VII. Grondbeleid

Het gemeentelijk grondbeleid

Terug naar navigatie - VII. Grondbeleid - Het gemeentelijk grondbeleid

Op 27 juni 2024 is door de gemeenteraad de “Nota Grondbeleid Overbetuwe” vastgesteld. Met deze nota wordt een toekomstbestendig beleid beoogd, wat leidt tot een meer situationeel grondbeleid. In deze nieuwe nota beschrijven we met name hoe we als gemeente onze rol pakken en welke afwegingen we daarbij maken, inclusief de wijze van verantwoording. 

Voorbeelden van vragen die we hierbij stellen zijn: aan welke functies is behoefte? Hoe groot is het ruimtebeslag? Wat is de planning? Hiermee dient de Nota Grondbeleid geen doel op zich, maar is en blijft het een middel om gemeentelijke doelstellingen te realiseren. De financiële drijfveer staat dan ook niet centraal (hoe verdienen we geld op onze gronden), maar het gaat vooral om de maatschappelijke drijfveren. Hiervoor biedt de nota een duidelijk kader.

Verlies- en winstneming

Terug naar navigatie - VII. Grondbeleid - Verlies- en winstneming

Als uit de exploitatieopzet blijkt dat een verlies op een complex ontstaat, wordt hiervoor een voorziening getroffen. Bij winstgevende complexen dient, voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd, tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst genomen te worden. Dit zal jaarlijks worden beoordeeld bij de actualisatie van de grondexploitaties. 

De te verwachten resultaten van de lopende actieve complexen

Terug naar navigatie - VII. Grondbeleid - De te verwachten resultaten van de lopende actieve complexen

In 2026 zijn de volgende actieve grondcomplexen in exploitatie. Op basis van het inzicht per 1-7-2025 worden hiervoor de volgende resultaten verwacht:

Complex (bedragen x € 1.000) Resultaat GREX Eindwaarde per
Woningbouwcomplexen
Elst Centraal (stationsplein West) 769 N 31-12-2027
subtotaal 769 N
Bedrijvencomplexen
De Merm Oost Elst 1.104 N 31-12-2027
Spoorallee Elst 259 N 31-12-2026
Elst Centraal Oost (Rijnstate) 858 N 31-12-2028
subtotaal 2.221 N
Totaal 2.990 N
Voor de complexen met een nadelig saldo is een voorziening gevormd van € 2,99 miljoen.

Faciliterende grondcomplexen

Terug naar navigatie - VII. Grondbeleid - Faciliterende grondcomplexen

Naast de bovengenoemde actieve grondcomplexen zijn er ook faciliterende grondcomplexen. Bij deze faciliterende grondcomplexen maakt de gemeente het ontwikkelaars/grondeigenaren mogelijk hun gronden te exploiteren. Gemeentelijke kosten verbonden aan de desbetreffende grondexploitatie worden op de ontwikkelaar/grondeigenaar verhaald. De gemeente koopt dus zelf geen grond aan. De gemeente beperkt zich tot de wettelijke publieke taak. Deze taak bestaat vooral uit het begeleiden van de planvorming voorafgaand en tijdens de bestemmingsplanprocedure (inspraak en vaststellen van het bestemmingsplan) en toezicht op de aanpassing van openbare voorzieningen en eventueel overdracht van openbaar gebied. Bij de voorbereiding tot realisatie van deze projecten worden de volgende overeenkomsten gebruikt:

•    Intentieovereenkomst: hierin worden afspraken gemaakt over de rolverdeling en kosten om de maatschappelijke, financiële en ruimtelijke haalbaarheid van het plan te toetsen.
•    Exploitatieovereenkomst: hierin worden naast financiële afspraken ook afspraken gemaakt over het woningbouwprogramma, inrichtingsplannen en de bestemmingsplanmedewerking.

Met ingang van 2024 zijn door de invoering van de omgevingswet deze verhaalbare plankosten wettelijk gemaximaliseerd.

Bij enkele faciliterende grondcomplexen kunnen niet alle plankosten verhaald worden op de ontwikkelaar. Vanaf 2025 wordt dit jaarlijkse tekort geraamd op € 75.000. Dit wordt met name veroorzaakt door:
•    Toenemende intensiteit van participatietrajecten
•    Uitwerking van aangenomen moties door de gemeenteraad
•    Vertraging door ruimtelijk procedures
•    Mutaties van projectmedewerkers 

Risico’s grondexploitatie

Terug naar navigatie - VII. Grondbeleid - Risico’s grondexploitatie

De risico’s die de gemeente Overbetuwe loopt met de uitvoering van de grondexploitatie zijn:

Organisatorische risico’s:
- Nagekomen kosten bij de in het verleden afgesloten complexen
- Het niet (volledig) toekennen van subsidies

Projectrisico’s:
- Archeologie
- Bodemverontreiniging
- Onvoldoende ruimte voor de dekking van algemene en rentekosten 

Verhaalrisico’s:
- Het niet volledig kunnen verhalen van kosten bij ontwikkelaars 

Risico’s op gebied van wet en regelgeving:
- Wijzingen in regelgeving door Europese, Rijks en Provinciale beleid die de voortgang van de projecten kunnen beperken. (o.a. het stikstofbesluit)

Economische risico’s:
- Nadelige economische conjunctuur. Dit heeft vooral consequenties voor het tempo van gronduitgifte (bij zowel woningbouwgronden als bedrijventerreinen), leidend tot (extra) rentekosten.

De actieve (grond)complexen worden geheel voor rekening en risico van de gemeente uitgevoerd. Om hiervoor het risico te kunnen dekken is gemeentelijke weerstandscapaciteit noodzakelijk. De weerstandscapaciteit is een financiële buffer om tegenvallers op te vangen op een zodanige wijze, dat het voorzieningenniveau ongewijzigd kan worden gehandhaafd. Door aandacht te besteden aan het weerstandsvermogen voor grondcomplexen en ruimtelijke projecten kan worden voorkomen dat elke financiële tegenvaller aanleiding is tot bezuinigingen.

De gewogen risicobedragen per 1-1-2026 van de actieve grondcomplexen over de periode 2026-2029 zijn opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing in de programmabegroting. Het totale gewogen bedrag van de risico's van de grondcomplexen bedraagt ca. € 570.000 (risico 4 en 5). 

Grondcomplexen

Terug naar navigatie - VII. Grondbeleid - Grondcomplexen

In de jaren 2026 t/m 2029 wordt gewerkt aan de realisatie van onderstaande grondcomplexen.

Complex Kern Programma Looptijd
Actieve woningbouw complexen in exploitatie
Elst Centraal (stationsplein West) Elst 2 woningen t/m 2025
Actieve bedrijven complexen in exploitatie
De Merm Oost Elst Ontwikkeling Deel Noord 1,5 ha nader te bepalen
Spoorallee Elst Verkoop laatste kavel t/m 2026
Elst Centraal Oost Elst Bedrijfkavels t/m 2028
Nog in exploitatie te nemen actieve woningbouw complexen
De Biezenkamp (Driel - Zuid Oost) * Driel ca. 150 woningen nader te bepalen
Herontwikkeling Land van Tap Elst nader te bepalen nader te bepalen
Herontwikkeling De Helster Elst nader te bepalen nader te bepalen
Passieve woningbouw complexen
Virehof (Baltussenweg) Driel 41 woningen nader te bepalen
Klooster - (Elst centraal) * Elst ca. 56 woningen nader te bepalen
De Pas - Zuid Elst 350 woningen nader te bepalen
De Pas - Noord Elst 120 woningen nader te bepalen
Rijzenburg fase 1 Elst 21 woningen nader te bepalen
Rijzenburg fase 2 Elst 14 woningen nader te bepalen
Grintpad Herveld 17 woningen nader te bepalen
NIOO terrein Heteren 22 woningen nader te bepalen
Danenberg Flanken Slijk Ewijk 26 woningen nader te bepalen
Veldzicht Zetten 49 woningen nader te bepalen
Zetten Zuid fase 2 Zetten 80 woningen nader te bepalen
Lingezicht Elst 395 woningen nader te bepalen
Tuindersbuurt * Andelst 55 woningen nader te bepalen
Kerkstraat Randwijk 31 woningen nader te bepalen
Verlengde Rijnstraat Driel 38 woningen nader te bepalen
Hart van Oosterhout Oosterhout 89 woningen nader te bepalen
Oude Groenestraat Oosterhout 31 woningen nader te bepalen
Nieuwe Aamsestraat (Aamse Bengel) Elst 37 woningen nader te bepalen
Rijksweg Noord Elst 8 woningen nader te bepalen
Vriezenenck Elst 57 woningen nader te bepalen
Sint Willibrodusstraat Herveld 34 woningen nader te bepalen
* Bij deze projecten is het woningbouwprogramma indicatief, besluitvorming moet nog plaats vinden.