III. Voortgang onderzoeken Rekenkamercommissie (RKC)

Voortgang onderzoeken Rekenkamercommissie (RKC)

Terug naar navigatie - Voortgang onderzoeken Rekenkamercommissie (RKC)

 

Onderwerp

Advies RKC

Raadsbesluit

Follow up (maart 2023)

Dorpsprofielen

Kennis nemen van de bevindingen en de vraag beantwoorden of een nader onderzoek door rekenkamercommissie wenselijk of noodzakelijk wordt geacht.

24 mei 2022

In plaats van een nader onderzoek, heeft de raad bij amendement aan het college opdracht gegeven een uitgangspuntennotitie ‘Dorpsprofielen en participatie’ uit te werken met een duidelijk afwegings- en handelingskader voor werken met Dorpsprofielen en programma’s samen met inwoners. Deze notitie is opgesteld en februari ’23 besproken in een rondetafelgesprek met het college. In de raadsvergadering van april doet het college voorstel aan de raad om het amendement van 24 mei 2022 hiermee als afgehandeld te beschouwen.

Grip op sociaal domein

Er waren 11 aanbevelingen, waarvan formeel 2 voor college:
- Verbeter en versterk de controlfunctie. Zorg voor continuïteit en overweeg een businesscontroller aan te wijzen voor het sociaal domein; 
- Borg de ambtelijke en bestuurlijke regionale aanhaking met betrekking tot beschermd wonen. Het is van groot belang dat Overbetuwe zowel ambtelijk als bestuurlijk is aangehaakt bij de verdere uitwerking in verband met de inhoudelijke en financiële effecten van deze complexe doordecentralisatieopgave. Zie toe op de opvolging.

24 mei 2022

Alle aanbevelingen zijn door het college overgenomen. Voor de eerste aanbeveling komt binnenkort een voorstel naar de raad. 
De tweede aanbeveling is ook ter harte genomen. College en ambtelijk apparaat zijn stevig aangehaakt op het thema Beschermd wonen / beschermd thuis. Op korte termijn wordt hierover een raadsinformatiememo verwacht waarin de raad wordt bijgepraat over de laatste stand van zaken. Verder is de raad recent (afgelopen november) nog bijgepraat over aanbevelingen 2, 4 en 9 (aan de raad) over de wijze van monitoring en het meten van outcome resultaten. Een eerste poging daartoe zal bij de eerstvolgende monitor worden ondernomen, deze verwachten wij vóór de zomer (2023) aan de raad te presenteren. Ook hopen wij op korte termijn nader in te gaan op aanbeveling 7 (aan de raad) over het realistischer zijn qua (soms te knellende) financiële doelstellingen.

Klimaatbeleid

Duurzaamheid is een maatschappelijke complexe opgave. Zorg voor een samenhangende aanpak, waarbij duidelijk is wat de kaders zijn en hoe de inspanningen bijdragen aan realisatie van de doelstellingen. Hierbij worden onderstaande punten extra benadrukt:
-    Vertalen van ambities en doelstellingen naar uitvoering en concrete gewenste resultaten. Beschrijven hoe doelen behaald worden. 
-    Aandacht voor monitoring. Zowel om zicht te krijgen op het effect van de maatregelen en om tijdig te kunnen bijsturen als het totaaloverzicht rondom realisatie lange termijn doelstellingen. Hierbij wordt specifiek aandacht gevraagd voor controlemogelijkheden en informatievoorziening van de gemeenteraad. 
-    Stel ambities niet te hoog en heb oog voor haalbaarheid en uitvoerbaarheid. 
-    Geef meerjarig inzicht in de benodigde en beschikbare middelen voor het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen.

24 mei 2022

In mei 2022 is het Rekenkameronderzoek ‘klimaatbeleid in Overbetuwe 2008 – 2021’ opgeleverd. Een onderzoek naar doelen, middelen en resultaten. Onder klimaatbeleid wordt verstaan; plannen, projecten, maatregelen en instrumenten die expliciet en primair gericht zijn op de reductie van CO2-uitstoot, energiebesparing/ - efficiëntie, vermindering van de vraag naar energie en / of het bevorderen van de productie of het gebruik van hernieuwbare energie. 

In de routekaart duurzaam Overbetuwe 2025 wordt een bredere definitie gehanteerd. Naast energie, zijn de pijlers circulariteit en klimaatadaptatie / biodiversiteit toegevoegd. Deze integrale benadering is doorgezet in de programmatische aanpak voor duurzaamheid die op dit moment verder uitgewerkt wordt. Deze aanpak geeft meer inzicht in gemaakte keuzes en bevordert integraliteit. Door een eigen monitoringssystematiek en zoveel mogelijk meetbare doelstellingen, is meer zicht op resultaten en ontwikkelingen. Door de raad en het college hierover minimaal jaarlijks te informeren kan ook eerder bijgestuurd worden. Het rekenkameronderzoek laat nog eens zien dat externe en factoren en actoren een grote invloed hebben op de realisatie van de doelstellingen. Daarom zet de gemeente extra inzet op het ondersteunen van initiatieven vanuit de samenleving en vroegtijdig in gesprek gaan. 
In het rekenkameronderzoek wordt meermaals verwezen naar de voorbeeldfunctie van de gemeente. De afgelopen jaren zijn hier al forse stappen gezet. Dit krijgt nog meer prioriteit door het formuleren van doelstellingen voor de gemeente als goede voorbeeld binnen het programma duurzaamheid. Zo wordt naast energiebesparing en duurzame opwek bij gemeentelijk vastgoed ook ingezet op het verduurzamen van woon-werk verkeer van gemeente ambtenaren en verduurzamen eigen materieel. Doordat onder meer vanuit de landelijke overheid extra middelen beschikbaar zijn gesteld voor lokale uitvoering klimaatakkoord, is het voor de gemeentelijke mogelijk om meer te doen. 

Verkeersbeleid

1. Actualiseer uw beleidskaders tijdiger; actualiseer uw handhavingsbeleid;
2. geef (meer) aandacht aan de niet-fysieke aspecten;
3. stel het aangekondigde verkeersveiligheidsplan op;
4. Waak ervoor dat tijdens de realisatie van verkeersprojecten het beoogde effect op de verkeersveiligheid niet wordt gehaald als gevolg van (goedbedoelde) aanpassingen tijdens de projectuitvoering;
5. Concentreer de beleidsmonitoring tot een (veel) bescheidener aantal documenten. 

Volgt in 2023

1.    In 2022 is reeds gestart met de actualisatie van het handhavingsplan. In 2023 ligt er een nieuw plan. 
2.    We zullen deze aandachtpunten meenemen in het op te stellen verkeersveiligheidsplan.
3.    In 2023 ligt er een verkeersveiligheidsplan.
4.    Aandachtspunt nemen we mee bij de uitwerking van nieuwe verkeersprojecten.
5.    In de Actieagenda 2022 ‘Sociale slimme en schone mobiliteit’ is de aanpak van
de beleidsmonitoring beschreven. 

WOB naar WOO

a.    Stel expliciet beleid vast ten aanzien van de wijze waarop de Woo in de gemeente Overbetuwe dient te worden vormgegeven;
b.    Leg de interne organisatie en uitvoering vast en geef daarbij expliciet aandacht aan de interne taakverdeling;
c.    Geef aandacht de verbetering van de binnen de organisatie aanwezige kennis en vaardigheden;
d.    Publiceer het Woo-beleid en verbeter de (online-)vindbaarheid;
e.    Informeer de aanvrager hoe (’de zoekslag’) er is gezocht.

24 mei 2022

a.    De Woo bestaat uit twee delen. Enerzijds is er de passieve openbaarmaking, dit betreft het zogenaamde ‘Woo-verzoek’ als opvolger van de Wob. Daarnaast kent de Woo ook actieve openbaarmaking, waarbij de gemeente de verplichting heeft om bepaalde stukken uit eigen beweging openbaar te maken. 
Voor de passieve openbaarmaking is de werkwijze beschreven en op de website van de gemeente gepubliceerd. 
Voor de actieve openbaarmaking volgen we Rijksbeleid. De Woo koppelt de plicht tot actieve openbaarmaking aan de beschikbaarheid van het Platform open OverheidsInformatie (PLOOI), een centrale voorziening onder auspiciën van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. PLOOI is tot op heden nog niet gereed, waarmee de plicht tot actieve openbaarmaking is opgeschort totdat deze voorziening beschikbaar komt. 
b.    Voor de passieve openbaarmaking zijn een Woo-coördinator en een Woo-contactpersoon aangesteld. De Woo-contactpersoon houdt zich bezig met verzoeken om informatie vanuit inwoners en bedrijven. De Woo-coördinator behandelt de Woo-verzoeken. 
c.    Per 1 maart is een projectleider aangesteld voor de implementatie van de Woo (in combinatie met de Wmebv). In dit project wordt naast de implementatie en borging van de Woo aandacht besteed aan de te volgen processtappen binnen de uitvoering van de Woo en de borging van de taken en rollen.
Dit doen we door zowel de implementatie van een ondersteunend systeem als ook door aandacht te besteden aan houding en gedrag. 
d.    De werkwijze voor het indienen van een informatieverzoek en Woo-verzoek (passieve openbaarmaking) is helder en vindbaar gepubliceerd op de website van de gemeente. 
Daarnaast wordt op de website verwezen naar de locaties waar de gemeente stukken actief openbaar maakt.
e.    Naar aanleiding van de aanbeveling van de rekenkamer is in de Wob besluiten die de aanvrager ontvangt destijds standaard opgenomen op welke werkwijze binnen de organisatie naar de gevraagde informatie is gezocht. Hiermee wordt bedoeld de zoektermen die zijn gebruikt, welke systemen zijn doorzocht en welke email-accounts zijn doorzocht naar het desbetreffende onderwerp. Deze werkwijze wordt ook gevolgd bij de Woo besluiten. 

DoeMee-onderzoek ‘Ondersteuning volksvertegenwoordigers Overbetuwe' 

Op basis van de aangeleverde informatie dient de rekenkamercommissie zelf nog te komen tot conclusies en aanbevelingen. Dit gebeurt in de vorm van een rekenkamerbrief die in januari 2023 aan de raad wordt aangeboden. (tekst uit Jaarverslag; nog niets ontvangen)