Een leefbare samenleving betekent: passende en betaalbare huisvesting, goede voorzieningen en een duurzame en leefomgeving. We verhogen de objectieve en subjectieve veiligheid voor álle inwoners, ondernemers, bezoekers en organisaties van gemeente Overbetuwe om op die manier de kwaliteit van de leef-, woon- en werkomgeving te verbeteren. Overbetuwe ontwikkelt door als een onderscheidende, krachtige gemeente met een aangenaam woon-, leef- en vestigingsklimaat. We werken integraal en zetten in op het verbinden van mensen, bedrijven, netwerken, beleidsvelden én op identiteit en beleving. Ook de nieuwe Omgevingswet heeft als essentie om in de fysieke leefomgeving tot een integrale visie en planontwikkeling te komen. Via zes samenhangende bouwstenen in de fysieke leefomgeving (wonen, mobiliteit, economie, veiligheid, openbare ruimte en recreatie en toerisme) werken we daaraan.
Programma 2. Leefbare en bereikbare samenleving
Beleidsnota's
Terug naar navigatie - Beleidsnota'sLokaal beleid:
Kerkenvisie (2023)
Woonagenda 2025 (2021)
Actieagenda 2022 sociale, slimme en schone mobiliteit (2021)
Cultuurvisie gemeente Overbetuwe 2022-2025 – ‘Op Waarde Geschat’ (2021)
Routekaart Duurzaam Overbetuwe (2021)
Integraal Kwaliteitsplan Openbare Ruimte (2021)
Economisch Uitvoeringsprogramma 2023-2024
Integraal Veiligheidsplan 2024 - 2027 (IVP)
Beleidsplan Sociaal Domein Overbetuwe 2020-2025 ‘Een sterke sociale basis in Overbetuwe
Marktverordening en standplaatsenbeleid (2020)
Ambitiedocument Overbetuwe 2030 sociale, slimme en schone mobiliteit (2020)
Transitie Visie Warmte (2020)
Omgevingsvisie Overbetuwe 2040 (2019)
Nota Grondbeleid (2024)
Nota Bovenwijks (2018)
Fietsnota Overbetuwe fietst verder, Naar een optimaal fietsnetwerk tussen de kernen (2018)
Geactualiseerde beleidsnota "De Betuwe in verbinding: een dijk van een landschap" 2023-2026
Nota recreatie en toerisme (2023 – 2028)
Erfgoedverordening (2017)
Uitvoeringsbeleid evenementen (2016) (incl. evaluatie)
Welstandsnota (2016)
Monumentenlijst (2014)
Landschapsontwikkelingsplan (2010)
Startnota archeologische monumentenzorg Overbetuwe (2009)
Functieveranderingsbeleid buitengebied (2008)
Nota kampeerbeleid (2008)
VTH-beleidsplan 2024 – 2028 (2024)
Visie wonen, zorg en welzijn (2024)
Regionaal beleid:
Streekgids Overbetuwe (2022)
Regionaal Programma Werklocaties regio Arnhem Nijmegen 2021-2024
Regionale agenda Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen (2021)
Strategische agenda middengebied Overbetuwe en Lingewaard (2021)
Verstedelijkingsstrategie regio Arnhem Nijmegen en Foodvalley (2021)
Visie voor een bereikbaar Gelderland (2020)
De Betuwe in verbinding: een dijk van een landschap (2023-2026)
Moties en amendementen:
Functieverandering buitengebied
Burgerparticipatie bij afwijken bestemmingsplan
Diverse onderwerpen uitwerken in Woonagenda
Woningsplitsing
Doorpakken voor Driel (vervolg op ontwikkelvisie Driel Zuid-Oost (In de Biezenkamp))
Circulair bouwen in Driel Zuid-Oost
Groene en sociale invulling Vriezenenck
Bouwpercelen buurtschap Reeth
Park Tergouw
Ontwikkelvisie Land van Tap
Rondweg Driel
Onderzoek verkeersveiligheid rondom scholen en sportaccommodaties
Veilig Verkeer(d)
Verkeersveilig maken Peperstraat
Omgeving A325 veilig en bereikbaar
Voorbereiding realisatie Railterminal
Regionaal/intergemeentelijk beleid:
Meerjarenbeleidsplan Politie Oost-Nederland 2019-2022
Veiligheidsstrategie 2019-2022 Oost-Nederland
Meerjarenteamplan 2019-2022 Basisteam Rivierenland West
Wat hebben we in 2024 gerealiseerd en welke activiteiten zijn daarvoor verricht?
Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2024 gerealiseerd en welke activiteiten zijn daarvoor verricht?Leefbare en bereikbare samenleving
Wat heeft het programma Leefbare en bereikbare samenleving gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Leefbare en bereikbare samenleving gekost?Exploitatie | Actuele Begroting 2024 i | Realisatie 2024 i | Saldo 2024 i | |
---|---|---|---|---|
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | ||||
Lasten | 3.600 | 3.603 | -3 | |
Baten | 0 | -4 | 4 | |
Totaal 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 3.600 | 3.599 | 1 | |
1.2 Openbare orde en Veiligheid | ||||
Lasten | 2.001 | 1.939 | 61 | |
Baten | -128 | -96 | -31 | |
Totaal 1.2 Openbare orde en Veiligheid | 1.873 | 1.843 | 30 | |
2.1 Verkeer en Vervoer | ||||
Lasten | 6.929 | 5.811 | 1.118 | |
Baten | -216 | -384 | 168 | |
Totaal 2.1 Verkeer en Vervoer | 6.713 | 5.427 | 1.286 | |
2.2 Parkeren | ||||
Lasten | 194 | 192 | 2 | |
Totaal 2.2 Parkeren | 194 | 192 | 2 | |
2.5 Openbaar vervoer | ||||
Lasten | 103 | 133 | -30 | |
Baten | 0 | -9 | 9 | |
Totaal 2.5 Openbaar vervoer | 103 | 124 | -21 | |
3.1 Economische ontwikkeling | ||||
Lasten | 487 | 450 | 37 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 3.1 Economische ontwikkeling | 487 | 450 | 37 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||||
Lasten | 166 | 464 | -297 | |
Baten | -80 | -60 | -19 | |
Totaal 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 87 | 403 | -317 | |
3.3 Bedrijfsloket- en regelingen | ||||
Lasten | 245 | 240 | 5 | |
Baten | -199 | -189 | -11 | |
Totaal 3.3 Bedrijfsloket- en regelingen | 46 | 52 | -6 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recr. | ||||
Lasten | 5.701 | 5.007 | 694 | |
Baten | -207 | -258 | 50 | |
Totaal 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recr. | 5.494 | 4.749 | 744 | |
8.1 Ruimtelijke Ordening | ||||
Lasten | 848 | 805 | 43 | |
Baten | -197 | -132 | -65 | |
Totaal 8.1 Ruimtelijke Ordening | 651 | 673 | -22 | |
8.2 Grondexpl. (niet bedrijventerreinen) | ||||
Lasten | 494 | 634 | -140 | |
Baten | -803 | -615 | -187 | |
Totaal 8.2 Grondexpl. (niet bedrijventerreinen) | -309 | 19 | -328 | |
8.3 Wonen en bouwen | ||||
Lasten | 2.108 | 1.813 | 295 | |
Baten | -1.496 | -2.061 | 565 | |
Totaal 8.3 Wonen en bouwen | 612 | -248 | 860 | |
Gerealiseerd resultaat | 19.550 | 17.283 | 2.267 |
Toelichting op verschil tussen actuele begroting en realisatie
Terug naar navigatie - Toelichting op verschil tussen actuele begroting en realisatie
2.1 Verkeer en vervoer | Voordelen | Nadelen | I/S |
- In 2024 is (verder) gewerkt aan een aantal eenmalige projecten, waarvoor nog geen uitgaven zijn gerealiseerd. Voor deze posten is een overhevelingsverzoek ingediend. |
631 |
190 17 |
I |
Totaal | 1.493 | 207 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur. | Voordelen | Nadelen | I/S |
- Bij het actualiseren van de exploitatieopzetten per 1 januari 2025 zijn de verwachte resultaten van de bedrijvencomplexen De Merm Oost (€ 248.000), Elst Centraal (€ 25.000) en Spoorallee (€ 18.000) meer negatief als gevolg van kostenstijgingen. Dit leidt tot een aanvullende storting in de voorziening verliesgevende complexen. |
291 26 |
I |
|
0 | 317 |
5.7 Openbaar groen & (openlucht) recreatie | Voordelen | Nadelen | I/S |
- Voor de uitvoering van het IKP OR voor de kernen Oosterhout, Randwijk en Indoornik is inmiddels een plan opgesteld. De uitvoering vindt echter pas plaats in 2025 (o.a. door het plantseizoen) waardoor er in 2024 sprake is van een onderbesteding Via de bestemming van het rekeningresultaat wordt voorgesteld om dit niet ingezette budget over te hevelen naar 2025. |
275 225 69 49 26 61 22 17 |
I |
|
744 | 0 |
8.2 Grondexploitatie (excl. bedrijventerreinen) | Voordelen | Nadelen | I/S |
- Ten opzichte van de begroting zijn er minder uren besteed aan de woningbouwcomplexen. De loon- en overheadkosten werden derhalve niet gedekt door de betreffende grondexploitaties. |
196 72 28 |
539 85 |
I I I I I |
296 | 624 |
8.3 Wonen en bouwen | Voordelen | Nadelen | I/S |
- Bij de 1e Bestuursrapportage 2024 is de raming voor de opbrengsten leges |
469 105 95 81 57 33 20 |
I I I I I I I |
|
860 | 0 |
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenIndicator * | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | NL (meest actuele) | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Winkeldiefstal: aantal per 1.000 inwoners | 0,9 | 0,8 | 1,1 | 1,2 | 1,0 | 2,2 | CBS - Criminaliteit CBS - Diefstallen |
Diefstal uit woning: aantal per 1.000 inwoners | 1,5 | 1,2 | 0,7 | 0,7 | 1,1 | 1,2 | CBS - Criminaliteit CBS - Diefstallen |
Misdrijven: aantal per 1.000 inwoners | 2,9 | 3,4 | 2,5 | 3,2 | 3,8 | 4,3 | CBS - Criminaliteit CBS - Diefstallen |
Vernielingen: aantal per 1.000 inwoners | 3,4 | 3,5 | 4,4 | 4,8 | 4,0 | 5,7 | CBS - Criminaliteit CBS - Diefstallen |
Verwijzingen Halt: aantal per 1.000 inwoners van 12-17 jaar | 8 | 8 | 6 | 6 | 9 | 9 | Stichting Halt |
Banen: aantal per 1.000 inwoners 15-74 jaar | 736,8 | 724,6 | 808,6 | 828,2 | - | 836,6 | CBS Bevolkingsstatistiek/ LISA - bewerking ABF Research |
Vestigingen: aantal per 1.000 inwoners 15-65 jaar | 155,0 | 161,5 | 169,0 | 174,5 | - | 181,8 | LISA |
% Functiemenging | 52,8 | 52,3 | 54,7 | 55,3 | - | 54,2 | CBS BAG / LISA - bewerking ABF Research |
Woonlasten éénpersoonshuishouden: | 545 | 613 | 693 | 705 | 746 | 957,0 | COELO, Groningen |
Woonlasten meerpersoonshuishouden: | 595 | 660 | 747 | 756 | 792 | 1.050,0 | COELO, Groningen |
WOZ-waarde woningen: | 265 | 287 | 327 | 382 | 405 | 379 | CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken |
Nieuwbouw woningen: aantal per 1.000 woningen | 8,6 | 8,8 | 7,1 | 8,4 | - | 9,1 | BAG - bewerking ABF Research |
% Demografische druk | 77,4 | 78,0 | 78,1 | 77,9 | 78,6 | 70,4 | CBS - Bevolkingsstatistiek |
*Gebaseerd op de actuele gegevens van waarstaatjegemeente.nl mei 2025, ontbrekende gegevens zijn niet beschikbaar |