalen is er sprake van lagere uitgaven voor bewegingsonderwijs. |
44 |
|
I S I I I |
Totaal | 371 | 27 |
6.3 Inkomensregelingen | Voordelen | Nadelen | I/S |
- Uitkeringen algemene bijstand. Het aan uitkeringen betaalde bedrag is lager dan in de zomer voorzien, dit is een voordeel van € 150.O00. Daarnaast zijn er meer terugvorderingen voldaan. |
182 |
I I I I I I |
|
Totaal | 342 | 0 |
6.4 WSW en beschut werk | Voordelen | Nadelen | I/S |
- Sociale werkvoorziening. Dit voordeel betreft de afrekening van het aanwijsbesluit Scalabor 2024. |
98 |
I I |
|
Totaal | 104 | 0 |
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenDe volgende verbonden partijen dragen bij aan de realisatie van de doelstellingen van dit programma:
- Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein (MGR)
- BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN)
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenIndicator * | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | NL (meest actuele) | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
% Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) | 1,5 | 1,6 | 1,7 | 2,4 | - | 2,4 | DUO/Ingrado |
Absoluut verzuim: aantal per 1.000 leerlingen | 2,3 | 1,0 | - | 0,7 | - | 6,3 | DUO/Ingrado |
Relatief verzuim: aantal per 1.000 leerlingen | 25,0 | 24,0 | 27,0 | 27,0 | - | 27,0 | DUO/Ingrado |
% Jongeren met delict voor de rechter | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | - | 1,0 | CBS - Jeugdmonitor |
% Kinderen in uitkeringsgezin | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | - | 6,0 | CBS - Jeugdmonitor |
% Jeugdwerkloosheid | 2,0 | 1,0 | 1,0 | 2,0 | - | 2,0 | CBS - Jeugdmonitor |
% Netto arbeidsparticipatie | 72,9 | 72,9 | 75,0 | 76,1 | 76,3 | 73,2 | CBS - Arbeidsdeelname |
Bijstandsuitkeringen: aantal per 10.000 inwoners | 236,9 | 222,8 | 188,5 | 183,8 | 187,5 | 343,6 | CBS - Re- integratie |
Aantal re-integratievoorzieningen: aantal per 10.000 inwoners 15-64 jaar | 267,2 | 276,3 | 277,2 | - | 184,0 | 203,1 | CBS - Re- integratie |
*Gebaseerd op de actuele gegevens van waarstaatjegemeente.nl mei 2025, ontbrekende gegevens zijn niet beschikbaar |