In de openbare ruimte bevinden zich veel zaken die eigendom van de gemeente zijn. Deze eigendommen kunnen als volgt worden ingedeeld:
- infrastructuur: wegen, water en riolering
- voorzieningen: groen (o.a. bomen), verlichting, sportvelden, speelvoorzieningen
- gebouwen: scholen, sport- en welzijnsaccommodaties, huisvesting gemeente en brandweer
Al deze eigendommen, die ook wel kapitaalgoederen worden genoemd, moeten door de gemeente worden onderhouden. De door de gemeenteraad vastgestelde kwaliteitsniveaus worden in deze paragraaf toegelicht.
III. Onderhoud kapitaalgoederen
Welke afspraken zijn over het onderhoud van de kapitaalgoederen gemaakt?
Terug naar navigatie - Welke afspraken zijn over het onderhoud van de kapitaalgoederen gemaakt?De gemeenteraad heeft beleids- en beheerplannen vastgesteld die de uitgangspunten bevatten voor dat onderhoud. Het Integraal Kwaliteitsplan Openbare Ruimte (IKP OR) is het beleidsdocument waarin de kwaliteit van de openbare ruimte is vastgelegd. Daarnaast staan de kwaliteitseisen t.b.v. inrichting en beheer openbare ruimte hierin vermeld.
Het vervolg is dat er op basis van de beleidsuitgangspunten van het IKP OR de nieuwe integrale beheerplannen worden opgesteld. In de plannen die op termijn ter vaststelling aan het college worden aangeboden worden naar aanleiding van het kwaliteitsniveau de beheermaatregelen concreter geformuleerd.
Beleidsdocument |
Datum vaststelling |
Geplande actualisatie [1] |
Integrale beheerplannen Openbare Ruimte |
14-12-2010 |
2025 |
Beheerplan wegen 2014 - 2018 |
17-03-2015 |
2025 |
Water- en Rioleringsprogramma 2025 – 2029 |
27-06-2024 |
2029 [2] |
Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR) |
21-03-2023 |
2028 |
Beleidsplan Licht in Overbetuwe |
06-02-2018 |
2025 |
Speelbeleid Samenspel(en) in Overbetuwe |
15-02-2022 |
2030 |
Nota Voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties |
11-04-2013 |
2025 |
Grondstoffenbeleidsplan |
27-06-2024 |
2029 |
Gemeentelijke accommodaties niet zijnde gebouwen (sportvelden, veldmeubilair, sportinventaris) |
28-10-2008 |
2026 |
Visie op vastgoed |
11-02-2025 |
2030 |
[1] Het jaartal geeft weer in welk jaar de actualisatie leidt tot een voorstel aan de gemeenteraad.
[2] Zie ook de opmerkingen over de bekostigingssystematiek riolering in de paragraaf lokale lasten.
Kwaliteitsniveaus
Terug naar navigatie - KwaliteitsniveausIn het Kwaliteitsplan Beheer Openbare Ruimte (IKP OR) is gewerkt met drie kwaliteitsniveaus te weten laag, basis en goed[3]. De beschrijving van de kwaliteitsniveaus op verschillende aspecten zijn in het hierna opgenomen overzicht uitgewerkt.
Kwaliteitsniveau |
Laag |
Basis |
Hoog |
Wettelijke voorschriften |
Het onderhoudsniveau voldoet niet (of niet-geheel) aan de minimaal vereiste wettelijke voorschriften |
Het onderhoudsniveau voldoet voldoende aan de vereiste wettelijke voorschriften |
Het onderhoudsniveau voldoet ruimschoots aan de vereiste wettelijke voorschriften |
Duurzaamheid (Vervangingstermijnen) |
Door het lage onderhoudsniveau wordt de levensduur van het kapitaalgoed korter dan gebruikelijk |
De levensduur is de gebruikelijke vervangingstermijn van het kapitaalgoed |
Door het hoge onderhoudsniveau wordt de levensduur van het kapitaalgoed verlengd |
Opbouw achterstallig onderhoud |
Achterstallig onderhoud komt periodiek voor |
Achterstallig onderhoud komt incidenteel voor |
Achterstallig onderhoud komt niet voor |
Milieu effecten |
Het onderhoudsniveau van het kapitaalgoed is zodanig dat in onvoldoende mate efficiënt en zuinig met natuurlijke hulpbronnen wordt omgegaan |
Het onderhoudsniveau van het kapitaalgoed is zodanig dat in voldoende mate efficiënt en zuinig met natuurlijke hulpbronnen wordt omgegaan |
Het onderhoudsniveau van het kapitaalgoed is zodanig dat in ruime mate efficiënt en zuinig met natuurlijke hulpbronnen wordt omgegaan |
Oordeel inwoners |
Score 1,0 - 5,5 |
Score 5,5 – 7,0 |
Score 7,1 – 10,0 |
Veiligheid (objectief) |
Door de wijze van onderhoud is de kans op ongelukken niet uitgesloten |
Door de wijze van onderhoud bestaat weinig kans op ongelukken |
Door de wijze van onderhoud bestaat een zeer geringe kans op ongelukken |
Gevoelswaarde inwoners (subjectief) |
Inwoners ervaren de openbare ruimte (m.b.t. het betreffende kapitaalgoed) als onveilig en onvoldoende leefbaar |
Inwoners ervaren de openbare ruimte (m.b.t. het betreffende kapitaalgoed) als voldoende veilig en leefbaar |
Inwoners ervaren de openbare ruimte (m.b.t. het betreffende kapitaalgoed) als zeer veilig en leefbaar |
Klachten |
De gemeente ontvangt veel klachten over het kapitaalgoed |
De gemeente ontvangt weinig klachten over het kapitaalgoed |
De gemeente ontvangt geen klachten over het kapitaalgoed |
Claims |
Grote kans op gegronde schadeclaims |
Weinig kans op gegronde schadeclaims |
Geen kans op gegronde schadeclaims |
[3] In de overzichten is het kwaliteitsniveau “goed” gewijzigd in “hoog”.
In plannen vastgelegde kwaliteitsniveaus van het onderhoud
Terug naar navigatie - In plannen vastgelegde kwaliteitsniveaus van het onderhoud
Naam beleids-/beheersplan |
Datum raadsbesluit |
Kwaliteitscriteria (laag, basis of hoog) |
Integrale beheerplannen Openbare Ruimte |
14-12-2010 |
Wegen: basisniveau |
Integraal Kwaliteitsplan Openbare Ruimte |
2021 |
In het IKP OR is de strategie, de bekostiging en het beleid van de verschillende beheerdisciplines voor de openbare ruimte op hoofdlijnen uitgewerkt. Het doelmatig en eigentijds beheer moet leiden tot een aantrekkelijke leefomgeving waarin inwoners prettig kunnen wonen en werken. Het IKP zorgt dat voor bestuur, de organisatie en de inwoners duidelijk is wat men mag verwachten van het beheer van de openbare ruimte. |
Beheerplan Wegen 2014 - 2018 |
17-03-2015 |
Wegen basisniveau |
Water- en Rioleringsprogramma WRP 2025 – 2029 |
27-06-2024 |
Door invulling te geven aan de uitvoering van het WRP worden de volgende effecten beoogd: • zorgdragen voor een goede volksgezondheid. • verbeteren van de kwaliteit van het oppervlaktewater. • verminderen van de verdroging. • klimaatbewust handelen van bewoners, bedrijven en instellingen. • beperken van wateroverlast bij hevige regenval. • klimaat robuust ingerichte openbare ruimte.
De LAS (Lokale Adaptatiestrategie) helpt ons om te gaan met het veranderende klimaat, en een omgeving te creëren die deze veranderingen aankan. Dat is dus een klimaat adaptieve omgeving. Om dit in 2050 te kunnen bereiken, moet er voldoende aandacht zijn voor: • terugdringen van wateroverlast bij piekbuien • verminderen van langdurige droogte • het beperken van hittestress in de bebouwde gebieden • verminderen van het risico op overstromingen. We zijn in gemeente Overbetuwe al jaren bezig om de leefomgeving aan te passen op het veranderende klimaat. Dit zetten we de komende jaren door. Klimaatadaptatie wordt steeds meer een onderdeel van ons dagelijks werk. Wanneer we projecten uitvoeren doen we dit op een klimaat adaptieve manier, dit is geborgd in het IKP-OR. |
Beleidsplan Licht in Overbetuwe |
06-02-2018 |
Zowel voor de beheerskaders (masten, armaturen, etc.) als voor de beleidskaders (sociale veiligheid, verkeersveiligheid, etc.) is in het plan vastgelegd dat het na te streven kwaliteitsniveau “basis” is. Uitgangspunt is: Openbare verlichting voor de verkeersveiligheid en op hoofdfietsroutes (plus). Dit betekent alleen openbare verlichting buiten de bebouwde kom als dat voor de verkeersveiligheid nodig is (bijvoorbeeld bij kruispunten en verkeersgevaarlijke situaties als bochten, obstakels ed.) en er geen betere alternatieven zijn zoals markering, reflectie e.d. Op alle hoofdfietsroutes (en plus routes) is oriëntatieverlichting behalve op de Drielse Rijndijk, de Randwijks Rijndijk en de Waaldijk vanwege de flora en faunawetgeving, dit is namelijk Natura2000 gebied. |
Speelbeleid Samenspel(en) in Overbetuwe |
15-02-2022 |
Onderhoud en beheer van speelvoorzieningen gaat uit van wettelijke (veiligheids)voorschriften. Met behulp van inspecties wordt dit geborgd. Er is een grens aan de financiële ruimte voor het onderhoud en beheer. Met behulp van een meerjaren renovatieplan wordt wijk- en kerngericht gewerkt aan renovaties van speelruimte. In 2022 is het nieuwe speelbeleid ‘Samenspel(en) in Overbetuwe’ vastgesteld in de gemeenteraad. |
Nota voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties |
11-04-2013 |
Het gaat hier om de gemeentelijke gebouwen voor welzijn en sport, de schoolgebouwen en de overige gebouwen (huisvesting bestuur en ambtenaren, brandweer, enz.). De basis onder de onderhoudsbegrotingen is gelegen in door derden opgestelde meerjarenonderhoudsplanningen 4/5 (MJOP’s). In de loop van 2025 worden de MJOP’s geactualiseerd. De huidige MJOP’s zijn feitelijk gezien geen DMJOP’s, maar “MJOP’s-plus”. Dat wil zeggen dat er alleen eenvoudig te realiseren duurzaamheidsmaatregelen in zijn opgenomen. In (volledige) DMJOP’s zitten alle mogelijke duurzaamheidsmaatregelen van een gebouw opgenomen.
|
Gemeentelijke accommodaties niet zijnde gebouwen (voetbalvelden, veldmeubilair en sportinventaris) |
28-10-2008 |
Bij de voetbalvelden bekijken we jaarlijks kritisch welk onderhoud daadwerkelijk nodig is. We hebben hiervoor geen meerjarenonderhoudsplannen gemaakt. |
Visie op Vastgoed |
11-02-2025 |
In december 2024 heeft het college de Visie op Vastgoed 2025 voorgelegd aan de raad waarna die in de raadvergadering van 11 februari 2025 is vastgesteld. Vanaf het vaststellen beschikken we over een actuele visie op vastgoed voor de gemeente Overbetuwe. |
Financiële consequenties
Terug naar navigatie - Financiële consequentiesHet integraal kwaliteitsplan Openbare Ruimte (IKP OR) gaat nader in op de benodigde en beschikbare budgetten. Aan de hand hiervan zijn er extra middelen beschikbaar gesteld en zijn deze middelen meegenomen in de begroting. De volgende stap is het gewenste kwaliteitsniveau verder uitwerken in de integrale beheerplannen deze vast te laten stellen. Zodat de uitwerking van het IKP OR verder vormgegeven wordt. In de integrale beheerplannen wordt meegenomen wat dit betekent voor het onderhoud en de vervangingen/vernieuwingen.
Tevens wordt aangegeven of er naast de reguliere budgetten ook (onderhouds)voorzieningen gevormd moeten worden, waaruit de vervangingen/vernieuwingen op de langere termijn kunnen worden bekostigd.
Omschrijving
|
Plan
|
Jaar vaststelling |
Werkelijk 2024 |
Voorz. /BR beschikbaar |
Voldoende |
Wegbeheer |
Integraal Kwaliteits Plan Openbare Ruimte |
2021 |
5.403 |
Nee |
IKP/OR |
Openbaar groen |
Integraal Kwaliteits Plan Openbare Ruimte |
2021 |
2.337 |
Nee |
IKP/OR |
Straatreiniging |
Beheerplan Openbare Ruimte |
2010 |
25 |
Nee |
IKP/OR |
Water |
WRP |
2024 |
328 |
Maakt deel uit van GRP |
Zie GRP |
Riolering |
WRP |
2024 |
2.454 [4] |
Ja |
Ja |
Straatverlichting |
Beleidsplan Openbare Verlichting |
2018 |
487 |
Nee |
IKP/OR |
Speelvoorzieningen |
Speelbeleid |
2022 |
267 |
Nee |
IKP/OR |
Schoolgebouwen |
Nota voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties Basis is het M.O.P. 2021 |
2013 |
130 |
Ja |
Ja |
Gebouwen voor huisvesting bestuur en ambtelijk apparaat |
Nota voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties Basis is het M.O.P. 2021 |
2013 |
83 |
Ja |
Ja |
Gebouwen voor welzijn en sport |
Nota voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties Basis is het M.O.P. 2021 |
2013 |
225 |
Ja |
Ja |
Accommodaties niet zijnde gebouwen (sportvelden, veldmeubilair, sportinventaris) |
Sportnota |
2024 |
326 |
Nee |
Ja |
Totaal |
|
|
12.065 |
|
|
[4] Excl. de onttrekking uit de voorziening.
Voor de gemeentelijke gebouwen zijn de ramingen voor onderhoudslasten uit het meerjarenonderhoudsplan op het overzicht vermeld. Op de taakvelden van de gemeentelijke gebouwen zijn namelijk ook overige niet onderhoudsgerelateerde exploitatielasten verwerkt.