I. Lokale lasten

Inleiding

Terug naar navigatie - I. Lokale lasten - Inleiding

In deze paragraaf bieden wij inzicht in het beleidskader rond de lokale heffingen, kostendekking per verordening, de tariefs- en kostenontwikkeling, de lokale lastendruk en het kwijtscheldingsbeleid.

Overhead:
In programma 7 is een toelichting en specificatie opgenomen van de overhead. In deze paragraaf wordt dit verder uitgewerkt en gaan we in op aan derden door te belasten overhead.

Het overheadtarief is een opslag op het uurtarief. Op basis van de uitgangspunten zijn de totale overheadkosten 2026 afgerond € 21,4 miljoen en het totaal aantal productieve uren voor 373,0 fte bedraagt 526.440 uur. Hiervan wordt 360.724 uur aan taakvelden toegerekend. 

Rekening houdende met de verhouding tussen de uurtarieven van de Helster, Openbare Werken en de overige teams worden de tarieven:
- voor de Helster en Openbare Werken: € 32,46
- voor de overige teams: € 64,92
Ten opzichte van 2025 daalt het overheadtarief (voor de overige teams) met € 1,23 (-1,86%). De belangrijkste verklaring hiervoor is de toename van de formatie waardoor het totaal aantal uren voor de te verdelen overheadskosten toeneemt.

De inkomsten per heffing en de kostendekking
In het volgende overzicht zijn de geraamde opbrengsten van alle gemeentelijke heffingen opgenomen voor 2025 en 2026. Daarbij is ook aangegeven of er sprake is van een dienstverlening waarvoor maximale kostendekking geldt.

Heffing (bedragen x € 1.000) Begroot 2025 incl. begr. wijz. Begroot 2026 prim. Begroting Tariefsmutatie t.o.v. 2025 Geldt een max. kostendekking?
OZB woningen 6.910 8.394 20,5% Neen
OZB niet-woningen 4.144 5.071 20,5% Neen
Hondenbelasting 432 443 2,7% Neen
Rioolheffing 3.245 3.722 14,4% Ja
Reinigingsheffingen 7.212 7.380 9,5% Ja
Marktgelden/standplaatsen 41 58 54,3%* Ja
Lijkbezorgingsrecht 104 107 2,7% Ja
BIZ-heffing centrum Elst 170 170 Geen Neen
BIZ-heffing centrum Heteren 19 19 Geen Neen
BIZ-heffing centrum Zetten 21 21 Geen Neen
Precariobelasting 42 43 2,7% Neen
Forensenbelasting 35 36 2,7% Neen
Toeristenbelasting 101 103 2,7% Neen
Leges omgevingsvergunningen 1.135 1.366 2,7%** Ja
Overige leges 1.243 1.264 2,7%*** Ja
Subtotaal bruto inkomsten 24.854 28.197
Kwijtschelding -225 -240 Geen Neen
Totaal netto opbrengst heffingen 24.629 27.957
* De 2,7% tariefstijging betreft de reguliere prijsindexatie. Om ombuigingsvoorstel 2.05 Kostendekkend maken marktgelden Kadernota 2026 te realiseren dient het tarief daarnaast nog te stijgen met 51,6%.
** De 2,7% tariefstijging betreft de reguliere prijsindexatie. De tariefstijging n.a.v. ombuigingsvoorstel 2.51 Kostendekkendheid (bouw)leges Kadernota 2026 wordt na afronding van het legesonderzoek meegenomen bij de definitieve vaststelling van de tarieventabel leges 2026.
*** De 2,7% tariefstijging betreft de reguliere prijsindexatie. Daarnaast wordt n.a.v. ombuigingsvoorstel 2.02 Heffen leges evenementenvergunning € 10.000 extra opbrengsten gegenereerd.

Het beleidskader van de lokale heffingen

Terug naar navigatie - I. Lokale lasten - Het beleidskader van de lokale heffingen

Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Beleidskader
Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) en Verordening onroerende-zaakbelastingen gemeente Overbetuwe 2025. In december 2025 wordt de Verordening onroerende-zaakbelastingen gemeente Overbetuwe 2026 aangeboden aan de raad.

Algemeen
Jaarlijks worden de WOZ-waarden voor woningen en niet-woningen vastgesteld. Deze WOZ-waarde is de grondslag voor de aanslag OZB. Wij zorgen voor een tijdige en correcte verzending van de waardebeschikkingen (WOZ-waarde) en belastingaanslagen. Beschikkingen worden zoveel mogelijk met dagtekening 26 februari 2026 (wettelijke termijn) verzonden. Ook de afhandeling van bezwaarschriften vindt tijdig plaats. De wettelijke termijn voor het doen van een uitspraak is het einde van het kalenderjaar. Wij streven ernaar de bezwaren tegen de WOZ-waarde gemiddeld binnen 6 maanden af te handelen.

Herwaardering
Voor het belastingjaar 2026 zal de OZB worden gebaseerd op de nieuwe WOZ-waarden per de waardepeildatum 1 januari 2025. Uitgangspunt is dat schommelingen van WOZ-waardes geen invloed hebben op de hoogte van de gemiddelde aanslag OZB. Niet alleen wanneer waardes dalen, maar ook niet als waardes stijgen. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat bepaalde typen onroerende zaken een waardeontwikkeling laten zien die van het gemiddelde afwijkt, wat dan ook tot een hogere of lagere belastingaanslag zal leiden. De definitieve OZB-tarieven kunnen pas worden vastgesteld nadat de gegevens over de waardeontwikkeling bekend zijn.

Tariefontwikkeling
In de Kadernota 2026 is uitgegaan van de volgende uitgangspunten voor de OZB:

•   Verhoging van de OZB-opbrengsten met 2,7% inflatie. 
•   Verhoging van de OZB-opbrengsten met 7,3% conform ombuigingsvoorstel ‘A.02 OZB opbrengst
     woningen en niet-woningen verhogen’.

•   Verhoging van de OZB-opbrengsten met 10,5% conform de aanvullende structurele dekking begroting 2026 zoals benoemd in de financiële positie van deze begroting. Dit betreft een aanvulling op bovenstaand genoemd ombuigingsvoorstel in de Kadernota 2026 waarbij het ingroeipad tot 2028 wordt geschrapt en het uitgangspunt van de Kadernota 2026 om 30% van het tekort op te lossen door middel van lastenverzwaringen.

De tarief ontwikkeling 2026 wordt dan voor woningen en niet-woningen 20,5%. 

Vrijstellingen
Naast de verplichte vrijstelling op grond van artikel 220d van de Gemeentewet zijn in de verordening onder andere vrijstellingen opgenomen voor: onroerende zaken die dienen voor de publieke dienstverlening, straatmeubilair, plantsoenen en begraafplaatsen.

Hondenbelasting
Beleidskader
Verordening hondenbelasting gemeente Overbetuwe 2025. In december 2025 wordt de Verordening hondenbelasting gemeente Overbetuwe 2026 aangeboden aan de raad.

Algemeen
De hondenbelasting is een algemene belasting waarvan de opbrengst in de algemene middelen vloeit en van waaruit gemeenten zelf mogen bepalen waaraan het wordt besteed. Uit onze inkomsten van de hondenbelasting worden onder andere de aanleg, het onderhoud en de schoonmaak van de hondenvoorzieningen (honden uitlaatplaatsen en hondenlosloopgebieden) betaald.

 

Tarieven
De tarieven hondenbelasting worden conform de Kadernota 2026 verhoogd met 2,7% inflatie.

Vrijstellingen
Honden voor de begeleiding van een gehandicapte of een slechtziende zijn vrijgesteld van hondenbelasting.

Rioolheffing
Beleidskader
Verordening rioolheffing gemeente Overbetuwe 2025 en Water- en Rioleringsprogramma gemeente Overbetuwe 2025-2029 (Wrp 2025-2029). In december 2025 wordt de Verordening rioolheffing gemeente Overbetuwe 2026 aangeboden aan de raad.

Algemeen
De rioolheffing wordt geheven voor de bekostiging van de gemeentelijke taken die zijn vastgelegd in het Wrp 2025-2029. Evenals de afvalstoffenheffing is de rioolheffing kostendekkend: we gaan uit van het principe "de vervuiler betaalt". De belasting wordt geheven van de gebruiker van een pand.

Bij het vaststellen van het Wrp 2025-2029 op 27 juni 2024 heeft de raad het amendement "Rioolheffing meer geleidelijk omhoog" aangenomen waarin wordt uitgegaan van scenario 2a. Dit scenario houdt in dat de afbouw van de rioolvoorziening naar € 1 miljoen niet eind 2027 maar eind 2029 gerealiseerd wordt. Via deze weg stijgt het riooltarief trapsgewijs om een schokeffect vanaf 2028 te voorkomen. Op basis hiervan zijn de belangrijkste financiële uitgangspunten van het Wrp 2025-2029 als volgt:
•   100% kostendekking. Dat betekent dat alle kosten die we maken voor de gemeentelijke watertaken
voor maximaal 100% uit de rioolheffing worden gedekt.
•    Conform de afspraken uit het oude Gemeentelijk Rioleringsplan Overbetuwe 2018-2022 (GRP 2018-2022) in verband met het afbouwen van de eerder opgebouwde hoogte van de voorziening, wordt de stand van de voorziening eind 2029 teruggebracht naar € 1.000.000. Hierdoor wordt er jaarlijks geld onttrokken aan de voorziening riolering tot en met 2029 om via een tariefverlaging het geld terug te geven aan de inwoner.

Vanaf 2029 leiden voor- en nadelen op jaarbasis (op basis van realisatie) tot een storting of onttrekking aan of van de voorziening, waarbij de stand van de voorziening binnen de bandbreedte van € 1.000.000 en € 2.500.000 blijft om tegenvallers op te kunnen vangen. Eventuele over- of onderschrijdingen van deze bandbreedte worden ten gunste of ten laste van de rioolheffing gerekend.

Kostenontwikkelingen

De totale kosten voor aan riolering toe te rekenen kosten stijgen met € 190.000 ten opzichte van 2025. De belangrijkste oorzaken zijn:

  1. Stijging onderhoudskosten watergangen: € 70.000 (nadeel)
  2. Toename klimaat-meekoppel-budget conform Wrp 2025-2029: € 50.000 (nadeel)
  3. Prijsstijgingen conform pBBP 2,7%: € 37.000 (nadeel)
  4. Stijging btw vanwege hogere directe lasten: € 22.000 (nadeel)
  5. Toename kapitaallasten: € 11.000 (nadeel)

 

Tarieven

Het riooltarief voor 2026 bedraagt € 169,25. Op basis van de uitgangspunten van het Wrp 2025-2029 wordt de voorziening afbouwend ingezet om het riooltarief te verlagen. De onttrekking aan de voorziening voor 2026 is € 263.000 lager dan in 2025 en bedraagt € 1.336.480. Zowel de lagere onttrekking als de kostenstijgingen zorgen ervoor dat het tarief met € 21,25 stijgt ten opzichte van 2025.


Vrijstellingen
Geen.

Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
Beleidskader
Artikel 15.33 van de Wet milieubeheer, Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2025 en Grondstoffenbeleidsplan 2024-2028 "Van Afval Naar Grondstof". In december 2025 wordt de Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2026 aangeboden aan de raad.

Algemeen
Voor de reinigingsheffingen geldt het beginsel: de vervuiler betaalt. Om die reden is de 100% kostendekking het uitgangspunt.

 

Vanaf 1 januari 2026 werkt de gemeente Overbetuwe samen met afvalinzamelaar Dar voor het ophalen van afval. Bij het opstellen van de Programmabegroting 2026 en de berekening van de afvalstoffenheffing zit de gemeente nog midden in deze transitie. Er is nog geen vastgestelde dienstverleningsovereenkomst. De structurele effecten van de Dar en de invloed op de heffing zijn daardoor nog niet bekend en dus niet verwerkt in 2026. Wel is bekend dat de toetreding eenmalig kosten met zich meebrengt, zoals het werven van extra personeel bij de Dar, afvalpassen dienen vervangen te worden en er is projectbegeleiding beschikbaar gesteld voor een goed verloop van de toetreding. Dit eenmalige effect van € 185.000 is meegenomen in de heffing van 2026.

 

Kostenontwikkelingen

De totale netto lasten stijgen met € 168.000. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door prijsontwikkelingen, financiële effecten van het vastgestelde Grondstoffenbeleidsplan 2024-2028 "Van Afval naar Grondstof" en eenmalige kosten vanwege het toetreden tot de Dar. Onderstaand een overzicht van de belangrijkste oorzaken van de stijging:

 

Omschrijving                                                                                                                    bedrag

Eenmalige kosten toetreding Dar 2026                                                                            € 185.000

Mutaties op basis van het beleidsplan 2024-2028 "Van Afval naar Grondstof"              - € 160.000

Reservering prijsstijgingen 2026 op basis van pBBP 2,7%                                              €   93.000

Saldo diverse mutaties                                                                                                     €   16.000

Subtotaal materiële lasten                                                                                                € 134.000

Hogere kosten btw door toename materiële lasten                                                         €   44.000

Lagere kosten voor overhead door daling tarief                                                              - € 20.000

Hogere kosten kwijtschelding door stijging tarief                                                             €   10.000

Totale lastenstijging                                                                                                         € 168.000

 

Tarieven

Uitgaande van 100% kostendekkende tarieven betekent deze kostenverhoging dat de tarieven moeten stijgen. In het grondstoffenbeleidsplan is aangegeven om de variabele tarieven niet te verhogen. De stijging komt dus volledig ten laste van het vaste tarief. De kostenstijging zorgt ervoor dat het vaste tarief stijgt met € 8,30.

 

De maatregelen van het grondstoffenbeleidsplan hebben ertoe geleidt dat het aantal ledigingen van de restafvalcontainers is gedaald. Dit zorgt ervoor dat de variabele opbrengsten van restafval met naar verwachting € 350.000 dalen ten opzichte van eerdere jaren. Met de lagere verwerkingskosten die hiertegenover staan is al rekening gehouden bij de mutaties op basis van het vastgestelde grondstoffenbeleidsplan in 2025. Aangezien de afvalstoffenheffing 100% kostendekkend is dient tegenover de daling van de variabele opbrengsten dus een stijging van de vaste opbrengsten te staan. Het vaste tarief stijgt hierdoor met € 17,20 extra. Per saldo heeft deze stijging geen effect voor de inwoners aangezien de variabele heffing daalt door de afname in ledigingen.

 

In totaal stijgt het vaste bedrag voor de afvalstoffenheffing en reinigingsrechten hierdoor met 9,5%. Het vaste bedrag van 2025 van € 270,00 stijgt met € 25,50 naar € 295,50 in 2026.

Vrijstellingen
Geen.

Precariobelasting
Beleidskader
Verordening precariobelasting gemeente Overbetuwe 2025. In december 2025 wordt de Verordening precariobelasting gemeente Overbetuwe 2026 aangeboden aan de raad.

Algemeen
Precariobelasting wordt geheven voor het hebben van voorwerpen op de voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Het gaat om terrassen en standplaatsen. Bijvoorbeeld verkoopwagen of kraam waar spullen of eten verkocht wordt.

Tarieven
De tarieven precariobelasting worden conform de Kadernota 2026 verhoogd met 2,7% inflatie.

Vrijstellingen
Geen.

Marktgelden/standplaatsen
Beleidskader
Verordening marktgelden gemeente Overbetuwe 2025. In december 2025 wordt de Verordening marktgelden gemeente Overbetuwe 2026 aangeboden aan de raad.

Algemeen
Iedereen die een standplaats heeft op de wekelijkse markt betaalt marktgeld. Dat geldt ook voor degene die een standplaats heeft voor bijvoorbeeld een dag. Naast marktgeld betalen ze een bedrag voor de elektriciteitsvoorzieningen als daarvan gebruik wordt gemaakt.

Tarieven

In de Kadernota 2026 is uitgegaan van de volgende uitgangspunten voor marktgelden:

•   Verhoging van de tarieven met 2,7% inflatie.

•   Verhogen tarieven marktgelden conform ombuigingsvoorstel "2.05 Kostendekkend maken marktgelden".

 

Voor de goederenmarkt in Zetten geldt een lager tarief dan voor Elst. De reden hiervoor is de beperktere omvang van de kern Zetten en de markt.

 

Vrijstellingen
Geen.

Lijkbezorgingsrechten
Beleidskader
Verordening lijkbezorgingsrechten gemeente Overbetuwe 2025. In december 2025 wordt de Verordening lijkbezorgingsrechten gemeente Overbetuwe 2026 aangeboden aan de raad.

Algemeen
Voor het gebruik van een algemene begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats worden rechten geheven. In deze gemeente zijn er drie algemene begraafplaatsen.

Tarieven
De tarieven lijkbezorgingsrechten worden conform de Kadernota 2026 verhoogd met 2,7% inflatie.

Vrijstellingen
Geen.

Bedrijveninvesteringszone (BIZ)
Beleidskader
Verordening bedrijveninvesteringszone centrum Heteren 2022-2026, Verordening bedrijveninvesteringszone centrum Zetten 2023-2027 en Verordening bedrijveninvesteringszone centrum Elst 2025-2029.

Algemeen

Ondernemers in het centrum van Elst, Heteren en Zetten hebben een bedrijveninvesteringszone (BIZ) opgericht. In de BIZ investeren ondernemers in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. De gebruikers en eigenaren van panden in het centrum van Elst en Heteren en de gebruikers van panden in het centrum van Zetten die niet als woning worden gebruikt, betalen hiervoor een BIZ-bijdrage aan de gemeente. De gemeente geeft de opbrengst als subsidie aan Stichting Centrummanagement Elst, Stichting Hart van Heteren en Stichting Centrum Management Wizet die hiervoor activiteiten uitvoert.

 

Vrijstellingen
De belangrijkste vrijstellingen gelden voor belastingobjecten die dienen voor de publieke dienst van de gemeente en onroerende zaken die in hoofdzaak zijn bestemd voor de openbare eredienst.

Leges
Beleidskader
Legesverordening gemeente Overbetuwe 2025 en de Tarieventabel leges 2025. In december 2025 wordt de Verordening Legesverordening gemeente Overbetuwe 2026 en de Tarieventabel leges 2026 aangeboden aan de raad.

Algemeen
We heffen leges om een gedeelte van onze taken te bekostigen. Deze taken worden in de vorm van een dienst individueel afgenomen door bewoners of bedrijven. 

Tarieven
Voor sommige diensten heeft het Rijk een maximumtarief ingesteld, zoals voor rijbewijzen, paspoorten en identiteitskaarten. Het uitgangspunt voor de tarieven is gebaseerd op 100% kostendekking. Op 1 januari 2024 zijn de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking getreden. Door de invoering van deze wetten zijn per 1 januari 2024 de bepalingen en tarieven met betrekking tot dienstverlening en besluiten in het kader van deze wetten gewijzigd.

 

In de Kadernota 2026 is uitgegaan van de volgende uitgangspunten voor de leges:

•   Verhoging van de tarieven met 2,7% inflatie.

•   Herinvoering leges evenementenvergunningen conform ombuigingsvoorstel "2.02 Heffen leges  
    evenementenvergunning".

•   Verhogen (bouw)leges tot kostendekkendheid niveau conform ombuigingsvoorstel "2.51
    kostendekkendheid (bouw)leges".

 

Vrijstellingen
De belangrijkste vrijstelling geldt voor vergunningen voor niet-commerciële evenementen als deze rechtstreeks verband houden met een vergunning voor het organiseren van een evenement. 
 
Toeristen- en forensenbelasting
Beleidskader
Verordening toeristenbelasting gemeente Overbetuwe 2025 en Verordening forensenbelasting gemeente Overbetuwe 2025. In december 2025 wordt de Verordening toeristenbelasting gemeente Overbetuwe 2026 en de Verordening forensenbelasting gemeente Overbetuwe 2026 aangeboden aan de raad.

Algemeen
Toeristenbelasting is een belasting voor iedereen die overnachtingsplekken verhuurt, zoals hotels, campings, pensions en bed & breakfasts. Dit geldt ook voor verhuur via Airbnb of aan arbeidsmigranten die niet in de gemeente ingeschreven staan.

Forensenbelasting is een belasting voor personen die, zonder dat ze hun hoofdverblijf in de gemeente hebben, meer dan 90 dagen per jaar een gemeubileerde woning tot hun beschikking hebben voor zichzelf of voor hun gezin.

Toeristen en anderen die tijdelijk verblijven in de gemeente maken gebruik van gemeentelijke voorzieningen en faciliteiten zoals wegen en fiets- en wandelpaden. De aanleg en onderhoud hiervan kost veel geld. We heffen daarom toeristen- en forensenbelasting, zodat toeristen en personen die relatief veel in de gemeente zijn ook meebetalen aan deze kosten.

Tarieven
De tarieven toeristen- en forensenbelasting worden conform de Kadernota 2026 verhoogd met 2,7% inflatie.

Vrijstellingen
Personen die al forensenbelasting betalen worden uitgesloten van de toeristenbelasting.

 

Kostendekking 2026 per verordening

Terug naar navigatie - I. Lokale lasten - Kostendekking 2026 per verordening

Inleiding
De toerekening van de kosten van overhead brengt met zich mee dat er inzicht gegeven moet worden hoe de tarieven berekend worden met de keuzes die daarbij gemaakt worden. Om die reden wordt, voor de heffingen waarvoor een maximale kostendekking van 100% geldt, in deze paragraaf de berekening van de kostendekking per heffing opgenomen. Uitgangspunt is de in de programmabegroting opgenomen kosten en baten. 

Verordening Rioolheffing
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 7.2 riolering 3.248 100% 3.248
Inkomsten 7.2 riolering -4 100% -4
Netto kosten 3.244
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief 7.2 riolering 15.686 uur 100% 804
Compensabele BTW 7.2 riolering 487 100% 487
Kwijtschelding 6.3 inkomensregelingen 85 100% 85
Kosten waterbeheer 5.7 openbaar groen 415 415
Kosten straatreiniging 2.1 verkeer en vervoer 108 108
Totale kosten 5.143
Opbrengst heffing 7.2 riolering -3.722 -3.722
Bespaarde rente VZ riolering 0.5 treasury -85 -85
Totale baten -3.807
Totale baten - lasten (onttrekking aan voorziening riolering) 1.336
Dekkingspercentage excl. de onttrekking aan voorziening 74,4%
Dekkingspercentage incl. de onttrekking aan voorziening 100%
Opm: in deze berekening is de rente over de voorziening meegenomen in de kostendekking. Dat is een lokale keuze.
Verordening Reinigingsheffing
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 7.3 afval 6.196 100% 6.196
Inkomsten 7.3 afval -1.068 100% -1.068
Netto kosten 5.128
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief (incl. Boa's) 7.3 afval 24.658 uur 100% 1.057
Compensabele BTW 7.3 afval 1.004 100% 1.004
Activiteiten zwerfafval 2.1 verkeer en vervoer 36 100% 36
Kwijtschelding 6.3 inkomensregelingen 155 100% 155
Totale kosten 7.380
Opbrengst heffing 7.3 afval -7.380
Totale baten -7.380
Totale baten - lasten 0
Dekkingspercentage 100,0%
Verordening Marktgelden/standplaatsen
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 3.3 markten en standpl. 51 100% 51
Inkomsten 3.3 markten en standpl. -10 100% -10
Netto kosten 40
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief 3.3 markten en standpl. 0 100% 0
Compensabele BTW 3.3 markten en standpl. 51 21% 11
Kwijtschelding N.v.t.
Totale kosten 51
Opbrengst heffing 3.3 markten en standpl. -47 -47
Totale baten -47
Totale baten - lasten 3
Dekkingspercentage 93,3%
Verordening Lijkbezorgingsrecht
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 7.5 begraafplaatsen 137 100% 137
Inkomsten begraafplaatsen 0 100% 0
Netto kosten 137
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief 7.5 begraafplaatsen 630 uur 100% 41
Compensabele BTW 7.5 begraafplaatsen N.v.t. 0
Kwijtschelding N.v.t. 0
Totale kosten 178
Opbrengst heffing 7.5 begraafplaatsen -107 100% -107
Totale baten -107
Totale baten - lasten 71
Dekkingspercentage 60,1%

Kostendekking leges

Terug naar navigatie - I. Lokale lasten - Kostendekking leges

In 2025 is een onderzoek gestart naar de kostendekking van de leges dat in Q4 wordt afgerond. De resultaten hiervan kunnen leiden tot een andere berekening van de kostendekking dan in onderstaand overzicht. 

Overzicht kostendekking legesverordening 2026
Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening directe kosten overhead baten kostendekking
paragraaf 1 Burgerlijke stand € 43.690 € 39.394 € 69.559 83,7%
paragraaf 2 Reisdocumenten en Ned. ID kaart € 459.584 € 179.220 € 634.041 99,3%
paragraaf 3 Rijbewijzen € 134.038 € 110.446 € 185.318 75,8%
paragraaf 4 Verstrekkingen uit Basis Registratie Personen € 19.437 € 8.415 € 14.814 53,2%
paragraaf 5 Bestuursstukken € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 6 Vastgoedinformatie € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 7 Overige Publiekszaken € 29.120 € 8.730 € 32.885 86,9%
paragraaf 8 Gemeentearchief € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 9 Bijzondere wetten € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 10 Diversen € 109.534 € 78.878 € 71.260 37,8%
Kostendekking Hoofdstuk 1 € 795.403 € 425.083 € 1.007.877 82,6%
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet directe kosten overhead baten kostendekking
paragraaf 1 Algemene begripsbepalingen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 2 Voorfase € 46.826 € 33.880 € 34.000 42,1%
paragraaf 3 Activiteiten met betrekking tot bouwwerken € 818.470 € 819.824 € 1.327.099 81,0%
paragraaf 4 Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 5 Milieubelastende activiteiten € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 6 Lozingsactiviteiten € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 7 Aanlegactiviteiten € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 8 Overige activiteiten € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 9 Maatwerkvoorschriften € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 10 Gelijkwaardigheid € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 11 Overige tarieven € 207.754 € 217.433 € 206.855 48,7%
paragraaf 12 Modaliteiten € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 13 Vermindering € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 14 Teruggaaf € 0 € 0 € 0 n.v.t.
Kostendekking Hoofdstuk 2 € 1.073.050 € 1.071.138 € 1.567.954 73,1%
Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder de Dienstenrichtlijn en niet vallend onder hoofdstuk 2 directe kosten overhead baten kostendekking
paragraaf 1 Horeca € 7.844 € 8.210 € 2.831 17,6%
paragraaf 2 Seksbedrijven € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 3 Winkeltijdenwet € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 4 Organiseren evenement of markt € 9.636 € 0 € 5.921 61,4%
paragraaf 5 Standplaatsen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 6 Huisvestingswet 2014 € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 7 In dit hoofdstuk niet benoemd besluit € 0 € 0 € 0 n.v.t.
Kostendekking Hoofdstuk 3 € 17.481 € 8.210 € 8.752 34,1%
Recapitulatie Hoofdstuk 1, 2 en 3
Totaal directe kosten overhead baten kostendekking
Kostendekking Hoofdstuk 1 € 795.403 € 425.083 € 1.007.877 82,6%
Kostendekking Hoofdstuk 2 € 1.073.050 € 1.071.138 € 1.567.954 73,1%
Kostendekking Hoofdstuk 3 € 17.481 € 8.210 € 8.752 34,1%
Kostendekking totale tarieventabel € 1.885.934 € 1.504.430 € 2.584.583 76,2%

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - I. Lokale lasten - Lokale lastendruk

De lokale lasten worden jaarlijks door het Centrum voor Onderzoek van de economie van de lagere Overheden (COELO) in beeld gebracht. De cijfers van de COELO over 2025 leveren een goede vergelijking op van de lastendruk in onze gemeente ten opzichte van het regionale en landelijke beeld. De woonlasten voor een gemiddeld gezin (eigenaar-bewoner) in Overbetuwe zijn in 2025 de op vier na laagste van de 51 gemeenten in de provincie Gelderland. Landelijk staat Overbetuwe op nummer 40 van de 346 (van laagste naar hoogste woonlasten) gemeenten.

Gemiddelde heffing
Heffing 2025 in € 2026 in € Stijging in € Stijging in % Opmerkingen
OZB woningen 339,25 408,62 69,37 20,5% Gemiddelde WOZ-waarde woning € 423.000
Rioolheffing 148,00 169,25 21,25 14,4%
Afvalstoffenheffing
vast 270,00 295,50 25,50 9,5%
variabel 82,15 65,25 -16,90 -20,6% Gemiddeld aantal aanbiedingen restafvalcontainer daalt
Totaal 839,40 938,62 99,22 11,8%
De belangrijkste belastingtarieven 2025 en 2026
Soort belasting Grondslag 2025 Voorstel 2026* Mutatie
Onroerende-zaakbelasting
Eigenaar woning Percentage van de waarde 0,0802% 0,0966% 20,5%
Eigenaar niet-woning Percentage van de waarde 0,1660% 0,2000% 20,5%
Gebruiker niet-woning Percentage van de waarde 0,1342% 0,1617% 20,5%
Totaal niet-woning Percentage van de waarde 0,3002% 0,3617% 20,5%
Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht
Diftar Vast bedrag € 270,00 € 295,50 9,50%
GFT containers Gratis
PMD zakken Gratis
Rest container 140 liter Tarief per lediging € 11,08 € 11,08 0,00%
Rest container 240 liter Tarief per lediging € 16,87 € 16,87 0,00%
Ondergrondse container (rest) Tarief per aanbieding € 4,76 € 4,76 0,00%
Rioolheffing
Woningen Waterverbruik tot 500 m3 € 148,00 € 169,25 14,40%
Niet-woningen Waterverbruik tot 500 m3 € 148,00 € 169,25 14,40%
Hondenbelasting De eerste hond € 82,32 € 84,54 2,70%
De tweede hond € 123,48 € 126,82 2,70%
Buitengebied 50% 50% 2,70%
* In het voorgestelde OZB-tarief 2026 is uitgegaan van een gelijke WOZ-waarde

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Terug naar navigatie - I. Lokale lasten - Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Beleidskader
Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen gemeente Overbetuwe 2025. In december 2025 wordt de Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen gemeente Overbetuwe 2026 aangeboden aan de raad.

Algemeen
Net als in voorgaande jaren worden de maximale mogelijkheden tot het verlenen van kwijtschelding benut. Kwijtschelding is mogelijk voor de OZB, het vaste bedrag van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Of kwijtschelding wordt verleend hangt af van de betalingscapaciteit van belastingschuldigen. Bij de bepaling daarvan houden wij rekening met 100% van de kosten van levensonderhoud zoals die normatief zijn opgenomen in de landelijke richtlijnen voor het kwijtscheldingsbeleid. Natuurlijke personen die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefenen kunnen voor kwijtschelding van de privé-aanslag in aanmerking komen.

Kwijtscheldingsaanvragen
Voor degenen die eerder ook al kwijtschelding hebben gekregen maken we, met verleende toestemming van de belastingschuldigen, gebruik van een procedure voor automatische toetsing voor kwijtschelding door het Inlichtingenbureau. Dit heeft ertoe geleid dat in 2025 352 belastingschuldigen geen verzoek om kwijtschelding hoefden in te dienen.

In 2025 zijn er, naast de automatische kwijtschelding, nog ongeveer 300 kwijtscheldingsaanvragen ingediend. Van deze aanvragen zijn er ongeveer 223 geheel of gedeeltelijk gehonoreerd. Wij streven ernaar om de kwijtscheldingsverzoeken binnen 4-5 maanden af te handelen. In de begroting 2026 is voor de te verlenen kwijtschelding € 240.000 geraamd. Dit bedrag is gebaseerd op ongeveer 575 te honoreren aanvragen.