VIII. Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid (WOO)

Stand van zaken Wet open overheid (WOO)

Terug naar navigatie - Stand van zaken Wet open overheid (WOO)

De Wet Open Overheid (Woo) is op 1 mei 2022 in werking getreden. Het doel van de Woo is een transparante overheid zodat inwoners meer vertrouwen krijgen in de overheid. De Woo kent twee typen verplichtingen. Enerzijds is er de verplichting tot passieve openbaarmaking. Dit betreft het zogenaamde ‘Woo-verzoek’ als opvolger van de WOB. Daarmee kan een inwoner of instelling een verzoek tot openbaarmaking van informatie doen.

Anderzijds kent de Woo ook actieve openbaarmaking, waarbij de gemeente de verplichting heeft om stukken uit 15 informatiecategorieën uit eigen beweging openbaar te maken. De invoering van de Wet is door het Rijk gefaseerd, waarbij bij het ingaan van de wet in 2022 is gestart met een inspanningsverplichting voor overheden om informatie waar zij kunnen actief openbaar te maken. De gemeente Overbetuwe doet dit bijvoorbeeld al via de website officielebekendmakingen.nl, de website raadoverbetuwe.nl en de website Overbetuwe.nl.

Vanaf november 2024 maken we als gemeente de volgende informatie actief openbaar. Het gaat om documenten uit de volgende informatiecategorieën:
•    Wetten en algemeen verbindende voorschriften
•    Overige besluiten van algemene strekking 
•    Organisatie en werkwijze 
•    Bereikbaarheidsgegevens

Het is nog onzeker wanneer de verplichting voor de resterende 11 categorieën ingaat. Naar verwachting moeten we in 2025 en 2026 de overige informatiecategorieën openbaar maken. In 2025 bereiden we ons hierop voor. 

Informatiehuishouding op orde

Terug naar navigatie - Informatiehuishouding op orde

Om een transparante en toegankelijke overheid te kunnen zijn, is het van belang dat de informatiehuishouding op orde is. In de Woo is dit dan ook expliciet opgenomen. Informatiehuishouding op orde betekent dat helder is welke documenten er zijn en waar deze vindbaar zijn. Ook betekent het dat er een werkproces is ingericht zodat documenten na de voorgeschreven bewaartermijn vernietigd worden of gereed worden gemaakt om over te dragen aan een archiefbewaarplaats. De ‘informatiehuishouding op orde’ is een containerbegrip en vraagt vele stappen en een lange doorlooptijd. De komende jaren worden daarom diverse onderdelen gefaseerd opgepakt binnen de gemeente.

Wat gaan we in 2025 doen

Terug naar navigatie - Wat gaan we in 2025 doen

In 2025 gaan we door met het investeren in onze manier van werken en de inrichting van (de werkprocessen rondom) onze informatie, diensten en producten. Zo kunnen we een steeds transparantere en toegankelijkere overheid worden. In 2025 gaan we (verder) aan de slag met:
•    Voldoen aan het actief publiceren van informatie en documenten per informatiecategorie. Dit doen we onder andere door het verbeteren van onze werkprocessen. We bereiden ons hiermee voor op de verplichting vanuit het rijk op het actief openbaar maken van een aantal categorieën in 2025 en 2026. 
•    Waar nodig aanvullend locaties (publicatieplatform) realiseren waarop we actief informatie publiceren en de verwijzingen publiceren in de Woo-index. 
•    We maken gebruik van software waarmee we gemakkelijk documenten kunnen anonimiseren. In 2025 gaan we verder met het inbedden van deze software in onze werkprocessen en het ermee werken. 
•    Bewustwording en adoptie: trainen van onze medewerkers in het actief openbaar maken van documenten (inclusief het anonimiseren van gegevens) en bewustwording van het nut hiervan. Daarnaast is er aandacht voor procesgericht werken en wie waarvoor verantwoordelijk is in het kader van de Woo.
•    In 2025 werken we met een nieuw zaaksysteem. Dit systeem is ondersteunend in het op orde brengen van de informatiehuishouding. Zo is informatie op het juiste moment in een werkproces, voor de juiste functionaris en in de juiste vorm beschikbaar.