Speerpunt 3: uitwerken kostendekkende tarieven accommodaties.
Dit voorstel wordt als onderdeel meegenomen in de nadere uitwerking van de visie op vastgoed. In dat kader zal in 2018 een aantal keuzescenario’s worden voorgelegd. Zie ook onder speerpunt 67.
Speerpunt 4: Investeren in maatschappelijke voorzieningen Herveld/Andelst
In 2018 wordt gestart met de realisatie van het nieuwe MFC. Afhankelijk van de exacte start en snelheid bouw, zal de oplevering aan het einde van 2018 dan wel in de eerste helft van 2019 plaatsvinden.
Speerpunt 5: Visie Zwembaden
In 2018 zullen wij deze visie opstellen.
Speerpunt 6: Uitvoering visie op bibliotheekfuncties
Voor het subsidiejaar 2018 willen wij concrete prestatieafspraken maken met de bibliotheek en deze vastleggen in de subsidiebeschikking. Dit doen wij in en na overleg met andere gemeenten die diensten afnemen van de Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid. Dit omdat wij graag gezamenlijk afspraken maken over de wijze waarop wij de diensten die wij afnemen financieren en de manier waarop wij deze afspraken monitoren. Maatschappelijke effecten en doelstellingen liggen aan de basis van deze prestatieafspraken en bespreken wij vooraf met de raad.
Speerpunt 29: Besparen op onderhoud sportaccommodaties
Dit voorstel wordt als onderdeel meegenomen in de nadere uitwerking van de visie op vastgoed. In dat kader zal in 2018 een aantal keuzescenario’s worden voorgelegd. Zie ook onder speerpunt 67.
Speerpunt 52: MFC Valburg
In 2018 wordt gestart met de realisatie van het nieuwe MFC. Afhankelijk van de exacte start en snelheid bouw, zal de oplevering aan het einde van 2018 dan wel in de eerste helft van 2019 plaatsvinden.
Speerpunt 57: Nota Recreatie en Toerisme
In nauwe samenwerking met de gemeente Lingewaard is er voor de periode 2017 -2022 een nieuwe nota Recreatie en Toerisme opgesteld. Voor beide gemeenten creëren we hiermee een eenduidig beleid op het gebied van recreatie en toerisme. Daarbij blijven we oog houden voor de kwaliteiten van de individuele gemeente, maar werken we vanuit de gedachte ‘eenheid in verscheidenheid’. Op 10 januari 2017 is de nieuwe beleidsnota door de gemeenteraad vastgesteld. In deze nota worden de actiepunten genoemd waar voor de jaren 2017 t/m 2022 op het gebied van recreatie en toerisme verder vorm aan wordt gegeven. Het beoogd effect wordt na twee jaar voor beide gemeenten gemonitord. Een tussenevaluatie van de nieuwe nota is voorzien medio 2018.In het actiepogramma van de nota staan specifiek voor 2018 de onderstaande actiepunten ter uitvoering opgenomen:
- Uitvoering promotiecampagne “De Betuwe, Een dijk van een landschap”
- Ontwikkeling toeristische kaart “De Betuwe”
- Realisatie 3 campeerplaatsen
- Boerenrustpunten, TOP’s en pleisterplaatsen voorzien van watertap- en oplaadpunten
Speerpunt 58a: Landschapsparken Park Lingezegen
Eind 2018 zullen naar verwachting alle werkzaamheden voor het realiseren van de basisuitrusting afgerond zijn. De verdere ontwikkeling van Park Lingezegen heeft bijzondere aandacht. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden wat met het begrotingsoverschot van 4 mln. van de Parkorganisatie gaat gebeuren. Hierbij is er specifieke aandacht voor missing links, knelpunten en overige benodigde verbindingen en mogelijke grondaankoop van de provincie. Daarnaast zal er een nieuwe parkorganisatie moeten worden ingericht voor de vervolgfase, het beheer en bewaken van de kwaliteit. Om het beheer juridisch goed te borgen zal in ieder geval de WGR aangepast moeten worden.
Speerpunt 66: Sport in beeld
(zie PNL-post 17)
In het vierde kwartaal van 2017 is als opvolgdocument van de Sportnota de Uitvoeringsnota Sport 2018-2020 gereed. De centrale uitvoeringspartner hiervoor is Overbetuwebeweegt.nl. Overbetuwebeweegt.nl zet in op het verhogen van de sportparticipatie bij sportverenigingen, verhogen van beweging, voorkomen en reduceren van overgewicht bij kinderen/tieners, verhogen van de leefbaarheid in de kernen in combinatie met een lichte vorm van jongerenwerk en het verhogen van de zelfredzaamheid van senioren. Verder gaat Overbetuwe nieuwe samenwerkingsverbanden zoeken, creëren en daar waar mogelijk verzilveren. Kansrijke verbindingen zijn bijvoorbeeld kinderen en gezondheid, uitkeringsgerechtigden en arbeidsre-integratie door middel van sport en senioren die langer vitaal thuiswonen door middel van bewegen en participeren.
Met ingang van 2017 heeft de gemeente een budget van € 200.000 beschikbaar, verkregen vanuit de rijksoverheid vanwege deelname aan de regeling 'Brede impuls combinatiefuncties'. Vanuit het regulier sportbudget wordt in 2018 € 50.000 toegevoegd aan het budget voor Overbetuwebeweegt.nl. Bij het honoreren van de PNL-aanvraag wordt vanuit de gemeente een aanvullende eenmalige bijdrage van € 100.000 geleverd. Met de bijdrage van de partners van Overbetuwebeweegt.nl is daarmee in 2018 € 500.000 beschikbaar. Van de partners van Overbetuwebeweegt.nl wordt verwacht dat zij € 150.000 aan cofinanciering organiseren vanuit hun eigen middelen en door middel van ureninzet, sponsoring, subsidies en deelnemersgelden. De uitvoering van Overbetuwebeweegt.nl zullen wij in de loop van 2018 monitoren en evalueren met aandacht voor smart-vertaling (hebben we bereikt wat we wilden?). Afhankelijk daarvan zal een structurele voortzetting kunnen plaatsvinden, waarvoor wij dan een voorstel zullen doen.
Integrale ontwikkeling De Pas
In het kader van de ontwikkeling van vitale sportparken hebben we bij de provincie een subsidieaanvraag lopen voor De Pas e.o. Met behulp van deze subsidie kan een integraal ontwikkelplan worden gemaakt voor De Pas. Aspecten als parkeren en een zo breed mogelijk en multifunctioneel gebruik van het sportpark zullen we hier onder andere in meenemen. Een trainingsuitbreiding van Spero maakt dan onderdeel uit van de integrale afweging over De Pas. We geven op deze wijze gevolg aan de eerder aangenomen motie 5 bij de kadernota. We verwachten in het vierde kwartaal van 2017 een beslissing van de provincie over onze subsidieaanvraag.
Speerpunt 67: Visie op vastgoed
De basis rondom maatschappelijk vastgoed is met de vulling van het vastgoedbeheersysteem op orde. Hiermee is er goed inzicht in de kwantitatieve en kwalitatieve eigenschappen van het vastgoed.
Naast een inventarisatie van de wensen en behoeften van de gebruikers zijn er eind 2017 scenario’s opgesteld waarmee richting kan worden gegeven aan de vastgoedportefeuille van de gemeente. Aan de hand van het gekozen scenario kan in 2018 een integrale visie op vastgoed worden vastgesteld. Hiermee wordt duidelijk wanneer, welke accommodatie voor de beleidsdoelstellingen op maatschappelijk gebied ingezet kan worden. Ook is deze visie een basis om te beslissen over verkoop of onderhoud van het maatschappelijk vastgoed. Met de visie kan verder worden ingezet op voorzieningen op maat voor toekomstbestendige dorpen.
Speerpunt 68: Cultuurnota
In 2018 voeren we de werkzaamheden uit zoals benoemd in de actiepunten van de beleidsnota Kunst, Cultuur en Erfgoed 2017-2020 “Schatten van waarde”. De actiepunten zijn daarin vertaald naar de vijf thema’s:
- Media en letteren
- Cultureel erfgoed, archeologie en monumenten
- Beeldende kunst en bouwkunst
- Amateurkunsten, podiumkunsten en kunsteducatie
- Cultuureducatie
Speerpunt 69: Multifunctionele accommodatie (MFA) Randwijk
In 2018 wordt gestart met de realisatie van het nieuwe MFC.
Overige ontwikkelingen maatschappelijke voorzieningen in Zetten, Oosterhout en Driel
Elke kern heeft met zijn eigen profiel een passende set aan voorzieningen nodig. In 2018 willen we voor de kernen Zetten, Oosterhout en Driel de ingezette lijn van voorzieningen op maat door gaan zetten en daarmee helderheid verkrijgen over de beste mogelijke combinatie van voorzieningen voor deze kernen.
Speerpunt 33: Andere opzet kleinere subsidies en uitbreiding Fonds maatschappelijke activiteiten (Fmi)
In 2018 werken we verder aan de verbetering van het Fmi. Op basis van de ervaringen in 2016 en 2017 maken we het Fonds toegankelijker, efficiënter en méér inwonergericht. We streven naar een extern, centraal en waarschijnlijk digitaal platform voor de koppeling tussen maatschappelijke initiatieven en middelen. Inwoners krijgen daar zelf meer mogelijkheden in. Uitvoering van de andere opzet voor kleine subsidies in 2018 is afhankelijk van de keuze die we in 2017 gaan maken: Is een volledige aanpassing van het stelsel nodig of repareren we enkele onderdelen? Dit hangt samen met de implementatie van de nota 'Samenspel' (over andere manieren van subsidiëren en aanbesteden).