Programma 4. Inclusieve en participatiesamenleving

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Een inclusieve en participatieve samenleving is een samenleving waarin iedereen meedoet. We creëren in Overbetuwe een sterke sociale basis waarin de mogelijkheden, talenten en eigen regie van inwoners centraal staan. We streven naar een inclusieve cultuur waarin wij verschillen erkennen, respecteren en benutten. 

Zorg voor elkaar is in essentie de verantwoordelijkheid van onze inwoners zelf. De ondersteuning aan mensen die een steuntje nodig hebben, maken we laagdrempelig beschikbaar. Ondersteuning en hulp vindt bij voorkeur dichtbij en in het eigen netwerk plaats. Daarbij staat voorop dat iedereen die dat kan, de regie over zijn/haar eigen ondersteuningsvraag houdt. 
 
Voor het bereiken van onze ambitie van een sterke sociale basis en om onze wettelijke taken effectief, integraal en efficiënt uit te voeren, zetten we vanuit het Sociaal Team Overbetuwe (STO) in op een integrale dienstverlening. In 2023 hebben we extern advies gevraagd over de (optimale) inrichting van de dienstverlening van het sociaal domein. Afhankelijk van het te ontvangen advies, zal op basis van wenselijkheid en haalbaarheid een besluit worden genomen over implementatie in 2024.

Het beleidsplan sociaal domein 2020-2025 is gericht op de transformatie in het sociaal domein zodat inwoners die ondersteuning nodig hebben, dit ook in de toekomst kunnen blijven ontvangen. In 2024 zullen de eerste contouren worden opgesteld voor een nieuw meerjarig beleidsplan voor het sociaal domein, als opvolger van het huidige beleidsplan 'Een sterke sociale basis in Overbetuwe’. Hierin nemen wij ook een meerjarig (inhoudelijk en financieel) perspectief mee.

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd en welke activiteiten zijn daarvoor verricht?

Terug naar navigatie - Wat hebben we in 2023 gerealiseerd en welke activiteiten zijn daarvoor verricht?

Inclusieve en participatiesamenleving

Terug naar navigatie - Inclusieve en participatiesamenleving

Jaarrekening 2023

Het beleidsplan sociaal domein 2020-2025 is gericht op het realiseren van; de werkelijke transformatie. Zodat zij die ondersteuning nodig hebben, dit ook in de toekomst kunnen blijven ontvangen. Het beleid is gericht op:

-    Inwoners van Overbetuwe hebben zorg voor elkaar.
-    Inwoners voelen zich vitaal, iedereen telt en doet mee. 
-    Ondersteuning is passend en nabij, voor jong en oud.
-    Inwoners hebben mogelijkheden zichzelf te ontwikkelen (m.n. jeugd). 
-    Inwoners zijn tevreden met hun leefomgeving.
-    Voorzieningen en ondersteuning zijn betaalbaar, toegankelijk en kwalitatief goed.

Wat heeft het programma Inclusieve en participatiesamenleving gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma Inclusieve en participatiesamenleving gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Actuele Begroting 2023 i Realisatie 2023 I Saldo 2023 i
6.81a Beschermd wonen (WMO)
Lasten 47 48 -1
Baten -478 -558 80
Totaal 6.81a Beschermd wonen (WMO) -431 -510 79
6.81b Maatsch.- en vrouwenopvang (WMO)
Lasten 83 80 3
Totaal 6.81b Maatsch.- en vrouwenopvang (WMO) 83 80 3
6.82a Jeugdbescherming
Lasten 709 690 19
Baten 0 -24 24
Totaal 6.82a Jeugdbescherming 709 666 43
6.82b Jeugdreclassering
Lasten 148 137 11
Totaal 6.82b Jeugdreclassering 148 137 11
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie.
Lasten 7.469 6.738 731
Baten -2.766 -2.605 -161
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie. 4.703 4.132 570
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Lasten 4.047 3.731 315
Baten -40 -381 341
Totaal 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 4.007 3.350 657
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO).
Lasten 3.584 3.549 35
Baten -70 -53 -17
Totaal 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO). 3.514 3.496 18
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO)
Lasten 4.428 4.442 -14
Baten -271 -269 -3
Totaal 6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) 4.156 4.173 -17
6.71b Begeleiding (WMO)
Lasten 3.061 3.116 -54
Totaal 6.71b Begeleiding (WMO) 3.061 3.116 -54
6.71c Dagbesteding (WMO)
Lasten 539 608 -69
Totaal 6.71c Dagbesteding (WMO) 539 608 -69
6.71d Overige maatw.arrangementen (WMO)
Lasten 33 33 0
Totaal 6.71d Overige maatw.arrangementen (WMO) 33 33 0
6.72a Jeugdhulp begeleiding
Lasten 3.438 3.367 71
Totaal 6.72a Jeugdhulp begeleiding 3.438 3.367 71
6.72b Jeugdhulp behandeling
Lasten 3.845 4.341 -496
Totaal 6.72b Jeugdhulp behandeling 3.845 4.341 -496
6.72c Jeugdhulp dagbesteding
Lasten 1.153 669 484
Totaal 6.72c Jeugdhulp dagbesteding 1.153 669 484
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig
Lasten 92 92 0
Totaal 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig 92 92 0
6.73a Pleegzorg
Lasten 398 402 -4
Totaal 6.73a Pleegzorg 398 402 -4
6.73b Gezinsgericht
Lasten 1.028 1.015 13
Baten 0 -7 7
Totaal 6.73b Gezinsgericht 1.028 1.008 20
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
Lasten 1.838 2.023 -185
Totaal 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig 1.838 2.023 -185
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verbl
Lasten 3.007 2.914 93
Totaal 6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verbl 3.007 2.914 93
6.74b Jeugdhulp crisisLTAGGZ-verblijf
Lasten 450 381 69
Totaal 6.74b Jeugdhulp crisisLTAGGZ-verblijf 450 381 69
6.74c Gesloten plaatsing
Lasten 371 313 58
Totaal 6.74c Gesloten plaatsing 371 313 58

Toelichting op afwijking groter dan € 100.000.

Terug naar navigatie - Toelichting op afwijking groter dan € 100.000.

 

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Voordelen Nadelen I/S

- Gebiedsgericht werken: De versterking van de samenwerking tussen opbouwwerk en dorpscontactpersonen is in 2023 later van start gegaan dan gepland.

- Participatiecultuur: Om tot een veranderaanpak te komen is geïnventariseerd wat er per team nodig is en is aangesloten bij de organisatievisie en kernwaarden. Het effectief en efficiënt inzetten van leerinterventies kost tijd waardoor er een deel van het budget overbleef.

- Het overschot op inburgering van € 150.000 voor maatschappelijke begeleiding en € 90.000 van de taakmutatie inburgering 2022-2024 worden bestemd om in te zetten in 2024. Hiervan dekken we  € 95.000 uit de algemene reserve. Daardoor valt dit  deel van het voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves".

- De normvergoeding uitvoeringskosten leefgelden is hoger dan de gerealiseerde kosten voor de uitvoering.

- We hebben de uitgaven voor procesbegeleiding ggz cliënten incidenteel weten onder te brengen in de SPUK IZA (Integraal Zorgakkoord). Bij het opstellen van de tweede bestuursrapportage was nog niet bekend dat er binnen deze regionale middelen ruimte was om deze kosten hieruit de financieren.

Aangezien een aantal eenmalige budgetten nog niet volledig is besteed in 2023 ontstaat er een voordeel op dit taakveld van € 105.000. Deze budgetten dekken we uit de algemene reserve. Daardoor valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves". Het gaat om de  volgende budgetten:
- Opvang economische daklozen en spoedzoekers à € 50.000: Wegens de Oekraïne crisis en personele capaciteit, kon dit in 2023 niet gerealiseerd worden en is dit initiatief doorgeschoven naar 2024.
- GGZ in de wijk à € 55.000

Saldo diverse overige voor- en nadelen.

40

37


240


100


20


105





28

 

I

I


I


I


I


I





I

Totaal 570    



6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Voordelen Nadelen I/S

- We hebben een deel van de uitgaven voor het interventieteam en de praktijkondersteuners jeugd incidenteel weten onder te brengen in de SPUK IZA (Integraal Zorgakkoord). Bij het opstellen van de tweede bestuursrapportage was nog niet bekend dat er binnen deze regionale middelen ruimte was om deze kosten hieruit de financieren.

- Uitvoeren programma inrichting STO: Er is budget overgebleven omdat er uitgaven begroot waren voor de aanbesteding en implementatie van een mogelijk nieuw applicatielandschap in het sociaal domein. Deze aanbesteding is echter uitgesteld, waardoor de kosten niet in 2023 zijn gevallen maar in 2025/2026 zullen vallen.

- Monitor SD: Het sociaal domein heeft in 2023 het beheer en de verdere ontwikkeling van de monitor in eigen huis ondergebracht. Hierdoor hebben we een stuk minder kosten gehad voor het beheer van de monitor die nog door een externe partij uitgevoerd werd. Ook hebben we vanzelfsprekend geen ontwikkelkosten meer gehad bij deze partij in 2023.

-- Het voordelige resultaat 2023 op de MGR SD Module Inkoop.

- Een deel van het eenmalige budget voor uitvoering van het STO is in 2023 niet nodig gebleken, dit betreft budget voor o.a.  een opleidingstraject en communicatie.

Aangezien een aantal eenmalige budgetten nog niet volledig is besteed in 2023 ontstaat er een voordeel op dit taakveld van € 13.000. Deze budgetten dekken we uit de algemene reserve. Daardoor valt dit voordeel weg tegen een lagere onttrekking aan de algemene reserve op het taakveld "mutatie reserves". Het gaat om de  volgende budgetten:
- POK middelen:  onafhankelijke cliëntondersteuning à € 13.000

Saldo diverse overige voor- en nadelen.

257



180



70



42

64


13




31

 

I



I



I



I

I

I

I



I

Totaal  657     

 

Jeugd  6.72b Jeugdhulp behandeling   6.72c Jeugdhulp dagbesteding   6.73c Jeugdhulp met verblijf overig  Voordelen Nadelen I/S

6.72b Jeugdhulp behandeling 
6.72c Jeugdhulp dagbesteding
Het nadeel bij Jeugdhulp behandeling is ontstaan omdat de kosten van 1 specifiek product onterecht zijn begroot en geboekt op jeugdhulpdagbesteding. Eind 2023 zijn deze kosten gecorrigeerd,  maar de begroting kon hierop niet meer aangepast worden. Per saldo is het nadeel op behandeling en dagbesteding € 11.000. 

6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
Bij Jeugdhulp met verblijf overig is er meer uitgegeven dan begroot. Bij het de tweede bestuursrapportage 2023 werd uitgegaan van een stabiel bestand. In de praktijk zijn de aantallen licht gestegen. De zorg die binnen dit taakveld wordt ingezet betreft specialistische en dure zorg. Om deze reden betekent een lichte stijging in de aantallen een overschrijding. 


484





496





185
I
I




I
Totaal 484 681  

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan de realisatie van de doelstellingen van dit programma:
- Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein (MGR)
- BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN)
- Veilig Thuis
- Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM/GGD)

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator * 2019 2020 2021 2022 2023 NL (meest actuele) Bron
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement: aantal per 10.000 inwoners 450,0 480,0 490,0 530,0 - 710,0 CBS - Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein WMO
Jongeren met jeugdhulp: % van alle jongeren tot 18 jaar 14,5 12,4 13,0 12,8 11,9 11,1 CBS - Jeugd
Jongeren met jeugdreclassering: % van alle jongeren tot 18 jaar 0,4 0,4 0,4 0,2 0,2 0,3 CBS - Jeugd
Jongeren met jeugdbescherming: % van alle jongeren tot 18 jaar 1,2 1,2 1,3 1,0 0,9 1,0 CBS - Jeugd
*Gebaseerd op de actuele gegevens van waarstaatjegemeente.nl maart 2024, ontbrekende gegevens zijn niet beschikbaar