Programma 6 Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

We streven naar een samenleving waar inwoners elkaar ondersteunen, hun eigen kracht en die van hun netwerk optimaal benutten en naar vermogen kunnen meedoen. Dit betekent dat inwoners die behoefte hebben aan ondersteuning, kunnen rekenen op hulp vanuit de gemeente. Maar het betekent ook dat we inwoners aansporen, begeleiden en ondersteunen om hun eigen mogelijkheden te versterken en te benutten. En dat we investeren in laagdrempelige (algemene) basisvoorzieningen. 

Op het gebied van werk en inkomen staat het meedoen naar vermogen centraal. Uitgangspunt is dat inwoners die kunnen werken, het beste af zijn als ze in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Als zij daarbij ondersteuning nodig hebben, geeft de gemeente die. Inwoners die (nog) niet kunnen werken, participeren op een andere, passende manier. Als werken (nog) niet tot de mogelijkheden behoort, mogen inwoners rekenen op financiële ondersteuning door de gemeente. Daar waar er andere belemmeringen zijn zoals schuldenproblematiek helpt de gemeente de inwoners bij het verminderen van deze belemmeringen. Vertrekpunt van dienstverlening zijn de mogelijkheden en talenten van inwoners, en niet hun beperkingen.

We hebben onze taken op het gebied van de Participatiewet, Wmo en Jeugdwet in 2015 ingevoerd. Sinds eind 2020 werken we aan een stevige veranderslag; de werkelijke transformatie. Dit willen we niet zonder reden; zowel inwoners, onze partners als de gemeente zien veel kansen voor verbetering. We zien goede mogelijkheden de ondersteuning van onze inwoners beter, robuuster én betaalbaar te organiseren.

We streven de volgende doelen na met de transformatie:
1.    Inwoners van Overbetuwe hebben zorg voor elkaar
2.    Inwoners voelen zich vitaal, iedereen telt en doet mee
3.    Ondersteuning is passend en nabij, voor jong en oud
4.    Inwoners hebben mogelijkheden zichzelf te ontwikkelen (m.n. jeugd)
5.    Inwoners zijn tevreden met hun (fysieke) leefomgeving
6.    Voorzieningen en ondersteuning zijn betaalbaar, toegankelijk en kwalitatief goed

Voorzieningen op maat voor levendige dorpen en wijken
We leven in een landelijke woonomgeving met het comfort van de dorpsgemeenschap waar je weet dat je er toe doet en het verschil kunt maken. De gemeente wil een partner zijn die krachtige dorpen en wijken faciliteert door bewoners, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven onderling te verbinden. En door inwoners te faciliteren bij het opstellen van een eigen dorpsagenda. Het tempo en het zelf organiserend vermogen van inwoners is hierbij leidend. We werken daarom gebiedsgericht. We zijn flexibel en toekomstbestendig. Een gelijkwaardige relatie en juiste verwachtingen tussen gemeente en inwoners en maatschappelijke partijen zijn essentieel om gebiedsgericht samen te werken. 

Wat heeft het programma Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 I Saldo 2022 i
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie.
Lasten 7.349 7.188 161
Baten -1.903 -2.288 386
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie. 5.447 4.900 546
6.2 Wijkteams.
Lasten 1.910 1.926 -16
Baten 0 -26 26
Totaal 6.2 Wijkteams. 1.910 1.899 10
6.3 Inkomensregelingen.
Lasten 13.858 14.862 -1.004
Baten -9.621 -9.181 -440
Totaal 6.3 Inkomensregelingen. 4.237 5.682 -1.444
6.4 Begeleide participatie.
Lasten 3.693 3.628 65
Totaal 6.4 Begeleide participatie. 3.693 3.628 65
6.5 Arbeidsparticipatie.
Lasten 1.599 1.713 -114
Baten -312 -384 72
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie. 1.288 1.329 -42
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO).
Lasten 2.697 2.622 75
Baten 0 -5 5
Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO). 2.697 2.618 79
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+.
Lasten 7.868 7.813 54
Baten -280 -302 22
Totaal 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+. 7.588 7.512 76
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-.
Lasten 14.485 13.961 524
Baten 0 -14 14
Totaal 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-. 14.485 13.947 538
6.81 Geëscaleerde zorg 18+.
Lasten 285 282 3
Baten 0 -478 478
Totaal 6.81 Geëscaleerde zorg 18+. 285 -196 481
6.82 Geëscaleerde zorg 18-.
Lasten 1.203 1.341 -138
Totaal 6.82 Geëscaleerde zorg 18-. 1.203 1.341 -138

Toelichting op verschil tussen actuele begroting en realisatie

Terug naar navigatie - Toelichting op verschil tussen actuele begroting en realisatie


6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Voordelen Nadelen I/S

-  Welzijnsaccommodaties. De opgenomen taakstelling van € 100.000 voor het vervreemden van vastgoed is op andere taakvelden gerealiseerd (bijv. door verkoop van Ondernemerscentrum De Schalm). Op dit taakveld is daarom sprake van een  nadeel.

- GGZ. De doordecentralisatie beschermd wonen is één jaar uitgesteld. Dit heeft vertraging opgeleverd voor de activiteiten qua opbouw lokale infrastructuur (preventie) GGZ. Wij stellen voor om dit restant via de bestemming van het saldo van deze jaarrekening aan te wenden in 2023 voor de opbouw van de lokale infrastructuur.

- Ondersteuning mantelzorgers. Vanaf 1 januari 2022 is de mantelzorgwaardering aangepast van € 225 naar €140 per jaar.  Het voordeel in 2022  is ontstaan omdat minder mensen de mantelzorgwaardering hebben aangevraagd. Met de vergrijzing en toename van de informele zorg is het doel om in de toekomst meer mantelzorgwaarderingen uit te delen. 

- Jeugdgezondheidszorg lokaal maatwerk. Het voordeel ontstaat door de afrekening van de subsidie over 2021.

- Schoolmaatschappelijk werk. Voor het schoolmaatschappelijk werk is per 2021 € 100.000 extra budget beschikbaar gesteld. Dit is in 2022 slechts gedeeltelijk ingevuld. Dit heeft onder meer te maken met krapte op de arbeidsmarkt. Sinds 1 oktober 2022 wordt met de inzet van extra schoolmaatschappelijk werk deze ruimte wel benut; voor 2023 zal het beschikbare budget dan ook volledig benut worden.

-  De normvergoeding uitvoeringskosten leefgelden is hoger dan de gerealiseerde kosten voor de uitvoering. Zie ook bestemming resultaat.

- Innovatiebudget. Er is minder besteed ten laste van het budget innovaties binnen het  sociaal domein. Hier is mede door corona minder aanspraak op gemaakt.

Aangezien een aantal eenmalige budgetten nog niet volledig is besteed in 2022 ontstaat er een voordeel op dit taakveld van € 110.000. Deze budgetten dekken we uit de algemene reserve. Daardoor valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves". Het gaat om de  volgende budgetten:
- Cliëntondersteuning à € 60.000: Het koplopersproject cliëntondersteuning heeft door corona vertraging opgelopen. De middelen worden in 2023 alsnog ingezet. 
- Opvang economische daklozen en spoedzoeker à € 50.000: Wegens de Oekraïne crisis en personele capaciteit, kon dit in 2022 niet gerealiseerd worden en is dit initiatief doorgeschoven naar 2023.

Saldo diverse overige voor- en nadelen





55


40


46


96



176

50


110





73

100























I


I


I

 



I


I

 

I

I

I




I

Totaal 646 100  

 

 6.3 Inkomensregelingen Voordelen Nadelen I/S

- Uitkeringen. Het definitieve Rijksbudget is € 69.000 lager vastgesteld dan was begroot. Daarnaast is er op de uitkeringen € 20.000 meer uitgegeven dan in bijgestelde begroting was begroot. De daling die in het eerste halfjaar van 2022 heeft plaats gevonden heeft in het tweede helft niet in die mate doorgezet. Zie voor verdere toelichting de jaarmonitor sociaal domein.

-  Voorziening dubieuze debiteuren Sociaal Domein . In 2022  is er een inhaalslag gedaan waarbij door consulenten is beoordeeld of oude leningen/terugvorderingen nog wel inbaar waren. Dit heeft geresulteerd in een negatief resultaat van €  632.000 (nadeel).  Mede door deze inhaalslag is het debiteurensaldo van het sociaal domein flink afgenomen. Doordat het risico op de debiteuren hierdoor afneemt is de voorziening debiteuren sociaal domein verlaagd met €  435.000 (voordeel).  Per saldo een nadeel  van €  197.000.

-  Energietoeslag lage inkomens 2022.  De middelen die van het Rijk zijn ontvangen  voor de regeling zijn onvoldoende om de toeslagen en uitvoeringskosten te dekken. In de decembercirculaire is nog € 714.000 toegekend, dit zorgt voor een overschot op taakveld 0.7. Per saldo is een tekort ontstaan van € 370.000. 

Saldo diverse overige voor- en nadelen

 

89




197




1.051



107

I




I




I



I

Totaal 0 1.444  
Wmo 6.81 Geëscaleerde zorg 18+.  Voordelen Nadelen I/S
- Het voordeel bij geëscaleerde zorg 18+ ontstaat doordat we over het jaar 2022 nog een bijdrage voor Beschermd Wonen van de gemeente Arnhem ontvangen. Deze middelen zullen in de toekomst worden ingezet ten behoeve van de doelgroep. Er wordt voorgesteld deze middelen te storten in de bestemmingreserve. 481   I
Totaal 481 0  



Jeugd 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-. 6.82 Geëscaleerde zorg 18-.
Voordelen Nadelen I/S

6.72: Sinds halverwege 2021 zien we de uitgaven binnen de jeugdzorg afnemen. Om deze reden was de primaire begroting 2022 te hoog. Bij de tweede bestuursrapportage is de begroting naar beneden bijgesteld waarbij er rekening werd gehouden met een kleine stijging van de aantallen (zie halfjaarrapportage 2022 monitor Sociaal Domein). In de praktijk heeft er geen kleine stijging plaatsgevonden. De onderschrijding ligt in lijn met de voorspelling bij de FACT-sheets kwartaal 3. 
Zie voor verdere toelichting de jaarmonitor sociaal domein.

6.82 Het nadeel bij geëscaleerde zorg 18- ontstaat door een kleine overschrijding. Bij de tweede bestuursrapportage 2022 is begroting naar beneden bijgesteld op basis van de realisatie van het eerste halfjaar. Omdat de realisatie in het tweede deel van het jaar hoger is dan het eerste halfjaar is er een negatief resultaat ontstaan

 

538











138
 
I







I
Totaal 538 138  



Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De MGR Sociaal Domein regio centraal Gelderland, de Vervoersorganisatie Arnhem Nijmegen dragen bij aan de realisatie van de doelstellingen van dit programma.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator 2018 2019 2020 2021 2022 NL (meest actuele) Bron
% Jongeren met delict voor de rechter 1 1 1 - - 1 CBS Jeugd
% Kinderen in uitkeringsgezin 3 3 3 3 - 6 CBS Jeugd
% Werkloze jongeren 1 2 2 1 - 2 CBS Jeugd
% Netto arbeidsparticipatie 70,8 71,4 71,8 72,9 75 72,2 CBS - Arbeidsdeelname
Personen met een bijstandsuitkering: aantal per 10.000 inwoners 214 210 237 223 - 431 CBS - Participatiewet
Lopende re-integratievoorzieningen: aantal per 10.000 inwoners 15-64 jaar 329 264 274 - - 202 CBS - Participatiewet
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo: aantal per 10.000 inwoners 320 450 430 490 470 640 CBS - Monitor Sociaal Domein WMO
Jongeren met jeugdhulp: % van alle jongeren tot 18 jaar 12,4 14,5 10,5 13 10,5 10,7 CBS Jeugd
Jongeren met jeugdreclassering: % van alle jongeren tot 18 jaar 0,3 0,4 0,4 0,4 0,2 0,3 CBS Jeugd
Jongeren met jeugdbescherming: % van alle jongeren tot 18 jaar 0,8 1,2 1,1 1,3 1 1,1 CBS Jeugd