Programma 2. Leefbare en bereikbare samenleving

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Een leefbare samenleving betekent: passende en betaalbare huisvesting, goede voorzieningen en een duurzame en leefomgeving. We verhogen de objectieve en subjectieve veiligheid voor álle inwoners, ondernemers, bezoekers en organisaties van gemeente Overbetuwe om op die manier de kwaliteit van de leef-, woon- en werkomgeving te verbeteren. Overbetuwe ontwikkelt door als een onderscheidende, krachtige gemeente met een aangenaam woon-, leef- en vestigingsklimaat. We werken integraal en zetten in op het verbinden van mensen, bedrijven, netwerken, beleidsvelden én op identiteit en beleving. Ook de nieuwe Omgevingswet heeft als essentie om in de fysieke leefomgeving tot een integrale visie en planontwikkeling te komen. Via zes samenhangende bouwstenen in de fysieke leefomgeving (wonen, mobiliteit, economie, veiligheid, openbare ruimte en recreatie en toerisme) werken we daaraan.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Lokaal beleid:
Kerkenvisie (2023)
Woonagenda 2025 (2021)
Actieagenda 2022 sociale, slimme en schone mobiliteit (2021)
Cultuurvisie gemeente Overbetuwe 2022-2025 – ‘Op Waarde Geschat’ (2021)
Routekaart Duurzaam Overbetuwe (2021)
Integraal Kwaliteitsplan Openbare Ruimte (2021)
Economisch Uitvoeringsprogramma 2023-2024
Integraal Veiligheidsplan 2024 - 2027 (IVP)
Beleidsplan Sociaal Domein Overbetuwe 2020-2025 ‘Een sterke sociale basis in Overbetuwe
Marktverordening en standplaatsenbeleid (2020)
Ambitiedocument Overbetuwe 2030 sociale, slimme en schone mobiliteit (2020)
Transitie Visie Warmte (2020)
Omgevingsvisie Overbetuwe 2040 (2019)
Nota Grondbeleid (2024) 
Nota Bovenwijks (2018)
Fietsnota Overbetuwe fietst verder, Naar een optimaal fietsnetwerk tussen de kernen (2018)
Geactualiseerde beleidsnota "De Betuwe in verbinding: een dijk van een landschap" 2023-2026
Nota recreatie en toerisme (2023 – 2028)
Erfgoedverordening (2017) 
Uitvoeringsbeleid evenementen (2016) (incl. evaluatie) 
Welstandsnota (2016) 
Monumentenlijst (2014) 
Landschapsontwikkelingsplan (2010) 
Startnota archeologische monumentenzorg Overbetuwe (2009) 
Functieveranderingsbeleid buitengebied (2008)
Nota kampeerbeleid (2008) 
VTH-beleidsplan 2024 – 2028 (2024)
Visie wonen, zorg en welzijn (2024)

Regionaal beleid:
Streekgids Overbetuwe (2022)
Regionaal Programma Werklocaties regio Arnhem Nijmegen 2021-2024 
Regionale agenda Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen (2021) 
Strategische agenda middengebied Overbetuwe en Lingewaard (2021)
Verstedelijkingsstrategie regio Arnhem Nijmegen en Foodvalley (2021)
Visie voor een bereikbaar Gelderland (2020)
De Betuwe in verbinding: een dijk van een landschap (2023-2026)

Moties en amendementen:
Functieverandering buitengebied
Burgerparticipatie bij afwijken bestemmingsplan
Diverse onderwerpen uitwerken in Woonagenda
Woningsplitsing
Doorpakken voor Driel (vervolg op ontwikkelvisie Driel Zuid-Oost (In de Biezenkamp))
Circulair bouwen in Driel Zuid-Oost
Groene en sociale invulling Vriezenenck
Bouwpercelen buurtschap Reeth
Park Tergouw
Ontwikkelvisie Land van Tap
Rondweg Driel
Onderzoek verkeersveiligheid rondom scholen en sportaccommodaties
Veilig Verkeer(d)
Verkeersveilig maken Peperstraat
Omgeving A325 veilig en bereikbaar
Voorbereiding realisatie Railterminal

Regionaal/intergemeentelijk beleid: 
Meerjarenbeleidsplan Politie Oost-Nederland 2019-2022 
Veiligheidsstrategie 2019-2022 Oost-Nederland 
Meerjarenteamplan 2019-2022 Basisteam Rivierenland West 

Wat heeft het programma Leefbare en bereikbare samenleving gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Leefbare en bereikbare samenleving gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele Begroting 2024 i Realisatie 2024 i Saldo 2024 i
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer
Lasten 3.600 3.603 -3
Baten 0 -4 4
Totaal 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 3.600 3.599 1
1.2 Openbare orde en Veiligheid
Lasten 2.001 1.939 61
Baten -128 -96 -31
Totaal 1.2 Openbare orde en Veiligheid 1.873 1.843 30
2.1 Verkeer en Vervoer
Lasten 6.929 5.811 1.118
Baten -216 -384 168
Totaal 2.1 Verkeer en Vervoer 6.713 5.427 1.286
2.2 Parkeren
Lasten 194 192 2
Totaal 2.2 Parkeren 194 192 2
2.5 Openbaar vervoer
Lasten 103 133 -30
Baten 0 -9 9
Totaal 2.5 Openbaar vervoer 103 124 -21
3.1 Economische ontwikkeling
Lasten 487 450 37
Baten 0 0 0
Totaal 3.1 Economische ontwikkeling 487 450 37
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Lasten 166 464 -297
Baten -80 -60 -19
Totaal 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 87 403 -317
3.3 Bedrijfsloket- en regelingen
Lasten 245 240 5
Baten -199 -189 -11
Totaal 3.3 Bedrijfsloket- en regelingen 46 52 -6
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recr.
Lasten 5.701 5.007 694
Baten -207 -258 50
Totaal 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recr. 5.494 4.749 744
8.1 Ruimtelijke Ordening
Lasten 848 805 43
Baten -197 -132 -65
Totaal 8.1 Ruimtelijke Ordening 651 673 -22
8.2 Grondexpl. (niet bedrijventerreinen)
Lasten 494 634 -140
Baten -803 -615 -187
Totaal 8.2 Grondexpl. (niet bedrijventerreinen) -309 19 -328
8.3 Wonen en bouwen
Lasten 2.108 1.813 295
Baten -1.496 -2.061 565
Totaal 8.3 Wonen en bouwen 612 -248 860

Toelichting op verschil tussen actuele begroting en realisatie

Terug naar navigatie - Toelichting op verschil tussen actuele begroting en realisatie

 

2.1 Verkeer en vervoer Voordelen Nadelen I/S

- In 2024 is (verder) gewerkt aan een aantal eenmalige projecten, waarvoor nog geen uitgaven zijn gerealiseerd. Voor deze posten is een overhevelingsverzoek ingediend.
    - Impuls onderhoud wegen € 225.000
    - Reparatie geluidswal € 140.000
    - Grondwerk nutstracé € 80.000
    - Stationsomgeving Zetten-Andelst € 50.000
    - Wegencategoriseringsplan € 30.000
    - Verkeersplannen per kern € 30.000
    - Park Tergouw € 26.000
    - Verkenning gebiedsaanpak A325 (geen overhevelingsverzoek ingediend) € 25.000
    - Herziening Nota Parkeernormen € 20.000
    - Verkeersveiligheid € 5.000
In 2024 ontstaat er een voordeel op dit taakveld, echter valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op taakveld "mutatie reserves".

- In 2024 zijn een aantal zaken niet uitgevoerd die op de planning staan in 2025. Dit betreft een eenmalig budgettair voordeel waarvoor een verzoek tot resultaatbestemming is ingediend:
    - Bijdrage herinrichting Zeegstraat Valburg € 150.000
    - Onderhoud wegen door weersomstandigheden € 100.000
    - Verkeersplannen per kern € 31.000
    - Bestrijding invasieve plantensoorten € 11.000

- Het bovenwijkse project Afslag 38 had over 2024 een positief saldo van € 283.000 hetgeen op dit taakveld leidt tot een niet geraamd voordeel. Dit voordeel heeft feitelijk geen gevolgen voor het totale exploitatieresultaat 2024, omdat dit saldo is gestort in de bestemmingsreserve Afslag 38 via taakveld 0.10 (mutatie reserves). Op taakveld 0.10 staat een niet geraamd storting (€ 283.000 nadeel).

- De onderhoudsafdracht vanuit Prorail voor het beheer en in stand houden van de NABO aan de Heterensestraat in Valburg wordt in 2025 uitgekeerd vanwege uitstel van het project. Dit betreft geen budgettair voordeel, omdat dit saldo gestort zou worden in een bestemmingsreserve via taakveld 0.10 (mutatie reserves).

- Een aantal projecten heeft vertraging in de uitvoering opgelopen, onder andere Bloemenbuurt Heteren en Mozartstraat Elst. De kapitaallasten van deze projecten schuiven door naar 2025.

- De werkelijke rente is lager dan begroot. Dit leidt tot een voordeel op de rentelasten. Hier staat echter een nadeel tegenover op taakveld 0.5 Treasury (zie uitgebreidere toelichting bij TV0.5).

- Lagere energielasten straatverlichting

- Hogere inkomsten voor nutswerkzaamheden

Saldo diverse overige voor- en nadelen

631














292






283









90


86


59

52





























190














17 

I














I






I




I




I


I


I

I

I

Totaal 1.493 207   

 

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur.  Voordelen Nadelen I/S

- Bij het actualiseren van de exploitatieopzetten per 1 januari 2025 zijn de verwachte resultaten van de bedrijvencomplexen De Merm Oost (€ 248.000), Elst Centraal (€ 25.000) en Spoorallee (€ 18.000) meer negatief als gevolg van kostenstijgingen. Dit leidt tot een aanvullende storting in de voorziening verliesgevende complexen.

Saldi diverse overige voor- en nadelen






291



26

I



I

  0 317  

 

5.7 Openbaar groen & (openlucht) recreatie   Voordelen Nadelen I/S

- Voor de uitvoering van het IKP OR voor de kernen Oosterhout, Randwijk en Indoornik is inmiddels een plan opgesteld.  De uitvoering vindt echter pas plaats in 2025 (o.a. door het plantseizoen) waardoor er in 2024 sprake is van een onderbesteding Via de bestemming van het rekeningresultaat wordt voorgesteld om dit niet ingezette budget over te hevelen naar 2025.

- Vanwege vertragende factoren zoals de levertijden van de speeltoestellen vindt de uitvoering van het speelplan Andelst-Herveld plaats in 2025. In 2024 ontstaat er een voordeel op dit taakveld, echter valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op taakveld "mutatie reserves". 

- Door vertraging in de uitvoering zijn de middelen voor het integraal beheerplan (€ 31.000) en klimaatadaptatie (€ 38.000) nog niet volledig besteed. Dit is echter geen budgettair voordeel want hier staat een lagere onttrekking uit de algemene reserves tegenover op het taakveld 0.10.

- Hogere opbrengsten vanuit grondverhuur.

- De vergroening van de Reethsestraat Valburg heeft vertraging opgelopen waardoor de uitvoering in 2025 plaatsvindt. 

- Door vertraging in de uitvoering van een aantal projecten zoals landschapspark de Danenberg en een lagere werkelijke rente is er sprake van een rentevoordeel.

- Lagere dan geraamde bijdrage aan gemeenschappelijke regeling Park Lingezegen.

Saldi diverse overige voor- en nadelen.

275



225



69



49

26

61


22

17
 

I



I



I



I

I

I


I

I

  744 0  

  

8.2 Grondexploitatie (excl. bedrijventerreinen)   Voordelen Nadelen I/S

- Ten opzichte van de begroting zijn er minder uren besteed aan de woningbouwcomplexen. De loon- en overheadkosten werden derhalve niet gedekt door de betreffende grondexploitaties. 

- Hogere dan geraamde storting in de voorziening faciliterende projecten.

- Niet geraamde ontvangen bijdrage voor het fonds bovenwijkse voorzieningen vanuit het project De Pas Zuid. Dit betreft echter geen budgettair voordeel omdat het bedrag via het taakveld 0.10 mutaties reserves is doorgestort in de bestemmingsreserve bovenwijkse voorzieningen.

- Vrijval uit de voorziening verliesgevende complexen voor het complex Elst Centraal West naar aanleiding van de actualisatie van de exploitatieopzetten per 1 januari 2024.

Saldo diverse overige voor- en nadelen

Zie de paragraaf grondbeleid voor een uitbreidere toelichting.






196



72


28

539


85
I


I

I



I


I


  296 624  

 

8.3 Wonen en bouwen Voordelen Nadelen I/S

- Bij de 1e Bestuursrapportage 2024 is de raming voor de opbrengsten leges
omgevingsvergunningen verhoogd met € 250.000 tot € 1.361.000. Door onverwacht meer aanvragen in de laatste maanden van 2024, waaronder enkele grote, zijn de
werkelijke opbrengsten uiteindelijk nog hoger uitgevallen.

- Onderbesteding van het budget voor invoering van de Omgevingswet. Aangezien deze uitgaven gedekt worden uit de algemene reserve, wordt dit voordeel gecompenseerd door een lagere onttrekking aan deze reserve op het taakveld "mutaties reserves".

- De werkelijke rente is lager dan begroot (1,10 % i.p.v. 1,5 %). Dit leidt tot een voordeel op de rentelasten. 

- Hogere dan geraamde ontvangen creditrente van Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (Svn) inzake nog niet uitgezette middelen voor startersleningen ed.

- Lagere presentiegelden en advieskosten bouw- en woningtoezicht.

- Voordelig exploitatiesaldo uit verhuur van uitgekochte woningen onder
hoogspanningskabels.  

Saldo diverse overige voor- en nadelen

469




105


95

81


57

33


20
  I




I


I

I


I

I


I
  860 0  

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator * 2020 2021 2022 2023 2024 NL (meest actuele) Bron
Winkeldiefstal: aantal per 1.000 inwoners 0,9 0,8 1,1 1,2 1,0 2,2 CBS - Criminaliteit CBS - Diefstallen
Diefstal uit woning: aantal per 1.000 inwoners 1,5 1,2 0,7 0,7 1,1 1,2 CBS - Criminaliteit CBS - Diefstallen
Misdrijven: aantal per 1.000 inwoners 2,9 3,4 2,5 3,2 3,8 4,3 CBS - Criminaliteit CBS - Diefstallen
Vernielingen: aantal per 1.000 inwoners 3,4 3,5 4,4 4,8 4,0 5,7 CBS - Criminaliteit CBS - Diefstallen
Verwijzingen Halt: aantal per 1.000 inwoners van 12-17 jaar 8 8 6 6 9 9 Stichting Halt
Banen: aantal per 1.000 inwoners 15-74 jaar 736,8 724,6 808,6 828,2 - 836,6 CBS Bevolkingsstatistiek/ LISA - bewerking ABF Research
Vestigingen: aantal per 1.000 inwoners 15-65 jaar 155,0 161,5 169,0 174,5 - 181,8 LISA
% Functiemenging 52,8 52,3 54,7 55,3 - 54,2 CBS BAG / LISA - bewerking ABF Research
Woonlasten éénpersoonshuishouden: 545 613 693 705 746 957,0 COELO, Groningen
Woonlasten meerpersoonshuishouden: 595 660 747 756 792 1.050,0 COELO, Groningen
WOZ-waarde woningen: 265 287 327 382 405 379 CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken
Nieuwbouw woningen: aantal per 1.000 woningen 8,6 8,8 7,1 8,4 - 9,1 BAG - bewerking ABF Research
% Demografische druk 77,4 78,0 78,1 77,9 78,6 70,4 CBS - Bevolkingsstatistiek
*Gebaseerd op de actuele gegevens van waarstaatjegemeente.nl mei 2025, ontbrekende gegevens zijn niet beschikbaar