Uitgaven

14,87%
€ 19.552
x €1.000
14,87% Complete

Inkomsten

0%
€ -1
x €1.000
0% Complete

Saldo

162922,05%
€ 19.551
x €1.000

Programma 7. Financiën en bedrijfsvoering

Uitgaven

14,87%
€ 19.552
x €1.000
14,87% Complete

Inkomsten

0%
€ -1
x €1.000
0% Complete

Saldo

162922,05%
€ 19.551
x €1.000

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

De gemeente Overbetuwe is erop gericht de financiële positie, zowel incidenteel als structureel, gezond te krijgen en te houden. De gemeentelijke begroting moet gezond blijven zonder te moeten snoeien in essentiële voorzieningen voor de inwoners. We streven er naar de lasten voor inwoners laag te houden en ook om de toekomstige generaties hiervan te laten profiteren.

Onze bedrijfsvoering moet zodanig efficiënt en effectief zijn ingericht dat deze bijdraagt aan een optimale dienstverlening voor onze inwoners. We werken daarom aan een doorlopende verbetering en ontwikkeling van onze bedrijfsvoering.

Overhead
Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is het van belang dat gemeenten inzicht geven in de kosten van overhead. Door het specificeren van de overhead ontstaat er inzicht in deze kosten, waardoor er beter gestuurd kan worden op de bedrijfsvoering.

Welke kosten behoren er tot de overhead?
Op grond van het BBV bestaat de overhead uit 'alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces’. De overhead bestaat derhalve uit de loon- en overige kosten van de zogenoemde PIOFACH-functies, de daarmee samenhangende ICT-systemen, de huisvestingskosten voor gemeentelijke werknemers en de eventuele uitbesteding van bedrijfsvoering die niet direct zijn toe te wijzen aan het primaire proces. Hieronder vallen ook de sturende taken die vervult worden door hiërarchisch leidinggevenden.

De overhead voor 2024 is begroot op 19,6 miljoen euro (afgerond) en is als volgt opgebouwd:


Doorberekening overhead aan kostendekkende taakvelden
Op de taakvelden waar we als gemeente kosten toerekenen aan derden, maakt de overhead deel uit van het tarief. De wijze waarop we de overhead aan deze tarieven toerekenen ligt vast in de “Financiële verordening gemeente Overbetuwe 2022”. In 2024 wordt er € 1,9 miljoen, oftewel 10%, doorberekend aan de taakvelden afval, riolering, lijkbezorging en grondexploitaties.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Lokaal beleid:
Mandaatbesluit 2023
Klachtenverordening 2023
Financiële verordening 2022
Treasurystatuut 2022
Informatiebeleid 2021-2025 
Stuurmodel Overbetuwe 2023
Informatiebeveiligingsbeleid gemeente Overbetuwe 2020 
Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Overbetuwe 2019 
Nota risicomanagement 2023
Privacybeleid- en reglement gemeente Overbetuwe 2018 
Visie op bedrijfsvoering Meerwaarde creëren 2018-2020 
Algemene Verordening Gegevensbescherming en aanverwante regelgeving

Moties en amendementen:
Motie: Krapte op de arbeidsmarkt en vitale functies

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Financiën en bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Financiën en bedrijfsvoering

Wij streven naar een sluitende meerjarenbegroting en voldoende weerstandscapaciteit en solvabiliteit. We willen een gezonde gemeentelijke begroting, die voldoet aan de geldende regelgeving en waarbij we weloverwogen keuzes maken in het besteden van onze middelen.

Een participatiecultuur waarbij we meer ruimte geven aan onze inwoners, betekent dat we investeren in expertise om dit proces actief in te richten en te faciliteren. Hiernaast werken we aan een doorlopende verbetering en ontwikkeling van onze bedrijfsvoering. Onze bijzondere aandacht gaat daarbij de komende periode uit naar het door ontwikkelen van een veilige ICT-infrastructuur.

Doelstelling(en)/Wat gaan we er voor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

Saldi programma

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
0.4 Overhead.
Lasten 19.552 19.398 19.334 19.267
Baten -1 -1 -1 -1
Totaal 0.4 Overhead. 19.551 19.397 19.333 19.266