VIII. Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid (WOO)

Stand van zaken Wet open overheid (WOO)

Terug naar navigatie - Stand van zaken Wet open overheid (WOO)

De Wet Open Overheid (WOO) is op 1 mei 2022 in werking getreden. Het doel van de WOO is een transparante overheid. De WOO kent twee typen verplichtingen. Enerzijds is er de verplichting tot passieve openbaarmaking. Dit betreft het zogenaamde ‘WOO-verzoek’ als opvolger van de WOB. Daarmee kan een inwoner of instelling een verzoek tot openbaarmaking van informatie doen.

Anderzijds kent de WOO ook actieve openbaarmaking, waarbij de gemeente de verplichting heeft om stukken uit 15 informatiecategorieën uit eigen beweging openbaar te maken. De invoering van de Wet is door het Rijk gefaseerd, waarbij bij het ingaan van de wet in 2022 is gestart met een inspanningsverplichting voor overheden om informatie waar zij kunnen actief openbaar te maken. De gemeente Overbetuwe doet dit bijvoorbeeld al via de website officielebekendmakingen.nl, de website raadoverbetuwe.nl en de website Overbetuwe.nl.

Onlangs heeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken gemeenten geïnformeerd over de ontwikkeling van een centrale voorziening voor het actief openbaar maken van informatie. De ontwikkeling van het beoogde landelijke platform voor actieve openbaarmaking (PLOOI) is gestopt. In plaats hiervan is de WOO-index ontwikkeld. Dit is een verwijsindex, wat betekent dat gemeente Overbetuwe zelf een locatie moet realiseren waarop de WOO-documenten kunnen worden gepubliceerd, zodat deze vindbaar zijn voor inwoners en waarnaar vanuit de landelijke WOO-index kan worden verwezen. 

Informatiehuishouding op orde

Terug naar navigatie - Informatiehuishouding op orde

Om een transparante en toegankelijke overheid te zijn, is het van belang dat de informatiehuishouding op orde is. In de WOO is deze eis dan ook expliciet opgenomen. Informatiehuishouding op orde betekent dat helder is welke documenten er zijn en waar deze vindbaar zijn. Ook betekent het dat er een werkproces is ingericht zodat documenten na de voorgeschreven bewaartermijn vernietigd worden of gereed worden gemaakt om over te dragen aan een archiefbewaarplaats.

‘Informatiehuishouding op orde’ is een containerbegrip en vraagt vele stappen en een lange doorlooptijd. De komende jaren worden daarom diverse onderdelen gefaseerd opgepakt binnen de gemeente, te denken aan:
- Vernieuwing van diverse systemen waarin documenten en informatie worden opgeslagen, waarbij de aangescherpte eisen van de WOO worden meegenomen
- Beheer op e-mail- en tekstberichtarchivering
- Aansluiting op een e-depotvoorziening

Wat gaan we in 2024 doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we in 2024 doen

In 2024 investeren we op een aantal onderdelen, om zodoende een steeds transparantere en toegankelijkere overheid te worden, zodat informatie, diensten en producten makkelijk toegankelijk zijn. We gaan in 2024 aan de slag met:
- Locatie(s) realiseren waarop we informatie actief openbaar kunnen maken, nu van Rijkswege de ontwikkeling van een platform gestopt is. Onderzoek naar
   de mogelijkheden vindt reeds in 2023 plaats, zodat dit in 2024 ingericht kan worden.
- Per informatiecategorie waar nodig een proces inrichten zodat de betreffende documenten tijdig en juist openbaar gemaakt kunnen worden. Hierbij volgen we de
   verplichting vanuit de fasering die door het Rijk hieraan wordt toegekend.
- Trainen van onze medewerkers in de nieuwe werkwijze van het openbaar maken van documenten, inclusief het anonimiseren van gegevens.
- Vernieuwen van ons zaak- en archiefsysteem met als doel een verbeterde toegankelijkheid van informatie voor zowel onze interne medewerkers als onze inwoners
   en ondernemers.
- Verder opschonen van ons oude archiefsysteem, wederom met als doel verbeterde informatiehuishouding.