In Q4 2025 wordt het Jaarplan 2026 vastgesteld. In 2026 gaan we uitvoering geven aan de hierin opgenomen speerpunten. Daarnaast geven we verder invulling aan de ingezette organisatieontwikkeling, waaronder het uitvoering geven aan de uitkomsten van de evaluatie. Het professionaliseren van de organisatie middels proces- en projectmatig werken krijgt verder vorm. Binnen de teams wordt er gerichte opvolging gegeven aan de thema’s werkdruk, agressie/ omgangsvormen en leiderschap. Het werven van nieuwe collega’s, het binden & boeien van medewerkers en het vergroten van werkplezier zijn belangrijke interne aandachtspunten. Ook het doorontwikkelen en verstevigen van het bestuurlijk-ambtelijk samenspel krijgt in 2026 verder vorm op basis van de afspraken die hierover worden gemaakt met het college en de organisatie.
Evaluatie verfijning hoofdstructuur
In de 2e helft 2025 vindt de evaluatie van de Verfijning hoofdstructuur en de tijdelijk toegekende formatie (10,2 fte) plaats. De formatie-uitbreidingen zijn incidenteel toegevoegd aan de personeelsbegroting 2025. Vanwege de ravijnjaren is de afspraak gemaakt dat deze formatie-uitbreidingen vanaf 2026 opnieuw beoordeeld worden. De nog te zetten proces-stappen ten aanzien van het resultaat van de evaluatie maken dat deze geen integraal onderdeel kan zijn van de Programmabegroting 2026. Daarom leggen we de evaluatie als separaat document gelijktijdig met de Programmabegroting 2026 aan de raad voor.
De raad wordt door de gemeentesecretaris geïnformeerd over de organisatie & personele ontwikkelingen (waaronder de evaluatie) tijdens de jaarlijkse informatiebijeenkomst. De bijeenkomst vindt plaats vóór de behandeling van de begroting in de raad.
Personeel
Cao-akkoord 2025-2027
Op basis van de uitkomst van de ledenraadpleging is in juni 2025 het Cao-akkoord 1 april 2025 - 1 april 2027 vastgesteld.
Loonontwikkeling
In het Cao-akkoord zijn afspraken gemaakt over de structurele loonontwikkeling in de periode 1 april 2025 t/m 1 januari 2027. De structurele loonontwikkeling komt hierbij uit op cumulatief 7,5% vanaf 1 januari 2027. Dit percentage sluit aan bij de structurele loonontwikkeling in de Kadernota en waardoor het financieel effect vanaf 2027 budgetneutraal is.
De ingangsdata van de Cao-loonstijgingen vinden plaats op diverse momenten (bijv. 1 oktober 2025 en 1 juli 2026) in het kalenderjaar. Hierdoor is in 2026 sprake van een eenmalig voordeel van € 750.000 excl. sociale premieontwikkeling. Dit voordeel is meegenomen in de 2e Bestuursrapportage 2025. De premieontwikkeling 2026 en verder zijn nog onbekend. Mocht dit leiden tot een financieel effect wordt hierover gerapporteerd in de reguliere bestuursrapportages.
Regeling vervroegd uittreden (RVU)
In het Cao-akkoord zijn nieuwe afspraken gemaakt over de Regeling Vervroegd Uittreden. Op dit moment zijn we nog in afwachting van de nadere uitwerking van de regeling. Het gaat om de definitie van zware beroepen die vóór 1 november 2025 door het VNG wordt aangereikt. Daarna kunnen we een inschatting maken van de financiële effecten*.
Functiewaardering
In de huidige krappe arbeidsmarkt is het van belang om aansluiting te houden bij de salaris-inpassing van functies op de arbeidsmarkt. Gezien de organisatie- en arbeidsmarkt-ontwikkelingen is de verwachting dat wij ook in 2026 via de jaarlijkse functiewaarderings-ronde een aantal functies anders gaan inpassen en de functionele schaal hoger gaan vaststellen. Voor deze ontwikkeling wordt geen bedrag begroot in verband met de financiële positie van onze gemeente*.
*Eerst wordt gekeken of we de financiële effecten kunnen opvangen binnen het P-budget 2026. Als dit niet haalbaar is wordt hierover tijdig gerapporteerd in de bestuursrapportages 2026.
Krappe arbeidsmarkt
De krapte op de arbeidsmarkt is ook voelbaar bij onze organisatie. Diverse inspanningen op landelijk, regionaal en lokaal niveau blijven we verrichten om de effecten te minimaliseren. De risico’s die hieruit voortvloeien zijn opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen in deze begroting.
Preventie en verzuim
De sturing op preventie en verzuim is aangescherpt en er vindt periodieke monitoring plaats van het RI&E plan van aanpak. Dit vindt plaats in nauwe samenwerking met de Arbodienst. Dit met als doel het beïnvloedbare verzuim te verlagen (verzuimreductie) en de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers te vergroten (preventie). De aanscherping laat inmiddels zijn effecten zien door het terugdringen van een aantal langdurig verzuimdossiers. Op termijn zal dit zichtbaar zijn in de verzuimcijfers als de instroom van verzuim beperkt blijft. Daarnaast vindt door het management en P&O een intensivering plaats betreffende preventie en verzuim (waaronder werksessies over diverse thema's zoals werkdruk, leiderschap, omgangsvormen/agressie, trainingen).
In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het ziekteverzuim% (excl. zwangerschapsverlof) weergegeven.
|
2022
|
2023
|
2024
|
2025
|
2026
|
Norm Overbetuwe
|
6,5%
|
6,3%
|
6,3%
|
6,3%*
|
6,3%*
|
Werkelijk Overbetuwe
|
8,4%
|
8,1%
|
8,5%
|
9,2%**
|
N.n.b.
|
Landelijke gemeente
|
6,7%
|
6,5%
|
6,7%.
|
N.n.b.
|
N.n.b.
|
Landelijk gemeenten 20.000 - 50.000 inwoners
|
6,5%
|
6,3%
|
6,3%.
|
N.n.b. |
N.n.b. |
* Norm bijgesteld op basis van de VNG-personeelsmonitor 2024.
** Werkelijk t/m augustus 2025.
Werkhervatting Gedeelteijk Arbeidsgeschikten (WGA)
Voor de WGA heeft de organisatie de keuze om zich te verzekeren tegen het WGA-eigenrisicodragerschap of gebruik te maken van het publiek bestel (UWV). De afgelopen jaren heeft onze organisatie zich verzekerd tegen het eigenrisicodragerschap. Door een externe partij is onderzocht of terugkeren naar het publiek bestel (UWV) vanaf 2026 de beste optie is of verzekeren. Recent hebben wij het advies ontvangen en deze wordt nu uitgewerkt. Op basis van de financiële inzichten kan nu al worden aangegeven dat de kosten ruim gaan toenemen. In de toekomstige P&C bestuursrapportages wordt hierover gerapporteerd.
Ontwikkeling P-budget 2023 -2026
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de financiële ontwikkeling van het P-budget 2023 t/m 2026.
Jaar (x 1 miljoen) |
2023 |
2024 |
2025 * |
2026 |
Totale omvang P-budget o.b.v. primaire begroting |
26,8 |
31,4 |
35,6 |
35,4 |
Totale omvang P-budget o.b.v. aangepaste begroting |
29,4 |
32,1 |
36,4 |
N.n.b. |
Werkelijke uitgaven P-budget |
29,4 |
31,2 |
22,0 |
N.n.b. |
* 2025: uitgaven t/m 31 augustus 2025
- - € 1,0 miljoen afname formatie die in 2025 tijdelijk is toegevoegd n.a.v. de benchmark 2024 (10,2 fte);
- - € 0,15 miljoen ombuigingen Kadernota 2026 (€ 98.000 max schaal, € 28.000 opleidingen en € 20.000 gratificaties);
- - € 0,15 miljoen taakstelling uit de begroting 2024 (dekking tlv projecten en incidentele middelen) is onderdeel geworden van het P-budget;
- - € 0,15 miljoen diverse posten waaronder minder formatie toegevoegd vanuit programmaplan duurzaamheid dan geprognotiseerd en lagere bijdrage aan overige personeelsbudgetten vanwege een lagere loonsom;
- + € 0,5 miljoen loonontwikkeling conform de nieuwe cao voor 2026.
Onderstaand de beleidsindicatoren conform het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV).