Programma 5. Werkende en lerende samenleving

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Inwoners die zonder werk dreigen te raken ondersteunen we om hen van werk naar werk te begeleiden. Soms is daar een inzet van een opleiding bij nodig. Op die manier ondersteunen we ook de ook de lokale economie in hun zoektocht naar personeel.

Samen met de bibliotheken zorgen we ervoor dat informatie snel en gemakkelijk toegankelijk is voor onze inwoners. 

Met onze cultuurvisie zorgen we ervoor dat we de lokale culturele voorzieningen laagdrempelig maken en houden en deze “beleefbaar” maken.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Lokaal beleid:
Cultuurvisie 2022- 2025 ‘Op waarde geschat’.  
Overbetuwe Werkt! Visie op re-integratie. 
Strategisch meerjaren huisvestingsplan onderwijs (SHP) 
Beleidsplan Sociaal Domein Overbetuwe. 2020-2025 ‘Een sterke sociale basis in Overbetuwe’ 
Visie op Vastgoed 2018  
Visie op bibliotheekfuncties Overbetuwe 2016 
Erfgoedplan Overbetuwe 2004

Regionaal/landelijk:
Participatiewet
Wet Inburgering
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), gewijzigd per 1 januari 2021. 
Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)

Wat heeft het programma Werkende en lerende samenleving gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Werkende en lerende samenleving gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele Begroting 2023 i Realisatie 2023 I Saldo 2023 i
4.2 Onderwijshuisvesting.
Lasten 3.868 3.680 188
Baten -9 0 -9
Totaal 4.2 Onderwijshuisvesting. 3.858 3.680 178
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken.
Lasten 3.967 3.776 192
Baten -460 -446 -13
Totaal 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken. 3.507 3.329 178
5.3 Cultuurpresent.-productie en partic
Lasten 519 396 123
Baten 0 3 -3
Totaal 5.3 Cultuurpresent.-productie en partic 519 399 120
5.5 Cultureel erfgoed.
Lasten 227 214 13
Baten 0 -18 18
Totaal 5.5 Cultureel erfgoed. 227 196 31
5.6 Media.
Lasten 1.065 1.108 -43
Baten -71 -75 4
Totaal 5.6 Media. 994 1.033 -40
6.3 Inkomensregelingen.
Lasten 16.831 15.066 1.764
Baten -11.221 -11.074 -147
Totaal 6.3 Inkomensregelingen. 5.610 3.993 1.617
6.4 WSW en beschut werk
Lasten 3.944 3.705 239
Totaal 6.4 WSW en beschut werk 3.944 3.705 239
6.5 Arbeidsparticipatie.
Lasten 2.034 1.946 88
Baten -164 -319 154
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie. 1.870 1.628 242

Toelichting op afwijkingen groter dan € 100.000.

Terug naar navigatie - Toelichting op afwijkingen groter dan € 100.000.
4.2 Onderwijshuisvesting.  Voordelen Nadelen I/S

- Vertraging in de uitgaven voor de bouwbegeleiding bij diverse scholen heeft geleid tot een voordeel van € 175.000. Aangezien deze kosten gedekt worden uit de Algemene Reserve wordt er op het taakveld "mutaties reserves" een lagere onttrekking aan deze reserve verantwoord.

- In december 2023 is door de raad een eenmalig budget van € 150.000 beschikbaar gesteld voor uitgaven ten behoeve van de plaatsing van noodlokalen voor het Lyceum Elst. Dit budget is in 2023 nog niet ingezet.

- Nabetaling van uitgaven 2022 voor tijdelijke onderwijshuisvesting aan Nijverheidsweg in Elst en de pacht voor de grond van de noodlokalen Lyceum Elst.

Saldo diverse overige voor- en nadelen

175



150




12








159

I



I


I


I

Totaal 337 159  

 

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken.       

- Door onderbesteding in de uitgaven van de diverse sporthallen (bijvoorbeeld geen afschrijving restant boekwaarde De Wanmolen) en gymlokalen is er sprake van lagere uitgaven voor bewegingsonderwijs. 

-Het resultaat 2023 van de MGR module onderwijs

Saldo diverse overige voor- en nadelen

139


21

18

 

I


I

I

Totaal 178    
 

5.3 Cultuurpresent.-productie en partic  Voordelen Nadelen I/S

- Enkele projecten die ten laste van het budget voor kunst komen zijn verschoven naar 2024 i.v.m. personele wisselingen

- Het budget voor het onderhoudsplan en achterstallig onderhoud van kunstwerken is dit jaar niet volledig benut. Dit budget dekken we uit de algemene reserve. Daardoor valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves". De kosten worden nu verdeeld over meerdere jaren, waardoor er één keer een minder groot bedrag nodig is en we de kosten kunnen dekken uit het reguliere kunstbudget.

Saldo diverse overige voor- en nadelen

53


79









12

I


I




I

Totaal 132 12  

6.3 Inkomensregelingen Voordelen Nadelen I/S

Uitkeringen algemene bijstand.  Het definitieve BUIG-budget 2023 is € 75.000 hoger dan begroot,  dit is in oktober 2023 definitief vastgesteld.  Het aan uitkeringen betaalde bedrag  is lager dan in de zomer voorzien ,  dit is een voordeel van € 0,2 miljoen. Op de krediethypotheken is een aflossing ontvangen € 62.000.  

- Eenmalige energietoeslag lage inkomens 2023. In verband met wetgeving is de regeling energietoeslag 2023 pas eind 2023 ingegaan. Van de ontvangen energietoeslag 2023 uit de decembercirculaire 2023 van € 1.661.124 is € 1.203.130 uitgegeven in 2023. € 457.994 kan overgeheveld worden naar 2024.
Voor Raadsbesluit ophoging 120% - 130% energietoeslag 2023 is € 750.000 beschikbaar gesteld. In 2023 zijn 3 toeslagen aan deze groep betaald en daarbij komen de uitvoeringskosten. Voor 2023 kan € 4.222 onttrokken worden. Resteert een overschot op de AR van € 745.778.
We hebben in 2023 € 2,3 miljoen beschikbaar voor de energietoeslag, in 2023 is € 1,2 miljoen uitgekeerd. In 2024 is de verwachting dat we de resterende € 1,1 miljoen gaan uitkeren.
De ontvangen compensatie als  gevolg van de verdeelherstel-actie energietoeslag 2022 van € 151.588 is een baat voor 2023.

- De voorziening Debiteuren is opgehoogd op basis van de openstaande posten.

- Bij de beschikkingen bijzondere bijstand is een sterk stijgende lijn te zien. De ombuiging van € 75.000 is voor 2023 teruggedraaid en vanuit de meicirculaire 2023 is € 80.000 toegevoegd. De kosten voor inrichting/huisraad zijn in 2023 toegenomen met € 94.000.

Saldo diverse overige voor- en nadelen

387



1.356













46













83

89

I

Totaal 1.789 172  
 
 
6.4 WSW en beschut werk Voordelen Nadelen I/S

- Het resultaat 2023 van Scalabor 

-  Het resultaat 2023 van de MGR WgSW

- Saldo diverse overige voor- en nadelen

58

167

14







I

I

I

Totaal 239 0  

6.5 Arbeidsparticipatie.  Voordelen Nadelen I/S

- We hebben de uitgaven voor de participatiemedewerkers in de Huiskamer van Heteren incidenteel weten onder te brengen in de SPUK IZA (Integraal Zorgakkoord). Bij het opstellen dat de tweede bestuursrapportage was nog niet bekend dat er binnen deze regionale middelen ruimte was om deze kosten hieruit de financieren. Dit voordeel valt gedeeltelijk weg (€ 47.000) tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves".

-  Het resultaat 2023 van de MGR WSP

Aangezien een aantal eenmalige budgetten nog niet volledig is besteed in 2023 ontstaat er een voordeel op dit taakveld van € 63.000. Deze budgetten dekken we uit de algemene reserve. Daardoor valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves". Het gaat om de  volgende budgetten:
- Jobhunter à € 25.000
- Onderzoek afstand tot de arbeidsmarkt à € 23.000
- Breed offensief à € 15.000

Saldo diverse overige voor- en nadelen

154


28




63













3

I


I



I




I

Totaal 245 3  

 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan de realisatie van de doelstellingen van dit programma:
- Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein (MGR)
- BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN)

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator * 2019 2020 2021 2022 2023 NL (meest actuele) Bron
% Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) 1,4 1,5 1,6 1,7 - 2,4 DUO/Ingrado
Absoluut verzuim: aantal per 1.000 leerlingen - 2,3 1,0 - - 4,2 DUO/Ingrado
Relatief verzuim: aantal per 1.000 leerlingen 21,0 25,0 24,0 27,0 - 24,0 DUO/Ingrado
% Jongeren met delict voor de rechter 1,0 1,0 1,0 1,0 - 1,0 CBS - Jeugdmonitor
% Kinderen in uitkeringsgezin 3,0 3,0 3,0 3,0 - 6,0 CBS - Jeugdmonitor
% Jeugdwerkloosheid 2,0 2,0 1,0 1,0 - 1,0 CBS - Jeugdmonitor
% Netto arbeidsparticipatie 72,6 72,9 72,9 75,0 - 73,1 CBS - Arbeidsdeelname
Bijstandsuitkeringen: aantal per 10.000 inwoners 210,2 236,9 222,8 188,5 183,8 344,8 CBS - Re- integratie
Aantal re-integratievoorzieningen: aantal per 10.000 inwoners 15-64 jaar 258,9 267,2 276,3 277,2 157,4 191,5 CBS - Re- integratie
*Gebaseerd op de actuele gegevens van waarstaatjegemeente.nl maart 2024, ontbrekende gegevens zijn niet beschikbaar