Bijlagen
I. Meerjarenraming + toelichting
Meerjarenraming 2018-2020
Algemeen
Deze meerjarenraming geeft de verwachte begrotingssaldi in jaren 2018 t/m 2020. Het merendeel van de uitgangspunten is ongewijzigd overgenomen uit de meerjarenraming bij de Kadernota 2017.
Enkele uitgangspunten die zijn aangepast en/of waarbij ontwikkelingen te melden zijn, lichten wij hieronder toe.
A. Aantallen woningen en inwoners
Toename aantal woningen:
In de Kadernota 2017 en deze begroting is een gemiddeld aantal nieuwbouwwoningen van 175 per jaar gehanteerd.
Toename aantal inwoners:
In voorgaande meerjarenramingen is voor de toename van de aantallen woningen en inwoners het verhoudingscijfer 1 : 2 toegepast. Per nieuwe woning neemt het aantal inwoners dus gemiddeld met 2 toe. Dit is per jaar 2 x 175 = 350 (was voorheen dus 2 x 125 = 250).
Hieronder treft u het cijfermatige deel van deze meerjarenraming aan en daarachter korte toelichtingen op de diverse onderdelen.
Meerjarenperspectief 2018-2020 | 2018 (€) | 2019 (€) | 2020 (€) |
I. Nadelen ( - ): | |||
1. Afval/riolering: 100% kostendekkend | 0 | 0 | 0 |
2. Financiële ruimte voor afwijking nullijn | -138.000 | -138.000 | -138.000 |
3. Van de nullijn uitgezonderde onderdelen: | |||
a. Ontwikkeling Personeelsbudget: | |||
- jaarlijkse verhoging premies e.d. gemiddeld 0,5%. | -86.000 | -86.000 | -86.000 |
- verhoging fte's obv aantal inwoners/Berenschot | -174.000 | -174.000 | -174.000 |
- verhoging salarisbudget gerelateerde uitgaven na taakst. | -9.000 | -11.000 | -11.000 |
- verhoging loonkosten/vergoedingen bestuur | -5.000 | -5.000 | -5.000 |
Subtotaal P-budget | -274.000 | -276.000 | -276.000 |
Correctie taakstelling personeel | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal onderdeel 3-a | -274.000 | -276.000 | -276.000 |
b. Toename bijdragen aan samenwerkingsverbanden | -70.000 | -71.000 | -72.000 |
c. Netto lasten toename aantal WWB-ers | pm | pm | pm |
4. Afbouw voordeel verkoop preferente aandelen Vitens | -8.000 | -8.000 | -8.000 |
5. ICT (ten laste van vrijval kapitaallasten) | -55.000 | -149.000 | -62.000 |
Totaal nadelen | -545.000 | -642.000 | -556.000 |
II. Voordelen ( + ): | |||
1. Algemene Uitkering: | |||
a. algemene uitkering | 1.054.000 | 729.000 | 896.000 |
b. stelposten doorschuiven kortingen naar doelgroepen | 0 | 0 | 0 |
totaal onderdeel II-1 algemene uitkering | 1.054.000 | 729.000 | 896.000 |
2. Netto toename OZB-opbrengst door nieuwbouw | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
minus korting inkomstenmaatstaf algemene uitkering | |||
3. Financiële ruimte door vrijvallende kapitaallasten | |||
minus jaarlijkse raming post onvoorzien | 181.000 | 142.000 | 89.000 |
4. Nog niet verwerkte voordelen heroverwegingsoperaties: | |||
a. Taskforce for money (uit Kadernota 2016) | 50.000 | 50.000 | 0 |
b. uit Kadernota 2015 (voorzover niet elders verwerkt) | 415.000 | 0 | 0 |
c. taakstelling ICT / huisvesting | 45.000 | 0 | 0 |
Totaal voordelen | 1.752.000 | 928.000 | 992.000 |
Subtotalen voor- en nadelen | 1.207.000 | 286.000 | 436.000 |
Af: lasten bestaand PNL | -437.000 | ||
Af: lasten aanvullend PNL (2019 en 2020 stelposten) | -450.000 | -250.000 | -250.000 |
Bij: consequenties tariefsaanpassingen: | |||
a. OZB 1,5% | 103.000 | 103.000 | 103.000 |
b. Divere leges en overige heffingen 1,5% | 16.000 | 16.000 | 16.000 |
Doorwerking begrotingsoverschot/-tekort jaar ervoor | 1.340.000 | 1.779.000 | 1.934.000 |
Overschot/Tekorten (-) | 1.779.000 | 1.934.000 | 2.239.000 |
I. Toelichting op de verwachte nadelen (zie corresponderende nummers in meerjarenraming)
1. Afval/riolering, 100% dekking
Geen nadere toelichting.
2. Voor afwijking nullijn maximaal € 138.000 per jaar beschikbaar
De nullijn houdt kort gezegd in dat er geen verhoging van begrotingsramingen plaatsvindt door prijsstijging en areaaluitbreiding (toename woningen/inwoners, onderhoudsbestanden wegen, plantsoenen, etc.). In deze gemeente wordt al jaren bij het opstellen van de begroting voor een deel van de ramingen de nullijn gehanteerd en is slechts een beperkte afwijking van die nullijn toegestaan. Met ingang van begrotingsjaar 2005 is in het kader van bezuinigingen het totaalbedrag voor de afwijking van de nullijn door de raad al verlaagd van € 550.000 naar € 275.000. Vervolgens is naar aanleiding van de operatie Schatgraven dit resterende bedrag met ingang van 2011 nogmaals gehalveerd en vastgesteld op maximaal € 138.000 per jaar.
Een aantal onderdelen is van de nullijn uitgezonderd (verhogingen van deze onderdelen hoeven dus niet ten laste van de € 138.000), zoals:
- hogere bijdragen aan samenwerkingsverbanden;
- hogere netto lasten sociale uitkeringen in brede zin;
- verhoging van de salariskosten op basis van nieuwe CAO, e.d.
Jaarlijks wordt bij de aanlevering van begrotingsgegevens aan de budgethouders gevraagd om prijsverhogingen en extra kosten van areaaluitbreiding zoveel mogelijk op te vangen binnen eigen budgetten. Op deze wijze vindt er jaarlijks organisatiebreed dus al een heroverwegings-/ efficiencyoperatie plaats op de exploitatiebegroting, waardoor prijsstijgingen en extra kosten van areaaluitbreiding over een deel van het gemeentebudget worden opgevangen.
3. Van de nullijn uitgezonderde onderdelen:
a. Ontwikkeling Personeelsbudget
Voor de toelichting op de toename van de salariskosten door verhoging van het aantal fte’s en overige verhogingen verwijzen wij naar de afzonderlijke toelichting op het personeelsbudget in paragraaf 3.9.
b. Toename bijdragen aan samenwerkingsverbanden
Dit betreffen hogere bijdragen aan samenwerkingsverbanden voornamelijk door toename van de aantallen inwoners.
c. WWB en overige sociale uitkeringen
De huidige verwachting is dat het aantal uitkeringsgerechtigden in de jaren 2017 t/m 2020 nog wat zal toenemen. Bij het opstellen van deze meerjarenraming 2017-2020 in deze Kadernota 2017 is er vanuit gegaan dat de stijging van de uitkeringslasten in de komende jaren volledig kan worden opgevangen door een hogere algemene uitkering (door het hogere aantal uitkeringsgerechtigden) en door een stijging van het te ontvangen Rijksbudget.
4. Afbouw voordeel verkoop preferente aandelen NV Vitens
De preferente aandelen die de gemeente had van Vitens zijn eind 2005 verkocht aan deze NV. De opbrengst zal aan de gemeenten in 15 jaarlijkse termijnen worden uitbetaald (via een leningconstructie). Naast de te ontvangen jaarlijkse aflossing, ontvangt de gemeente een jaarlijkse rentevergoeding over het nog niet afgeloste deel.
De eerste uitbetaling heeft plaatsgevonden in 2007. Deze jaarlijkse inkomst neemt jaarlijks af met ongeveer € 8.000 (rente over afgeloste deel voorgaand jaar). In 15 jaar zal Vitens de hele lening hebben afgelost en zullen de inkomsten hiervan dus geheel zijn afgebouwd.
5. ICT
Tot en met de Programmabegroting 2016 liepen vervangings- en nieuwe investeringen op het gebied van ICT altijd via het Programma Nieuwe Lasten (PNL). In de meerjarenraming is daarvoor ook financiële ruimte van vrijvallende kapitaallasten beschikbaar. Met ingang van deze Kadernota 2017 zijn de kapitaallasten van alle ICT-investeringen als afzonderlijke post in de meerjarenraming opgenomen. Hierdoor gaan de investeringen op het gebied van ICT voortaan dus niet meer via het PNL.
II. Toelichting op de verwachte voordelen (zie corresponderende nummers in meerjarenramingen)
1. Algemene uitkering gemeentefonds
De ramingen van de algemene uitkering zijn gebaseerd op de meicirculaire 2016.
Zie toelichting in de uiteenzetting van de financiële positie, onder 1.3.2.
2. Toename netto OZB-opbrengsten door nieuwbouw (na aftrek korting inkomstenmaatstaf algemene uitkering)
De extra inkomsten wegens nieuwbouw zijn wat hoger dan de kortingen die het rijk toepast op de algemene uitkering via de inkomstenmaatstaf. Per saldo ontstaan er dus (relatief geringe) voordelen op deze onderdelen t.g.v. nieuwbouw.
3. Financiële ruimte door vrijval kapitaallasten, na aftrek nieuwe posten onvoorzien
Op dit onderdeel wordt de financiële ruimte geraamd die ontstaat doordat de boekwaarden van investeringen afnemen door jaarlijkse afschrijving (lagere rente en bij geheel wegvallen boekwaarde tevens vrijval afschrijvingsdeel). Aan de andere kant wordt er jaarlijks een bedrag voor “onvoorzien” geraamd in de begroting van ruim € 50.000 om kapitaallasten van nieuwe (onvoorziene) investeringen te dekken. Deze jaarlijkse raming van onvoorzien wordt in mindering gebracht op het voordeel van de vrijvallende kapitaallasten.
4. Nog niet verwerkte voordelen uit heroverwegingsoperaties
Hieronder zijn totaalbedragen opgenomen van toekomstige voordelen van vastgestelde heroverwegingsvoorstellen. Bij de samenstelling van elke nieuwe begroting worden de voorstellen van de betreffende jaarschijf financieel verwerkt en vervolgens gerealiseerd. In de jaarschijven 2018 en 2019 zijn nog de volgende te realiseren structurele voordelen heroverwegingstaakstelling opgenomen:
a. Uit de Taskforce for money (opgenomen in de Kadernota 2016) in de jaren 2017 t/m 2019 jaarlijks een besparing van € 50.000 (dus totaal € 150.000) vanwege het omvormen van peuterspeelzalen naar peuteropvang.
b. Uit de Kadernota 2015 in jaarschijf 2018 in totaal € 415.000 (wordt gelet op de omvang van de voorstellen/teksten hier niet gespecificeerd). In de Kadernota 2017 was nog een bedrag opgenomen van € 486.000. Het verschil van € 71.000 komt door het al in 2017 realiseren van een heroverweging op de bijdrage aan de VGGM (€ 52.000) en een heroverweging op het budget onderwijsbegeleiding (€ 19.000).
c. Uit de Kadernota 2015 in jaarschijf 2018 € 45.000 besparing op ICT / huisvesting ter invulling van het laatste deel van de taakstelling van € 450.000 in verband met achterblijvend overheadkosten n.a.v. onder andere de regionalisering van de brandweer en de ODRA.
Overige mutaties:
Programma Nieuwe Lasten (PNL)
Onder dit onderdeel zijn de geraamde structurele lasten opgenomen uit het PNL bij deze Kadernota.
In de jaarschijven 2019 en 2020 zijn stelposten opgenomen van € 250.000.
Extra opbrengsten tariefsverhogingen
In deze meerjarenraming is uitgegaan van tariefsverhogingen van o.a. de OZB en leges van gemiddeld 1,5% per jaar.
Doorwerking begrotingssaldi
Het eindsaldo van een voorgaande jaarschijf is in deze meerjarenraming steeds verwerkt in het saldo van de volgende jaarschijf (structurele doorwerking).
III. Overzicht reserves en voorzieningen
Toelichting Reserves en Voorzieningen
Bij elke reserve en voorziening treft u op de volgende pagina een korte toelichting aan met een financieel meerjarenperspectief t/m eind 2020.
I. Reserves
A. Algemene reserve
B. Bestemmingsreserves
- Opvang kapitaallasten investeringen
- Overige
II. Voorzieningen
A. Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s
- Grondexploitatie
- Dubieuze debiteuren
- Wethouderspensioenen
- Overige
B. Egalisatie voorzieningen (riolering/gebouwen)
C. Voorzieningen middelen derden (niet provincie/rijk)
(geen)
I. Reserves
A. Algemene reserve
10001 Algemene Reserve
Bestemming:
- deels buffer voor opvang eenmalige risico’s.
- andere deel in principe vrij aanwendbare middelen om eenmalige (grote) uitgaven te dekken.
Achtergrondinformatie: in de paragraaf weerstandsvermogen bij de programmabegroting worden o.a. de risico’s, die beslag leggen op eenmalige dekkingsmiddelen zoveel mogelijk uitgedrukt in bedragen en vindt er een confrontatie plaats met de beschikbare eenmalige dekkingsmiddelen, waarvan de algemene reserve de belangrijkste is.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
6.939.947 |
mutatie in 2017 |
5.593.214 |
Saldo 1-1-2018 |
12.533.161 |
mutatie in 2018 |
1.681.400 |
Saldo 1-1-2019 |
14.214.561 |
mutatie in 2019 |
1.934.000 |
Saldo 1-1-2020 |
16.148.561 |
mutatie in 2020 |
2.239.000 |
Saldo 31-12-2020 |
18.387.561 |
Toelichting meerjarenraming 2017-2020
Zie overzicht verderop.
B. Bestemmingsreserves (BR)
1. Bestemmingsreserves opvang kapitaallasten
12206 BR Kapitaallasten Ambtshuis
Bestemming: dekking kapitaallasten investering aankoop Ambtshuis Elst.
Achtergrondinformatie: de aankoopkosten van het ambtshuis worden in 40 jaar afgeschreven en de jaarlijkse kapitaallasten worden gedekt met de jaarlijkse rente over bovenvermelde bestemmingsreserve.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
988.919 |
mutatie in 2017 |
-25.650 |
Saldo 1-1-2018 |
963.269 |
mutatie in 2018 |
-26.420 |
Saldo 1-1-2019 |
936.849 |
mutatie in 2019 |
-27.212 |
Saldo 1-1-2020 |
909.637 |
mutatie in 2020 |
-28.029 |
Saldo 31-12-2020 |
881.608 |
Toelichting mutatie 2017-2020
Zie boven.
12207 BR kapitaallasten Project Brede School
Bestemming: opvang nadeel door vertraagd vrijkomen bijdrage uit Westeraam.
Achtergrondinformatie: deze bestemmingsreserve is destijds ingesteld ter dekking van een deel van de kapitaallasten van het project brede school (PBS). Op basis van voorstel 3 uit het stappenplan Algemene Reserve dat zat opgenomen in de Kadernota 2015 is in 2014 een groot deel van het saldo gebruikt om maatschappelijke investeringen ineens af te schrijven. Het resterende saldo van € 560.000 is bestemd voor de opvang van het nadeel van € 140.000 per jaar in de periode 2014-2017 ten gevolge van het vertraagd vrijkomen van de bijdrage uit Westeraam. Deze bijdrage van € 2,7 miljoen wordt eind 2017 ontvangen. Oorspronkelijk zou dat bedrag in 2012 worden ontvangen.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
140.000 |
mutatie in 2017 |
-140.000 |
Saldo 1-1-2018 |
0 |
Toelichting mutatie 2017-2020
Zie boven.
12208 BR kapitaallasten Hockeycomplex
Bestemming: dekking van de kapitaallasten van het hockeycomplex.
Achtergrondinformatie: de kapitaallasten van het hockeycomplex worden jaarlijks gedekt door onttrekkingen uit deze bestemmingsreserve. De investeringen in de aanleg van de kunstgrasvelden, was- en kleedaccommodaties en het parkeerterrein worden lineair afgeschreven in resp. 30, 40 en 20 jaar. Over de bestemmingsreserve wordt jaarlijks 2,5% rente berekend. (Rentepercentage afgestemd op percentage dat gehanteerd wordt voor de investering.)
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
1.292.166 |
mutatie in 2017 |
-66.101 |
Saldo 1-1-2018 |
1.226.065 |
mutatie in 2018 |
-66.101 |
Saldo 1-1-2019 |
1.159.964 |
mutatie in 2019 |
-66.101 |
Saldo 1-1-2020 |
1.093.893 |
mutatie in 2020 |
-66.101 |
Saldo 31-12-2020 |
1.027.762 |
Toelichting mutatie 2017-2020
Zie boven.
12209 BR kapitaallasten Heteren-Centrum
Bestemming: dekking van een deel van de kapitaallasten van het project Heteren-Centrum.
Achtergrondinformatie: op 26 augustus 2008 heeft de raad ingestemd met het project Heteren Centrum. De kapitaallasten van dit project zullen gedeeltelijk gedekt worden door jaarlijkse onttrekkingen aan deze nieuw gevormde bestemmingsreserve.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
4.697.116 |
mutatie in 2017 |
-178.441 |
Saldo 1-1-2018 |
4.518.675 |
mutatie in 2018 |
-178.441 |
Saldo 1-1-2019 |
4.340.234 |
mutatie in 2019 |
-178.441 |
Saldo 1-1-2020 |
4.161.793 |
mutatie in 2020 |
-178.441 |
Saldo 31-12-2020 |
3.983.352 |
Toelichting mutatie 2017-2020
Jaarlijks 2,5% rente op de bestemmingsreserve bijgeschreven. De werkelijke kapitaallasten van het vastgoed worden jaarlijks gedekt door een onttrekking uit deze reserve. Als in een jaar de rentebijschrijving op deze reserve hoger is dan de rentelast van de investering dan wordt deze hogere rentebijschrijving alsnog overgeheveld naar de algemene reserve.
12210 BR kunstgras Spero
Bestemming: dekking van de kapitaallasten van de investering kunstgras bij Spero.
Achtergrondinformatie: de kapitaallasten van één van de kunstgrasvelden van Spero worden jaarlijks gedekt door onttrekkingen uit deze bestemmingsreserve. De investering wordt lineair afgeschreven in 30 jaar. Over de bestemmingsreserve wordt jaarlijks 2,5% rente berekend.
Indien het 2e trainingsveld van Spero niet omgezet zou zijn in een kunstgrasveld had de gemeente groot-onderhoud aan dit veld moeten uitvoeren. De middelen voor dit groot-onderhoud zijn gestort in deze bestemmingsreserve. Spero betaalt jaarlijks de extra lasten voor een 2e kunstgrasveld ten opzichte van de lasten van een natuurgrasveld. Het bedrag van het niet uitgevoerde groot-onderhoud valt in 15 jaar vrij ten gunste van de exploitatie.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
353.549 |
mutatie in 2017 |
-24.405 |
Saldo 1-1-2018 |
329.144 |
mutatie in 2018 |
-24.405 |
Saldo 1-1-2019 |
304.739 |
mutatie in 2019 |
-24.405 |
Saldo 1-1-2020 |
280.334 |
mutatie in 2020 |
-24.405 |
Saldo 31-12-2020 |
255.929 |
Toelichting mutatie 2017-2020
Zie boven.
12211 BR kapitaallasten sporthal HPC
Bestemming: dekking van een gedeelte van de kapitaallasten van sporthal HPC.
Achtergrondinformatie: de raad heeft op 26 januari 2010 ingestemd met de bouw van de sporthal bij het Hendrik Pierson College. De extra kapitaallasten van de sporthal worden jaarlijks gedekt door onttrekkingen uit deze bestemmingsreserve. De investering wordt lineair afgeschreven in 15, 20 en 40 jaar tegen 2,5% rente.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
1.486.772 |
mutatie in 2017 |
-55.588 |
Saldo 1-1-2018 |
1.431.184 |
mutatie in 2018 |
-55.588 |
Saldo 1-1-2019 |
1.375.596 |
mutatie in 2019 |
-55.588 |
Saldo 1-1-2020 |
1.320.008 |
mutatie in 2020 |
-55.588 |
Saldo 31-12-2020 |
1.264.420 |
Toelichting mutatie 2017-2020
Zie boven.
12212 BR kapitaallasten tijdelijke huisvestingsmaatregelen
Bestemming: dekking van de kapitaallasten tijdelijke huisvestingsmaatregelen.
Achtergrondinformatie: de raad heeft 3 december 2013 ingestemd met het uitvoeren van tijdelijke huisvestingsmaatregelen ter overbrugging van de periode naar een definitieve huisvestingsoplossing. Deze maatregelen betreffen voor het merendeel economische investeringen, welke op grond van de voorschriften dus moeten worden afgeschreven in meerdere jaren. De kapitaallasten van deze investeringen worden jaarlijks gedekt door onttrekkingen uit deze bestemmingsreserve. De investering wordt lineair afgeschreven in 10 jaar tegen 2,5% rente.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
456.767 |
mutatie in 2017 |
-61.900 |
Saldo 1-1-2018 |
394.867 |
mutatie in 2018 |
-61.900 |
Saldo 1-1-2019 |
332.967 |
mutatie in 2019 |
-61.900 |
Saldo 1-1-2020 |
271.067 |
mutatie in 2020 |
-61.900 |
Saldo 31-12-2020 |
209.167 |
Toelichting mutatie 2017-2020
Zie boven.
12213 BR kapitaallasten P&R garage Elst
Bestemming: dekking van een deel van de kapitaallasten van de P&R-garage.
Achtergrondinformatie: vanuit het grondcomplex Elst Centraal (complex G071) is in 2014 een bijdrage van € 412.759 betaald aan de investering van de P&R-garage. Deze bijdrage mag op grond van de voorschriften echter niet in mindering worden gebracht op het bruto investeringsbedrag omdat het grondcomplex niet valt onder de definitie van “derden”. De bijdrage is daarom gestort in deze nieuw gevormde bestemmingsreserve kapitaallasten P&R-garage. Jaarlijks wordt een deel van deze bestemmingsreserve gebruikt ter dekking van de kapitaallasten (m.i.v. 2015).
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
404.873 |
mutatie in 2017 |
-4.211 |
Saldo 1-1-2017 |
400.662 |
mutatie in 2018 |
-4.401 |
Saldo 1-1-2018 |
396.261 |
mutatie in 2019 |
-4.599 |
Saldo 1-1-2019 |
391.662 |
mutatie in 2020 |
-4.806 |
Saldo 31-12-2019 |
386.856 |
Toelichting mutatie 2017-2020
Zie boven.
- Overige bestemmingsreserves
12106 BR Bovenwijkse voorzieningen
Bestemming: dekking van kosten van voorzieningen, die niet alleen van belang zijn voor één bepaald gebied maar voor meerdere wijken van nut zijn.
Achtergrondinformatie: in deze reserve worden ten laste van grondexploitaties vaste bedragen per woning voor woningbouwprojecten en bedragen per m2 voor bedrijventerreinen gestort ter bekostiging van -zoals de naam al aangeeft- bovenwijkse voorzieningen.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
1.818.516 |
mutatie in 2017 |
360.798 |
Saldo 1-1-2018 |
2.179.314 |
mutatie in 2018 |
-1.623.223 |
Saldo 1-1-2019 |
556.091 |
mutatie in 2019 |
73.000 |
Saldo 1-1-2020 |
629.091 |
mutatie in 2020 |
97.500 |
Saldo 31-12-2020 |
726.591 |
Toelichting meerjarenraming 2017-2020
De mutaties betreffen uitsluitend toevoegingen van de bijdragen vanuit grondexploitaties. In 2018 zijn onttrekkingen geraamd voor de aanpassing van de verkeerssituatie bij de stationslocatie Zetten-Andelst (€ 500.000), rotonde Elst-Noord (€ 500.000) en Fietsvoorzieningen (€ 500.000).
12115 BR Vervanging materiaal Openbare Werken
Bestemming: dekking kapitaallasten van investeringen van vervanging van materieel.
Achtergrondinformatie: deze bestemmingsreserve is gebaseerd op het in april 2009 door de raad vastgestelde herziene systeem van "vervanging materieel afdelingen Openbare Ruimte en Veiligheid”. Op deze wijze ontstaat er een jaarlijks gelijke belasting van het gemeentebudget, worden grote schommelingen op de afzonderlijke begrotingsposten voorkomen en is er een goede basis voor de jaarlijkse berekening van de uurtarieven van de machines en voertuigen. Bij de Najaarsnota 2014 is het nieuwe vervangingsschema 2012-2028 vastgesteld en is het onderdeel “Veiligheid” eruit gehaald in verband met de overdracht van taken naar de VGGM. In 2017 wordt het vervangingsschema geactualiseerd.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
3.530.833 |
mutatie in 2017 |
-173.370 |
Saldo 1-1-2018 |
3.357.463 |
mutatie in 2018 |
-137.778 |
Saldo 1-1-2019 |
3.219.685 |
mutatie in 2019 |
-141.099 |
Saldo 1-1-2020 |
3.078.586 |
mutatie in 2020 |
-143.071 |
Saldo 31-12-2020 |
2.935.515 |
Toelichting meerjarenraming 2017-2020
Bovenstaande mutaties zijn gebaseerd op het vastgestelde vervangingsschema.
12127 BR Vitens
Bestemming: opvang tekort dat is ontstaan door verkoop aandelen Vitens.
Achtergrondinformatie: in 2006 zijn de preferente aandelen Vitens aan dat bedrijf verkocht voor een bedrag van € 2.327.400. Hoewel dit bedrag gedurende vijftien jaar (in 2007 t/m 2021) in gelijke termijnen zal worden ontvangen, diende op grond van de BBV-voorschriften de gehele verkoopopbrengst te worden verantwoord in boekjaar 2006, het jaar waarin de transactie feitelijk plaatsvond. Met ingang van de begroting 2007 was echter rekening gehouden met een structurele jaarlijkse ontvangst van € 155.160 (= 1/15e deel van de verkoopopbrengst). Om te voorkomen dat vanaf 2007 in de begroting een gat zou ontstaan ter grootte van dit bedrag, is via de bestemming van het rekeningsresultaat 2006 de verkoopopbrengst gestort in een nieuw gevormde bestemmingsreserve Vitens. Gedurende vijftien jaar (voor het eerst in 2007) wordt conform de oorspronkelijke bedoeling jaarlijks een bedrag van € 155.160 aan deze bestemmingsreserve onttrokken om de begroting sluitend te krijgen.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
775.800 |
mutatie in 2017 |
-155.160 |
Saldo 1-1-2018 |
620.640 |
mutatie in 2018 |
-155.160 |
Saldo 1-1-2019 |
465.480 |
mutatie in 2019 |
-155.160 |
Saldo 1-1-2020 |
310.320 |
mutatie in 2020 |
-155.160 |
Saldo 31-12-2020 |
155.160 |
Toelichting meerjarenraming 2017-2020
Zie bij achtergrondinformatie.
12139 BR Afslag 38 Elst/Oosterhout
Bestemming: dekking kosten verkeerskundige aanpassingen afslag 38.
Achtergrondinformatie: de gemeente Overbetuwe moet financieel bijdragen in een verkeerskundige oplossing die leidt tot een goede ontsluiting van Park 15. Voor een goede ontsluiting zijn aanpassingen aan afslag 38 noodzakelijk.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
2.205.330 |
mutatie in 2017 |
-499.800 |
Saldo 1-1-2018 |
1.705.530 |
mutatie in 2018 |
pm |
Saldo 1-1-2019 |
1.705.530 |
mutatie in 2019 |
pm |
Saldo 1-1-2020 |
1.705.530 |
mutatie in 2020 |
pm |
Saldo 31-12-2020 |
1.705.530 |
Toelichting meerjarenraming 2017-2020
Op dit moment is nog niet exact bekend wanneer de middelen van deze reserve zullen worden ingezet.
12141 BR Spoorzone
Bestemming: opvang nadelige saldo project Spoorzone.
Achtergrondinformatie: ter dekking van het te verwachten nadelige saldo is er in 2012 een bestemmingsreserve gevormd van afgerond € 5,5 miljoen.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
1.169.136 |
mutatie in 2017 |
-1.169.136 |
Saldo 1-1-2018 |
0 |
Toelichting mutatie 2017-2020
Op basis van verwachtingen van ProRail is de verwachting dat het restant van de bestemmingsreserve in 2017 wordt ingezet.
12143 BR Telecommunicatietoepassing
Bestemming: dekking van de kapitaallasten voor de aanschaf van de telecommunicatietoepassing en de smartphones.
Achtergrondinformatie: in het krediet voor de herhuisvestingsmaatregelen van de ambtelijke organisatie was voor de vervanging van de telefooncentrale een budget opgenomen van € 300.000. De aangeschafte integrale telecommunicatietoepassing is veel meer een digitale oplossing en zijn de exploitatielasten hoger. Het oorspronkelijke investeringsbedrag van € 300.000 is omgezet naar de BR telecommunicatietoepassing.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
192.658 |
mutatie in 2017 |
-46.139 |
Saldo 1-1-2018 |
146.519 |
mutatie in 2018 |
-47.292 |
Saldo 1-1-2019 |
99.227 |
mutatie in 2019 |
-48.474 |
Saldo 1-1-2020 |
50.753 |
mutatie in 2020 |
-50.753 |
Saldo 31-12-2020 |
0 |
Toelichting mutatie 2017-2020
De rente over het saldo per 1-1 wordt toegevoegd, De onttrekking is gelijk aan de kapitaallasten van de vermelde investeringen.
12144 BR Precario
Bestemming: dekking mogelijke terugbetaling betwist deel precarioheffing.
Achtergrondinformatie: vanaf 1 november 2014 is een precarioheffing ingevoerd. In 2015 zijn aangeslagen opgelegd voor elektriciteitsnetwerken en voor gasleidingen. Een aanslag voor het elektriciteitsnetwerk wordt betwist. In afwachting van de uitkomst hiervan is deze bestemmingsreserve gevormd via de bestemming van het rekeningresultaat 2015.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
2.000.000 |
mutatie in 2017 |
pm |
Saldo 1-1-2018 |
2.000.000 |
mutatie in 2018 |
pm |
Saldo 1-1-2019 |
2.000.000 |
mutatie in 2019 |
pm |
Saldo 1-1-2020 |
2.000.000 |
mutatie in 2020 |
pm |
Saldo 31-12-2020 |
2.000.000 |
Toelichting mutatie 2017-2020
Een reële meerjarenprognose kan niet worden gemaakt.
A. Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s
1. Grondexploitatie
23001 Voorziening verliesgevende complexen (bestemd)
Bestemming: opvang verliezen grondcomplexen.
Achtergrondinformatie: jaarlijks worden actuele berekeningen gemaakt van de grondcomplexen en wordt de stand van de voorziening afgestemd op de te verwachten verliezen.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
17.112.708 |
mutatie in 2017 |
-350.210 |
Saldo 1-1-2018 |
16.762.498 |
mutatie in 2018 |
-7.754.957 |
Saldo 1-1-2019 |
9.007.541 |
mutatie in 2019 |
pm |
Saldo 1-1-2020 |
9.007.541 |
mutatie in 2020 |
pm |
Saldo 31-12-2020 |
9.007.541 |
Toelichting meerjarenraming 2017-2020
De meerjarenraming is vooral gericht op de afwikkeling van bestaande complexen. Hierbij is geen prognose meegenomen van mogelijke nieuwe verliescomplexen in de komende jaren. Voor de complexen Prinses Irenestraat Elst, Heteren-Centrum en Elst Centraal zijn voorzieningen getroffen van achtereenvolgens € 350.210, € 328.935 en € 7.426.022. De planning is dat deze complexen respectievelijk per 31-12-2017, 31-12-2018 en 31-12-2018 kunnen worden afgesloten zodat genoemde bedragen in de betreffende jaren uit de voorziening gehaald zullen worden. Een deel van de voorziening heeft betrekking op passieve complexen. Pas wanneer exploitatieovereenkomsten met ontwikkelaars zijn gesloten, zal er meer duidelijkheid zijn over de verhaalbaarheid van gemeentelijke kosten en de noodzaak tot handhaving van deze voorziening. Een prognose wanneer dergelijke exploitatieovereenkomsten worden gesloten is moeilijk te geven waardoor vooralsnog van pm-posten is uitgegaan.
23002 Voorziening afgesloten complexen (vrij)
Bestemming: opvang nakomende kosten uit afgesloten grondcomplexen.
Achtergrondinformatie: behoeft geen nadere toelichting.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
179.738 |
Meerjarenraming kan op dit moment niet worden gegeven |
|
Toelichting meerjarenraming 2017-2020
Een reële meerjarenprognose kan niet worden gemaakt.
23004 Voorziening Bedrijfskavels
Bestemming: opvang mogelijke risico’s bedrijvencomplexen.
Achtergrondinformatie: voor de grondcomplexen zijn risicoanalyses opgesteld. Naar aanleiding van deze risicoanalyses is in de jaarrekening 2014 een extra voorziening gevormd voor bedrijvencomplexen.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
780.000 |
Meerjarenraming kan op dit moment niet worden gegeven |
|
Toelichting meerjarenraming 2017-2020
Een reële meerjarenprognose kan niet worden gemaakt.
23005 Voorziening Woningbouwkavels
Bestemming: opvang mogelijke risico’s woningbouwcomplexen.
Achtergrondinformatie: voor de grondcomplexen zijn risicoanalyses opgesteld. Naar aanleiding van deze risicoanalyses is in de jaarrekening 2014 een extra voorziening gevormd voor woningbouwcomplexen.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
870.000 |
Meerjarenraming kan op dit moment niet worden gegeven |
|
Toelichting meerjarenraming 2017-2020
Een reële meerjarenprognose kan niet worden gemaakt.
21006 Voorziening Planschades
Bestemming: opvang kosten van planschades en kosten externe adviezen hierover.
Achtergrondinformatie: Team Beleidsrealisatie maakt jaarlijks een actueel overzicht van de verwachte planschades. Het niveau van de voorziening wordt hierop afgestemd bij het samenstellen van de jaarrekening. Het beleid van de gemeente is erop gericht om met ontwikkelaars overeenkomsten te sluiten zodat eventuele planschadeclaims voor risico zijn van de ontwikkelaar.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
11.713 |
mutatie in 2017 |
pm |
Saldo 1-1-2018 |
11.713 |
mutatie in 2018 |
pm |
Saldo 1-1-2019 |
11.713 |
mutatie in 2019 |
pm |
Saldo 1-1-2020 |
11.713 |
mutatie in 2020 |
pm |
Saldo 31-12-2020 |
11.713 |
Toelichting mutatie 2017-2020
Een goede meerjarenprognose kan niet worden gemaakt. Voorlopig wordt er vanuit gegaan dat in de komende jaren een voorziening van € 11.713 noodzakelijk is om jaarlijks de kosten van de planschades en externe adviezen te kunnen opvangen. Mogelijk dat de ontwikkelingen in Elst Zuid Oost zullen leiden tot meer planschadeclaims waardoor het bedrag in de voorziening verhoogd zou moeten worden.
2. Dubieuze debiteuren
21008 Voorziening dubieuze debiteuren
Bestemming: opvang verliezen uit dubieuze debiteuren.
Achtergrondinformatie: behoeft geen nadere toelichting.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
98.117 |
Meerjarenraming kan op dit moment niet worden gegeven |
|
Toelichting meerjarenraming 2017-2020
Jaarlijks wordt op basis van actuele gegevens een berekening gemaakt van de noodzakelijke omvang van deze voorziening en wordt het saldo daarop afgestemd, voordat de jaarrekening wordt opgesteld. Een reële meerjarenprognose kan niet worden gemaakt.
21022 Voorziening dubieuze debiteuren belastingen
Bestemming: opvang verliezen uit dubieuze belastingdebiteuren.
Achtergrondinformatie: behoeft geen nadere toelichting.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
152.134 |
Meerjarenraming kan op dit moment niet worden gegeven |
|
Toelichting meerjarenraming 2017-2020
Jaarlijks wordt op basis van actuele gegevens een berekening gemaakt van de noodzakelijke omvang van deze voorziening en wordt het saldo daarop afgestemd, voordat de jaarrekening wordt opgesteld. Een reële meerjarenprognose kan niet worden gemaakt.
21039 Voorziening dubieuze debiteuren Soza
Bestemming: opvang verliezen uit dubieuze debiteuren Soza.
Achtergrondinformatie: bijstandsvorderingen moeten op grond van de voorschriften zijn opgenomen op de balans. Omdat naar verwachting van de afdeling Sociale Zaken niet alle vorderingen kunnen worden geïncasseerd is tegelijkertijd een voorziening dubieuze debiteuren gevormd.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
2.077.704 |
Meerjarenraming kan op dit moment niet worden gegeven |
|
Toelichting meerjarenraming 2017-2020
Jaarlijks wordt op basis van actuele gegevens een berekening gemaakt van de noodzakelijke omvang van deze voorziening en wordt het saldo daarop afgestemd, voordat de jaarrekening wordt opgesteld. Een reële meerjarenprognose kan niet worden gemaakt
3. Wethouderspensioenen
21005 Voorziening Wethouderspensioenen
Bestemming: opvang van toekomstige pensioenverplichtingen van wethouders.
Achtergrondinformatie: elk jaar wordt de noodzakelijke omvang van de voorziening berekend door een extern bureau (Raet).
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
4.816.601 |
Meerjarenraming kan op dit moment niet worden gegeven |
|
Toelichting mutatie 2017-2020
Een meerjarenperspectief is -gelet op een aantal onzekere factoren- niet te geven.
21036 Voorziening Nabestaandenpensioen
Bestemming: opvang lasten nabestaandenpensioen wethouders.
Achtergrondinformatie: de stand van deze voorziening is afgestemd op ontwikkelingen van de ambtenaren CAO. In januari 2010 heeft een herberekening plaatsgevonden als gevolg van de nieuwe ambtenaren CAO. Een extern bureau (Raet) berekent de uitbetalingen aan de nabestaande.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
144.082 |
mutatie in 2017 |
- 17.300 |
Saldo 1-1-2018 |
126.782 |
mutatie in 2018 |
- 17.300 |
Saldo 1-1-2019 |
109.482 |
mutatie in 2019 |
- 17.300 |
Saldo 1-1-2020 |
92.182 |
mutatie in 2020 |
- 17.300 |
Saldo 31-12-2020 |
74.882 |
Toelichting mutatie 2017-2020
Op basis van de berekening van Raet is tot en met 2015 jaarlijks een bedrag van € 26.200 uitbetaald. Daarna is de jaarlijkse uitbetaling verlaagd tot € 17.300.
21045 Voorziening wachtgelden voormalige wethouders
Bestemming: verschuldigde wachtgeldbetalingen voormalige wethouders.
Achtergrondinformatie: de nieuwe voorziening is afgestemd op de uit te betalen wachtgelden aan voormalige wethouders tot aan de pensioendatum.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
256.840 |
mutatie in 2017 |
- 111.256 |
Saldo 1-1-2018 |
145.584 |
mutatie in 2018 |
- 63.789 |
Saldo 1-1-2019 |
81.795 |
mutatie in 2019 |
-81.795 |
Saldo 1-1-2020 |
0 |
Toelichting mutatie 2017-2020
Zie bij achtergrondinformatie.
B. Egalisatie voorzieningen (riolering/gebouwen)
22025 Voorziening groot-onderhoud gemeentelijke accommodaties
Bestemming: opvang/egalisatie kosten groot-onderhoud van een groot aantal gemeentelijke gebouwen.
Achtergrondinformatie: in het eerste kwartaal van 2014 zijn van de gemeentelijke accommodaties waarvan het groot onderhoud ten laste van deze voorziening gaat, nieuwe Meerjaren Onderhouds Planningen (MOP’s) opgesteld. Het saldo van de voorziening per 1-1-2017 en de jaarlijkse structurele storting is gebaseerd op deze nieuwe MOP’s. In 2017 zal het MOP geactualiseerd worden.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
3.757.827 |
mutatie in 2017 |
178.569 |
Saldo 1-1-2018 |
3.936.396 |
mutatie in 2018 |
383.017 |
Saldo 1-1-2019 |
4.319.413 |
mutatie in 2019 |
384.618 |
Saldo 1-1-2020 |
4.704.031 |
mutatie in 2020 |
-1.303.774 |
Saldo 31-12-2020 |
3.400.257 |
Toelichting mutatie 2017-2020
De gemiddelde jaarlijkse kosten groot-onderhoud zijn € 757.529. De jaarlijkse storting is € 601.735.
22026 Voorziening Riolering
Bestemming: in de voorziening worden de nog niet bestede gelden van derden (c.q. rioolinkomsten) opgenomen ter beperking van noodzakelijke tariefsverhogingen rioolheffing op basis van het Ge-meentelijke RioleringsPlan (GRP) en opvang van de kosten van het waterplan in de komende jaren.
Achtergrondinformatie: op 20 augustus 2013 is het GRP 2013-2017 door de raad vastgesteld. In dit GRP zijn de noodzakelijke maatregelen op het gebied van afvalwater, regenwater en grondwater opgenomen en de financiële consequenties die daaruit voortkomen.
De bekostigingssystematiek is in 2014 (omzetting van een BR naar een voorziening) en 2015 (o.a. herijking) herzien. Het in het GRP opgenomen saldo van BR/voorziening riolering is leidend voor de tariefbepaling: gerealiseerde voordelige exploitatieresultaten zullen dus leiden tot een daling van het tarief.
Meerjarenraming |
|
Saldo 1-1-2017 |
7.825.944 |
mutatie in 2017 |
-1.118.699 |
Saldo 1-1-2018 |
6.707.245 |
mutatie in 2018 |
-1.095.091 |
Saldo 1-1-2019 |
5.612.154 |
mutatie in 2019 |
-1.280.104 |
Saldo 1-1-2020 |
4.332.050 |
mutatie in 2020 |
-1.528.712 |
Saldo 31-12-2020 |
2.803.338 |
Toelichting mutatie 2017-2020
De mutaties zijn gebaseerd op de geactualiseerde berekening van de inkomsten en uitgaven voor riolering. Voor 2017 is rekening gehouden met een daling van de tarieven met 26%.
C. Voorzieningen middelen derden (niet van provincie/rijk)
Geen
Prognose verloop Algemene Reserve per 23-08-2016
Gehanteerde uitgangspunten; | |
- Geen rentebijschrijving meer vanaf 1-1-2017 (zie onderdeel renteonderzoek in Kadernota 2017) | |
- Al rekening gehouden met PNL 2017-2020 | |
- Actuele meerjarensaldi | |
- Inclusief afkoopsom tunnel Westeraam eind 2017 | |
Werkelijk saldo 31-12-2015 voor resultaatbestemming | 1.736.083 |
Toevoeging via resultaatbestemming 2015 | 1.930.898 |
Werkelijk saldo 1-1-2016 na resultaatbestemming | 3.666.981 |
Rentebijschrijving AR 2016 (4% over saldo AR 1-1-2016) | 146.679 |
Rentebijschrijving BR 2016 (4% over saldo BR 1-1-2016) | 344.098 |
Gecorrigeerd begrotingsoverschot 2016 | 838.000 |
Toevoeging resultaat Voorjaarsnota 2016 | 968.000 |
Onttrekkingen: | |
- 50% van PNL-bedrag jaarschijf 2015 | -682.428 |
- 50% van PNL-bedrag jaarschijf 2016 | -150.716 |
- restanten van onttrekk. o.b.v. adm. en begr.wijz. van voor 2016 (50% naar 2017) | -329.716 |
- adm. en begrotingswijz. 2016 t/m augustus 2016 | -52.459 |
Stortingen: | |
- tussentijdse winstneming grondcomplex PvMG Zuid (zie Najaarsnota 2016) | 1.000.000 |
- verwacht saldo grondcompl. De Breekenhof Driel -/- risico (735.508 -/- 0) | 735.508 |
- terugstorting 2016 voorbereidingskosten sociaal domein | 456.000 |
Verwacht saldo 1-1-2017 | 6.939.947 |
Rentebijschrijving AR 2017 | 0 |
Rentebijschrijving BR 2017 | 0 |
Verwacht begrotingsoverschot 2017 | 1.340.000 |
Onttrekkingen: | |
- (eenmalige) begrotingsposten 2017 | -43.781 |
- 50% van PNL-bedrag jaarschijf 2016 | -150.716 |
- 50% van PNL-bedrag jaarschijf 2017 | -333.600 |
- restanten van onttrekk. o.b.v. adm. en begr.wijz. van voor 2016 (50% naar 2017) | -329.716 |
Stortingen: | |
- (eenmalige) begrotingsposten 2017 | 7.145 |
- verwacht saldo grondcompl. Elst Zuid -/- risico (744.091 -/- 70.000) | 674.091 |
- afkoopsom Westeraam realisatieverplichting tunnel | 3.973.791 |
- terugstorting 2017 voorbereidingskosten sociaal domein | 456.000 |
Verwacht saldo 1-1-2018 | 12.533.161 |
Rentebijschrijving AR 2018 | 0 |
Rentebijschrijving BR 2018 | 0 |
Verwacht begrotingsoverschot 2018 | 1.779.000 |
Onttrekkingen: | |
- 50% van PNL-bedrag jaarschijf 2017 | -333.600 |
- 50% van PNL-bedrag jaarschijf 2018 | pm |
Stortingen: | |
- terugstorting 2018 voorbereidingskosten sociaal domein | 236.000 |
Verwacht saldo 1-1-2019 | 14.214.561 |
Rentebijschrijving AR 2019 | 0 |
Rentebijschrijving BR 2019 | 0 |
Verwacht begrotingsoverschot 2019 | 1.934.000 |
Onttrekkingen: | |
- 50% van PNL-bedrag jaarschijf 2018 | pm |
- 50% van PNL-bedrag jaarschijf 2019 | pm |
Stortingen: | |
geen | |
Verwacht saldo 1-1-2020 | 16.148.561 |
Rentebijschrijving AR 2020 | 0 |
Rentebijschrijving BR 2020 | 0 |
Verwacht begrotingsoverschot 2020 | 2.239.000 |
Onttrekkingen: | |
- 50% van PNL-bedrag jaarschijf 2019 | pm |
- 50% van PNL-bedrag jaarschijf 2020 | pm |
Stortingen: | |
geen | |
Verwacht saldo 31-12-2020 | 18.387.561 |
IV-a. Overzicht Incidentele baten en lasten
Toelichting
Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
42.646 rente startersleningen
Geen programma (mutatie reserves)
726 onttrekking uit algemene reserve voor lasten MTC
43.055 onttrekking uit algemene reserve voor lasten startersleningen
43.781
Incidentele lasten
Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
726 MTC
85.701 startersleningen
86.427
IV-b. Meerjarig overzicht mutaties reserves
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Toevoegingen |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
Toevoeging aan reserves programma 01 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toevoeging aan reserves programma 02 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toevoeging aan reserves programma 03 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toevoeging aan reserves programma 04 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toevoeging aan reserves programma 05 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toevoeging aan reserves programma 06 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toevoeging aan reserves programma 07 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toevoeging aan reserves programma 08 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toevoeging aan reserves programma 09 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toevoeging aan reserves programma 10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toevoeging aan reserves i.v.m. sociaal deelfonds |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toevoeging aan reserves alg. dekkingsmidd. |
7.145 |
7.145 |
7.145 |
7.145 |
Totaal toevoegingen |
7.145 |
7.145 |
7.145 |
7.145 |
Onttrekkingen |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Onttrekkingen aan reserves programma 01 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onttrekkingen aan reserves programma 02 |
126.493 |
126.493 |
126.493 |
126.493 |
Onttrekkingen aan reserves programma 03 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onttrekkingen aan reserves programma 04 |
55.588 |
55.588 |
55.588 |
55.588 |
Onttrekkingen aan reserves programma 05 |
90.506 |
90.506 |
90.506 |
90.506 |
Onttrekkingen aan reserves programma 06 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onttrekkingen aan reserves programma 07 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onttrekkingen aan reserves programma 08 |
178.441 |
178.441 |
178.441 |
178.441 |
Onttrekkingen aan reserves programma 09 |
138.505 |
138.505 |
138.505 |
138.505 |
Onttrekkingen aan reserves programma 10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onttrekkingen aan reserves i.v.m. sociaal deelfonds |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onttrekkingen aan reserves alg. dekkingsmid. |
155.160 |
155.160 |
155.160 |
155.160 |
Totaal onttrekkingen |
744.693 |
744.693 |
744.693 |
744.693 |
Opmerkingen: |
||||
- de rentebijschrijvingen zijn als incidenteel aangemerkt |
V. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Lasten |
2017 |
Onvoorzien: |
|
- werkelijke raming onvoorzien |
54.000 |
- reeds bestemde structurele financiële ruimte |
303.925 |
- stelposten (algemeen) |
138.000 |
Totaal lasten |
495.925 |
Baten |
|
- dividend deelnemingen |
153.430 |
- onroerende zaakbelastingen gebruikers |
854.000 |
- onroerende zaakbelastingen eigenaren |
5.972.542 |
- hondenbelasting |
278.080 |
- reclamebelasting |
75.000 |
- precariobelastingen |
1.091.250 |
- uitkeringen gemeentefonds |
35.128.155 |
- uitkeringen sociaal deelfonds |
20.944.013 |
- rentetoevoeging aan algemene dienst: |
|
- rente bestemmingsreserves |
354.486 |
- rente voorzieningen |
952.085 |
- rente overlopende passiva |
10.777 |
- onderuitputting |
65.933 |
Totaal baten |
65.879.751 |
Tegenover de bedragen van de programma's en het bedrag voor onvoorzien |
|
staan de algemene dekkingsmiddelen ten bedrage van afgerond € 65,9 miljoen. |
VI. Recapitulatie baten en lasten per programma
VI. Recapitulatie baten en lasten per programma
Recapitulatie Programma's 2017 | ||||
Nummer | Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo |
2017 | 2017 | 2017 | ||
1 | Openbare orde en veiligheid | -2.812.336 | 65.544 | -2.746.792 |
2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | -3.754.353 | 66.299 | -3.688.054 |
3 | Economische zaken | -786.725 | 618.194 | -168.531 |
4 | Onderwijs | -5.983.733 | 303.071 | -5.680.662 |
5 | Cultuur en recreatie | -6.883.520 | 1.120.974 | -5.762.546 |
6 | Sociale voorzieningen en maatschapp. dienstverlening | -39.246.570 | 10.132.232 | -29.114.338 |
7 | Volksgezondheid en milieu | -8.476.006 | 8.306.840 | -169.166 |
8 | Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | -2.145.806 | 1.379.767 | -766.039 |
9 | Financiën en bedrijfsvoering | -12.638.778 | 1.119 | -12.637.659 |
10 | Algemeen bestuur | -2.893.386 | 722.584 | -2.170.802 |
Totaal programma's 01 t/m 10 | -85.621.213 | 22.716.624 | -62.904.589 | |
Totaal excl. alg. dekkingsmiddelen en onvoorzien en | -85.621.213 | 22.716.624 | -62.904.589 | |
stortingen/onttrekkingen reserves | ||||
Algemene dekkingsmiddelen | 65.879.751 | 65.879.751 | ||
Onvoorzien | -495.925 | -495.925 | ||
Lasten/baten in verband met alg. dekk.midd. en onvoorz. | -1.976.377 | 464.694 | -1.511.683 | |
Saldo voor toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | -88.093.515 | 89.061.069 | 967.554 | |
Toevoegingen aan reserves | -556.232 | -556.232 | ||
Onttrekkingen aan reserves | 928.474 | 928.474 | ||
(zie specificatie voor verdeling over de programma's) | ||||
Saldo na toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | -88.649.747 | 89.989.543 | 1.339.796 | |
Recapitulatie programma 1 'Openbare orde en veiligheid'
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 2.812.336 | 2.812.336 | 2.812.336 | 2.812.336 | |
Baten | 65.544 | 65.544 | 65.544 | 65.544 | |
Resultaat | -2.746.792 | -2.746.792 | -2.746.792 | -2.746.792 |
Recapitulatie programma 2 'Verkeer, vervoer en waterstaat'
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 3.754.353 | 3.754.353 | 3.754.353 | 3.754.353 | |
Baten | 66.299 | 66.299 | 66.299 | 66.299 | |
Resultaat | -3.688.054 | -3.688.054 | -3.688.054 | -3.688.054 |
Recapitulatie programma 3 'Economische zaken'
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 786.725 | 786.725 | 786.725 | 786.725 | |
Baten | 618.194 | 618.194 | 618.194 | 618.194 | |
Resultaat | -168.531 | -168.531 | -168.531 | -168.531 |
Recapitulatie programma 4 'Onderwijs'
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 5.983.733 | 5.983.733 | 5.983.733 | 5.983.733 | |
Baten | 303.071 | 303.071 | 303.071 | 303.071 | |
Resultaat | -5.680.662 | -5.680.662 | -5.680.662 | -5.680.662 |
Recapitulatie programma 5 'Cultuur, sport en recreatie'
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 6.883.520 | 6.883.520 | 6.883.520 | 6.883.520 | |
Baten | 1.120.974 | 1.120.974 | 1.120.974 | 1.120.974 | |
Resultaat | -5.762.546 | -5.762.546 | -5.762.546 | -5.762.546 |
Recapitulatie programma 6 'Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening'
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 39.246.570 | 39.246.570 | 39.250.510 | 39.250.510 | |
Baten | 10.132.232 | 10.132.232 | 10.132.232 | 10.132.232 | |
Resultaat | -29.114.338 | -29.114.338 | -29.118.278 | -29.118.278 |
Recapitulatie programma 7 'Volksgezondheid en milieu'
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 8.476.006 | 8.476.006 | 8.476.006 | 8.476.006 | |
Baten | 8.306.840 | 8.306.840 | 8.306.840 | 8.306.840 | |
Resultaat | -169.166 | -169.166 | -169.166 | -169.166 |
Recapitulatie programma 8 'Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting'
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 2.145.806 | 2.145.806 | 2.145.806 | 2.145.806 | |
Baten | 1.379.767 | 1.379.767 | 1.379.767 | 1.379.767 | |
Resultaat | -766.039 | -766.039 | -766.039 | -766.039 |
Recapitulatie programma 9 'Financiën en bedrijfsvoering'
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 12.505.887 | 12.505.617 | 12.505.617 | 12.505.617 | |
Baten | 1.119 | 1.119 | 1.119 | 1.119 | |
Resultaat | -12.504.768 | -12.504.498 | -12.504.498 | -12.504.498 |
Recapitulatie programma 10 'Algemeen bestuur'
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 2.893.386 | 2.893.386 | 2.893.386 | 2.893.386 | |
Baten | 722.584 | 722.584 | 722.584 | 722.584 | |
Resultaat | -2.170.802 | -2.170.802 | -2.170.802 | -2.170.802 |
Recapitulatie programma 95 'Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien (fictief programma)'
Exploitatie | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Lasten | 2.472.302 | 2.472.302 | 2.472.302 | 2.472.302 | |
Baten | 66.344.445 | 66.344.445 | 66.344.445 | 66.344.445 | |
Resultaat | 63.872.143 | 63.872.143 | 63.872.143 | 63.872.143 |
Recapitulatie programma 97 'Mutaties reserves (fictief programma)'
Stortingen en onttrekkingen | Primair Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | |
Stortingen | 556.232 | 556.232 | 556.232 | 556.232 | |
Onttrekkingen | 928.474 | 928.474 | 928.474 | 928.474 | |
Mutaties reserves | -372.242 | -372.242 | -372.242 | -372.242 |
Recapitulatie programma 99 'Saldo na bestemming (fictief programma)
Recapitulatie baten en lasten per programma
Recapitulatie Programma's 2017 | ||||
Nummer | Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo |
2017 | 2017 | 2017 | ||
1 | Openbare orde en veiligheid | -2.812.336 | 65.544 | -2.746.792 |
2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | -3.754.353 | 66.299 | -3.688.054 |
3 | Economische zaken | -786.725 | 618.194 | -168.531 |
4 | Onderwijs | -5.983.733 | 303.071 | -5.680.662 |
5 | Cultuur en recreatie | -6.883.520 | 1.120.974 | -5.762.546 |
6 | Sociale voorzieningen en maatschapp. dienstverlening | -39.246.570 | 10.132.232 | -29.114.338 |
7 | Volksgezondheid en milieu | -8.476.006 | 8.306.840 | -169.166 |
8 | Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | -2.145.806 | 1.379.767 | -766.039 |
9 | Financiën en bedrijfsvoering | -12.638.778 | 1.119 | -12.637.659 |
10 | Algemeen bestuur | -2.893.386 | 722.584 | -2.170.802 |
Totaal programma's 01 t/m 10 | -85.621.213 | 22.716.624 | -62.904.589 | |
Totaal excl. alg. dekkingsmiddelen en onvoorzien en | -85.621.213 | 22.716.624 | -62.904.589 | |
stortingen/onttrekkingen reserves | ||||
Algemene dekkingsmiddelen | 65.879.751 | 65.879.751 | ||
Onvoorzien | -495.925 | -495.925 | ||
Lasten/baten in verband met alg. dekk.midd. en onvoorz. | -1.976.377 | 464.694 | -1.511.683 | |
Saldo voor toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | -88.093.515 | 89.061.069 | 967.554 | |
Toevoegingen aan reserves | -556.232 | -556.232 | ||
Onttrekkingen aan reserves | 928.474 | 928.474 | ||
(zie specificatie voor verdeling over de programma's) | ||||
Saldo na toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | -88.649.747 | 89.989.543 | 1.339.796 | |
VII. Specificaties mutaties in reserves per programma
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Toevoegingen | 2017 |
Toevoeging aan reserves programma 01 | 0 |
Toevoeging aan reserves programma 02 | 88.271 |
Toevoeging aan reserves programma 03 | 0 |
Toevoeging aan reserves programma 04 | 0 |
Toevoeging aan reserves programma 05 | 0 |
Toevoeging aan reserves programma 06 | 0 |
Toevoeging aan reserves programma 07 | 0 |
Toevoeging aan reserves programma 08 | 0 |
Toevoeging aan reserves programma 09 | 4.816 |
Toevoeging aan reserves programma 10 | 0 |
Toevoeging aan reserves i.v.m. sociaal deelfonds | 456.000 |
Toevoeging aan reserves alg. dekkingsmidd. | 7.145 |
Totaal toevoegingen | 556.232 |
Onttrekkingen | 2017 |
Onttrekkingen aan reserves programma 01 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves programma 02 | 126.493 |
Onttrekkingen aan reserves programma 03 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves programma 04 | 195.588 |
Onttrekkingen aan reserves programma 05 | 90.506 |
Onttrekkingen aan reserves programma 06 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves programma 07 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves programma 08 | 178.441 |
Onttrekkingen aan reserves programma 09 | 138.505 |
Onttrekkingen aan reserves programma 10 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves i.v.m. sociaal deelfonds | 0 |
Onttrekkingen aan reserves alg. dekkingsmid. | 198.941 |
Totaal onttrekkingen | 928.474 |