Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Gemeente Overbetuwe ligt centraal tussen Arnhem en Nijmegen aan een knooppunt van snelwegen en een belangrijke openbaar vervoer as. We zetten maximaal in op een goede bereikbaarheid en ontsluiting van onze gemeente.
Een snelle en veilige afwikkeling van verkeersstromen, inclusief het goederenvervoer, vinden wij belangrijk. Vanzelfsprekend hebben we aandacht voor de leefbaarheid van de kernen en willen we verkeershinder zoveel mogelijk beperken. We werken intensief samen met verschillende medeoverheden en externe partijen.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Gemeentelijk Mobiliteitsplan Overbetuwe (GMO) 2004
Toekomstvisie+ 2009
Historische invalswegen 2010
Fietsvisie Stadsregio Arnhem-Nijmegen 2010
Regionale Aanpak mobiliteit stadsregio Arnhem-Nijmegen 2011
Gebiedsvisie stationsomgeving Zetten-Andelst 2015
Betere bereikbaarheid van modaliteit naar mobiliteit-uitwerking OV-visie, fase 1 (2020) 2016
Bereikbaarheidsaanpak Regio Arnhem Nijmegen 2017
Overbetuwe fiets verder; optimalisatie fietsnetwerk tussen de kernen 2018
Samenwerkingsagenda Fiets regio Arnhem Nijmegen 2018
Visie voor een bereikbaar Gelderland (2020)
Ambitiedocument Overbetuwe 2030 sociale, slimme en schone mobiliteit (2020)
Actieagenda 2022 sociale, slimme en schone mobiliteit (2021)

Wat hebben we in 2022 gerealiseerd en welke activiteiten zijn daarvoor verricht?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2022 gerealiseerd en welke activiteiten zijn daarvoor verricht?

Uitvoeringsagenda 2018-2022

Terug naar navigatie - Uitvoeringsagenda 2018-2022

Jaarrekening 2022

Wat heeft het programma Verkeer, vervoer en waterstaat gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Verkeer, vervoer en waterstaat gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 I Saldo 2022 i
2.1 Verkeer en vervoer.
Lasten 5.266 4.903 362
Baten -26 -180 155
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer. 5.240 4.723 517
2.2 Parkeren.
Lasten 151 175 -24
Totaal 2.2 Parkeren. 151 175 -24
2.5 Openbaar vervoer.
Lasten 277 268 10
Baten 0 -4 4
Totaal 2.5 Openbaar vervoer. 277 263 14

Toelichting op verschil tussen actuele begroting en realisatie

Terug naar navigatie - Toelichting op verschil tussen actuele begroting en realisatie

 

2.1 Verkeer en vervoer Voordelen Nadelen I/S

- Een aantal projecten heeft vertraging in de uitvoering opgelopen, onder andere Spoorkruising Elst Noord (is inmiddels afgerond). Daarnaast zijn een aantal projecten nog niet volledig uitgevoerd zoals de Bloemenbuurt Heteren. De kapitaallasten van deze projecten schuiven door naar 2023. 

- Vanwege de realisatie van de tunnel bij Rijksweg-Noord vervalt de vergoeding aan Pro Rail voor het beheer en onderhoud van de overwegbevloering. De vergoeding is met terugwerkende kracht terugbetaald.

- In 2022 is (verder) gewerkt aan een aantal eenmalige projecten, waarvoor nog geen uitgaven zijn gerealiseerd. 
             - voorbereidingskrediet stationsomgeving Zetten-Andelst            € 50.000
             - verwijderen masten straatverlichting                                                        € 50.000
De bedragen blijven gereserveerd in de Algemene Reserve overeenkomstig het voorstel Overhevelingen.  

- De werkelijke rente is lager dan begroot (1 % i.p.v. 1,5 %). Dit leidt tot een voordeel op de rentelasten. Hier staat echter een nadeel tegenover op het taakveld 0.5 Treasury (zie uitgebreidere toelichting bij TV 0.5).

- Vanwege de uitfasering van de gebruikelijke armaturen zijn er in 2022 extra inkopen gedaan om toekomstig onderhoud te kunnen plegen. Daarnaast zijn de energiekosten voor straatverlichting toegenomen.

Saldo diverse overige voor- en nadelen

   304



110



100





79






24



















100

I



I



I





I



I



I

Totaal 617 100