I. Lokale lasten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf bieden wij inzicht in het beleidskader rond de lokale heffingen, kostendekking per verordening, de tariefs- en kostenontwikkeling, de lokale lastendruk en het kwijtscheldingsbeleid.

Overhead:
In programma 7 is een toelichting en specificatie opgenomen van de overhead. In deze paragraaf wordt dit verder uitgewerkt en gaan we in op aan derden door te belasten overhead.

Het overheadtarief is een opslag op het uurtarief. Op basis van de uitgangspunten zijn de totale overheadkosten 2025 afgerond € 20,7 miljoen en het totaal aantal productieve uren voor 359,15 fte bedraagt 507.050 uur. Hiervan wordt 342.680 uur aan taakvelden toegerekend. 

Rekening houdende met de verhouding tussen de uurtarieven van de Helster, Openbare Werken en de overige teams worden de tarieven:
- voor de Helster en Openbare Werken: € 33,07
- voor de overige teams: € 66,15
Ten opzichte van 2024 stijgt het overheadtarief (voor de overige teams) met € 1,77 (=2,74%). De belangrijkste verklaringen hiervoor zijn de stijging van de personeelskosten en het algemeen effect van de prijsstijgingen.

De inkomsten per heffing en de kostendekking
In het volgende overzicht zijn de geraamde opbrengsten van alle gemeentelijke heffingen opgenomen voor 2024 en 2025. Daarbij is ook aangegeven of er sprake is van een dienstverlening waarvoor maximale kostendekking geldt.

Heffing (bedragen x € 1.000) Begroot 2024 incl. begr. wijz. Begroot 2025 prim. Begroting Tariefsmutatie t.o.v. 2024 Geldt een max. kostendekking?
OZB woningen 6.488 6.910 6,2% Neen
OZB niet-woningen 3.637 4.144 11,7% Neen
Hondenbelasting 385 432 12,2% Neen
Rioolheffing 2.323 3.245 38,7% Ja
Reinigingsheffingen 6.283 7.212 20,5% Ja
Marktgelden/standplaatsen 39 41 2,2% Ja
Lijkbezorgingsrecht 85 104 22,2% Ja
BIZ-heffing centrum Elst* 0 0 Geen Neen
BIZ-heffing centrum Heteren 19 19 Geen Neen
BIZ-heffing centrum Zetten 21 21 Geen Neen
Precariobelasting 37 42 2,2%** Neen
Forensenbelasting 0 35 Geen Neen
Toeristenbelasting 0 101 Geen Neen
Leges omgevingsvergunningen 1.361*** 1.135 2,2% Ja
Overige leges 1.235 1.243 2,2% Ja
Subtotaal bruto inkomsten 21.913 24.684
Kwijtschelding -225 -225 Geen Neen
Totaal netto opbrengst heffingen 21.688 24.459
* Verordening BIZ centrum Elst 2025-2029 wordt eind 2024 aan de raad voorgelegd.
** Tariefsmutatie precariobelasting terrassen 27,2%
*** Inclusief eenmalig voordeel 1e bestuursrapportage 2024, € 250.000 in verband met een piek van aanvragen eind 2023.

Het beleidskader van de lokale heffingen

Terug naar navigatie - Het beleidskader van de lokale heffingen

Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Beleidskader
Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) en Verordening onroerende-zaakbelastingen gemeente Overbetuwe 2024. In december 2024 wordt de Verordening onroerende-zaakbelastingen gemeente Overbetuwe 2025 aangeboden aan de raad.

Algemeen
Jaarlijks worden de WOZ-waarden voor woningen en niet-woningen vastgesteld. Deze WOZ-waarde is de grondslag voor de aanslag OZB. Wij zorgen voor een tijdige en correcte verzending van de waardebeschikkingen (WOZ-waarde) en belastingaanslagen. Beschikkingen worden zoveel mogelijk met dagtekening 28 februari 2025 (wettelijke termijn) verzonden. Ook de afhandeling van bezwaarschriften vindt tijdig plaats. De wettelijke termijn voor het doen van een uitspraak is het einde van het kalenderjaar. Wij streven ernaar de bezwaren tegen de WOZ-waarde gemiddeld binnen 6 maanden af te handelen.

Herwaardering
Voor het belastingjaar 2025 zal de OZB worden gebaseerd op de nieuwe WOZ-waarden per de waardepeildatum 1 januari 2024. Uitgangspunt is dat schommelingen van WOZ-waardes geen invloed hebben op de hoogte van de gemiddelde aanslag OZB. Niet alleen wanneer waardes dalen, maar ook niet als waardes stijgen. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat bepaalde typen onroerende zaken een waardeontwikkeling laten zien die van het gemiddelde afwijkt, wat dan ook tot een hogere of lagere belastingaanslag zal leiden. De definitieve OZB-tarieven kunnen pas worden vastgesteld nadat de gegevens over de waardeontwikkeling bekend zijn.

Tariefontwikkeling
Uitgangspunten voor de OZB tarieven voor 2025:
•    In de Kadernota 2025 is uitgegaan van een verhoging van 2% conform het aangenomen amendement ’A-9 Verhoging OZB maximaal 2%’ door de raad op 9 november 2021 bij de behandeling van de Programmabegroting 2022-2025. 
•    Verhoging van de OZB-opbrengsten met 2,2% inflatie. 
•    Verhoging van de OZB-opbrengsten voor niet-woningen met 5% conform het aangenomen amendement ‘A2 Amendement OZB’ door de raad op 2 juli 2024 bij de behandeling van de Kadernota 2025.

Naast deze uitgangspunten worden de tarieven in de begroting 2025 extra verhoogd met 2% voor woningen en met 2,5% voor niet-woningen.

 De tarief ontwikkeling 2025 wordt dan voor woningen 6,2% en voor niet-woningen: 11,7%.

Vrijstellingen
Naast de verplichte vrijstelling op grond van artikel 220d van de Gemeentewet zijn in de verordening onder andere vrijstellingen opgenomen voor: onroerende zaken die dienen voor de publieke dienstverlening, straatmeubilair, plantsoenen en begraafplaatsen.

Hondenbelasting
Beleidskader
Verordening hondenbelasting gemeente Overbetuwe 2024. In december 2024 wordt de Verordening hondenbelasting gemeente Overbetuwe 2025 aangeboden aan de raad.

Algemeen
De hondenbelasting is een algemene belasting waarvan de opbrengst in de algemene middelen vloeit en van waaruit gemeenten zelf mogen bepalen waaraan het wordt besteed. Uit onze inkomsten van de hondenbelasting worden onder andere de aanleg, het onderhoud en de schoonmaak van de hondenvoorzieningen (honden uitlaatplaatsen en hondenlosloopgebieden) betaald.

Tarieven
Naast de verhoging van 2,2% inflatie conform de Kadernota 2025 wordt het tarief in 2025 nog extra verhoogd met 10%. 

Vrijstellingen
Honden voor de begeleiding van een gehandicapte of een slechtziende zijn vrijgesteld van hondenbelasting.

Rioolheffing
Beleidskader
Verordening rioolheffing gemeente Overbetuwe 2024 en Water- en Rioleringsprogramma gemeente Overbetuwe 2025-2029 (Wrp 2025-2029). In december 2024 wordt de Verordening rioolheffing gemeente Overbetuwe 2025 aangeboden aan de raad.

Algemeen
De rioolheffing wordt geheven voor de bekostiging van de gemeentelijke taken die zijn vastgelegd in het Wrp 2025-2029. Evenals de afvalstoffenheffing is de rioolheffing kostendekkend: we gaan uit van het principe ‘de vervuiler betaalt’. De belasting wordt geheven van de gebruiker van een pand.

Bij het vaststellen van het Wrp 2025-2029 op 27 juni 2024 heeft de raad het amendement ‘Rioolheffing meer geleidelijk omhoog’ aangenomen waarin wordt uitgegaan van scenario 2a. Dit scenario houdt in dat de afbouw van de rioolvoorziening naar € 1 miljoen niet eind 2027 maar eind 2029 gerealiseerd wordt. Via deze weg stijgt het riool trapsgewijs om een schokeffect vanaf 2028 te voorkomen. Op basis hiervan zijn de belangrijkste financiële uitgangspunten van het Wrp 2025-2029 als volgt:
•    100% kostendekking. Dat betekent dat alle kosten die we maken voor de gemeentelijke watertaken voor maximaal 100% uit de rioolheffing worden gedekt.
•    De berekeningen zijn, conform de financiële doorkijken in andere beheerplannen, gedaan voor een periode van 10 jaar.
•    De berekeningen zijn op prijspeil van 1 januari 2024.
•    Conform de afspraken uit het oude Gemeentelijk Rioleringsplan Overbetuwe 2018-2022 (GRP 2018-2022) in verband met het afbouwen van de eerder opgebouwde hoogte van de voorziening, wordt de stand van de voorziening eind 2029 teruggebracht naar € 1.000.000. Hierdoor wordt er jaarlijks geld onttrokken aan de voorziening riolering tot en met 2029 om via een tariefverlaging het geld terug te geven aan de inwoner.

Vanaf 2029 leiden voor- en nadelen op jaarbasis (op basis van realisatie) tot een storting of onttrekking aan of van de voorziening, waarbij de stand van de voorziening binnen de bandbreedte van € 1.000.000 en € 2.500.000 blijft om tegenvallers op te kunnen vangen. Eventuele over- of onderschrijdingen van deze bandbreedte worden ten gunste of ten laste van de rioolheffing gerekend.

Kostenontwikkelingen
In het Wrp 2025-2029 is aangegeven dat een aantal begrotingsposten nog geactualiseerd dienen te worden bij de begroting 2025. Deze actualisaties leiden tot een exploitatieverschil ten opzichte van het Wrp 2025-2029. De totale kosten voor aan riolering toe te rekenen kosten stijgen met € 97.000.

De belangrijkste oorzaken zijn:
a. Stijging overheadkosten door hoger overheadtarief en aantal toe te rekenen uren: € 161.000 (nadeel).
b. Stijging loonkosten op basis van prognose Cao-stijging 5%: € 43.000 (nadeel).
c. Lagere kapitaallasten: € 56.000 (voordeel).
d. Hogere bespaarde rente voorziening riolering: € 47.000 (voordeel).
e. Saldo diverse: € 4.000 (voordeel).

Tarieven
Bij het vaststellen van het Wrp 2025-2029 inclusief het amendement is op basis van de huidige informatie destijds een tarief gemeld van € 136,53 voor de rioolheffing 2025. 
Op basis van bovenstaande actualisaties en de verwerking van de 1e bestuursrapportage 2024 wordt het tarief voor 2025 € 148,00. Bij de 1e bestuursrapportage 2024 heeft de raad het besluit genomen om de extra kosten van € 150.000 voor baggeren ten laste van de rioolvoorziening te brengen. Hierdoor daalt de voorziening en wordt de onttrekking van € 1.750.000, zoals gemeld in scenario 2a om het tarief te verlagen, € 150.000 minder.

Vrijstellingen
Geen.

Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
Beleidskader
Artikel 15.33 van de Wet milieubeheer, Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2024 en Grondstoffenbeleidsplan 2024-2028 ‘Van Afval Naar Grondstof’.

Algemeen
Voor de reinigingsheffingen geldt het beginsel: de vervuiler betaalt. Om die reden is de 100% kostendekking het uitgangspunt.

Kostenontwikkelingen
De totale netto lasten stijgen met € 929.000. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door prijsontwikkelingen zoals gemeld in de 1e en 2e bestuursrapportage 2024. Daarnaast zijn de financiële effecten van het vastgestelde beleidsplan 2024-2028 ‘Van Afval naar Grondstof’ verwerkt in de begroting 2025. Voor 2025 heeft dit plan een nadelig effect, echter vanaf 2026 levert dit plan besparingen op. Onderstaand een overzicht van de belangrijkste oorzaken van de stijging:

Omschrijving                                                                                                                                                       bedrag
Structurele mutaties 1e en 2e bestuursrapportage 2024                                                 € 327.000
Mutaties op basis van het beleidsplan 2024-2028 ‘Van Afval naar Grondstof’   € 135.000
Reservering prijsstijgingen 2025 op basis van IMOC 2,2%                                               €   76.000
Loonkostenstijging op basis van verwachte Cao-stijging 5%                                           €   75.000
Subtotaal materiële lasten                                                                                                                       € 613.000
Stijging overheadkosten door hoger overheadtarief en toe te rekenen uren       € 206.000
Hogere kosten Btw door toename materiële lasten                                                             €   90.000
Hogere kosten kwijtschelding door stijging tarief                                                                 €   20.000
Totale lastenstijging                                                                                                                                € 929.000

Tarieven
Uitgaande van 100% kostendekkende tarieven betekent deze kostenverhoging dat de tarieven moeten stijgen. In het grondstoffenbeleidsplan is aangegeven om de variabele tarieven niet te verhogen. Het vaste bedrag voor afvalstoffenheffing en reinigingsrechten stijgt hierdoor met 20,5%. Het vaste bedrag van 2024 van € 224,00 stijgt met € 46,00 naar € 270,00 in 2025.  

Vrijstellingen 
Geen.

Precariobelasting
Beleidskader 
Verordening precariobelasting gemeente Overbetuwe 2024. In december 2024 wordt de Verordening precariobelasting gemeente Overbetuwe 2025 aangeboden aan de raad.

Algemeen
Precariobelasting wordt geheven voor het hebben van voorwerpen op de voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Het gaat om terrassen en standplaatsen. Bijvoorbeeld verkoopwagen of kraam waar spullen of eten verkocht wordt.

Tarieven
Naast de verhoging van 2,2% inflatie conform de Kadernota 2025 wordt het tarief in 2025 voor precariobelasting voor alleen terrassen nog extra verhoogd met 25%.

Vrijstellingen 
Geen.

Marktgelden/standplaatsen
Beleidskader
Verordening marktgelden gemeente Overbetuwe 2024. In december 2024 wordt de Verordening marktgelden gemeente Overbetuwe 2025 aangeboden aan de raad.

Algemeen
Iedereen die een standplaats heeft op de wekelijkse markt betaalt marktgeld. Dat geldt ook voor degene die een standplaats heeft voor bijvoorbeeld een dag. Naast marktgeld betalen ze een bedrag voor de elektriciteitsvoorzieningen als daarvan gebruik wordt gemaakt.

Tarieven
Voor de goederenmarkt in Zetten geldt een lager tarief dan voor Elst. De reden hiervoor is de beperktere omvang van de kern Zetten en de markt. De tarieven zijn afgeleid van de in de Tarieventabel leges, behorende bij de legesverordening, opgenomen tarieven voor overige standplaatsen. In de Kadernota 2025 is uitgegaan van een verhoging van 2,2% (inflatie).

Vrijstellingen
Geen.

Lijkbezorgingsrechten
Beleidskader
Verordening lijkbezorgingsrechten gemeente Overbetuwe 2024. In december 2024 wordt de Verordening lijkbezorgingsrechten gemeente Overbetuwe 2025 aangeboden aan de raad.

Algemeen
Voor het gebruik van een algemene begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats worden rechten geheven. In deze gemeente zijn er drie algemene begraafplaatsen.

Tarieven
Naast de verhoging van 2,2% inflatie conform de Kadernota 2025 worden de tarieven in 2025 voor lijkbezorgingsrechten nog extra verhoogd met 20%.

Vrijstellingen
Geen.

Bedrijveninvesteringszone (BIZ)
Beleidskader
Verordening bedrijveninvesteringszone centrum Heteren 2022-2026 en Verordening bedrijveninvesteringszone centrum Zetten 2023-2027.

Algemeen

Ondernemers in het centrum van Heteren en Zetten hebben een bedrijveninvesteringszone (BIZ) opgericht. In de BIZ investeren ondernemers in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. De gebruikers en eigenaren van panden in het centrum van Heteren en de gebruikers van panden in het centrum van Zetten die niet als woning worden gebruikt, betalen hiervoor een BIZ-bijdrage aan de gemeente. De gemeente geeft de opbrengst als subsidie aan Stichting Hart van Heteren en Stichting Centrum Management Wizet die hiervoor activiteiten uitvoert.

Centrummanagement Elst (CME) heeft het initiatief genomen om te onderzoeken of een bedrijveninvesteringszone (BIZ) in het centrum van Elst vervolgd kan worden in de periode 2025-2029. Sinds 2020 is er een succesvolle BIZ in het centrum van Elst. Bij voldoende steun onder de bijdrageplichtigen (eigenaren en gebruikers van WOZ-objecten in het centrum van Elst), door middel van een draagvlakmeting, wordt per 1 januari 2025 een verordening bedrijveninvesteringszone 2025-2029 voor centrum Elst ingevoerd.



Vrijstellingen
De belangrijkste vrijstellingen gelden voor belastingobjecten die dienen voor de publieke dienst van de gemeente en onroerende zaken die in hoofdzaak zijn bestemd voor de openbare eredienst.

Leges
Beleidskader
Legesverordening gemeente Overbetuwe 2024 en de Tarieventabel leges 2024. In december 2024 wordt de Verordening Legesverordening gemeente Overbetuwe 2025 en de Tarieventabel leges 2025 aangeboden aan de raad.

Algemeen
We heffen leges om een gedeelte van onze taken te bekostigen. Deze taken worden in de vorm van een dienst individueel afgenomen door bewoners of bedrijven. 

Tarieven
In de Kadernota 2025 is uitgegaan van een verhoging van 2,2% (inflatie). Voor sommige diensten heeft het Rijk een maximumtarief ingesteld, zoals voor rijbewijzen, paspoorten en identiteitskaarten. Het uitgangspunt voor de tarieven is gebaseerd op 100% kostendekking. Op 1 januari 2024 zijn de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking getreden. Door de invoering van deze wetten zijn per 1 januari 2024 de bepalingen en tarieven met betrekking tot dienstverlening en besluiten in het kader van deze wetten gewijzigd.

Vrijstellingen
De belangrijkste vrijstelling geldt voor vergunningen/ontheffingen als deze rechtstreeks verband houden met een vergunning voor het organiseren van een evenement. 
 
Toeristen- en forensenbelasting
Beleidskader
Per 1 januari 2025 wordt de toeristen- en forensenbelasting ingevoerd. De betreffende verordeningen worden in december 2024 vastgesteld door de raad.

Algemeen
Toeristenbelasting is een belasting voor iedereen die overnachtingsplekken verhuurt, zoals hotels, campings, pensions en bed & breakfasts. Dit geldt ook voor verhuur via Airbnb of aan arbeidsmigranten die niet in de gemeente ingeschreven staan.

Forensenbelasting is een belasting voor personen die, zonder dat ze hun hoofdverblijf in de gemeente hebben, meer dan 90 dagen per jaar een gemeubileerde woning tot hun beschikking hebben voor zichzelf of voor hun gezin.

Toeristen en anderen die tijdelijk verblijven in de gemeente maken gebruik van gemeentelijke voorzieningen en faciliteiten zoals wegen en fiets- en wandelpaden. De aanleg en onderhoud hiervan kost veel geld. We heffen daarom toeristen- en forensenbelasting, zodat toeristen en personen die relatief veel in de gemeente zijn ook meebetalen aan deze kosten.

Tarieven
De verordeningen bepalen de hoogte van de tarieven voor 2025.

Vrijstellingen
Personen die al forensenbelasting betalen worden uitgesloten van de toeristenbelasting.

Kostendekking 2025 per verordening

Terug naar navigatie - Kostendekking 2025 per verordening

Inleiding
De toerekening van de kosten van overhead brengt met zich mee dat er inzicht gegeven moet worden hoe de tarieven berekend worden met de keuzes die daarbij gemaakt worden. Om die reden wordt, voor de heffingen waarvoor een maximale kostendekking van 100% geldt, in deze paragraaf de berekening van de kostendekking per heffing opgenomen. Uitgangspunt is de in de programmabegroting opgenomen kosten en baten. 

Verordening Rioolheffing
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 7.2 riolering 3.140 100% 3.140
Inkomsten 7.2 riolering -4 100% -4
Netto kosten 3.136
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief 7.2 riolering 15.686 uur 100% 819
Compensabele BTW 7.2 riolering 464 100% 464
Kwijtschelding 6.3 inkomensregelingen 80 100% 80
Kosten waterbeheer 5.7 openbaar groen 345 345
Kosten straatreiniging 2.1 verkeer en vervoer 108 108
Totale kosten 4.952
Opbrengst heffing 7.2 riolering -3.245 -3.245
Bespaarde rente VZ riolering 0.5 treasury -108 -108
Totale baten -3.353
Totale baten - lasten (onttrekking aan voorziening riolering) 1.599
Dekkingspercentage excl. de onttrekking aan voorziening 67,7%
Dekkingspercentage incl. de onttrekking aan voorziening 100%
Opm: in deze berekening is de rente over de voorziening meegenomen in de kostendekking. Dat is een lokale keuze.
Verordening Reinigingsheffing
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 7.3 afval 5.962 100% 5.962
Inkomsten 7.3 afval -968 100% -968
Netto kosten 4.994
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief (incl. Boa's) 7.3 afval 24.658 uur 100% 1.077
Compensabele BTW 7.3 afval 960 100% 960
Activiteiten zwerfafval 2.1 verkeer en vervoer 36 100% 36
Kwijtschelding 6.3 inkomensregelingen 145 100% 145
Totale kosten 7.212
Opbrengst heffing 7.3 afval -7.212
Totale baten -7.212
Totale baten - lasten 0
Dekkingspercentage 100%
Verordening Marktgelden/standplaatsen
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 3.3 markten en standpl. 46 100% 46
Inkomsten 3.3 markten en standpl. -9 100% -9
Netto kosten 37
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief 3.3 markten en standpl. 0 100% 0
Compensabele BTW 3.3 markten en standpl. 46 21% 10
Kwijtschelding N.v.t.
Totale kosten 47
Opbrengst heffing 3.3 markten en standpl. -31 -31
Totale baten -31
Totale baten - lasten 16
Dekkingspercentage 66,4%
Verordening Lijkbezorgingsrecht
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 7.5 begraafplaatsen 137 100% 137
Inkomsten begraafplaatsen 0 100% 0
Netto kosten 137
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief 7.5 begraafplaatsen 630 uur 100% 42
Compensabele BTW 7.5 begraafplaatsen N.v.t. 0
Kwijtschelding N.v.t. 0
Totale kosten 179
Opbrengst heffing 7.5 begraafplaatsen -104 100% -104
Totale baten -104
Totale baten - lasten 75
Dekkingspercentage 58,1%

Kostendekking leges

Terug naar navigatie - Kostendekking leges

  

Overzicht kostendekking legesverordening 2025
Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening directe kosten overhead baten kostendekking
paragraaf 1 Burgerlijke stand € 43.216 € 40.892 € 67.730 80,5%
paragraaf 2 Reisdocumenten en Ned. ID kaart € 456.604 € 185.135 € 634.041 98,8%
paragraaf 3 Rijbewijzen € 132.673 € 114.091 € 185.318 75,1%
paragraaf 4 Verstrekkingen uit Basis Registratie Personen € 19.297 € 8.693 € 14.425 51,5%
paragraaf 5 Bestuursstukken € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 6 Vastgoedinformatie € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 7 Overige Publiekszaken € 28.975 € 9.018 € 32.885 86,6%
paragraaf 8 Gemeentearchief € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 9 Bijzondere wetten € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 10 Diversen € 109.141 € 82.498 € 69.625 36,3%
Kostendekking Hoofdstuk 1 € 789.905 € 440.327 € 1.004.024 81,6%
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet directe kosten overhead baten kostendekking
paragraaf 1 Algemene begripsbepalingen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 2 Voorfase € 46.524 € 35.374 € 34.000 41,5%
paragraaf 3 Activiteiten met betrekking tot bouwwerken € 813.189 € 855.973 € 1.096.442 65,7%
paragraaf 4 Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 5 Milieubelastende activiteiten € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 6 Lozingsactiviteiten € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 7 Aanlegactiviteiten € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 8 Overige activiteiten € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 9 Maatwerkvoorschriften € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 10 Gelijkwaardigheid € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 11 Overige tarieven € 205.363 € 225.955 € 201.417 46,7%
paragraaf 12 Modaliteiten € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 13 Vermindering € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 14 Teruggaaf € 0 € 0 € 0 n.v.t.
Kostendekking Hoofdstuk 2 € 1.065.076 € 1.117.302 € 1.331.859 61,0%
Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder de Dienstenrichtlijn en niet vallend onder hoofdstuk 2 directe kosten overhead baten kostendekking
paragraaf 1 Horeca € 7.708 € 8.481 € 2.757 17,0%
paragraaf 2 Seksbedrijven € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 3 Winkeltijdenwet € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 4 Organiseren evenement of markt € 9.636 € 0 € 5.921 61,4%
paragraaf 5 Standplaatsen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 6 Huisvestingswet 2014 € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 7 In dit hoofdstuk niet benoemd besluit € 0 € 0 € 0 n.v.t.
Kostendekking Hoofdstuk 3 € 17.344 € 8.481 € 8.678 33,6%
Recapitulatie Hoofdstuk 1, 2 en 3
Totaal directe kosten overhead baten kostendekking
Kostendekking Hoofdstuk 1 € 789.905 € 440.327 € 1.004.024 81,6%
Kostendekking Hoofdstuk 2 € 1.065.076 € 1.117.302 € 1.331.859 61,0%
Kostendekking Hoofdstuk 3 € 17.344 € 8.481 € 8.678 33,6%
Kostendekking totale tarieventabel € 1.872.326 € 1.566.110 € 2.344.561 68,2%

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk

De lokale lasten worden jaarlijks door het Centrum voor Onderzoek van de economie van de lagere Overheden (COELO) in beeld gebracht. De cijfers van de COELO over 2024 leveren een goede vergelijking op van de lastendruk in onze gemeente ten opzichte van het regionale en landelijke beeld. De woonlasten voor een gemiddeld gezin (eigenaar-bewoner) in Overbetuwe zijn in 2024 de op drie na laagste van de 51 gemeenten in de provincie Gelderland.

Gemiddelde heffing
Heffing 2024 2025 Stijging in € Stijging in % Opmerkingen
OZB woningen 319,95 339,80 19,85 6,5% Gemiddelde WOZ-waarde woning € 405.000
Rioolheffing 106,74 148,00 41,26 38,7%
Afvalstoffenheffing
vast 224,00 270,00 46,00 20,5%
variabel 74,05 74,05 0 0,0% Gemiddeld aantal aanbiedingen blijft gelijk
Totaal 724,74 831,85 107,11 14,8%
De belangrijkste belastingtarieven 2024 en 2025
Soort belasting Grondslag 2024 Voorstel 2025* Mutatie
Onroerende-zaakbelasting
Eigenaar woning Percentage van de waarde 0,0790% 0,0839% 6,2%
Eigenaar niet-woning Percentage van de waarde 0,1513% 0,1690% 11,7%
Gebruiker niet-woning Percentage van de waarde 0,1224% 0,1367% 11,7%
Totaal niet-woning Percentage van de waarde 0,2737% 0,3057% 11,7%
Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht
Diftar Vast bedrag € 224,00 € 270,00 20,5%
GFT containers Gratis
PMD zakken Gratis
Rest container 140 liter Tarief per lediging € 11,08 € 11,08 0,0%
Rest container 240 liter Tarief per lediging € 16,87 € 16,87 0,0%
Ondergrondse container (rest) Tarief per aanbieding € 4,76 € 4,76 0,0%
Rioolheffing
Woningen Waterverbruik tot 500 m3 € 106,74 € 148,00 38,7%
Niet-woningen Waterverbruik tot 500 m3 € 106,74 € 148,00 38,7%
Hondenbelasting De eerste hond € 73,32 € 82,32 12,2%
De tweede hond € 109,98 € 123,48 12,2%
Buitengebied 50% 50% 12,2%
* In het voorgestelde OZB-tarief 2025 is uitgegaan van een gelijke WOZ-waarde.

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Terug naar navigatie - Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Beleidskader
Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen gemeente Overbetuwe 2024. In december 2024 wordt de Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen gemeente Overbetuwe 2025 aangeboden aan de raad.

Algemeen
Net als in voorgaande jaren worden de maximale mogelijkheden tot het verlenen van kwijtschelding benut. Kwijtschelding is mogelijk voor de OZB, het vaste bedrag van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Of kwijtschelding wordt verleend hangt af van de betalingscapaciteit van belastingschuldigen. Bij de bepaling daarvan houden wij rekening met 100% van de kosten van levensonderhoud zoals die normatief zijn opgenomen in de landelijke richtlijnen voor het kwijtscheldingsbeleid. Natuurlijke personen die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefenen kunnen voor kwijtschelding van de privé-aanslag in aanmerking komen.

Kwijtscheldingsaanvragen
Voor degenen die eerder ook al kwijtschelding hebben gekregen maken we, met verleende toestemming van de belastingschuldigen, gebruik van een procedure voor automatische toetsing voor kwijtschelding door het Inlichtingenbureau. Dit heeft ertoe geleid dat in 2024 348 belastingschuldigen geen verzoek om kwijtschelding hoefden in te dienen.

In 2024 zijn er, naast de automatische kwijtschelding, nog ongeveer 282 kwijtscheldingsaanvragen ingediend. Van deze aanvragen zijn er ongeveer 188 geheel of gedeeltelijk gehonoreerd. Wij streven ernaar om de kwijtscheldingsverzoeken binnen 4-5 maanden af te handelen. In de begroting 2025 is voor de te verlenen kwijtschelding € 225.000 geraamd. Dit bedrag is gebaseerd op ongeveer 536 te honoreren aanvragen.