Programma 1. Duurzame en gezonde samenleving

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Een duurzame en gezonde samenleving vraagt van ons allen dat we duurzaam en gezond gaan denken en doen. Om dat te bereiken werken we als gemeente vanuit de nieuwe contouren van het programma duurzaamheid. Daarin hebben we klimaatdoelstellingen vastgesteld. We realiseren de doelstellingen door inwoners, ondernemers, verenigingen en andere organisaties vanaf het begin bij de opgaven te betrekken. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat de maatregelen betaalbaar zijn. Verder ondersteunen en stimuleren we ondernemers om duurzaam te innoveren.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Lokaal beleid:
Vastgestelde contouren duurzaamheid (2023)
Routekaart Duur
zaamheid 2025 (2021)
Preventie Akkoord Overbetuwe; Gezond Overbetuwe doen we samen! (2021)
Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2021–2024
Verstevigen verbinding Sociaal Team en de eerstelijnszorg in de gemeente Overbetuwe (2021)
Sportnota Een leven lang gezond, vitaal en actief (2021) 
Beleidsnotitie plan van aanpak JOGG (2021)
Speelbeleid; Samenspel(en) in Overbetuwe (2021)
Omgevingsvisie Overbetuwe 2040 (2020)
Transitievisie Warmte (2020)
Integraal Kwaliteitsplan Openbare Ruimte (2020)
Lokaal Sportakkoord Overbetuwe (2020) 
Uitvoeringsnotitie, Publieke Gezondheid Volwassen en Ouderen Overbetuwe (2018) 
Visie op Vastgoed (2018) 

Regionaal beleid:  
Regionale agenda Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen (2021)
Regionale Adaptatiestrategie (2021)
Regionale Energie Strategie (2021)
Samenwerkingsagenda Rivierengebied Klimaatbestendig (2021)

Moties en amendementen:
Socialiseren grondvergoeding windmolenparken
Proces windpark

Regionaal/landelijk:
Wet publieke gezondheid (Wpg)
Landelijke nota Publieke gezondheid 2020-2024
Regionale nota Publieke Gezondheid 2021 Gelderland Midden

Wat heeft het programma Duurzame en gezonde samenleving gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Duurzame en gezonde samenleving gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele Begroting 2023 i Realisatie 2023 I Saldo 2023 i
5.1 Sportbeleid en activering.
Lasten 551 573 -21
Baten -336 -373 36
Totaal 5.1 Sportbeleid en activering. 215 200 15
5.2 Sportaccommodaties.
Lasten 3.613 3.545 67
Baten -1.348 -1.491 144
Totaal 5.2 Sportaccommodaties. 2.265 2.054 211
7.1 Volksgezondheid.
Lasten 2.196 2.077 119
Baten -276 -257 -19
Totaal 7.1 Volksgezondheid. 1.919 1.819 100
7.2 Riolering.
Lasten 2.723 2.498 224
Baten -4.083 -3.815 -268
Totaal 7.2 Riolering. -1.360 -1.316 -44
7.3 Afval.
Lasten 5.202 5.172 29
Baten -6.865 -7.016 151
Totaal 7.3 Afval. -1.664 -1.844 180
7.4 Milieubeheer.
Lasten 3.477 3.817 -340
Baten -909 -598 -311
Totaal 7.4 Milieubeheer. 2.568 3.220 -652
7.5 Begraafplaatsen.
Lasten 103 143 -40
Baten -82 -91 9
Totaal 7.5 Begraafplaatsen. 21 52 -31

Nadere toelichting van taakvelden met afwijkingen groter dan € 100.000.

Terug naar navigatie - Nadere toelichting van taakvelden met afwijkingen groter dan € 100.000.

5.2 Sportaccommodaties   Voordelen Nadelen I/S

- In 2023 is (verder) gewerkt aan een aantal eenmalige projecten, maar die zijn nog niet afgerond. Dit leidt tot een voordeel op
   dit taakveld. Het eerste project wordt gedekt uit de Algemene Reserve. De lagere mutatie in deze reserve zijn
   verantwoord op het taakveld "mutaties reserves". Het gaat om de volgende projecten:
  # onderzoek ontwikkeling De Kruisakkers (amendement 2022)                                                        € 43.000
  # begeleiding traject Vitale Sportparken Driel & Heteren (UP2023-2026)                                 € 22.000
  # sportieve ingrepen openbare ruimte (Klompenpad Herveld-Andelst) (UP 2023-2026)  € 25.000
                                                                                                                                                                                                       € 90.000

- Lagere kapitaallasten door wat vertraging in de uitvoering van projecten en door de verplichte renteaanpassing
  (1,25% i.p.v. 1,5%). Tegenover het voordeel op de rentelasten staat echter een nadeel op het taakveld
  0.5 Treasury (zie uitgebreidere toelichting bij TV 0.5).

Saldo diverse overige voor- en nadelen

90







103



18

  I







I



I
Totaal 211 
 

 

7.3 Afval Voordelen Nadelen I/S

- Saldo milieustraat door met name lagere verwerkingskosten

- Hogere inkomsten uit de afvalstoffenheffing door meer aanbieden containers restafval

- Minder kosten voor onderhoud en hulpmiddelen milieustraat

- Eenmalig ombouwen paslezers ondergrondse containers

141

106

38






105
I

I

I

I
Totaal 285  105   

 

7.4 Milieubeheer Voordelen Nadelen I/S

- We hebben in 2023 € 1,2 miljoen uitgegeven als gevolg van gemaakte kosten door het toepassen van spoedeisende bestuursdwang bij de grote asbestbrand in Heteren. In aansluiting op de verslaggevingsvoorschriften brengen we deze uitgaven ten laste van 2023. We zetten ons er mede met behulp van externe juridische adviseurs voor in, om de uitgaven te verhalen. Eventuele opbrengsten uit deze verhaalsacties verantwoorden we in het jaar dat deze worden toegekend. 

- De middelen uit de meicirculaire 2022 voor de uitvoering van het Klimaatakkoord zijn in 2023 nog niet besteed aangezien het programmaplan Duurzaamheid in Q1 2024 is vastgesteld. In 2023 ontstaat er een voordeel op dit taakveld, echter valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op taakveld "mutatie reserves". 

- In 2023 is het project opgestart om uitvoering te geven aan de realisatie van de ambities van het Integraal Kwaliteitsplan Openbare Ruimte. De daadwerkelijke planvorming is naar verwachting in Q2 2024 afgerond waardoor de uitgaven grotendeels niet in 2023 hebben plaatsgevonden. Dit voordeel valt deels weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op taakveld "mutatie reserves".

- Lagere kosten voor de Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA). In 2023 heeft de ODRA haar werkprogramma voor wat betreft de reguliere VTH-taken nagenoeg in zijn geheel gerealiseerd. Per saldo is uiteindelijk zo'n 90% van het begrote bedrag gerealiseerd.

- In 2023 zijn via het Uitvoeringsprogramma 2023-2026 eenmalige middelen beschikbaar gesteld voor een aantal projecten. Door vertraging in de realisatie zijn deze middelen nog niet ingezet. Het betreft de projecten:
     - verlaging leges t.b.v. duurzaamheid            € 10.000 
     - welstandsbeleid opstellen                               € 65.000 
    - gezondheid windturbineparken                    € 15.000 

- Hogere onderhoudskosten hondenuitlaatgebieden

- Niet geraamde ontvangsten aan verbeurde dwangsommen. 

Saldo diverse overige voor- en nadelen






305



113



81


90







60
1.185





















64



52
I




I



I



I


I





I

I

I
Totaal 649  1.301   

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan de realisatie van de doelstellingen van dit programma:
- Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM)
- Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
- Groene Metropool Regio (GMR)

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator * 2019 2020 2021 2022 2023 NL (meest actuele) Bron
% Niet-sporters - 47,1 - 42,3 - 46,4 Gezondheidsmonitor volwassenen (en ouderen), GGD'en, CBS en RIVM
Omvang huishoudelijk restafval: kg per inwoner 88 82 77 69 - 148 CBS - Statistiek Huishoudelijk Afval
% Hernieuwbare elektriciteit 6,2 11,8 16 - - 33,1 CBS - Berekening
*Gebaseerd op de actuele gegevens van waarstaatjegemeente.nl maart 2024, ontbrekende gegevens zijn niet beschikbaar