Programma 6 | Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening
Toelichting
De gemeente Overbetuwe wordt, net als alle andere gemeenten in Nederland, geconfronteerd met grote veranderingen op het gebied van het zogenaamde Sociaal Domein (de verzamelterm voor de gemeentelijke verantwoordelijkheid op het gebied van zorg en welzijn, werk en inkomen en 'maatschappelijke' ondersteuning). De eerste jaren hebben we ingezet op een soepele 'transformatie', zodat inwoners geen last zouden ondervinden van alle veranderingen. Inmiddels ligt de officiële overheveling van de verantwoordelijkheden bijna twee jaar achter ons en is de focus verschoven naar de 'transformatie'. Hiermee bedoelen we dat we richting willen geven een een maatschappelijke verandering, die nodig is om zorg en ondersteuning ook op de lange termijn toegankelijk en betaalbaar te houden.
We streven hiertoe naar een samenleving waar inwoners elkaar ondersteunen, hun eigen kracht en die van hun netwerk optimaal benutten en naar vermogen kunnen meedoen. Dit betekent voor zorg en welzijn dat mensen die het nodig hebben, nog steeds kunnen rekenen op hulp vanuit de gemeente. Maar het betekent ook dat we inwoners helpen om hun eigen kracht te versterken. En dat we investeren in laagdrempelige algemene voorzieningen. Op het gebied van werk en inkomen staat het meedoen naar vermogen centraal. Uitgangspunt is dat inwoners die kunnen werken, het beste af zijn als ze in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Als zij daarbij ondersteuning nodig hebben, geeft de gemeente die. Inwoners die (nog) niet kunnen werken, participeren op een andere, passende manier. Als werken (nog) niet tot de mogelijkheden behoort, mogen inwoners rekenen op financiële ondersteuning door de gemeente.
Beleidsnota's
2014 |
|
2013 |
|
2016 |
|
2012-2015 |
|
2010-2020 |
|
2008 |
Wat willen we bereiken?
Toegankelijke en toekomstbestendige gemeentelijke ondersteuning op het gebied van welzijn, zorg, werk en inkomen
Het toegankelijk en toekomstbestendig houden/maken van de gemeentelijke ondersteuning op het gebied van welzijn, zorg, werk en inkomen voor onze inwoners
Speerpunt(en)/ Wat gaan we er voor doen?
Saldi programma/ Wat mag het kosten?
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 39.246.570 | 39.246.570 | 39.250.510 | 39.250.510 | |
Baten | 10.132.232 | 10.132.232 | 10.132.232 | 10.132.232 | |
Resultaat | -29.114.338 | -29.114.338 | -29.118.278 | -29.118.278 |
Taakveld | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 4.007.097 | 4.007.097 | 4.011.037 | 4.011.037 | |
Baten | 701.243 | 701.243 | 701.243 | 701.243 | |
Resultaat | -3.305.854 | -3.305.854 | -3.309.794 | -3.309.794 |
Taakveld | 6.2 Wijkteams
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 2.088.073 | 2.088.073 | 2.088.073 | 2.088.073 | |
Baten | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |
Resultaat | -1.988.073 | -1.988.073 | -1.988.073 | -1.988.073 |
Taakveld | 6.3 Inkomensregelingen
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 10.532.260 | 10.532.260 | 10.532.260 | 10.532.260 | |
Baten | 8.397.636 | 8.397.636 | 8.397.636 | 8.397.636 | |
Resultaat | -2.134.624 | -2.134.624 | -2.134.624 | -2.134.624 |
Taakveld | 6.4 Begeleide participatie
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 4.914.535 | 4.914.535 | 4.914.535 | 4.914.535 | |
Resultaat | -4.914.535 | -4.914.535 | -4.914.535 | -4.914.535 |
Taakveld | 6.5 Arbeidsparticipatie
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 554.256 | 554.256 | 554.256 | 554.256 | |
Resultaat | -554.256 | -554.256 | -554.256 | -554.256 |
Taakveld | 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 1.069.298 | 1.069.298 | 1.069.298 | 1.069.298 | |
Resultaat | -1.069.298 | -1.069.298 | -1.069.298 | -1.069.298 |
Taakveld | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 7.066.360 | 7.066.360 | 7.066.360 | 7.066.360 | |
Baten | 933.353 | 933.353 | 933.353 | 933.353 | |
Resultaat | -6.133.007 | -6.133.007 | -6.133.007 | -6.133.007 |
Taakveld | 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 7.746.273 | 7.746.273 | 7.746.273 | 7.746.273 | |
Resultaat | -7.746.273 | -7.746.273 | -7.746.273 | -7.746.273 |
Taakveld | 6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 1.268.418 | 1.268.418 | 1.268.418 | 1.268.418 | |
Resultaat | -1.268.418 | -1.268.418 | -1.268.418 | -1.268.418 |
PNL-posten 2017-2020 uit bijlage II (met vermelding nummers uit PNL)
Structurele nieuwe lasten: | |||||||
Nr. | Omschrijving | Jaar uitv. | Invester. BCF | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
25. | Doorontwikkeling Werkgeversservicepunt | 2017 | (exploitatie) | pm | |||
26. | Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie (SMI) | 2017 | (exploitatie) | 15.000 | |||
27. | Minimabeleid | ||||||
b. | Structureel bedrag | 2018 | (exploitatie) | 250.000 | |||
TOTAAL | 15.000 | 250.000 | 0 | 0 | |||
Eenmalige nieuwe lasten: | |||||||
Nr. | Omschrijving | Jaar uitv. | Eenmalig BCF | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
24. | Voorbereidingskosten 3 decentralisaties | ||||||
Terugstorting algemene reserve | |||||||
a. | Terugstorting 2017 | 2017 | -456.000 | -456.000 | |||
b. | Terugstorting 2018 | 2018 | -236.000 | -236.000 | |||
27. | Minimabeleid | ||||||
a. | Eenmalig bedrag | 2017 | 250.000 | 250.000 | |||
28. | Financiële impuls Kracht van de Kernen | 2017 | 30.000 | 30.000 | |||
29. | Extra huisv. statushouders (bijz. bijst inricht.kstn) | 2017 | 86.000 | 86.000 | |||
TOTAAL | -90.000 | -236.000 | 0 | 0 |
Beleidsindicatoren
Indicator | eenheid | periode | regio | waarde | Bron | Beschrijving |
Jongeren met delict voor rechter | % | 2012 | Overbetuwe | 3,12 | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel | Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. |
2012 | Nederland | 2,57 | ||||
% kinderen in uitkeringsgezin | % | 2012 | Overbetuwe | 1,97 | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel | Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. |
2012 | Nederland | 5,66 | ||||
% achterstandsleerlingen | % | 2012 | Overbetuwe | 5,23 | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel | Het percentage leerlingen (4-12 jaar) in het primair onderwijs dat kans heeft op een leerachterstand. |
2012 | Nederland | 11,61 | ||||
% werkloze jongeren | % | 2012 | Overbetuwe | 1,08 | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel | Het percentage werkeloze jongeren (16-22 jaar). |
2012 | Nederland | 1,21 | ||||
Netto arbeidsparticipatie | % | 2015 | Overbetuwe | 69 | CBS - Arbeidsdeelname | Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking. |
2015 | Nederland | 65,4 | ||||
Bijstandsuitkeringen | per 10.000 inw 18jr eo | 2015 | Overbetuwe | 194,9 | CBS - Participatie Wet | Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners. |
2015 | Nederland | 405,1 | ||||
Lopende re-integratievoorzieningen | per 10.000 inw 15-65jr | 2015 | Overbetuwe | 276,2 | CBS - Participatie Wet | Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar |
2015 | Nederland | 311,9 | ||||
Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2015 | Overbetuwe | 9,3 | CBS - Beleidsinformatie Jeugd | Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. |
2015 | Nederland | 10 | ||||
Jongeren met jeugdreclassering | % | 2015 | Overbetuwe | 0,4 | CBS - Beleidsinformatie Jeugd | Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar). |
2015 | Nederland | 0,5 | ||||
Jongeren met jeugdbescherming | % | 2015 | Overbetuwe | 1 | CBS - Beleidsinformatie Jeugd | Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. |
2015 | Nederland | 1,2 | ||||
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement | per 10.000 inw | 2015 | Overbetuwe | ? | CBS - Monitor Sociaal Domein WMO | Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 180 deelnemende gemeenten. |
2015 | Nederland | 569 |