Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Overbetuwe ontwikkelt door als een onderscheidende, krachtige gemeente met een aangenaam woon-, leef- en vestigingsklimaat. Vanzelfsprekend rekening houdend met de interne en externe ontwikkelingen in de toekomst. Voortbouwend op de aanwezige omgevingskarakteristieken en kwaliteiten in de samenleving. En vanzelfsprekend integraal; we zetten in op het verbinden van mensen, netwerken, beleidsvelden én identiteit en beleving. Dit is ook de essentie van de nieuwe Omgevingswet om in de fysieke leefomgeving tot een integrale visie en planontwikkeling te komen. Hierbinnen is voldoende aandacht voor een gedifferentieerde opbouw van onze bevolking en het voorzien in de woningbehoefte van specifieke doelgroepen.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Toekomstvisie+ 2009
Landschapsontwikkelingsplan 2010
Beeldkwaliteitplan Heteren Centrum 2016
Beeldkwaliteitplan Centrum Elst 2016
Welstandsnota 2016
Nota Parkeren 2016
Erfgoedverordening 2017
Visie op Grondbeleid 2018
Beleidsplan Licht in Overbetuwe 2018-2022
Visie op Vastgoed 2018
Reclamenota 2019
Economisch uitvoeringsprogramma 2019-2022
Woonagenda 2020
Omgevingsvisie Overbetuwe 2040

Wat hebben we in 2022 gerealiseerd en welke activiteiten zijn daarvoor verricht?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2022 gerealiseerd en welke activiteiten zijn daarvoor verricht?

Uitvoeringsagenda 2018-2022

Terug naar navigatie - Uitvoeringsagenda 2018-2022

Jaarrekening 2022

Wat heeft het programma Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 I Saldo 2022 i
8.1 Ruimtelijke ordening.
Lasten 633 965 -332
Baten -185 -604 419
Totaal 8.1 Ruimtelijke ordening. 447 361 86
8.2 Grondexploitatie (niet bedr.terr.).
Lasten 540 733 -193
Baten -1.025 -769 -256
Totaal 8.2 Grondexploitatie (niet bedr.terr.). -485 -36 -449
8.3 Wonen en bouwen.
Lasten 2.162 1.765 397
Baten -1.606 -2.729 1.123
Totaal 8.3 Wonen en bouwen. 556 -965 1.521

Toelichting op afwijkingen groter dan € 100.000.

Terug naar navigatie - Toelichting op afwijkingen groter dan € 100.000.

 

8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) Voordelen Nadelen I/S

- Ten opzichte van de begroting zijn er minder uren besteed aan de woningbouwcomplexen. De loon- en overheadkosten werden derhalve niet gedekt door de betreffende grondexploitaties. Ook kon door een lagere rentepercentage minder rente worden doorbelast aan de complexen.

- Noodzakelijke afboeking van plankosten 2021 en 2022 van het project Land van Tap.

- Per saldo aanvullende storting in de voorziening verliesgevende complexen naar aanleiding van de actualisatie van de exploitatieopzetten per 1 januari 2023. Tegenover de stortingen voor Elst Centraal West (75K) en Heteren Centrum (33K) staat een vrijval voor het woningbouwcomplex Elst Zuid (62K). 

- De werkelijke rente is lager dan begroot (1,0% i.p.v. 1,5%). Hierdoor  is sprake van een voordeel op de rentelasten Hier staat echter een nadeel tegenover op het taakveld 0.5 Treasury (zie uitgebreidere toelichting bij TV 0.5).

- Bij de 2e Bestuursrapportage2022 is de raming voor de opbrengst grondverkopen verhoogd met € 280.000 tot € 335.000. Uiteindelijk zijn de werkelijke opbrengsten nog wat hoger uitgevallen.

Saldo diverse overige voor- en nadelen











127


51

390



168

45









24
I



I

I



I


I


I
Totaal 178 627  



8.3  Wonen en bouwen Voordelen Nadelen I/S

- Hogere opbrengsten leges omgevingsvergunningen door enkele hoge opbrengsten van leges  van de omgevingsvergunningen (Park 15) die in het laatste kwartaal zijn afgegeven.

- Het project invoering Omgevingswet is in 2022 mede door de latere invoering van de wet nog niet volledig uitgevoerd. Dit leidt tot voordeel van € 324.000. Aangezien de kosten van deze projecten gedekt worden uit de algemene reserve, wordt dit voordeel gecompenseerd door een lagere onttrekking aan deze reserve op het taakveld "mutaties reserves".

- De werkelijke rente is lager dan begroot(1,0 % i.p.v. 1,5%) Hierdoor ontstaat een voordeel op de rentelasten Hier staat echter een nadeel tegenover op het taakveld 0.5 Treasury.

- Het project uitvoering Woonvisie is in 2022 nog niet volledig afgerond. Het voordeel dat hierdoor ontstaat bedraagt € 25.000. Aangezien deze kosten gedekt worden uit de Algemene Reserve wordt er op het taakveld "mutaties reserves" een lagere onttrekking aan deze reserve verantwoord.

- Voordelig exploitatiesaldo uit verhuur van uitgekochte woningen onder hoogspanningskabels.

Saldo diverse overige voor- en nadelen

1.089


324




48


25



18

16
  I


I




I


I



I

I
Totaal 1.520 0  

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De Commandiet Westeraam BV  draagt bij aan de realisatie van de doelstellingen van dit programma. GEM Westeraam Beheer BV en de GEM Westeraam CV zijn in 2021 geliquideerd.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator 2018 2019 2020 2021 2022 NL (meest actuele) Bron
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden: 545 520 545 613 693 823 COELO, Groningen
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden: 593 555 595 660 747 905 COELO, Groningen
Gemiddelde WOZ-waarde woningen (x € 1.000): 235 246 263 287 327 317 CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken
Nieuwbouw woningen: aantal per 1.000 woningen 12,2 10,8 8,6 8,8 7,2 9,3 Basisregistraties adressen en gebouwen - bewerking ABF Research
% Demografische druk 77,3 77,8 77,4 78 78,1 70,3 CBS - Bevolkingsstatistiek