Algemene dekkingsmiddelen, VPB, onvoorzien en mutaties reserves

Algemene dekkingsmiddelen, VPB en onvoorzien

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen, VPB en onvoorzien
Lasten (bedragen x € 1.000) Begr. na wijz. 2023 Realisatie 2023 Verschil
Onvoorzien:
- werkelijke raming onvoorzien 0 0 0
VPB:
- raming vpb -229 -287 58
Overige lasten:
- lasten heffingen en invordering gemeentelijke belastingen 1.133 1.440 -307
- lasten deelnemingen 1 1 0
- lasten geldleningen 1 1 0
- reeds bestemde structurele financiële ruimte 764 0 764
- eenmalige financiële ruimte 566 0 566
- stelposten (algemeen) 531 0 531
- overige lasten 3.688 6.444 -2.756
Totaal lasten 6.455 7.599 -1.144
Baten (bedragen x € 1.000) Begr. na wijz. 2023 Realisatie 2023 Verschil
Algemene dekkingsmiddelen:
- uitkeringen gemeentefonds 86.750 86.932 -182
- onroerende zaakbelastingen eigenaren 8.135 8.136 -1
- onroerende zaakbelastingen gebruikers 1.337 1.348 -11
- rentetoevoeging aan algemene dienst: 0 0 0
- rente bestemmingsreserves 166 413 -246
- rente voorzieningen 402 163 238
- rente overlopende passiva 8 0 8
- hondenbelasting 371 360 10
- dividend deelnemingen 10 54 -45
- precariobelastingen 36 37 -1
Overige baten:
- overige baten 2.797 6.970 -4.173
Totaal baten 100.012 104.414 -4.403
De taakvelden met een verschil groter dan € 100.000 worden hieronder toegelicht.

Toelichting Algemene dekkingsmiddelen, VPB en onvoorzien

Terug naar navigatie - Toelichting Algemene dekkingsmiddelen, VPB en onvoorzien

De algemene dekkingsmiddelen, VPB en onvoorzien bestaan uit de taakvelden 0.5, 0.61, 0.62, 0.64, 0.7, 0.8 en 0.9. Alle mutaties van deze taakvelden zijn verwerkt in bovenstaande tabel. Per saldo is er sprake van een totaal voordeel van € 3,3 miljoen (is saldo van voordeel baten van € 4,4 miljoen en nadeel lasten van € 1,2 miljoen). Hieronder zijn de taakvelden toegelicht waarbij sprake is van een verschil dat groter is dan € 100.000.
 

0.5 Treasury Voordelen Nadelen I/S
- We berekenen op grond van de BBV-voorschriften rente toe aan de taakvelden. We begroten een percentage en als dat veel afwijkt van de werkelijke renteontwikkeling, dan moeten we dat op grond van de voorschriften herrekenen en aanpassen. De begrote door te belasten rente was 1,5%, de werkelijke rente in 2023 was meer dan 25% lager waardoor een nacalculatie heeft plaatsgevonden met een rentepercentage van 1,25%. Dit betekent dat de taakvelden een voordelig rente-resultaat hebben en het taakveld 0.5. Treasury een nadelig resultaat.  Het begrote voordeel bij het taakveld Treasury was € 638.000, terwijl het werkelijke voordeel € 201.000 is, per saldo dus een nadeel van € 437.000.  

- Het van de Bank Nederlandse Gemeenten ontvangen dividend over het jaar 2022 was hoger dan geraamd door een hogere nettowinst van de bank.

- In 2023 is een budget van € 50.000 beschikbaar gesteld voor een onderzoek naar netcongestie. Dat onderzoek is nog niet volledig afgerond hetgeen geleid heeft tot een onderbesteding van € 20.000.


Saldo diverse overige voor- en nadelen











45


20



437

















2

I








I


I





I

Totaal 65 439  

 

0.7 Algemene Uitkering 
Voordelen Nadelen I/S

- Na de 2e bestuursrapportage 2023 zijn de september- en decembercirculaire verschenen. Zoals ook vermeld in het raadsvoorstel over de septembercirculaire 2023 (2023-055499) had die circulaire een nadelig budgettair effect van € 270.000. Het budgettaire voordeel van de decembercirculaire 2023 is € 60.000 (zie TIC-lijst 2023-072162).  Per saldo is dat dus een nadeel van € 210.000.

- De Algemene Uitkering is via de decembercirculaire 2023 ook nog verhoogd met € 2.210.000
voor nieuwe taken en decentralisatie-uitkeringen. Dit betreft:
  # Energietoeslag                                                                  € 1.813.000
  #  Invoeringskosten Omgevingswet                         €     299.000
   # Meerkosten Oekraïne SD                                          €        36.000
   # Uitvoeringskosten gebiedsgerichte aanpak    €       34.000
   # Invoeringskosten Omgevingswet                          €      28.000 

Hiervan waren alleen de middelen voor de energietoeslag al geraamd in de begroting 2023. De toegekende bedragen voor de overige vier mutaties leiden dus tot een voordeel in boekjaar 2023 van € 397.000. Via de resultaatbestemming worden deze middelen gereserveerd.

- Daarnaast hebben nabetalingen plaatsgevonden over 2020, 2021 en 2022. Dit heeft geresulteerd in een (budgettair) nadeel van € 15.000.

Saldo diverse overige voor- en nadelen






397

















10

210


















15


I




I













I

Totaal 407 225  



0.8 Overige baten en lasten Voordelen Nadelen I/S

- Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen ontvangen de gemeenten, op basis van de standaard normvergoeding, middelen van het Rijk. De ontvangen vergoeding is hoger dan de gerealiseerde kosten voor het faciliteren van de opvang.

- In de begroting 2023 was eenmalige financiële ruimte opgenomen voor onder andere taakmutaties van de Algemene Uitkering. Deze financiële ruimte is echter niet ingezet in 2023 waardoor er sprake is van een voordeel op dit taakveld. Het betreft:
  # omgevingswet (septembercirculaire 2022)                                    € 436.000
  # versterken sociale basis (decembercirculaire  2022)                 €    31.000
  # gezond in de stad (decembercirculaire  2022)                                €    23.000
  # armoede en schulden (meicirculaire 2023)                                       €   64.000
  # goed verhuurschap (meicirculaire 2023)                                            €   12.000 
Het budgettaire voordeel blijft bepekt tot de onderste twee posten omdat het voordeel van de bovenste drie posten wordt gecompenseerd door een lagere onttrekking aan Algemene Reserve op het taakveld "mutaties reserves". De lagere mutatie in deze reserve zijn verantwoord op het taakveld "mutaties reserves".

- In de begroting 2023 was structurele financiële ruimte opgenomen voor onder andere taakmutaties van de Algemene Uitkering.  Deze financiële ruimte is echter niet ingezet in 2023 waardoor er sprake is van een budgettair voordeel. Het betreft:
  # POK-middelen 2021 en 2022 (decembercirculaire 2021)                          € 238.000   
  # Kwaliteitsborging bouwtoezicht 2022 (septembercirculaire 2022)     € 125.000
  # Goed verhuurschap (decembercirculaire 2022)                                                 €  31.000
  # Anti discriminatievoorzieningen                                                                                    € 20.000
Het budgettaire voordeel is € 76.000. Het overige deel van de totale € 414.000 wordt gecompenseerd door een lagere onttrekking aan Algemene Reserve op het taakveld "mutaties reserves". De lagere mutatie in deze reserve zijn verantwoord op het taakveld "mutaties reserves".

- Niet ingezette stelposten van:
  #
financiële ruimte beheerplannen Openbare Ruimte   € 483.000
  # financiële ruimte vanwege vrijval van kapitaallasten  € 113.000
  # financiële ruimte enkele kleine posten                                  €   20.000

-  De totale uitgaven inzake corona zijn uiteindelijk € 295.000 hoger uitgevallen dan was begroot hetgeen op dit taakveld leidt tot een nadeel. Het is echter geen budgettair nadeel omdat de corona-uitgaven worden gedekt door de bestemmingsreserve corona en op het taakveld "mutaties reserves"  een hogere dan geraamde onttrekking staat.

- Afboeking van een enkele jaren geleden opgenomen voordering op het btw-compensatiefonds. De betreffende btw was uiteindelijk toch niet compensabel.

Saldo diverse overige voor- en nadelen

2.220



566












414












616












































295





178


16
 
Totaal 3.816 489  

 

Mutaties reserves per programma

Terug naar navigatie - Mutaties reserves per programma
Toevoegingen (bedragen x € 1.000) Begr. na wijz. 2023 Realisatie 2023 Verschil
Toevoeging aan reserves programma 01 0 0 0
Toevoeging aan reserves programma 02 90 237 -148
Toevoeging aan reserves programma 03 0 0 0
Toevoeging aan reserves programma 04 858 747 111
Toevoeging aan reserves programma 05 0 0 0
Toevoeging aan reserves programma 06 0 0 0
Toevoeging aan reserves programma 07 0 0 0
Toevoeging aan reserves programma 08 0 0 0
Toevoeging aan reserves alg. dekkingsmidd. 5.737 5.737 0
Totaal toevoegingen 6.684 6.721 -37
Onttrekkingen (bedragen x € 1.000) Begr. na wijz. 2023 Realisatie 2023 Verschil
Onttrekkingen aan reserves programma 01 -654 -245 -409
Onttrekkingen aan reserves programma 02 -5.240 -4.818 -422
Onttrekkingen aan reserves programma 03 0 0 0
Onttrekkingen aan reserves programma 04 -3.023 -2.206 -817
Onttrekkingen aan reserves programma 05 -643 -65 -578
Onttrekkingen aan reserves programma 06 0 0 0
Onttrekkingen aan reserves programma 07 -822 -445 -377
Onttrekkingen aan reserves programma 08 0 0 0
Onttrekkingen aan reserves alg. dekkingsmid. -4.199 -3.614 -584
Totaal onttrekkingen -14.580 -11.393 -3.186
Saldo (bedragen x € 1.000) Begr. na wijz. 2023 Realisatie 2023 Verschil
Saldo mutaties reserves programma 01 -654 -245 -409
Saldo mutaties reserves programma 02 -5.150 -4.580 -569
Saldo mutaties reserves programma 03 0 0 0
Saldo mutaties reserves programma 04 -2.165 -1.459 -705
Saldo mutaties reserves programma 05 -643 -65 -578
Saldo mutaties reserves programma 06 0 0 0
Saldo mutaties reserves programma 07 -822 -445 -377
Saldo mutaties reserves programma 08 0 0 0
Saldo mutaties aan reserves alg. dekkingsmid. 1.538 2.122 -584
Totaal saldo -7.895 -4.672 -3.223