I. Lokale lasten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf bieden wij inzicht in het beleidskader rond de lokale heffingen, kostendekking per verordening, de tariefs- en kostenontwikkeling, de lokale lastendruk en het kwijtscheldingsbeleid.

Overhead:
In programma 7 is een toelichting en specificatie opgenomen van de overhead. In deze paragraaf wordt dit verder uitgewerkt en gaan we in op aan derden door te belasten overhead.

Het overheadtarief is een opslag op het uurtarief. Op basis van de uitgangspunten zijn de totale overheadkosten 2024 afgerond € 19.550.000 en het totaal aantal productieve uren voor 356,7 fte bedraagt 503.480 uur. Hiervan wordt 340.330 uur aan taakvelden toegerekend. 

Rekening houdende met de verhouding tussen de uurtarieven van de Helster / Openbare Werken en de overige teams worden de tarieven:
- voor de Helster en Openbare Werken: € 32,19
- voor de overige teams: € 64,38
Ten opzichte van 2023 stijgt het overheadtarief (voor de overige teams) met € 1,85 (=2,95%). De belangrijkste verklaringen hiervoor zijn de stijging van de personeelskosten, de stijging van de ICT-kosten en het algemeen effect van de prijsstijgingen.

De inkomsten per heffing en de kostendekking
In het volgende overzicht zijn de geraamde opbrengsten van alle gemeentelijke heffingen opgenomen voor 2023 en 2024. Daarbij is ook aangegeven of er sprake is van een dienstverlening waarvoor maximale kostendekking geldt.

Heffing (bedragen x € 1.000) Begroot 2023 incl. begr. wijz. Begroot 2024 prim. Begroting Tariefsmutatie t.o.v. 2023 Geldt een max. kostendekking?
OZB woningen 6.208 6.488 5,9% Neen
OZB niet-woningen 3.264 3.507 5,9% Neen
Hondenbelasting 371 385 3,9% Neen
Rioolheffing 1.821 2.322 27,4% Ja
Reinigingsheffingen 5.938 6.283 4,9% Ja
Marktgelden/standplaatsen 38 39 3,9% Ja
Lijkbezorgingsrecht 80 85 3,9% Ja
BIZ-heffing centrum Elst 120 120 Geen Neen
BIZ-heffing centrum Heteren 19 19 Geen Neen
BIZ-heffing centrum Zetten 21 21 Geen
Precariobelasting 36 37 3,9% Neen
Toeristenbelasting 0 0 Geen Neen
Leges omgevingsvergunningen 1.511 1.111 3,9% Ja
Overige leges 808 757 3,9% Ja
Subtotaal bruto inkomsten 20.235 21.174
Kwijtschelding 180 180 Geen Neen
Totaal netto opbrengst heffingen 20.055 20.994

Het beleidskader van de lokale heffingen

Terug naar navigatie - Het beleidskader van de lokale heffingen

Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Beleidskader
Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ), Verordening onroerende-zaakbelastingen gemeente Overbetuwe 2023.

Algemeen
Jaarlijks worden de WOZ-waarden voor woningen en niet-woningen vastgesteld. Deze WOZ-waarde is de grondslag voor de aanslag OZB. Wij zorgen voor een tijdige en correcte verzending van de waardebeschikkingen (WOZ-waarde) en belastingaanslagen. Beschikkingen worden zoveel mogelijk met dagtekening 24 februari 2024 (wettelijke termijn) verzonden. Ook de afhandeling van bezwaarschriften vindt tijdig plaats. De wettelijke termijn voor het doen van een uitspraak is het einde van het kalenderjaar. Wij streven ernaar de bezwaren tegen de WOZ-waarde gemiddeld binnen 6 maanden af te handelen.

Herwaardering
Voor het belastingjaar 2024 zal de OZB worden gebaseerd op de nieuwe WOZ-waarden per de waardepeildatum 1 januari 2023. Vanaf 1 januari 2022 zijn de woningen getaxeerd op basis van de gebruiksoppervlakte (GBO) en niet meer op bruto inhoud. De Waarderingskamer heeft alle gemeenten daartoe verplicht. Hiermee wordt aangesloten bij wat branche breed bij waardering van objecten de tendens is. Uitgangspunt is dat schommelingen van WOZ-waardes geen invloed hebben op de hoogte van de gemiddelde aanslag OZB. Niet alleen wanneer waardes dalen, maar ook niet als waardes stijgen. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat bepaalde typen onroerende zaken een waardeontwikkeling laten zien die van het gemiddelde afwijkt, wat dan ook tot een hogere of lagere belastingaanslag zal leiden. De definitieve OZB-tarieven kunnen pas worden vastgesteld nadat de gegevens over de waardeontwikkeling bekend zijn.

Tarief ontwikkeling
Uitgangspunten voor de OZB tarieven voor 2024:
• In de Kadernota 2024 is uitgegaan van een verhoging van 2,0% conform het aangenomen amendement ’A-9 Verhoging OZB maximaal 2%’ door de raad op 9 november 2021 bij de behandeling van de Programmabegroting 2022-2025.
• Verhoging van de OZB-opbrengsten met 3,9% inflatie. 
De tarief ontwikkeling 2024 wordt dan voor woningen en niet-woningen: 5,9%.

Vrijstellingen
Naast de verplichte vrijstelling op grond van artikel 220d van de Gemeentewet zijn in de verordening o.a. vrijstellingen opgenomen voor: onroerende zaken die dienen voor de publieke dienstverlening, straatmeubilair, plantsoenen en begraafplaatsen.

Hondenbelasting
Beleidskader
Verordening hondenbelasting gemeente Overbetuwe 2023.

Algemeen
De hondenbelasting is een algemene belasting waarvan de opbrengst in de algemene middelen vloeit en van waaruit gemeenten zelf mogen bepalen waaraan het wordt besteed. Uit onze inkomsten van de hondenbelasting worden onder andere de aanleg, het onderhoud en de schoonmaak van de hondenvoorzieningen (honden uitlaatplaatsen en hondenlosloopgebieden) betaald.

Tarieven
De tarieven van de hondenbelasting worden in 2024 conform de Kadernota 2024 verhoogd met 3,9% inflatie. 

Vrijstellingen
Honden voor de begeleiding van een gehandicapte of een slechtziende zijn vrijgesteld van hondenbelasting.

Rioolheffing
Beleidskader
Verordening rioolheffing gemeente Overbetuwe 2023, Gemeentelijk Rioleringsplan Overbetuwe 2018-2022 (GRP).

Algemeen
De rioolheffing wordt geheven voor de bekostiging van beheer en onderhoud van het gemeentelijke rioleringsstelsel. Evenals de afvalstoffenheffing is de rioolheffing kostendekkend: we gaan uit van het principe ‘de vervuiler betaalt’. De belasting wordt geheven van de gebruiker van een pand.

De raad heeft een voorziening riolering ingesteld: het verschil tussen de opbrengsten en de kosten van riolering komen ten gunste of ten laste van de voorziening. In 2017 is € 6,8 miljoen aan de voorziening riolering toegevoegd om de eerdere onterechte onttrekking van dit bedrag uit de voorziening te herstellen. Conform de afspraken uit 2017, die vertaald zijn in het GRP 2018-2022, zijn een aantal uitgangspunten opgesteld die van toepassing zijn op de omgang met deze voorziening en het effect op het tarief. Deze uitgangspunten zijn opgesteld om ervoor te zorgen dat de voorziening riolering niet te hoog wordt en de rioolheffing hierdoor onnodig stijgt. De belangrijkste uitgangspunten zijn als volgt:
-    Het minimumniveau van de voorziening bedraagt € 1.000.000 als buffer.
-    Het resterende deel van de voorziening wordt ingezet voor een tariefsverlaging gedurende de eerste 10 jaar.
-    De hoogte van de rioolheffing wordt op basis van het GRP zo berekend dat deze eind 2027 (na 10 jaar) het minimumniveau
     bereikt heeft. Vanaf 2028 zullen de jaarlijkse inkomsten dan gelijk moeten zijn aan de lasten.
-    De resultaten van de jaarrekeningen worden ingezet voor de eerstvolgende tarief vaststelling.

Bij de begroting 2024 wordt hierdoor de lagere onttrekking van de voorziening riolering uit de jaarrekening 2022 ingezet als eenmalige korting op het tarief van 2024. Bij de tarief bepaling van 2024 leidt dit voordeel uit de jaarrekening 2022 à € 226.000 tot een eenmalige korting van € 10,63. Via deze systematiek wordt op basis van de genoemde uitgangspunten de opgebouwde reserve in de voorziening riolering teruggegeven aan de gemeenschap.

Kostenontwikkelingen
De totale kosten voor aan riolering toe te rekenen kosten stijgen met € 65.000. De belangrijkste oorzaken zijn:
a. Stijging loonkosten: € 68.000 (nadeel)
b. Saldo diversen: € 3.000 (voordeel)

Tarieven
In het GRP is vastgelegd dat de ontwikkeling van het saldo van de voorziening riolering bepalend is voor de tariefontwikkeling. 
Het riooltarief 2023 is eenmalig verlaagd met € 29,19 i.v.m. het voordeel uit de jaarrekening 2021. Het tarief voor de rioolheffing 2023 is vastgesteld op € 83,77 per huishouding. Rekening houdend met de eenmalige verlaging van € 29,19 is in de begroting 2024 uitgegaan van een basistarief van € 112,96.

In de jaarrekening 2022 is een eenmalig voordeel van € 226.000 opgenomen in de voorziening riolering. Afgesproken is om dat voordeel te gebruiken voor de eenmalige verlaging van de tarieven 2024. Dat leidt tot het volgende beeld:

De eenmalige verlaging van -€ 10,63 en de indexatie van 3,9% leiden ten opzichte van 2024 tot een hogere rioolheffing van € 501.000. De onttrekking uit de voorziening riolering bedraagt € 1.405.000, dat is € 416.000 minder dan in 2023. Dit komt door de hogere uitgaven van € 65.000 (zie hiervoor), de lagere bespaarde rente van € 20.000 en de hogere inkomsten uit rioolheffing.

Vrijstellingen
Geen.

Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
Beleidskader
Artikel 15.33 van de Wet milieubeheer, Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2022.

Algemeen
Voor de reinigingsheffingen geldt het beginsel: de vervuiler betaalt. Om die reden is de 100% kostendekking het uitgangspunt.

Kostenontwikkelingen:
De totale netto lasten stijgen met € 346.000. De belangrijkste oorzaken daarvan zijn:

Omschrijving                                                                                             bedrag
Daling vergoeding oud papier                                                €   190.000
Stijging loonkosten                                                                       €      86.000
Kosten activiteiten zwerfafval                                               €     36.000
Daling vergoeding pmd                                                               €     30.000
Saldo diverse kosten                                                                  - €        5.000
Subtotaal materiële lasten                                                                                    € 337.000
Hogere overhead door overheadtarief stijging                                    €       9.000
Totale lasten stijging                                                                                             € 346.000

Tarieven
Uitgaande van 100% kostendekkende tarieven betekent deze kostenverhoging dat de tarieven moeten stijgen. Voor een 100% kostendekking moeten de vaste en variabele tarieven met gemiddeld 3,5% stijgen. De kosten stijgen onder andere door prijsinflatie en lagere vergoeding voor oud papier, daarom stellen wij voor om de stijging uitsluitend te verwerken in de vaste tarieven. Het vaste bedrag voor afvalstoffenheffing en reinigingsrechten wordt verhoogd met 4,9%.

Precariobelasting
Beleidskader 
Verordening precariobelasting gemeente Overbetuwe 2023.

Algemeen
Precariobelasting wordt geheven voor het hebben van voorwerpen op de voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Het gaat om terrassen en standplaatsen. Bijvoorbeeld verkoopwagen of kraam waar spullen of eten verkocht wordt.

Tarieven
In de Kadernota 2024 is uitgegaan van een verhoging van 3,9% (inflatie).

Vrijstellingen 
Geen.

Marktgelden/standplaatsen
Beleidskader
Verordening marktgelden gemeente Overbetuwe 2023.

Algemeen
Iedereen die een standplaats heeft op de wekelijkse markt betaalt marktgeld. Dat geldt ook voor degene die een standplaats heeft voor bijvoorbeeld een dag. Naast marktgeld betalen ze een bedrag voor de elektriciteitsvoorzieningen als daarvan gebruik wordt gemaakt.

Tarieven
Voor de goederenmarkt in Zetten geldt een lager tarief dan voor Elst. De reden hiervoor is de beperktere omvang van de kern Zetten en de markt. De tarieven zijn afgeleid van de in de Tarieventabel leges, behorende bij de legesverordening, opgenomen tarieven voor overige standplaatsen. In de Kadernota 2024 is uitgegaan van een verhoging van 3,9% (inflatie).

Vrijstellingen
Geen.

Lijkbezorgingsrechten
Beleidskader
Verordening lijkbezorgingsrechten gemeente Overbetuwe 2023.

Algemeen
Voor het gebruik van een algemene begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats worden rechten geheven. In deze gemeente zijn er drie algemene begraafplaatsen.

Tarieven
In de Kadernota 2024 is uitgegaan van een verhoging van 3,9% (inflatie). 

Vrijstellingen
Geen.

Bedrijveninvesteringszone (BIZ)
Beleidskader
Verordening bedrijveninvesteringszone centrum Elst 2020-2024, Verordening bedrijveninvesteringszone centrum Heteren 2022-2026 en Verordening bedrijveninvesteringszone centrum Zetten 2023-2027.

Algemeen
Ondernemers in het centrum van Elst, Heteren en Zetten hebben een bedrijveninvesteringszone (BIZ) opgericht. In de BIZ investeren ondernemers in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. De gebruikers en eigenaren van panden in het centrum van Elst en Heteren en de gebruikers van panden in het centrum van Zetten die niet als woning worden gebruikt, betalen hiervoor een BIZ-bijdrage aan de gemeente. De gemeente geeft de opbrengst als subsidie aan Stichting Centrummanagement Elst,  Stichting Hart van Heteren en Stichting Centrum Management Wizet die hiervoor activiteiten uitvoert.

Vrijstellingen
De belangrijkste vrijstellingen gelden voor belastingobjecten die dienen voor de publieke dienst van de gemeente en onroerende zaken die in hoofdzaak zijn bestemd voor de openbare eredienst.

Leges
Beleidskader
Legesverordening gemeente Overbetuwe 2023 en de Tarieventabel leges 2023.

Algemeen
We heffen leges om een gedeelte van onze taken te bekostigen. Deze taken worden in de vorm van een dienst individueel afgenomen door bewoners of bedrijven. 

Tarieven
In de Kadernota 2024 is uitgegaan van een verhoging van 3,9% (inflatie). Voor sommige diensten heeft het Rijk een maximumtarief ingesteld, zoals voor rijbewijzen, paspoorten en identiteitskaarten. Het uitgangspunt voor de tarieven is gebaseerd op 100% kostendekking. Op 1 januari 2024 treden de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking. Door de invoering van deze wetten wijzigen de bepalingen en tarieven met betrekking tot dienstverlening en besluiten in het kader van deze wetten.

Vrijstellingen
De belangrijkste vrijstelling geldt voor vergunningen/ontheffingen als deze rechtstreeks verband houden met een vergunning voor het organiseren van een evenement. 
 
Toeristen- en forensenbelasting. 
De raad heeft op 4 juli 2023 de Kadernota 2024 vastgesteld waarin is aangegeven dat de verblijfsbelasting per 1 januari 2025 wordt ingevoerd. 

Kostendekking 2024 per verordening

Terug naar navigatie - Kostendekking 2024 per verordening

Inleiding
De toerekening van de kosten van overhead brengt met zich mee dat er inzicht gegeven moet worden hoe de tarieven berekend worden met de keuzes die daarbij gemaakt worden. Om die reden wordt, voor de heffingen waarvoor een maximale kostendekking van 100% geldt, in deze paragraaf de berekening van de kostendekking per heffing opgenomen. Uitgangspunt is de in de programmabegroting opgenomen kosten en baten. 

Verordening Rioolheffing
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 7.2 riolering 2.486 100% 2.486
Inkomsten 7.2 riolering -4 100% -4
Netto kosten 2.482
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief 7.2 riolering 13.526 uur 100% 658
Compensabele BTW 7.2 riolering 332 100% 332
Kwijtschelding 6.3 inkomensregelingen 55 100% 55
Kosten waterbeheer 5.7 openbaar groen 195 195
Kosten straatreiniging 2.1 verkeer en vervoer 116 116
Totale kosten 3.838
Opbrengst heffing 7.2 riolering -2.322 -2.322
Bespaarde rente VZ riolering 0.5 treasury -111 -111
Totale baten -2.433
Totale baten - lasten (onttrekking aan voorziening riolering) 1.405
Dekkingspercentage excl. de onttrekking aan voorziening 63,4%
Dekkingspercentage incl. de onttrekking aan voorziening 100%
Opm: in deze berekening is de rente over de voorziening meegenomen in de kostendekking. Dat is een lokale keuze.
Verordening Reinigingsheffing
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 7.3 afval 5.279 100% 5.279
Inkomsten 7.3 afval -898 100% -898
Netto kosten 4.381
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief (incl. Boa's) 7.3 afval 21.879 uur 100% 871
Compensabele BTW 7.3 afval 870 100% 870
Activiteiten zwerfafval 2.1 verkeer en vervoer 36 100% 36
Kwijtschelding 6.3 inkomensregelingen 125 100% 125
Totale kosten 6.283
Opbrengst heffing 7.3 afval -6.283
Totale baten -6.283
Totale baten - lasten 0
Dekkingspercentage 100%
Verordening Marktgelden/standplaatsen
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 3.3 markten en standpl. 46 100% 46
Inkomsten 3.3 markten en standpl. -10 100% -10
Netto kosten 36
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief 3.3 markten en standpl. 0 100% 0
Compensabele BTW 3.3 markten en standpl. 46 21% 10
Kwijtschelding N.v.t.
Totale kosten 46
Opbrengst heffing 3.3 markten en standpl. -30 -30
Totale baten -30
Totale baten - lasten 16
Dekkingspercentage 65,7%
Verordening Lijkbezorgingsrecht
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 7.5 begraafplaatsen 76 100% 76
Inkomsten begraafplaatsen 0 100% 0
Netto kosten 76
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief 7.5 begraafplaatsen 400 uur 100% 26
Compensabele BTW 7.5 begraafplaatsen N.v.t. 0
Kwijtschelding N.v.t. 0
Totale kosten 102
Opbrengst heffing 7.5 begraafplaatsen -85 100% -85
Totale baten -85
Totale baten - lasten 17
Dekkingspercentage 83,5%

Kostendekking leges

Terug naar navigatie - Kostendekking leges
Overzicht kostendekking legesverordening 2024
Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening directe kosten overhead baten kostendekking
paragraaf 1 Burgerlijke stand € 41.413 € 38.909 € 66.272 82,5%
paragraaf 2 Reisdocumenten en Ned. ID kaart € 523.943 € 172.689 € 634.041 91,0%
paragraaf 3 Rijbewijzen € 126.078 € 106.421 € 185.318 79,7%
paragraaf 4 Verstrekkingen uit Basis Registratie Personen € 18.766 € 8.109 € 14.114 52,5%
paragraaf 5 Vervallen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 6 Vervallen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 7 Bestuursstukken € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 8 Vastgoedinformatie € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 9 Overige Publiekszaken € 28.424 € 8.412 € 32.885 89,3%
paragraaf 10 Gemeentearchief € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 11 Huisvestingswet 2014 (n.v.t.) € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 12 Leegstandswet € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 13 Gemeentegarantie (n.v.t.) € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 14 Vervallen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 15 Vervallen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 16 Kansspelen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 17 Kinderopvang € 28.453 € 7.433 € 7.376 20,6%
paragraaf 18 Kabels en Leidingen € 31.797 € 34.986 € 36.830 55,1%
paragraaf 19 Verkeer en Vervoer € 25.331 € 18.152 € 7.661 17,6%
paragraaf 20 Diversen € 15.657 € 16.390 € 16.456 51,4%
Kostendekking Hoofdstuk 1 € 839.862 € 411.501 € 1.000.953 80,0%
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet directe kosten overhead baten kostendekking
paragraaf 1 Algemene begripsbepalingen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag € 45.141 € 33.203 € 34.000 43,4%
paragraaf 3 Omgevingsvergunning € 789.018 € 803.437 € 1.072.000 67,3%
paragraaf 4 Vermindering € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 5 Teruggaaf € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 6 Intrekking Omgevingsvergunning € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 7 Wijziging Omgevingsvergunning als gevolg van project € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 8 Bestemmingsplan € 191.281 € 210.461 € 197.081 49,1%
paragraaf 9 In deze titel niet benoemde beschikking € 0 € 0 € 0 n.v.t.
Kostendekking Hoofdstuk 2 € 1.025.440 € 1.047.101 € 1.303.081 62,9%
Hoofdstuk 3 Dienstverlening waarop de Dienstenrichtlijn van toepassing is directe kosten overhead baten kostendekking
paragraaf 1 Horeca € 7.189 € 7.910 € 2.697 17,9%
paragraaf 2 Organiseren evenement of markt € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 3 Prostitutiebedrijven € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 4 Huisvestingswet 2014 € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 5 Marktstandplaatsen € 9.636 € 0 € 5.921 61,4%
paragraaf 6 Winkeltijdenwet € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 0 € 0 € 0 n.v.t.
Kostendekking Hoofdstuk 3 € 16.826 € 7.910 € 8.618 34,8%
Recapitulatie Hoofdstuk 1, 2 en 3
Totaal directe kosten overhead baten kostendekking
Kostendekking Hoofdstuk 1 € 839.862 € 411.501 € 1.000.953 80,0%
Kostendekking Hoofdstuk 2 € 1.025.440 € 1.047.101 € 1.303.081 62,9%
Kostendekking Hoofdstuk 3 € 16.826 € 7.910 € 8.618 34,8%
Kostendekking totale tarieventabel € 1.882.128 € 1.466.512 € 2.312.652 69,1%

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk

De lokale lasten worden jaarlijks door het Centrum voor Onderzoek van de economie van de lagere Overheden (COELO) in beeld gebracht. De cijfers van de COELO over 2023 leveren een goede vergelijking op van de lastendruk in onze gemeente ten opzichte van het regionale en landelijke beeld. De woonlasten voor een gemiddeld gezin (eigenaar-bewoner) in Overbetuwe zijn in 2023 de op drie na laagste van de 51 gemeenten in de provincie Gelderland.

Gemiddelde heffing
Heffing 2023 2024 Stijging in € Stijging in % Opmerkingen
OZB woningen 311,08 329,43 18,35 5,9% Gemiddelde WOZ-waarde woning € 385.000
Rioolheffing 83,77 106,74 22,97 27,4%
Afvalstoffenheffing
vast 213,50 224,00 10,50 4,9%
variabel 74,05 74,05 0 0,0% Gemiddeld aantal aanbiedingen blijft gelijk
Totaal 682,40 734,22 51,82 7,6%
De belangrijkste belastingtarieven 2023 en 2024
Soort belasting Grondslag 2023 Voorstel 2024* Mutatie
Onroerende-zaakbelasting
Eigenaar woning Percentage van de waarde 0,0808% 0,0856% 5,9%
Eigenaar niet-woning Percentage van de waarde 0,1650% 0,1747% 5,9%
Gebruiker niet-woning Percentage van de waarde 0,1334% 0,1413% 5,9%
Totaal niet-woning Percentage van de waarde 0,2984% 0,3160% 5,9%
Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht
Diftar Vast bedrag € 213,50 € 224,00 4,9%
GFT containers Gratis
PMD zakken Gratis
Rest container 140 liter Tarief per lediging € 11,08 € 11,08 0,0%
Rest container 240 liter Tarief per lediging € 16,87 € 16,87 0,0%
Ondergrondse container (rest) Tarief per aanbieding € 4,76 € 4,76 0,0%
Rioolheffing
Woningen Waterverbruik tot 500 m3 € 83,77 € 106,74 27,4%
Niet-woningen Waterverbruik tot 500 m3 € 83,77 € 106,74 27,4%
Hondenbelasting De eerste hond € 70,60 € 73,32 3,9%
De tweede hond € 105,90 € 109,98 3,9%
Buitengebied 50% 50% 3,9%
* In het voorgestelde OZB-tarief 2024 is uitgegaan van een gelijke WOZ-waarde.

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Terug naar navigatie - Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Beleidskader
Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, Kwijtscheldingsregeling gemeente Overbetuwe 2023.

Algemeen
Net als in voorgaande jaren worden de maximale mogelijkheden tot het verlenen van kwijtschelding benut. Kwijtschelding is mogelijk voor de OZB, het vaste bedrag van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Of kwijtschelding wordt verleend hangt af van de betalingscapaciteit van belastingschuldigen. Bij de bepaling daarvan houden wij rekening met 100% van de kosten van levensonderhoud zoals die normatief zijn opgenomen in de landelijke richtlijnen voor het kwijtscheldingsbeleid. Natuurlijke personen die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefenen kunnen voor kwijtschelding van de privé-aanslag in aanmerking komen.

Kwijtscheldingsaanvragen
Voor degenen die eerder ook al kwijtschelding hebben gekregen maken we, met verleende toestemming van de belastingschuldigen, gebruik van een procedure voor automatische toetsing voor kwijtschelding door het Inlichtingenbureau. Dit heeft er toe geleid dat in 2023 382 belastingschuldigen geen verzoek om kwijtschelding hoefden in te dienen.

In 2023 zijn er, naast de automatische kwijtschelding, nog ongeveer 340 kwijtscheldingsaanvragen ingediend. Van deze aanvragen zijn er ongeveer 232 geheel of gedeeltelijk gehonoreerd. Wij streven ernaar om de kwijtscheldingsverzoeken binnen 5 maanden af te handelen. In de begroting 2024 is voor de te verlenen kwijtschelding € 180.000 geraamd. Dit bedrag is gebaseerd op ongeveer 614 te honoreren aanvragen.