Begroting 2025

In 2025 werken we verder aan het verbeteren van (de toegang tot) onze diensten en producten. Een belangrijke pijler is de digitale dienstverlening via onze websites en online portalen. Het moet voor onze inwoners laagdrempelig, toegankelijk en makkelijk zijn om onze diensten, producten en informatie af te nemen.

Ten eerste vraagt dit om het toegankelijk krijgen en houden van al onze informatie, diensten en producten conform de Wet digitale overheid (Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid). Zo kunnen bijvoorbeeld inwoners met een auditieve of visuele beperking gebruik blijven maken van onze digitale dienstverlening. 

Ten tweede werken we aan het makkelijk digitaal kunnen doen en afhandelen van aanvragen, meldingen etc. Inwoners krijgen met de komst van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer per 1 januari 2025 het recht om officiële berichten elektronisch aan de gemeente te verzenden, bijvoorbeeld via een Persoonlijke Internet Pagina (PIP). Dit vraagt van ons als gemeente het optimaliseren van de processen achter deze diensten en producten.

Ten derde werken we aan de invoering van de Wet open overheid. Zo worden we een meer transparante overheid, doordat informatie makkelijker beschikbaar wordt voor onze inwoners. In dat kader werken we in 2025 verder aan het op orde brengen van onze informatiehuishouding en de daar achterliggende processen.