Algemene dekkingsmiddelen, VPB, onvoorzien en mutaties reserves

Algemene dekkingsmiddelen, VPB en onvoorzien

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen, VPB en onvoorzien
Lasten (bedragen x € 1.000) Begr. na wijz. 2022 Realisatie 2022 Verschil
Onvoorzien:
- werkelijke raming onvoorzien 30 0 30
VPB:
- raming vpb 20 56 -36
Overige lasten:
- reeds bestemde structurele financiële ruimte 673 0 673
- eenmalige financiële ruimte 1.090 0 1.090
- stelposten (algemeen) 35 0 35
- lasten heffingen en invordering gemeentelijke belastingen 1.058 1.370 -312
- lasten deelnemingen 4 44 -41
- lasten geldleningen 1 0 1
- overige lasten 2.494 5.485 -2.991
Totaal lasten 5.405 6.956 -1.551
Baten (bedragen x € 1.000) Begr. na wijz. 2022 Realisatie 2022 Verschil
Algemene dekkingsmiddelen:
- dividend deelnemingen 10 50 -40
- onroerende zaakbelastingen gebruikers 1.129 1.132 -2
- onroerende zaakbelastingen eigenaren 7.538 7.538 0
- hondenbelasting 362 360 2
- reclamebelasting 0 0 0
- precariobelastingen 35 38 -2
- uitkeringen gemeentefonds 81.925 83.478 -1.552
- rentetoevoeging aan algemene dienst: 0 0 0
- rente bestemmingsreserves 173 173 0
- rente voorzieningen 446 464 -17
- rente overlopende passiva 8 0 8
- onderuitputting 0 0 0
Overige baten:
- overige baten 2.074 6.519 -4.446
Totaal baten 93.701 99.750 -6.050
De taakvelden met een verschil groter dan € 100.000 worden hieronder toegelicht.

Toelichting Algemene dekkingsmiddelen, VPB en onvoorzien

Terug naar navigatie - Toelichting Algemene dekkingsmiddelen, VPB en onvoorzien


0.5 Treasury Voordelen Nadelen I/S
- We berekenen op grond van de BBV-voorschriften rente toe aan de taakvelden. We begroten een percentage en als dat teveel afwijkt van de werkelijke rente-ontwikkeling, dan moeten we dat op grond van de voorschriften herrekenen en aanpassen. De begrote door te belasten rente was 1,5%, de werkelijke rente in 2022 was 1,01%. Dit betekent dat de taakvelden een voordelig rente-resultaat hebben en het taakveld 0.5. Treasury een nadelig resultaat van € 813.000.  Het begrote voordeel bij het taakveld Treasury was € 163.000, terwijl het werkelijke nadeel € 813.000 is, per saldo dus een nadeel van € 976.000.  

- In 2022 is het Ondernemerscentrum De Schalm, waarvan de gemeente 100% aandeelhouder was, verkocht. Dit heeft geleid tot een eenmalige boekwinst.

- Het van de Bank Nederlandse Gemeenten ontvangen dividend over het jaar 2021 was hoger dan geraamd door een hogere nettowinst van de bank.

Saldo diverse overige voor- en nadelen







464

40

8
976









I





I


I

I

Totaal 512 976  

 

0.7 Algemene Uitkering 
Voordelen Nadelen I/S

- Na de 2e bestuursrapportage 2022 zijn de september- en decembercirculaire verschenen. Hieruit komen verhogingen voort van de Algemene Uitkering door met name middelen voor nieuwe taken en decentralisatie-uitkeringen. Totaal was sprake van een toename van € 1.679.000.  Hiervan is € 714.000 bedoeld voor het deel van de energietoeslag 2023 dat uitgekeerd is in 2022. Hiertegenover staat een nadeel op taakveld 6.3. Daarnaast wordt € 804.000 via de resultaatbestemming gereserveerd. Hiermee komt het budgettaire voordeel van de decembercirculaire 2022 dus uit op € 161.000.

- Hoeveelheidsverschillen tussen de berekening van de decembercirculaire en de meest recente specificatie van het gemeentefonds leiden tot een nadeel van € 77.000.

- Daarnaast hebben nabetalingen plaatsgevonden over 2019, 2020 en 2021. Dit heeft geresulteerd in een (budgettair) nadeel van € 50.000.

1.679













77


50

I






I


I

Totaal 1.679 127  



0.8 Overige baten en lasten Voordelen Nadelen I/S

- Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen ontvangen de gemeenten, op basis van de standaard normvergoeding, middelen van het Rijk. De ontvangen vergoeding is hoger dan de gerealiseerde kosten voor het faciliteren van de opvang.

- In de begroting 2022 was eenmalige financiële ruimte opgenomen voor onder andere taakmutaties van de Algemene Uitkering. Deze financiële ruimte is echter niet ingezet in 2022 waardoor er sprake is van een budgettair voordeel. Het betreft:
* Omgevingswet (septembercirculaire 2022)                                    € 436.000
* Klimaatakkoord (meicirculaire 2022)                                                  € 314.000
* Maatschappelijke begeleiding (septembercirculaire 2022)    €   95.000
 * Inburgering (meicirculaire 2022)                                                            €   20.000 

- Via de resultaatbestemming 2021 is de onderbesteding van het P-budget ter grootte van € 295.000 toegevoegd aan het budget 2022. Van dit overschot is uiteindelijk € 225.000 niet uitgegeven in 2022. Zie de Paragraaf bedrijfsvoering voor een uitgebreidere toelichting. Het voordeel van € 225.000 op dit taakveld is echter geen budgettair voordeel omdat hier een lagere onttrekking aan de AR op het taakveld "mutaties reserves" tegenover staat.  

- In de begroting 2022 was structurele financiële ruimte opgenomen voor onder andere taakmutaties van de Algemene Uitkering.  Deze financiële ruimte is echter niet ingezet in 2022 waardoor er sprake is van een budgettair voordeel. Het betreft:
* POK-middelen 2022 (decembercirculaire 2021)                                             € 169.000    
* Kwaliteitsborging bouwtoezicht 2022 (septembercirculaire 2022)      €  72.000
 * Asielzoekers (septembercirculaire 2022)                                                              €  53.000
 * BOA's (meicirculaire 2022)                                                                                              € 37.000

- Via de resultaatbestemming 2021 is de in 2021 niet aangewende financiële ruimte voor de POK-middelen 2021 (€ 220.000) en voor de kwaliteitsborging bouwtoezicht 2021 (€ 24.000) geoormerkt gestort in de Algemene Reserve en toegevoegd aan de post financiële ruimte 2022. Deze financiële ruimte is echter ook in 2022 niet aangewend en is er op dit taakveld sprake van een voordeel van € 244.000. Dit is echter geen budgettair voordeel omdat hier een lagere onttrekking aan de AR op het taakveld "mutaties reserves" tegenover staat.  

-  De totale uitgaven inzake corona zijn uiteindelijk € 205.000 lager uitgevallen dan was begroot hetgeen op dit taakveld leidt tot een voordeel. Het is echter geen budgettair voordeel omdat de corona-uitgaven worden gedekt door de bestemmingsreserve corona en op het taakveld "mutaties reserves"  een lagere dan geraamde onttrekking staat.

- Doordat de beheerplannen in 2022 nog niet gereed waren is de structurele financiële ruimte voor het planmatig ramen op basis van het  IKP en de areaaluitbreiding 2022 in 2022 niet aangewend. Dit betreft een eenmalig voordeel.

- Noodzakelijke aanvulling van de voorziening dubieuze debiteuren belastingen (€ 71.000) en van de voorziening dubieuze debiteuren (€ 48.000) op basis van recente herberekening.

- Op basis van een boekenonderzoek over de jaren 2018 t/m 2022 inzake de (compensabele) btw moet nog een bedrag van € 262.000 (inclusief rente) terug worden betaald aan de Belastingdienst.

- Advieskosten btw en compensabele btw in voorgaande jaren.

Saldo diverse overige voor- en nadelen

1.721


865








225






331







244





205




326








































119


262


81

19
I


I







I



I






I




I



I

I


I


I


I
Totaal 3.917 481  

 

Mutaties reserves per programma

Terug naar navigatie - Mutaties reserves per programma
Toevoegingen (bedragen x € 1.000) Begr. na wijz. 2022 Realisatie 2022 Verschil
Toevoeging aan reserves programma 01 0 0 0
Toevoeging aan reserves programma 02 0 0 0
Toevoeging aan reserves programma 03 0 0 0
Toevoeging aan reserves programma 04 0 0 0
Toevoeging aan reserves programma 05 0 0 0
Toevoeging aan reserves programma 06 24 21 4
Toevoeging aan reserves programma 07 0 0 0
Toevoeging aan reserves programma 08 0 340 -340
Toevoeging aan reserves programma 09 90 90 0
Toevoeging aan reserves programma 10 0 0 0
Toevoeging aan reserves alg. dekkingsmidd. 3.468 3.468 0
Totaal toevoegingen 3.582 3.918 -336
Onttrekkingen (bedragen x € 1.000) Begr. na wijz. 2022 Realisatie 2022 Verschil
Onttrekkingen aan reserves programma 01 -50 -21 -29
Onttrekkingen aan reserves programma 02 -619 -444 -175
Onttrekkingen aan reserves programma 03 0 0 0
Onttrekkingen aan reserves programma 04 -263 -75 -189
Onttrekkingen aan reserves programma 05 -1.829 -1.657 -172
Onttrekkingen aan reserves programma 06 -2.903 -2.784 -119
Onttrekkingen aan reserves programma 07 0 0 0
Onttrekkingen aan reserves programma 08 -614 -419 -196
Onttrekkingen aan reserves programma 09 -430 -290 -140
Onttrekkingen aan reserves programma 10 0 0 0
Onttrekkingen aan reserves alg. dekkingsmid. -3.464 -2.335 -1.130
Totaal onttrekkingen -10.174 -8.025 -2.149
Saldo (bedragen x € 1.000) Begr. na wijz. 2022 Realisatie 2022 Verschil
Saldo mutaties reserves programma 01 -50 -21 -29
Saldo mutaties reserves programma 02 -619 -444 -175
Saldo mutaties reserves programma 03 0 0 0
Saldo mutaties reserves programma 04 -263 -75 -189
Saldo mutaties reserves programma 05 -1.829 -1.657 -172
Saldo mutaties reserves programma 06 -2.879 -2.763 -116
Saldo mutaties reserves programma 07 0 0 0
Saldo mutaties reserves programma 08 -614 -79 -535
Saldo mutaties reserves programma 09 -341 -201 -140
Saldo mutaties reserves programma 10 0 0 0
Saldo mutaties aan reserves alg. dekkingsmid. 4 1.133 -1.130
Totaal saldo -6.592 -4.107 -2.485