Speerpunt 67: Visie op vastgoed
De basis rondom maatschappelijk vastgoed is met de vulling van het vastgoedbeheersysteem op orde. Hiermee is er goed inzicht in de kwantitatieve en kwalitatieve eigenschappen van het vastgoed.
Naast een inventarisatie van de wensen en behoeften van de gebruikers zijn er eind 2017 scenario’s opgesteld waarmee richting kan worden gegeven aan de vastgoedportefeuille van de gemeente. Aan de hand van het gekozen scenario kan in 2018 een integrale visie op vastgoed worden vastgesteld. Hiermee wordt duidelijk wanneer, welke accommodatie voor de beleidsdoelstellingen op maatschappelijk gebied ingezet kan worden. Ook is deze visie een basis om te beslissen over verkoop of onderhoud van het maatschappelijk vastgoed. Met de visie kan verder worden ingezet op voorzieningen op maat voor toekomstbestendige dorpen.
In de Uitvoeringsagenda 2016-2018 hebben we diverse speerpunten opgenomen die specifiek betrekking hebben op dienstverlening, organisatieontwikkeling en bedrijfsvoering.
Voor 2018 (en komende jaren) staan de volgende speerpunten nog ter (verdere) uitvoering.
- Speerpunt 42: Van buiten naar binnen
- Speerpunt 44: Flexibel werken met passende faciliteiten
- Speerpunt 46: Door ontwikkelen dienstverlening
- Speerpunt 48: Verbeterde Planning & Control – cyclus
- Speerpunt 70: Goed rentmeesterschap
De dienstverlening aan onze inwoners is klantgericht, duidelijk en bij de tijd. Hiertoe hebben we een nieuwe dienstverleningsvisie opgesteld die we met ingang van het tweede kwartaal van 2017 zijn gaan uitrollen. Daarbij geven we invulling aan:
- Vernieuwen van de website, waarbij de focus ligt op digitale dienstverlening en minder op informatieverstrekking;
- Aanpassen kwaliteitshandvest, zodat deze past bij een nieuwe toekomstbestendige dienstverlening.
- Nieuwe afspraken maken over dienstverleningskanalen (zoals het werken op afspraak, werken met gastheer/gastvrouw, telefonische bereikbaarheid, openingstijden, nieuwe werktijden).
De komende jaren werken we aan het centraliseren en toekomstbestendig maken van de gemeentelijke huisvesting. We dragen zorg voor een adequate, centrale huisvesting voor bestuur en medewerkers in een toekomstbestendig en duurzamer gebouw. Met daarbij de faciliteiten die nodig zijn om medewerkers op de plaats en het tijdstip te kunnen laten werken die het meest efficiënt zijn vanuit de organisatiedoelen. En faciliteiten die de flexibiliteit bieden om wijzigingen in de omvang en structuur van de organisatie adequaat op te kunnen vangen.
Vanuit goed rentmeesterschap blijven we zorgdragen voor solide en toekomstbestendige gemeentefinanciën. Daarbij zorgen we voor een goed eenmalig en structureel weerstandsvermogen. Dit houdt onder andere in:
- Een algemene reserve van behoorlijke omvang (minimumnorm hanteren);
- Meerjarig structurele begrotingsoverschotten van een gezond niveau;
- Het uitbreiden van risicomanagement (in december 2017 nota ter vaststelling door de raad);
- Een consistent beleid voeren t.a.v. belastingen en heffingen (anticiperen op toekomstige ontwikkelingen lokale belastingen).