V. Bedrijfsvoering

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In deze paragraaf gaan we in op een aantal ontwikkelingen binnen de bedrijfsvoering van de gemeente Overbetuwe. Hierin besteden we aandacht aan de vastgestelde Visie op bedrijfsvoering en de uitvoering van de Ontwikkelagenda.

Communicatie

Terug naar navigatie - Communicatie

2022 was een veelbewogen jaar op het gebied van communicatie. Het staartje van de coronacrisis, opvang van Oekraïners en de tijdelijke noodopvang in Elst vroegen veel aandacht. Door de inflatie en stijgende energieprijzen was er extra aandacht voor regelingen zoals de energietoeslag, steunmaatregelen voor ondernemers en maatschappelijke organisaties. Naast de actualiteit zetten we in op het optimaliseren van onze communicatiekanalen. Zo verbeterden we de toegankelijkheid en begrijpelijkheid van onze dienstverlening met de realisatie van nieuwe gemeentelijke websites. 

Informatievoorziening

Terug naar navigatie - Informatievoorziening

Optimale informatievoorziening gaat altijd over de vraag naar ondersteuning die er vanuit de business is. De ontwikkelrichting daarin wordt enerzijds gedreven door interne ontwikkelingen maar anderzijds ook door landelijke of zelfs wereldwijde technologische ontwikkelingen. In 2022 hebben we ons op de volgende onderwerpen gefocust:
• Doorontwikkeling van de informatieorganisatie
• Verdere uitrol datagedreven werken
• Invoering Wet Open Overheid
• Afronding invoering Zaakgericht Werken
• Informatieveiligheid
• Domeinspeficieke ontwikkelingen in de informatievoorziening

Doorontwikkeling van de informatieorganisatie
In 2022 zijn we verder gegaan met het professionaliseren van de functioneel beheer-organisatie. We zijn gestart met het in kaart brengen van een aantal cruciale functioneel-beheerprocessen en sturen hierop de functioneel beheerders aan. Ook hebben we op het vlak van processen onze afspraken met de ICT Samenwerkig Overbetuwe-Lingewaard aangescherpt, om enerzijds de dienstverlening en continuïteit van dienstverlening in de ICT te verbeteren, en anderzijds om de informatieveiligheid te vergroten. 

Verdere uitrol datagedreven werken
Het datagedreven werken is in 2022 in planning bijgesteld. Er zijn wel aanvullende dashboards opgeleverd en er zijn ook op technisch vlak verbeteringen doorgevoerd. In de uitrol bleek echter al snel dat er, om deze ontwikkeling goed te laten landen en borgen in de organisatie en de benodigde kennis op te bouwen, meer middelen nodig waren. Er is daarom voor gekozen om dit als belangrijke ontwikkeling op te nemen in de begroting voor 2023, om zo met de benodigde middelen de aandacht te kunnen geven aan de ontwikkeling die nodig is. 

Afronding Zaakgericht Werken
In 2022 hebben we de inrichting van ons zaaksysteem afgerond en we hebben het systeem gekoppeld aan backoffice applicaties ten behoeve van archiefwaardige opslag en eenduidig klantbeeld. Onze medewerkers zijn opgeleid om met dit systeem te werken. We zien wel dat hier nog verdere doorontwikkeling op nodig is. Dit zullen we in een apart project oppakken. Zaakgericht Werken is daarmee in 2022 afgerond.

Informatieveiligheid

Terug naar navigatie - Informatieveiligheid

In 2022 heeft Informatieveiligheid structureel aandacht gekregen. We hebben op diverse manieren medewerkers, College en Raad bij het onderwerp betrokken om duidelijk te maken dat iedereen hierin een verantwoordelijkheid heeft. We gebruikten hiervoor online trainingsmodules, teamsessies samen met de Privacy Officer, nieuwsberichten, een webinar en een themabijeenkomst. 

In juni 2022 is een nieuwe CISO aangesteld, die werkt aan het inbedden en verbeteren van informatieveiligheid in interne processen en ICT Infrastructuur. De CISO bepaalt samen met de Stuurgroep Informatieveiligheid, voorgezeten door de gemeentesecretaris, nieuwe prioriteiten. In de Stuurgroep rapporteert de CISO over de voortgang van de activiteiten naar aanleiding van de audit van de Rekenkamercommissie. Diverse activiteiten zijn in 2022 afgerond, als laatste lopen enkele grotere activiteiten nog door tot in 2023. De aandacht voor cybercriminaliteit en gerelateerde verstoringen leidt de komende tijd tot hogere regeldruk en benodigde inspanningen voor verantwoording. Daarnaast is het een opgave om te zorgen voor voldoende kennis en capaciteit om de ICT Infrastructuur veilig te houden.

Fraudepreventie

Terug naar navigatie - Fraudepreventie

Dit is het eerste jaar dat we een toelichting fraudepreventie opnemen in de jaarrekening. Dit is het gevolg van gewijzigde wetgeving rondom de controleverklaring. Gemeente Overbetuwe heeft een actief beleid rondom fraudepreventie. Dit is terug te zien in de kaders die gesteld zijn in het Integriteitsbeleid en de Regeling melden vermoeden misstanden. Daarnaast is in 2022 de Nota voorkomen misbruik en oneigenlijk gebruik vastgesteld door de raad. Binnen de organisatie is een frauderisico inventarisatie verricht en hier blijven we periodiek over in gesprek met elkaar. We kunnen één materieel frauderisico onderkennen en dat is het risico dat het management interne beheersmaatregelen doorbreekt. Dit is echter een frauderisico dat in alle organisaties van toepassing is. Binnen de gemeente Overbetuwe hebben we werkzaamheden uitgevoerd om mogelijke fraude te ontdekken. In 2022 is geen fraude geconstateerd.

Inkoop

Terug naar navigatie - Inkoop

Door de registratie van inkopen in het zaaksysteem wordt er geregistreerd op welke wijze er bijdrage is geleverd aan de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van Duurzaamheid, Social Return en (lokaal) MKB. Door meer inzicht in aflopende contract en het sturen op een inkoopkalender is er een meerjarige inkoopkalender. Een actuele inkoopkalender geeft beter zicht op de planning voor de toekomst waar de organisatie tijdiger kan aanbesteden. Steeds vaker kopen we in middels een dialoog met de markt; in 2022 zijn bij een aantal relevante projecten hierin goede ervaringen opgedaan, zoals bij de aanbesteding van het zwembad en bij de aanbesteding van het nieuwe financiële pakket.

Juridisch

Terug naar navigatie - Juridisch

Omgevingswet
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is wederom uitgesteld. Naar alle waarschijnlijkheid gaat de wet in op 1 januari 2024 in. Ruimtelijke regelgeving moet verwerkt worden in het Omgevingsplan. Hier is een aantal jaren de tijd voor, maar de voorbereidingen hiervoor lopen al. Juridische zaken heeft in samenwerking met de projectgroep Omgevingswet. In 2022 een aantal verordeningen opgesteld die verplicht gelijktijdig met de Omgevingswet in werking moeten gaan.

Bezwaarschriften 
In 2022 is de digitalisering verder doorgevoerd. De leden van de commissie werken volledig digitaal en ook het uitwisselen van stukken met belanghebbenden vindt in de meeste gevallen plaats op een beveiligde digitale wijze. De digitalisering ondersteunt het efficiënt en goed uitvoeren van de zittingen van de commissie die fysiek plaatsvinden. Ondanks de wens van de leden van de commissie is in 2022 is geen gebruik gemaakt van iBabs, omdat andere alternatieven de voorkeur genoten.

Privacy en gegevensbescherming 
Met privacy bewuste medewerkers staat of valt het hele privacybeleid. Daarom is dit jaar als vervolg op de verplichte e-learning wederom hernieuwde aandacht geweest voor privacybewustzijn. Daarnaast is het verwerkingsregister verder geactualiseerd. Dit is een continu proces.  

Personeel en organisatie

Terug naar navigatie - Personeel en organisatie

In 2022 lag het accent op het verder vormgeven van de ingezette organisatieontwikkelingen om onze organisatie en haar medewerkers te versterken. Dit doen wij om een optimale dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en ons bestuur te leveren en (blijvend) te kunnen anticiperen op ontwikkelingen in de samenleving en de rol die we daarbij hebben als overheid. In dit onderdeel van de paragraaf gaan we dieper in op ontwikkelingen die (de meeste) impact hadden op het personeel. Vervolgens wordt ingegaan op de Cao ontwikkelingen, duurzame inzetbaarheid/verzuim, de kaderstellende systematiek van het P-budget en de ontwikkeling van het P-budget 2018 t/m 2022. 

Organisatieontwikkelingen
Ontwikkelagenda 2021-2022
In 2020 hebben we de herijkte koers van de gemeentelijke organisatie (Organisatievisie en koers Overbetuwe 2020) vastgesteld. Daarin staat wat voor organisatie we willen zijn (missie) en hoe we met elkaar en met de samenleving omgaan. Hierbij sluiten we aan bij de Interactievisie die het college en de raad hebben vastgesteld in 2020: Gemeente Overbetuwe is een samenlevingsgerichte, communicatieve en betrouwbare gemeente”.

Onze organisatievisie geeft aan wie we willen zijn en waar we naar toe willen groeien. Om concreet te maken hoe we dat gaan doen, is de Ontwikkelagenda 2021-2022 gemaakt. Hierin worden vier actie-
lijnen benoemd waar in de betreffende periode aan gewerkt wordt, inclusief het gewenste resultaat. In 2022 hebben we vanuit de Ontwikkelagenda 2021-2022 de volgende resultaten geboekt.

1. Kernwaarden verankeren in de organisatie.
Onze medewerkers zijn in verschillende samenstellingen (per domein en per team) met elkaar in gesprek gegaan over onze vier kernwaarden: eigenaarschap, resultaatgericht, zelfbewust en coöperatief. Dit heeft ervoor gezorgd dat medewerkers de kernwaarden meer doorleven en het vaker onderwerp van gesprek is tussen bv. medewerkers en hun leidinggevende. 

2. Basis op orde.
Het gewenste resultaat van deze actielijn is een goed werkende organisatie, met duidelijke processen en systemen. Om dat te bereiken, is specifiek in 2022 ingezet op: 
-    het optimaliseren van onze ICT omgeving en de devices die we gebruiken.
-    het versterken van het bestuurlijk-ambtelijk samenspel door het geven van trainingen “Heldere collegevoorstellen schrijven” en het starten van de opleiding “Versterken adviseurs”. 
-    het nog beter faciliteren van hybride werken door een regeling voor het faciliteren van thuiswerken en de aanschaf van arbo verantwoord meubilair hiervoor.

Een aantal andere organisatieontwikkelingen die ook onderdeel uitmaken van de actielijn ‘Basis op orde’, komen elders in deze paragraaf aan bod. Zoals het borgen van informatieveiligheid en het doorontwikkelen van zaakgericht werken.

3. Heldere richting.    
De vastgestelde organisatievisie en interactievisie geven richting aan waar we ons naartoe willen ontwikkelen. Voor teams en haar medewerkers is het belangrijk om dit toekomstbeeld te kennen en vooral om te weten; wat betekent dit voor mij? Hiervoor hebben de teams in 2022 een traject van strategische personeelsplanning (SPP) doorlopen. In 2023 wordt een start gemaakt met het uitvoeren van de acties uit de SPP teamplannen. Begin 2023 volgt daarnaast nog een SPP ontwikkelplan op organisatieniveau, met interventies die organisatiebreed ingezet moeten worden om de gewenste ontwikkeling te realiseren.

4. Trots op de organisatie.
Op meerdere manieren en momenten hebben we dit jaar stilgestaan bij het delen van successen en het vieren van mijlpalen. Dat is van belang om medewerkers ‘aangehaakt’ en betrokken te houden. Maar ook om ‘zelfbewust’ met elkaar te delen waar we trots op zijn.

Naast bovenstaande organisatieontwikkelingen, heeft 2022 onder andere ook in het teken gestaan van het voorbereiden van de Omgevingswet. En het opzetten van een intern programma (“Anders werken met de samenleving”) om de gewenste verandering in vaardigheden, houding en gedrag van medewerkers te realiseren in het kader van de gewenste participatiecultuur. Deze ontwikkelingen maken onderdeel uit van programma 3 (Interactie met de samenleving) uit het Uitvoeringsprogramma 2022-2026, waardoor ze in deze paragraaf buiten beschouwing worden gelaten.

Eind 2022 heeft het MT een vervolg op de Ontwikkelagenda 2021-2022 vastgesteld, namelijk het Organisatieplan 2023. Hierin staan drie strategische opgaven op het vlak van organisatieontwikkeling waar het MT de focus op legt in 2023: 
1. Basis op orde:
-    verbeteren van sturing op primaire dienstverleningsprocessen
-    borgen kernwaarden 
-    bestuurlijk-ambtelijk samenspel
2. Boeien, binden en blijven ontwikkelen
3. Anders werken met de samenleving

Cao ontwikkelingen
In januari 2022 is het meest recente Cao-akkoord vastgesteld. Het akkoord geldt voor 24 maanden (tot 1 januari 2023). In dit akkoord zijn onder andere afspraken gemaakt waaraan lokaal verder invulling gegeven kan worden. Deze thema’s (thuiswerkvergoeding, verlof en vitaliteit (harmonisatie verlof en verlofsparen) zijn inmiddels uitgewerkt en geïmplementeerd. 

Hybride werken / Thuiswerkfaciliteiten
Naast de Cao afspraken over thuiswerkfaciliteiten heeft onze organisatie ook lokale afspraken gemaakt over thuiswerkmeubilair. Voor de dekking van thuiswerkmeubilair (excl. thuiswerkvergoeding) is een eenmalig budget beschikbaar gesteld van € 245.000 (Jaarrekening 2020). Het voorstel is het resterende incidentele bedrag van € 140.000 eenmalig over te hevelen naar 2023. In onderstaand overzicht Verklaren, bestemmen en overhevelen onderbesteding overige P&O-gerelateerde budgetten wordt een toelichting gegeven. 

(Preventief) Verzuim
Verzuimontwikkeling
Het verzuim laat in 2022 een verhoging zien ten opzichte van 2021. Een groot gedeelte van het verzuim bestaat uit langdurig verzuim, waarvan een ruim aandeel niet beïnvloedbaar is. Maatschappelijk is de tendens dat werkbelasting/werkdruk om continue aandacht vraagt. Dit geldt eveneens voor onze organisatie en hieraan wordt extra aandacht besteed bijv. in de RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie). De inspanningen voor verzuimreductie hebben tot een daling van het verzuim geleid in het 2e half jaar ten opzichte van het 1e half jaar 2022, maar blijft om continue aandacht vragen. 

 

 

2018

2019

2020

2021

2022

Norm Overbetuwe

4%

4%

5,4%*

5,4%*

   5,4%*

Werkelijk Overbetuwe

6,8%

6,6%

6,6%

6,7%

  8,4%

Landelijke gemeente

5,8%

5,8%

5,5%

5,8%

**

Landelijk gemeenten 20.000-50.000

5,6%

5,4%

5,4%

5,8%

**

*Norm bijgesteld op basis van de VNG-Personeelsmonitor 2019.
 **Verzuimcijfers zijn nog niet bekend.

Kaderstellende Systematiek P-budget 
Formatie- / loonkostenontwikkeling
In de Begroting 2022 zijn uitgangspunten opgenomen voor de ontwikkeling P-budget 2022.
Per uitgangspunt wordt onderstaand een toelichting gegeven. 

Uitgangspunt 1: € 250.000 structurele taakstelling (totaal € 1.000.000, periode 2022-2024) loonkostenbudget (formatie). Toelichting: Deze taakstelling is in 2022 gerealiseerd. 

Uitgangspunt 2: € 150.000 incidentele investering van totaal € 450.000 (€ 150.000 per jaar, periode 2022 t/m 2024) voor investering in kwaliteit (kennis en kunde, juiste mens op de juiste plek).
Toelichting: Het incidentele bedrag van € 150.000 is in 2022 zo goed als volledig benut. 

Uitgangspunt 3: De automatische groei van de formatie /p-budget bij groei van het aantal inwoners op basis van de systematiek p-budget wordt vooralsnog bevroren. Hierover worden in 2022 nieuwe afspraken gemaakt als de uitkomst evaluatie systematiek p-budget bekend is.

Toelichting: In de Begroting 2023 is aangegeven dat bij de Kadernota en/of Begroting 2024 over de evaluatie systematiek P-budget wordt gerapporteerd. De automatische groei is niet meer toegepast. Groei van de formatie vindt wel plaats door nieuwe taken of lokale ambities zoals opgenomen in het Uitvoeringsprogramma 2022-2026 en het 18 maatregelenpakket Sociaal domein. 

Uitgangspunt 4: € 514.000 structureel voor premie- en loonkostenontwikkeling. 
Toelichting: Dit bedrag is grotendeels benut voor premie- en loonkostenontwikkeling. Het resterende bedrag is benut voor de effecten van de krappe arbeidsmarkt zoals kosten voor werving- en selectie. 
en inhuur. Hierover is gerapporteerd in de bestuursrapportages 2022. 

Ontwikkeling P-budget 2018 - 2022
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de financiële ontwikkeling van het p-budget vanaf 2018 t/m 2022. De ontwikkeling van het P-budget 2022 is excl. de personele middelen die zijn toegekend voor het 18 maatregelenpakket Sociaal domein (Kadernota 2022) en die voortvloeien uit het Uitvoeringsprogramma 2022-2026.

 (Bedragen x € 1mln.)

2018

2019

2020

2021

2022

Totale omvang personeelsbudget o.b.v. primaire begroting in miljoen

€ 22,5*

€ 23,6**

€ 26,4**/***

€ 26,3**/***

€ 26,5**/***

Totale omvang personeelsbudget o.b.v. aangepaste begroting (incl. mutaties)

€ 24,0

€ 25,3

€ 26,0

€ 26,8***

€ 26,9****

Werkelijke uitgaven personeelsbudget

€ 24,3

€ 25,3

€ 25,6

€ 26,1***

€ 27,1****

*             2018: Is incl. loonkosten voor 22 fte (± € 1,8 miljoen) verhoging formatie t.b.v. decentralisatie sociaal domein en incl. 0,41 miljoen formatie uitvoering belastingsamenwerking voor gemeente Lingewaard (kosten 
worden volledig door gemeente Lingewaard terugbetaald).
**          2019 t/m 2022: Is incl. 0,48 miljoen formatie uitvoering belastingsamenwerking. Zie toelichting bij bovenstaand *. En excl. Budget uitvoering ICT samenwerking (0,7 miljoen) door gemeente Lingewaard.
***        2020 en 2021: De stijging p-budget 2020 en 2021 is vooral te verklaren door het CAO-akkoord 2019, de organisatieontwikkelingen en bestuurlijke ambities. 
****      2022: inclusief taakstelling en premie- en salarisontwikkeling 2022. En excl. de loonkosten en overige P-kosten die voortvloeien uit het 18 maatregelenpakket en het Uitvoeringsprogramma 2022-2026.

Verklaren, bestemmen en overhevelen onderbesteding P-budget
Het P-budget 2022 resulteert in een incidenteel nadeel van € 220.000 afgerond (€ 26,9 aangepaste begroting en € 27,1 werkelijke uitgaven). Voor een verklaring van de overschrijding van het P-budget en verantwoording van het incidentele voordeel op overige P&O-gerelateerde budgetten wordt verwezen naar onderstaand overzicht. Voor een groot gedeelte van de onderbesteding van de P&O-gerelateerde budgetten wordt voorgesteld deze over te hevelen naar 2023. 

 Bedrag

Toelichting

Overhevelen

 

Personeelsbudget (P-budget)

 

€ 220.000*
Eenmalig nadeel

Het grootste gedeelte € 185.000 van het eenmalige nadeel is te verklaren door de eenmalige uitkering die in december 2022 is uitbetaald. In november 2022 is hierover gecommuniceerd door het VNG. Het overige saldo van € 35.000 is te verklaren door kosten voor inhuur. 

 

 

Overige P&O-gerelateerde budgetten

 

€ 456.000*
Eenmalig voordeel

Voor organisatieontwikkeling is in de Programmabegroting 2020 een bedrag van incidenteel € 500.000 opgenomen, verdeeld over de periode 2020 t/m 2022. Door corona is een aantal trajecten later gestart en loopt de looptijd door in 2023 zoals trainingen Bestuurlijk Ambtelijk Samenspel, Kernwaarden, MD-traject, Uitvoeringsplan SPP. Daarnaast vinden er in 2023 een aantal ontwikkelingen plaats zoals de evaluatie van de hoofdstructuur, de evaluatie van het P-budget, de RI&E incl. extra thema’s en de implementatie van het nieuwe financiële systeem.  Het voorstel is het incidentele voordeel € 456.000 over te hevelen naar 2023.

Voorstel € 456.000 overhevelen naar 2023

€ 225.000
Eenmalig voordeel

Het incidentele bedrag van € 225.000 is bestemd bij de jaarrekening 2021 voor Verbetering van primaire dienstverleningsprocessen in 2022. Een aantal trajecten zijn bekostigd uit het onderstaande budget van € 150.000 voor Investeren in processen, bedrijfsvoering en benutten van applicaties. Een aantal trajecten zijn nog niet afgerond of hebben een verdieping nodig. Daarnaast is in het Organisatieplan 2023 de strategische opgave Basis op orde opgenomen. Een van de speerpunten bij deze opgave is verbeteren van sturing op primaire dienstverleningsprocessen. Ook in de team- en domeinplannen zijn actiepunten opgenomen voor verbetering van primaire dienstverleningsprocessen. Het voorstel is het incidentele voordeel € 225.000 over te hevelen naar 2023.

Voorstel € 225.000 overhevelen naar 2023

€ 140.000*
Eenmalig voordeel

Dit bedrag resteert van het toegekende incidentele budget van € 245.000 (jaarrekening 2020) voor thuiswerkfaciliteiten. Het voorstel is het incidentele voordeel € 140.000 eenmalig over te hevelen naar 2023. Het bedrag wordt benut voor medewerkers die nog gebruik willen maken van deze faciliteiten. In 2023 wordt gerapporteerd of een gedeelte van het bedrag kan vrijvallen. Vanaf 2023 is een structureel budget (Kadernota/Begroting 2023) beschikbaar voor thuiswerkfaciliteiten voor nieuwe medewerkers.  

Voorstel € 140.000 overhevelen naar 2023

€ 17.000*
Eenmalig voordeel

Dit bedrag resteert van het toegekende incidentele budget € 300.000 voor Investeren in kennis en kunde (€ 150.000) en Investeren in processen, bedrijfsvoering en benutten van applicaties (€ 150.000). 

Vrijval € 17.000

 

 

 

€ 220.000*

Eenmalig nadeel structureel P-budget

 

€ 838.000*

Eenmalig voordeel incidentele Overige P&O-gerelateerde budgetten.

 

€ 821.000*

Overhevelen naar 2023

 

*Bedragen zijn afgerond.

 

Systematiek en evaluatie P-budget
Onderstaand wordt een opgave gedaan van de (inhuur)kosten en formatie en/of budgetten in verband met de WGR. Dit naar aanleiding van de aanbeveling die is gedaan bij evaluatie van het P-budget en deze luidt; geef bij de jaarrekening de werkelijke omvang aan van de:
a.            (inhuur)kosten uit projectgelden;
b.            formatie en/of budgetten die op basis van de WGR bij samenwerkingsverband zijn ondergebracht.

  1. Inhuurkosten
    De totale inhuurkosten (incl. projecten) zijn in onderstaand overzicht opgenomen.

 

Inhuur 2022

Totaal inhuur

Inhuur tlv P-budget

Inhuur tlv taakveld

Investeringen / projecten

Grexen  e.d.

Inhuur tlv P-budget

3.387.799

3.387.799

 

 

 

Inhuur ziekte, personele knelpunten

  632.829

    632.829

 

 

 

Inhuur tlv P-budget/ overige budgetten (budget overgeheveld naar P-budget)

   -176.212**

   -176.212

 

 

 

Totaal inhuur tlv P-budget 2022

 

3.844.416

 

 

 

Inhuur tlv overige budgetten

3.614.645

 

2.463.781

724.728

426.136*

Totaal inhuur 2022

7.459.061***

3.844.416

2.463.781

724.728

426.136*

 

 

 

 

 

 

Totaal inhuur 2021

5.749.683

3.531.623

1.167.509

603.129

447.421*

Totaal inhuur 2020

6.193.197

4.802.932

465.387

548.625

376.253

Totaal inhuur 2019

6.739.200

5.103.000

1.062.000

176.200

398.000

*       De kosten van inhuur maken deel uit van het totale grondexploitatieplan. Die kosten worden zoveel mogelijk gedekt uit grondverkopen. Jaarlijks wordt gerapporteerd over de (financiële) ontwikkeling van de grondcomplexen.
**     Dit is een negatief bedrag in verband met de inkomsten voor de personele kosten ter compensatie van de Crisis Nood Opvang (CNO) en de opvang van de Oekraïense vluchtelingen. 
***   De inhuurkosten laten een ruime stijging zien ten opzichte van 2021. Dit is met name te verklaren door de inhuurkosten voor de invoering van de Omgevingswet, Energietoeslag, Investeringen Sociaal Domein en de effecten van de krappe arbeidsmarkt. .

b. WGR formatie en/of budgetten

De formatie en/of budgetten 2022 die op basis van de WGR bij samenwerkingsverbanden zijn ondergebracht, staan in onderstaand overzicht. De formatie en/of bedragen die in het verleden in het kader van de wet zijn ondergebracht bij de ODRA en VGGM zijn niet opgenomen in onderstaand overzicht. De reden hiervoor is dat deze taken niet meer wettelijk belegd zijn bij de gemeente en we hierin als gemeente dus ook geen lokale keuze meer kunnen maken.

WGR / outsourcen 2022

Uitvoering door

Formatie (Fte)

Kosten gebaseerd op aantal fte

ICT

Gemeente Lingewaard

7,5 fte

€ 735.000

Leerplicht

MGR

2,4 fte

          € 181.000



Indicator Realisatie 2020 Begroot 2021 Realisatie 2021 Begroot 2022 Realisatie 2022
Formatie: aantal Fte per 1.000 inwoners 7,1 7,1 7,1 6,7 6,8
Bezetting: aantal Fte per 1.000 inwoners 6,2 6,2 6,4 6,3 6,4
Apparaatskosten: kosten per inwoner 634 636,2 641,5 649,5 654,6
Externe inhuur tlv P-budget 19% 14% 16% 13% 17%
Externe inhuur tlv P-budget en overige budgetten 23% 18% 21% 17% 25%
Overhead: % van totale lasten 12% 14% 13% 14% 13%