Begroting 2026

In 2026 werken we verder aan het verbeteren van de toegang tot onze diensten, producten en informatie. Digitale dienstverlening blijft hierbij een belangrijke pijler: het moet voor inwoners laagdrempelig, toegankelijk en eenvoudig zijn om digitaal dingen te regelen met de gemeente. 

Per 1 januari 2026 treedt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) in werking. Hiermee krijgen inwoners en bedrijven het recht om officiële berichten elektronisch aan de gemeente te verzenden. Het nieuwe zaaksysteem en de daaraan gekoppelde Persoonlijke Internet Pagina (PIP) gaat hieraan bijdragen. Ook voor minder digitaal vaardige inwoners is het belangrijk dat zij eenvoudig dingen kunnen blijven regelen met de gemeente. Daarvoor moet digitale dienstverlening zo eenvoudig mogelijk zijn. En voor hen die er niet uitkomen moet er hulp en ondersteuning beschikbaar zijn. Deze ‘zorgplicht’ is ook wettelijk verankerd in de Wmebv. 

Daarnaast verwachten we dat uiterlijk in 2026 de tweede tranche van de Wet open overheid (Woo) van kracht wordt. Dit betekent dat meer categorieën overheidsinformatie actief openbaar moeten worden gemaakt. We werken daarom aan het verder op orde brengen van onze informatiehuishouding, archiefbeheer en de processen voor het afhandelen van informatieverzoeken en Woo-aanvragen.

Het voldoen aan deze wettelijke verplichtingen vraagt om verdere digitalisering en procesoptimalisatie binnen de organisatie. Hiervoor blijven investeringen in systemen, applicaties en de manier van werken noodzakelijk, ondanks de beperkte middelen voor ICT en informatievoorziening.

Resultaat 

Jaar realisatie

De verdere fasen van de Wet Open Overheid invoeren, inclusief het verbeteren van het archiefbeheer

2026