Programma 2. Leefbare en bereikbare samenleving

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Een leefbare samenleving betekent: passende en betaalbare huisvesting, goede voorzieningen en een duurzame en leefomgeving. We verhogen de objectieve en subjectieve veiligheid voor álle inwoners, ondernemers, bezoekers en organisaties van gemeente Overbetuwe om op die manier de kwaliteit van de leef-, woon- en werkomgeving te verbeteren. Overbetuwe ontwikkelt door als een onderscheidende, krachtige gemeente met een aangenaam woon-, leef- en vestigingsklimaat. We werken integraal en zetten in op het verbinden van mensen, bedrijven, netwerken, beleidsvelden én op identiteit en beleving. Ook de nieuwe Omgevingswet heeft als essentie om in de fysieke leefomgeving tot een integrale visie en planontwikkeling te komen. Via zes samenhangende bouwstenen in de fysieke leefomgeving (wonen, mobiliteit, economie, veiligheid, openbare ruimte en recreatie en toerisme) werken we daaraan.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Lokaal beleid:
Kerkenvisie (2023)
Woonagenda 2025 (2021)
Actieagenda 2022 sociale, slimme en schone mobiliteit (2021)
Cultuurvisie gemeente Overbetuwe 2022-2025 – ‘Op Waarde Geschat’ (2021)
Routekaart Duurzaam Overbetuwe (2021)
Integraal Kwaliteitsplan Openbare Ruimte (2021)
Economisch Uitvoeringsprogramma gemeente Overbetuwe 2021 – 2022 
Nota Integrale Veiligheid 2021 – 2022 
Beleidsplan Sociaal Domein Overbetuwe 2020-2025 ‘Een sterke sociale basis in Overbetuwe
Marktverordening en standplaatsenbeleid (2020)
Ambitiedocument Overbetuwe 2030 sociale, slimme en schone mobiliteit (2020)
Transitie Visie Warmte (2020)
Omgevingsvisie Overbetuwe 2040 (2019)
Visie op Grondzaken (2018) 
Nota Bovenwijks (2018)
Fietsnota Overbetuwe fiets verder, Naar een optimaal fietsnetwerk tussen de kernen (2018)
Nota Recreatie en Toerisme (2017) 
Erfgoedverordening (2017) 
Uitvoeringsbeleid evenementen (2016) (incl. evaluatie) 
Welstandsnota (2016) 
Monumentenlijst (2014) 
Nota Toeristische bewegwijzering (2013) 
Landschapsontwikkelingsplan (2010) 
Startnota archeologische monumentenzorg Overbetuwe (2009) 
Functieveranderingsbeleid buitengebied (2008)
Nota kampeerbeleid (2008) 

Regionaal beleid:  
Streekgids Overbetuwe (2022)
Regionaal Programma Werklocaties regio Arnhem Nijmegen 2021-2024 
Regionale agenda Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen (2021) 
Strategische agenda middengebied Overbetuwe en Lingewaard (2021)
Verstedelijkingsstrategie regio Arnhem Nijmegen en Foodvalley (2021)
Visie voor een bereikbaar Gelderland (2020)

Moties en amendementen:
Functieverandering buitengebied
Burgerparticipatie bij afwijken bestemmingsplan
Diverse onderwerpen uitwerken in Woonagenda
Woningsplitsing
Doorpakken voor Driel (vervolg op ontwikkelvisie Driel Zuid-Oost (In de Biezenkamp))
Circulair bouwen in Driel Zuid-Oost
Groene en sociale invulling Vriezenenck
Bouwpercelen buurtschap Reeth
Park Tergouw
Ontwikkelvisie Land van Tap
Rondweg Driel
Onderzoek verkeersveiligheid rondom scholen en sportaccommodaties
Veilig Verkeer(d)
Verkeersveilig maken Peperstraat
Omgeving A325 veilig en bereikbaar
Voorbereiding realisatie Railterminal

Regionaal/intergemeentelijk beleid: 
Meerjarenbeleidsplan Politie Oost-Nederland 2019-2022 
Veiligheidsstrategie 2019-2022 Oost-Nederland 
Meerjarenteamplan 2019-2022 Basisteam Rivierenland West 

Wat heeft het programma Leefbare en bereikbare samenleving

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Leefbare en bereikbare samenleving
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele Begroting 2023 i Realisatie 2023 I Saldo 2023 i
1.1 Crisisbeheersing en brandweer.
Lasten 3.284 3.281 3
Baten 0 -37 37
Totaal 1.1 Crisisbeheersing en brandweer. 3.284 3.244 41
1.2 Openbare orde en veiligheid.
Lasten 1.773 1.689 85
Baten -126 -95 -30
Totaal 1.2 Openbare orde en veiligheid. 1.648 1.594 54
2.1 Verkeer en vervoer.
Lasten 6.627 5.974 653
Baten -26 -158 132
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer. 6.602 5.816 785
2.2 Parkeren.
Lasten 198 218 -20
Totaal 2.2 Parkeren. 198 218 -20
2.5 Openbaar vervoer.
Lasten 116 188 -71
Baten 0 -53 53
Totaal 2.5 Openbaar vervoer. 116 135 -18
3.1 Economische ontwikkeling.
Lasten 503 423 81
Totaal 3.1 Economische ontwikkeling. 503 423 81
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur.
Lasten 216 439 -223
Baten -115 -88 -27
Totaal 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur. 101 351 -251
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Lasten 230 236 -6
Baten -198 -196 -2
Totaal 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 32 40 -8
5.7 Openb. groen & (openlucht) recreatie
Lasten 4.767 4.051 716
Baten -187 -194 7
Totaal 5.7 Openb. groen & (openlucht) recreatie 4.580 3.857 723
8.1 Ruimtelijke ordening.
Lasten 1.222 1.385 -163
Baten -190 -199 9
Totaal 8.1 Ruimtelijke ordening. 1.032 1.186 -154
8.2 Grondexploitatie (niet bedr.terr.).
Lasten 893 880 12
Baten -927 -596 -330
Totaal 8.2 Grondexploitatie (niet bedr.terr.). -34 284 -318
8.3 Wonen en bouwen.
Lasten 2.533 1.840 692
Baten -1.611 -1.918 307
Totaal 8.3 Wonen en bouwen. 921 -78 999

Toelichting op verschil tussen actuele begroting en realisatie

Terug naar navigatie - Toelichting op verschil tussen actuele begroting en realisatie

 

2.1 Verkeer en vervoer Voordelen Nadelen I/S

- Bij de begroting 2023 zijn diverse middelen beschikbaar gesteld vanuit het uitvoeringsprogramma 2022 - 2026 waarvoor in 2023 nog geen uitgaven geweest zijn. Onderstaand een overzicht van deze middelen:
          - Beheerplannen € 400.000 (Dit betreft deel wegen, totaal € 600.000 zie ook taakveld 5.7)
          - Actieplan verkeersveiligheid € 40.000
          - Verkeersplannen per kern € 30.000
          - Wegencategoriseringsplan € 30.000
          - Verkenningen gebiedsaanpak A325 € 25.000

- Een aantal projecten heeft vertraging in de uitvoering opgelopen, onder andere herinrichting buitenruimte MFC Valburg, Bloemenbuurt Heteren en Mozartstraat Elst. De kapitaallasten van deze projecten schuiven door naar 2024.

- Er heeft een inhaalslag plaatsgevonden voor het innen van de vergoedingen voor de aanleg van nutsvoorzieningen op onze gemeentelijke grond.

- In 2023 is (verder) gewerkt aan een aantal eenmalige projecten, waarvoor nog geen uitgaven zijn gerealiseerd. 
          - Stationsomgeving Zetten-Andelst € 50.000
          - Integraal beheersplan openbare ruimte € 35.000
          - Studie verkeersafwikkeling en circulariteit € 29.000
In 2023 ontstaat er een voordeel op dit taakveld, echter valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op taakveld "mutatie reserves". 

- Hogere kosten voor beheer verkeersmaatregelen in het kader van verkeersveiligheid.

- Hogere kosten aanslagoplegging Belastingsamenwerking Rivierenland.

- De werkelijke rente is lager dan begroot (1,25 % i.p.v. 1,5 %). Dit leidt tot een voordeel op de rentelasten. Hier staat echter een nadeel tegenover op het taakveld 0.5 Treasury (zie uitgebreidere toelichting bij TV 0.5).

- Hogere kosten voor gladheidsbestrijding.

Saldo diverse overige voor- en nadelen

525







194


140

114










41























94

46




30

59

I







I


I

I






I


I

I


I

I

Totaal 1.014 229   

 

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur.  Voordelen Nadelen I/S

- Bij het actualiseren van de exploitatieopzet per 1 januari 2024 is het verwachte saldi van het bedrijvencomplex Elst Centraal Oost meer negatief als gevolg van kostenstijgingen. Dit leidt tot een aanvullende storting in de voorziening verliesgevende complexen.

- Lagere werkelijke uitgaven inzake RTG. Aangezien deze uitgaven gedekt worden uit de algemene reserve, wordt dit voordeel gecompenseerd door een lagere onttrekking aan deze reserve op het taakveld "mutaties reserves".

Saldi diverse overige voor- en nadelen





82


1
334

I



I


I




  83 334  



5.7 Openbaar groen & (openlucht) recreatie   Voordelen Nadelen I/S

- Bij de begroting 2023 zijn diverse middelen beschikbaar gesteld vanuit het uitvoeringsprogramma 2022 - 2026 waarvoor in 2023 nog geen uitgaven geweest zijn. Onderstaand een overzicht van deze middelen:
          - Beheerplannen € 200.000 (Dit betreft deel groen, totaal € 600.000 zie ook taakveld 2.1)
          - Ambities en actualisatie IKP OR € 75.000
          - Uitvoeringsagenda Lingevisie € 50.000

- De kosten voor de afvoer van de uitkomende bagger zoals aangegeven bij BMR2-2023 komen ten laste van 2024. De kosten worden gedekt uit de voorziening riolering, daardoor valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de voorziening riolering op taakveld 7.2

- Door vertraging in de uitvoering van een aantal projecten zoals landschapspark de Danenberg en een lagere werkelijke rente is er een voordeel op de kapitaallasten voor dit jaar.

- De start van de uitvoering van de nieuwe nota Recreatie en Toerisme vindt grotendeels in 2024 plaats. Dit geldt onder andere voor het opstellen van de belevingskaart. In 2023 ontstaat er een voordeel op dit taakveld, echter valt dit voordeel deels weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op taakveld "mutatie reserves". 

- Hogere opbrengsten grondverkoop

- Door het niet doorgaan van kermissen is er sprake van een lager energieverbruik door de kermisexploitanten.

Saldi diverse overige voor- en nadelen

325





150


83


51



50

25

39
 

I





I


I


I



I

I

I

  723    

 

8.1 Ruimtelijke ordening   Voordelen Nadelen I/S

 - Voor het complex Land van Tap is in 2023 nog geen grondexploitatie vastgesteld. Op grond van de geldende BBV-voorschriften mag de boekwaarde in dat geval niet hoger zijn dan de marktwaarde . Dit betekende een noodzakelijke afboeking van plankosten 2023.

Saldo diverse overige voor- en nadelen





4
158 I
  4 158  

 

8.2 Grondexploitatie (excl. bedrijventerreinen)   Voordelen Nadelen I/S
- Ten opzichte van de begroting zijn er minder uren besteed aan de woningbouwcomplexen. De loon- en overheadkosten werden derhalve niet gedekt door de betreffende grondexploitaties. Ook kon door een lager rentepercentage minder rente worden doorbelast aan de complexen.

- Aanvullende storting in de voorziening verliesgevende complexen voor de complexen Elst Centraal West (18K) en Heteren Centrum (20K) naar aanleiding van de actualisatie van de exploitatieopzetten per 1 januari 2024.

- Bij de 1e Bestuursrapportage 2023 is de raming voor de opbrengst grondverkopen verhoogd met
€ 145.000 tot € 200.000. Uiteindelijk zijn de werkelijke opbrengsten nog wat hoger uitgevallen.

Saldo diverse overige voor- en nadelen







65



340



38





5
I



I


I


I
  65 383  

 

8.3 Wonen en bouwen Voordelen Nadelen I/S

- Bij de 1e Bestuursrapportage 2023 is de raming voor de opbrengsten leges omgevingsvergunningen verhoogd met € 400.000 tot € 1.511.000. Uiteindelijk zijn de werkelijke opbrengsten nog wat hoger uitgevallen.

- In 2023 zijn via het Uitvoeringsprogramma 2023-2026 eenmalige middelen beschikbaar gesteld voor een aantal projecten. Door vertraging in de realisatie zijn deze middelen nog niet ingezet. Het betreft de projecten:
     - dekking exploitatietekort grondexploitatie woonwagenstandplaatsen    € 168.000
     - onderzoek realisatie flexwoningen                                                                                   €   70.000
     - actualiseren Omgevingsvisie                                                                                                € 100.000

- Onderbesteding van het budget voor invoering van de Omgevingswet  Aangezien deze uitgaven gedekt worden uit de algemene reserve, wordt dit voordeel gecompenseerd door een lagere onttrekking aan deze reserve op het taakveld "mutaties reserves".

- Hogere dan geraamde ontvangen creditrente van Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (Svn) inzake nog niet uitgezette middelen voor startersleningen ed.  

- Voordelig exploitatiesaldo uit verhuur van uitgekochte woningen onder hoogspanningskabels (€ 55K) en nog geen kapitaallasten inzake investeringen voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabels (€ 80K).

- Lagere presentiegelden en advieskosten bouw- en woningtoezicht.

- Onderbesteding budget woonvisie.

Saldo diverse overige voor- en nadelen

146


338





177



76


135


57

33

37
  I


I





I



I


I


I

I

I
  999 0  

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator * 2019 2020 2021 2022 2023 NL (meest actuele) Bron
Winkeldiefstal: aantal per 1.000 inwoners 0,7 0,9 0,8 1,1 - 2,3 CBS - Criminaliteit CBS - Diefstallen
Diefstal uit woning: aantal per 1.000 inwoners 1,8 1,5 1,2 0,7 - 1,4 CBS - Criminaliteit CBS - Diefstallen
Misdrijven: aantal per 1.000 inwoners 3,0 2,9 3,4 2,5 - 4,5 CBS - Criminaliteit CBS - Diefstallen
Vernielingen: aantal per 1.000 inwoners 3,9 3,4 3,5 4,4 - 6,0 CBS - Criminaliteit CBS - Diefstallen
Verwijzingen Halt: aantal per 1.000 inwoners van 12-17 jaar 10 8 8 6 - 8 Stichting Halt
Banen: aantal per 1.000 inwoners 15-74 jaar 735,8 736,8 725,6 812,9 - 825,4 CBS Bevolkingsstatistiek/ LISA - bewerking ABF Research
Vestigingen: aantal per 1.000 inwoners 15-65 jaar 150,0 155,3 162,5 172,3 - 174,1 LISA
% Functiemenging 52,9 52,8 52,3 54,8 - 53,8 CBS BAG / LISA - bewerking ABF Research
Woonlasten éénpersoonshuishouden: 520 545 613 693 705 860,0 COELO, Groningen
Woonlasten meerpersoonshuishouden: 555 595 660 747 756 942,0 COELO, Groningen
WOZ-waarde woningen: 248 265 287 327 382 368 CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken
Nieuwbouw woningen: aantal per 1.000 woningen 10,8 8,6 8,8 7,1 - 9,3 BAG - bewerking ABF Research
% Demografische druk 77,8 77,4 78,0 78,1 77,9 70,3 CBS - Bevolkingsstatistiek
*Gebaseerd op de actuele gegevens van waarstaatjegemeente.nl maart 2024, ontbrekende gegevens zijn niet beschikbaar