In de openbare ruimte bevinden zich veel zaken die eigendom van de gemeente zijn. Deze eigendommen kunnen als volgt worden ingedeeld:
- infrastructuur: wegen, water en riolering
- voorzieningen: groen (o.a. bomen), verlichting, sportvelden, speelvoorzieningen
- gebouwen: scholen, sport- en welzijnsaccommodaties, huisvesting gemeente en brandweer
Al deze eigendommen, die ook wel kapitaalgoederen worden genoemd, moeten door de gemeente worden onderhouden. De door de gemeenteraad vastgestelde kwaliteitsniveaus worden in deze paragraaf toegelicht.
III. Onderhoud kapitaalgoederen
Welke afspraken zijn over het onderhoud van de kapitaalgoederen gemaakt?
Terug naar navigatie - Welke afspraken zijn over het onderhoud van de kapitaalgoederen gemaakt?De gemeenteraad heeft beleids- en beheerplannen vastgesteld die de uitgangspunten bevatten voor dat onderhoud. Het Integraal Kwaliteitsplan Openbare Ruimte (IKP OR) is het beleidsdocument waarin de kwaliteit van de openbare ruimte is vastgelegd. Daarnaast staan de kwaliteitseisen t.b.v. inrichting en beheer openbare ruimte hierin vermeld.
Het vervolg is dat er op basis van de beleidsuitgangspunten van het IKP OR de nieuwe integrale beheerplannen worden opgesteld. In de plannen die op termijn ter vaststelling aan het college worden aangeboden worden naar aanleiding van het kwaliteitsniveau de beheermaatregelen concreter geformuleerd.
Beleidsdocument | Datum vaststelling | Geplande actualisatie [1] |
Integrale Beheerplannen Openbare Ruimte | 14-12-2010 | 2024 |
Beheerplan wegen 2014 - 2018 (integrale beheerplannen) |
17-03-2015 |
2024 |
Gemeentelijk Rioleringsplan | 27-06-2024 | 2029 [2] |
Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR) | 21-03-2023 | 2028 |
Beleidsplan Licht in Overbetuwe | 06-02-2018 | 2024 |
Speelbeleid Samenspel(en) in Overbetuwe | 23-05-2012 | 2030 |
Nota Voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties | 11-04-2013 | 2024 |
Gemeentelijke accommodaties niet zijnde gebouwen (sportvelden, veldmeubilair, sportinventaris). | 28-10-2008 | 2024 |
Visie op vastgoed |
20-02-2018 |
2024 |
[1] Het jaartal geeft weer in welk jaar de actualisatie leidt tot een voorstel aan de gemeenteraad.
[2] Zie ook de opmerkingen over de bekostigingssystematiek riolering in de paragraaf lokale lasten.
Kwaliteitsniveaus
Terug naar navigatie - KwaliteitsniveausIn het Kwaliteitsplan Beheer Openbare Ruimte (IKP OR) is gewerkt met drie kwaliteitsniveaus te weten laag, basis en goed[3]. De beschrijving van de kwaliteitsniveaus op verschillende aspecten zijn in het hierna opgenomen overzicht uitgewerkt.
Kwaliteitsniveau |
Laag |
Basis |
Hoog |
Wettelijke voorschriften |
Achterstallig onderhoud komt periodiek voor |
Achterstallig onderhoud komt incidenteel voor |
Achterstallig onderhoud komt niet voor |
Milieu effecten |
Het onderhoudsniveau van het kapitaalgoed is zodanig dat in onvoldoende mate efficiënt en zuinig met natuurlijke hulpbronnen wordt omgegaan |
Het onderhoudsniveau van het kapitaalgoed is zodanig dat in voldoende mate efficiënt en zuinig met natuurlijke hulpbronnen wordt omgegaan |
Het onderhoudsniveau van het kapitaalgoed is zodanig dat in ruime mate efficiënt en zuinig met natuurlijke hulpbronnen wordt omgegaan |
Oordeel inwoners |
Score 1,0 - 5,5 |
Score 5,5 – 7,0 |
Score 7,1 – 10,0 |
Veiligheid (objectief) |
Door de wijze van onderhoud is de kans op ongelukken niet uitgesloten |
Door de wijze van onderhoud bestaat weinig kans op ongelukken |
Door de wijze van onderhoud bestaat een zeer geringe kans op ongelukken |
Gevoelswaarde inwoners (subjectief) |
Inwoners ervaren de openbare ruimte (m.b.t. het betreffende kapitaalgoed) als onveilig en onvoldoende leefbaar |
Inwoners ervaren de openbare ruimte (m.b.t. het betreffende kapitaalgoed) als voldoende veilig en leefbaar |
Inwoners ervaren de openbare ruimte (m.b.t. het betreffende kapitaalgoed) als zeer veilig en leefbaar |
Klachten |
De gemeente ontvangt veel klachten over het kapitaalgoed |
De gemeente ontvangt weinig klachten over het kapitaalgoed |
De gemeente ontvangt geen klachten over het kapitaalgoed |
Claims |
Grote kans op gegronde schadeclaims |
Weinig kans op gegronde schadeclaims |
Geen kans op gegronde schadeclaims |
[3] In de overzichten is het kwaliteitsniveau “goed” gewijzigd in “hoog”.
In plannen vastgelegde kwaliteitsniveaus van het onderhoud
Terug naar navigatie - In plannen vastgelegde kwaliteitsniveaus van het onderhoud
Naam beleids-/beheersplan |
Datum raadsbesluit |
Kwaliteitscriteria (laag, basis of hoog) |
Beheerplan Openbare Ruimte |
14-12-2010 |
Wegen: basisniveau |
Integraal Kwaliteitsplan Openbare Ruimte |
2021 |
In het IKP OR is de strategie, de bekostiging en het beleid van de verschillende beheerdisciplines voor de openbare ruimte op hoofdlijnen uitgewerkt. Het doelmatig en eigentijds beheer moet leiden tot een aantrekkelijke leefomgeving waarin inwoners prettig kunnen wonen en werken. Het IKP zorgt dat voor bestuur, de organisatie en de inwoners duidelijk is wat men mag verwachten van het beheer van de openbare ruimte. Het vastgestelde IKP OR is uitgangspunt voor het kwaliteitsniveau van de openbare ruimte en de basis voor de uitwerking in beheerplannen. |
Beheerplan Wegen 2014 - 2018 |
17-03-2015 |
Wegen basisniveau |
Water- en Rioleringsprogramma WRP 2025-2029 |
27-06-2024 |
Door invulling te geven aan de uitvoering van het WRP worden de volgende effecten beoogd: |
Beleidsplan Licht in Overbetuwe |
06-02-2018 |
Zowel voor de beheerskaders (masten, armaturen, etc.) als voor de beleidskaders (sociale veiligheid, verkeersveiligheid, etc.) is in het plan vastgelegd dat het na te streven kwaliteitsniveau “basis” is. Uitgangspunt is: Openbare verlichting voor de verkeersveiligheid en op hoofdfietsroutes (plus). Dit betekent alleen openbare verlichting buiten de bebouwde kom als dat voor de verkeersveiligheid nodig is (bijvoorbeeld bij kruispunten en verkeersgevaarlijke situaties als bochten, obstakels ed.) en er geen betere alternatieven zijn zoals markering, reflectie e.d. Op alle hoofdfietsroutes (en plus routes) is oriëntatieverlichting behalve op de Drielse Rijndijk, de Randwijks Rijndijk en de Waaldijk vanwege de flora en faunawetgeving, dit is namelijk Natura2000 gebied. |
Speelbeleid Samenspel(en) in Overbetuwe |
15-02-2022 |
Onderhoud en beheer van speelvoorzieningen gaat uit van wettelijke (veiligheids)voorschriften. Met behulp van inspecties wordt dit geborgd. Er is een grens aan de financiële ruimte voor het onderhoud en beheer. Met behulp van een meerjaren renovatieplan wordt wijk- en kerngericht gewerkt aan renovaties van speelruimte. In 2022 is het nieuwe speelbeleid 'Samen(spel) in Overbetuwe' aangeboden aan de gemeenteraad. |
Nota voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties |
11-04-2013 |
Het gaat hier om de gemeentelijke gebouwen voor welzijn en sport, de schoolgebouwen en de overige gebouwen (huisvesting bestuur en ambtenaren, brandweer, enz.). De basis onder de onderhoudsbegrotingen is gelegen in door derden opgestelde meerjarenonderhouds-planningen. In 2023 zijn er nieuwe meerjarige onderhoudsplannen (DMJOP’s) gemaakt. Voor de gebouwen met de gebruiksfuncties sport, welzijn en kantoor zijn de plannen inmiddels omgevormd tot DMJOP’s, waarbij duurzaamheid een belangrijk uitgangspunt is. |
Gemeentelijke accommodaties niet zijnde gebouwen (voetbalvelden, veldmeubilair en sportinventaris) |
28-10-2008 |
Bij de voetbalvelden bekijken we jaarlijks kritisch welk onderhoud daadwerkelijk nodig is. We hebben hiervoor geen meerjarenonderhoudsplannen gemaakt. Gekeken moet worden naar de onderhoudsvergoedingen die de verenigingen ontvangen in combinatie met kostprijsdekkende tarieven. |
Visie op Vastgoed |
20-02-2018 |
In 2023 is het college geïnformeerd over de stand van zaken rondom de uitwerking van de Visie op Vastgoed. De pijler kostendekkende tarieven is nader uitgewerkt en zal in 2027 wederom aan de raad worden voorgelegd. Het voornemen is om in 2024 onderdelen van de visie op vastgoed te actualiseren. |
Financiële consequenties
Terug naar navigatie - Financiële consequentiesHet integraal kwaliteitsplan Openbare Ruimte (IKP OR) gaat nader in op de benodigde en beschikbare budgetten. Aan de hand hiervan zijn er extra middelen beschikbaar gesteld en zijn deze middelen meegenomen in de begroting. De volgende stap is het gewenste kwaliteitsniveau verder uitwerken in de integrale beheerplannen deze vast te laten stellen. Zodat de uitwerking van het IKP OR verder vormgegeven wordt. In de integrale beheerplannen wordt meegenomen wat dit betekent voor het onderhoud en de vervangingen / vernieuwingen. Tevens wordt aangegeven of er naast de reguliere budgetten ook (onderhouds)voorzieningen gevormd moeten worden, waaruit de vervangingen / vernieuwingen op de langere termijn kunnen worden bekostigd.
Omschrijving
|
Plan
|
Jaar vaststelling |
Begroot 2025 |
Voorz. /BR beschikbaar |
Voldoende |
Wegbeheer |
Beheerplan Wegen |
2015 |
6.130 |
Neen |
IKP/OR |
Openbaar groen |
Integraal Kwaliteitsplan Openbare Ruimte |
2021 |
2.344 |
Neen |
IKP/OR |
Straatreiniging |
Beheerplan Openbare Ruimte |
2010 |
28 |
Neen |
IKP/OR |
Water |
Waterplan gemeente Overbetuwe |
2024 |
345 |
Maakt deel uit van WRP |
Zie WRP |
Riolering |
Waterplan gemeente Overbetuwe |
2024 |
3.136 [4] |
Ja |
Ja |
Straatverlichting |
Beleidsplan Openbare Verlichting |
2018 |
493 |
Neen |
IKP/OR |
Speelvoorzieningen |
Speelbeleid Samenspel(en) in Overbetuwe |
2022 |
156 |
Neen |
IKP/OR |
Schoolgebouwen |
Nota voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties Basis is het M.O.P. 2021 |
2013 |
198 |
Ja |
Ja |
Gebouwen voor huisvesting bestuur en ambtelijk apparaat |
Nota voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties Basis is het M.O.P. 2021 |
2013 |
41 |
Ja |
Ja |
Gebouwen voor welzijn en sport |
Nota voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties Basis is het M.O.P. 2021 |
2013 |
494 |
Ja |
Ja |
Accommodaties niet zijnde gebouwen (sportvelden, veldmeubilair, sportinventaris) |
Sportnota (nog vast te stellen) |
2019 |
212 |
Neen |
Ja |
Totaal |
|
|
13.577 |
|
|
[4] Excl. de onttrekking uit de voorziening.
Voor de gemeentelijke gebouwen zijn de ramingen voor onderhoudslasten uit het meerjarenonderhoudsplan op het overzicht vermeld. Op de taakvelden van de gemeentelijke gebouwen zijn namelijk ook overige niet onderhoudsgerelateerde exploitatielasten verwerkt.