Gemeente Overbetuwe ligt centraal tussen Arnhem en Nijmegen aan een knooppunt van snelwegen en een belangrijke openbaar vervoer as. We zetten maximaal in op een goede bereikbaarheid en ontsluiting van onze gemeente.
Een snelle en veilige afwikkeling van verkeersstromen, inclusief het goederenvervoer, vinden wij belangrijk. Vanzelfsprekend hebben we aandacht voor de leefbaarheid van de kernen en willen we verkeershinder zo veel mogelijk beperken. We werken intensief samen met verschillende medeoverheden en externe partijen.
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
Beleidsnota's
Terug naar navigatie - Beleidsnota's
2010 |
|
2004 |
|
2009 |
|
2015 |
|
Betere bereikbaarheid van modaliteit naar mobiliteit-uitwerking OV-visie, fase 1 (2020) |
2016 |
2010 |
|
2011 |
Speerpunten / Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Speerpunten / Wat willen we bereiken?We zetten in op een compleet, samenhangend en veilig verkeer- en vervoersnetwerk. Er moet ruimte zijn voor alle vervoerswijzen (fiets, auto, ov en voetgangers); keuzevrijheid voor de reizigers die aansluit bij de behoefte en het oppakken van innovatieve oplossingen (o.a. slimme mobiliteit). Hierin speelt duurzaamheid een belangrijke rol. We gaan door met de uitvoering van de fietsagenda van de fietsnota “Overbetuwe fietst verder”. We optimaliseren het netwerk door realisatie van projecten zoals de stationsomgeving Zetten-Andelst, spoorkruisingen Elst Noord en afslag 38/ontsluiting RTG. We doen onderzoek naar verbetering van het netwerk door te zoeken naar nieuwe (maatwerk)oplossingen die passen bij de behoefte van onze inwoners.
Voor de realisatie van Knoop 38 zijn door de gemeenteraad in oktober 2017 kaders gesteld en is een amendement aangenomen. Op basis van de kaders is een overeenkomst met de provincie Gelderland gesloten. In de overeenkomst is bepaald dat de provincie verantwoordelijk is voor de realisatie van de RTG en de ontsluitingsweg, met de bijbehorende inpassingsmaatregelen. Voor de zogenaamde gebiedsmaatregelen is de gemeente verantwoordelijk.
Speerpunten / Wat gaan we er voor doen?
Terug naar navigatie - Speerpunten / Wat gaan we er voor doen?Speerpunt 12: Mobiliteit
Gemeente Overbetuwe heeft een groot oppervlakte, diverse kernen en een niet altijd toereikend voorzieningenniveau dicht bij haar inwoners voor alle levensbehoeften. Dit zorgt ervoor dat inwoners van Overbetuwe een hoge mate van zelfredzaamheid moeten hebben bij verplaatsingen voor hun dagelijkse en niet dagelijkse bezigheden. Voor een groot deel van onze inwoners is dit geen probleem maar er is ook een groep die afhankelijk is van geregeld vervoer (openbaar vervoer, regiotaxi, doelgroepenvervoer). We willen dat deze groep mobiel blijft en waar nodig juist beter vervoer krijgt dat aansluit bij de behoefte. De leefbaarheid in de kernen is een belangrijk punt voor de toekomst en waar mobiliteit een grote rol speelt. De provincie is verantwoordelijk voor het regionale openbaar vervoer. In de visie die ze hebben opgesteld kiezen ze ervoor om de drukke corridors tussen de steden en het stedelijk netwerk verder te ontwikkelen (snel, hoge frequentie en betrouwbaar) en ze willen inzetten op nieuwe mobiliteitsconcepten (flexibel en maatwerk).De provincie bereidt een nieuwe openbaar vervoer concessie voor waarin ze vier doelstellingen centraal stellen:
1. Aansluiting op reizigersstromen en veranderende vervoerbehoeften en kwaliteitseisen van reizigers
2. Toekomstvast OV door versterking van een voor reizigers en provincies betaalbaar kernnet
3. Ruimte voor nieuwe vervoervormen/mobiliteitsconcepten (flexnet)
4. Verdere verduurzaming OV
Wij sluiten ons aan bij deze nieuwe visie van de provincie, waarbij we het openbaar vervoer optimaal faciliteren tussen onze kernen en de omliggende steden.
We delen het speerpunt op in twee onderdelen:
1A. Ontwikkelagenda: We stellen een ontwikkelagenda op. Deze bestaat uit twee delen. In het eerste deel beschrijven we de trends, analyseren we de huidige vervoersvoorzieningen en behoeften van onze inwoners. Hieruit moet duidelijk worden wat onze uitdagingen zijn. We nemen hierin ook mee het doelgroepenvervoer. In het tweede deel geven we actiepunten aan waarmee we aan de slag gaan.
1B. Duurzame Mobiliteitsprojecten: We gaan verkennen waar kansen liggen om mobiliteitsprojecten op te starten. Dit doen we samen met onze inwoners en ondernemers. Vervolgens gaan we projecten uitvoeren.
Middelen: zie PNL-posten 4 en 5.
Speerpunt 13: Optimale verbindingen tussen kernen
We geven uitvoering aan de acties uit de fietsagenda, onderdeel van de vastgestelde notitie “Overbetuwe fietst verder” Naar een optimaal fietsnetwerk tussen de kernen (raadsbesluit 9 januari 2018). De agenda bestaat uit 25 acties die we de komende jaren gaan oppakken. Een van de punten is de fietsverbinding langs de Linge. Voor deze recreatieve drager stellen we een apart traject op.
Middelen: zie PNL-posten 7 en 8.
Speerpunt 30: Elst Centraal
Elst Centraal omvat de herontwikkeling van de stationsomgeving in Elst. De opdracht voor de integrale ontwikkeling van Elst Centraal is bepaald in 2009 met de ontwikkelingsstrategie en de stedenbouwkundige visie. Nadien is het ruimtelijke kader voor de planuitwerking vastgesteld in het stedenbouwkundig plan uit 2012 en in datzelfde jaar is het bestemmingsplan voor de eerste fase van Elst Centraal vastgesteld. We hebben in 2014 bepalende besluiten over (de programmering in) Elst Centraal genomen: o.a. het schrappen van het Huis der Gemeente, de overname van de P+R-garage door de gemeente van NS en de realisatie van de onderdoorgangen voor langzaam- en snelverkeer in opdracht van de Stadsregio Arnhem Nijmegen en opgeleverd in 2016. Afgelopen mei 2018 is de geactualiseerde grondexploitatie door de raad vastgesteld.
Het beoogde resultaat is een moderne veilige stationsomgeving met ruimte voor wonen en werken. Stappen op hoofdlijnen om beoogd resultaat te behalen:
Stappen |
Resultaat 2021 |
Ontwikkelen woonlocatie Het Klooster |
Start bouw Het Klooster |
Ontwikkelen woonlocatie De Woongaard |
Start voorbereidingen De Woongaard (indien prioritering positief) |
Mogelijk maken van ontwikkelingen op Spoorlaan I, II en III |
Omgevingsbevoegdheid voor Spoorlaan I, II en III onherroepelijk vastgesteld & Intentieovereenkomst voor ontwikkelingen op Spoorlaan I, II en III |
Ontwikkelen woonlocatie Spoorlaan-West |
Start bouw Spoorlaan-West |
Reconstructie Nieuwe Aamsestraat |
Reconstructie Nieuwe Aamsestraat is gereed |
Ten behoeve van dit speerpunt is reeds een GREX opgesteld. In mei 2018 is de geactualiseerde grondexploitatie door de raad vastgesteld.
Speerpunt 33: Verbeteren infrastructuur Elst Noord
We geven uitvoering aan de afspraak uit het coalitieakkoord: “Schrappen van de Noord Tangent en ontwikkelen van een verkeersveilig alternatief.” Een verkeersveilige en adequate verkeerstructuur voor Elst Noord. Opheffen van de gelijkvloerse spoorkruisingen vergroot de veiligheid op het spoor en op de weg en neemt een knelpunt weg in de landelijke dienstregeling en de doorstroming van het verkeer.
Middelen: zie PNL-post 18
Speerpunt 34: Stationsomgeving Zetten-Andelst
We geven uitvoering aan de ambitie die is gesteld in de Gebiedsvisie Stationsomgeving Zetten-Andelst: een impuls geven aan de kwaliteitsverbetering van het stationsgebied. Belangrijke kwesties zijn de bereikbaarheid van het station, relatie station en Zetten en benutting en gebruik van de beschikbare ruimte rondom het station. Er is een voorstel uitgewerkt voor de herinrichting van de directe stationsomgeving. Deze maatregelen willen we gaan realiseren. We beschouwen deze maatregelen als de eerste fase. Vervolgens gaan we verkennen wat er nodig is om invulling te geven aan de ambities om de relatie te versterken tussen station en Zetten en de verbetering.
Middelen: zie PNL-post 6.
Saldi programma/ Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Saldi programma/ Wat mag het kosten?Exploitatie | Primair Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | Begroot 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.030.432 | 4.030.432 | 4.030.432 | 4.030.432 | |
Baten | 25.715 | 25.715 | 25.715 | 25.715 | |
Resultaat | -4.004.717 | -4.004.717 | -4.004.717 | -4.004.717 |
Taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer
Terug naar navigatie - Taakveld 2.1 Verkeer en VervoerExploitatie | Primair Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | Begroot 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 3.786.850 | 3.786.850 | 3.786.850 | 3.786.850 | |
Baten | 25.715 | 25.715 | 25.715 | 25.715 | |
Resultaat | -3.761.135 | -3.761.135 | -3.761.135 | -3.761.135 |
Taakveld 2.2 Parkeren
Terug naar navigatie - Taakveld 2.2 ParkerenExploitatie | Primair Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | Begroot 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 194.634 | 194.634 | 194.634 | 194.634 |
Taakveld 2.5 Openbaar vervoer
Terug naar navigatie - Taakveld 2.5 Openbaar vervoerExploitatie | Primair Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | Begroot 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 48.948 | 48.948 | 48.948 | 48.948 |
PNL-posten 2019-2022 uit bijlage II (met vermelding nummers uit PNL)
Terug naar navigatie - PNL-posten 2019-2022 uit bijlage II (met vermelding nummers uit PNL)Structurele nieuwe lasten: | |||||||
Nr. | Omschrijving | Jaar uitv. | Invester. BCF | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
6. | Stationsomgeving Zetten-Andelst | ||||||
b. | Investeringsbedrag | 2019 | 450.000 | 27.521 | |||
7. | Ontwikkelingsvisie Linge | ||||||
b. | Uitvoeringsmaatregelen | 2021 | pm | pm | |||
8. | Uitvoering Fietsagenda | ||||||
a. | Jaarschijf 2019 | 2019 | 200.000 | 12.231 | |||
b. | Jaarschijf 2020 | 2020 | 200.000 | 12.231 | |||
9. | Renovatie Paulstraat Slijk-Ewijk | 2020 | 245.500 | 15.014 | |||
10. | Herinrichting Hoge Wick/Spaanstraat Oosterhout | 2020 | 471.000 | 28.805 | |||
11. | Herinr. oorgaande wegen Vriesenenk / Huyenk. | ||||||
a. | Jaarschijf 2020 | 2020 | 450.000 | 27.521 | |||
b. | Jaarschijf 2021 | 2021 | 450.000 | 27.521 | |||
12. | Renovatie kruising Dauw-Griegstraat Elst | 2020 | 108.000 | 6.605 | |||
13. | Rehabilitatie Rädeckerstr. en 2e Lange Voren Elst | 2019 | 585.000 | 35.777 | |||
14. | Dwarsonvlakheid verharding door boomwortels | 2019 | (exploitatie) | 50.000 | |||
(Betreft periode 2019-2022 dus in totaal 200.000) | |||||||
15. | Verbeteren ontsluiting De Schalm in Andelst | 2019 | 130.000 | 7.950 | |||
16. | Reconstructie Bloemenbuurt Heteren | ||||||
a. | Reconstructie Bloemenbuurt Heteren 2018 | 2018 | 173.333 | 10.600 | |||
b. | Reconstructie Bloemenbuurt Heteren 2019 | 2019 | 173.333 | 10.600 | |||
c. | Reconstructie Bloemenbuurt Heteren 2020 | 2020 | 173.333 | 10.600 | |||
17. | Herinr. Mozartstraat vanaf Griegstraat Elst | ||||||
a. | Herinr. Mozartstraat vanaf Griegstraat Elst 2019 | 2019 | 125.000 | 7.645 | |||
b. | Herinr. Mozartstraat vanaf Griegstraat Elst 2020 | 2020 | 125.000 | 7.645 | |||
18. | Infrastructuur Elst Noord | ||||||
a. | Spoorkruisingen Weteringsewal en Rijksweg N. | 2018 | 2.925.000 | 178.883 | |||
b. | Spoorkruisingen Weteringsewal en Rijksweg N. | 2019 | 2.925.000 | 178.883 | |||
19. | Aanv. budg. verbreden Kerkepad (PNL-pst 8-'17) | 2019 | 220.000 | 13.454 | |||
20. | Fiets-/wandelver. en natuurvr. oever met struinp. | 2019 | 400.000 | 24.223 | |||
TOTAAL | 239.483 | 318.284 | 108.421 | 27.521 | |||
Eenmalige nieuwe lasten: | |||||||
Nr. | Omschrijving | Jaar uitv. | Eenmalig BCF | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
4. | Duurzame mobiliteit | ||||||
a. | Eenmalig bedrag jaarschijf 2019 | 2019 | 25.000 | 25.000 | |||
b. | Eenmalig bedrag jaarschijf 2020 | 2020 | 25.000 | 25.000 | |||
5. | Mobiliteit op maat | 2019 | 100.000 | 100.000 | |||
6. | Stationsomgeving Zetten-Andelst | ||||||
a. | Eenmalig bedrag | 2019 | 50.000 | 50.000 | |||
7. | Ontwikkelingsvisie Linge | ||||||
a. | Eenmalig budget opstellen visie | 2019 | 50.000 | 50.000 | |||
TOTAAL | 225.000 | 25.000 | 0 | 0 |
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenIndicator | Eenheid | Periode | Regio | Waarde | Bron | Beschrijving |
Ziekenhuisopname nav verkeersongeval met motorvoertuig | % | 2015 | Overbetuwe | 7 | VeiligheidNL | Verkeersongeval met motorvoertuig als aandeel van het totaal aantal ongevallen die leiden tot ziekenhuisopnamen. Deze indicator is onderdeel BBV en komt te vervallen. Bij de eerstvolgende herziening van de ministeriële regeling wordt deze indicator van Waarstaatjegemeente.nl gehaald. |
2015 | Nederland | 8 | ||||
Ziekenhuisopname nav vervoersongeval met fietser | % | 2015 | Overbetuwe | 10 | VeiligheidNL | Vervoersongeval met fietser als aandeel van het totaal aantal ongevallen die leiden tot ziekenhuisopnamen. Deze indicator is onderdeel BBV en komt te vervallen. Bij de eerstvolgende herziening van de ministeriële regeling wordt deze indicator van Waarstaatjegemeente.nl gehaald. |
2015 | Nederland | 9 |