In de openbare ruimte bevinden zich veel zaken die eigendom van de gemeente zijn. Deze eigendommen kunnen als volgt worden ingedeeld:
- infrastructuur: wegen, water en riolering
- voorzieningen: groen (o.a. bomen), verlichting, sportvelden, speelvoorzieningen
- gebouwen: scholen, sport- en welzijnsaccommodaties, huisvesting gemeente en brandweer
Al deze eigendommen, die ook wel kapitaalgoederen worden genoemd, moeten door de gemeente worden onderhouden. De door de gemeenteraad vastgestelde kwaliteitsniveaus worden in deze paragraaf toegelicht.
III. Onderhoud kapitaalgoederen
Welke afspraken zijn over het onderhoud van de kapitaalgoederen gemaakt?
Terug naar navigatie - Welke afspraken zijn over het onderhoud van de kapitaalgoederen gemaakt?De gemeenteraad heeft beleids- en beheerplannen vastgesteld die de uitgangspunten bevatten voor dat onderhoud. Het Integraal Kwaliteitsplan Openbare Ruimte (IKP OR) is het beleidsdocument waarin de kwaliteit van de openbare ruimte is vastgelegd. Daarnaast staan de kwaliteitseisen t.b.v. inrichting en beheer openbare ruimte hierin vermeld.
Het vervolg is dat er op basis van de beleidsuitgangspunten van het IKP OR de nieuwe integrale beheerplannen worden opgesteld. In de plannen die op termijn ter vaststelling aan het college worden aangeboden worden naar aanleiding van het kwaliteitsniveau de beheermaatregelen concreter geformuleerd.
Beleidsdocument | Datum vaststelling | Geplande actualisatie [1] |
Integrale Beheerplannen Openbare Ruimte | 14-12-2010 | 2022 |
Beheerplan wegen 2014 - 2018 |
17-03-2015 |
2022 |
Gemeentelijk Rioleringsplan | 04-12-2017 | 2022 [2] |
Handboek locatie eisen | 04-02-2014 |
2022 |
Evaluatie Beleidsplan Licht in Overbetuwe | 06-02-2018 | 2022 |
Beleidsplan Speelvoorzieningen | 23-05-2012 | 2022 |
Nota Voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties | 11-04-2013 | Actualisatie meegenomen in evaluatie Visie op Vastgoed (2022) |
Gemeentelijke accommodaties niet zijnde gebouwen (sportvelden, veldmeubilair, sportinventaris). | 28-10-2008 | 2022 |
Visie op vastgoed |
20-02-2018 |
2022 |
[1] Het jaartal geeft weer in welk jaar de actualisatie leidt tot een voorstel aan de gemeenteraad.
[2] Zie ook de opmerkingen over de bekostigingssystematiek riolering in de paragraaf lokale lasten.
Kwaliteitsniveaus
Terug naar navigatie - KwaliteitsniveausIn het Kwaliteitsplan Beheer Openbare Ruimte (IKP OR) is gewerkt met drie kwaliteitsniveaus te weten laag, basis en goed[3]. De beschrijving van de kwaliteitsniveaus op verschillende aspecten zijn in het hierna opgenomen overzicht uitgewerkt.
Kwaliteitsniveau |
Laag |
Basis |
Hoog |
Wettelijke voorschriften |
Het onderhoudsniveau voldoet niet (of niet-geheel) aan de minimaal vereiste wettelijke voorschriften |
Het onderhoudsniveau voldoet voldoende aan de vereiste wettelijke voorschriften |
Het onderhoudsniveau voldoet ruimschoots aan de vereiste wettelijke voorschriften |
Duurzaamheid (Vervangingstermijnen) |
Door het lage onderhoudsniveau wordt de levensduur van het kapitaalgoed korter dan gebruikelijk |
De levensduur is de gebruikelijke vervangingstermijn van het kapitaalgoed |
Door het hoge onderhoudsniveau wordt de levensduur van het kapitaalgoed verlengd |
Opbouw achterstallig onderhoud |
Achterstallig onderhoud komt periodiek voor |
Achterstallig onderhoud komt incidenteel voor |
Achterstallig onderhoud komt niet voor |
Milieu effecten |
Het onderhoudsniveau van het kapitaalgoed is zodanig dat in onvoldoende mate efficiënt en zuinig met natuurlijke hulpbronnen wordt omgegaan |
Het onderhoudsniveau van het kapitaalgoed is zodanig dat in voldoende mate efficiënt en zuinig met natuurlijke hulpbronnen wordt omgegaan |
Het onderhoudsniveau van het kapitaalgoed is zodanig dat in ruime mate efficiënt en zuinig met natuurlijke hulpbronnen wordt omgegaan |
Oordeel inwoners |
Score 1,0 - 5,5 |
Score 5,5 – 7,0 |
Score 7,1 – 10,0 |
Veiligheid (objectief) |
Door de wijze van onderhoud bestaat een gerede kans op ongelukken |
Door de wijze van onderhoud bestaat weinig kans op ongelukken |
Door de wijze van onderhoud bestaat een zeer geringe kans op ongelukken |
Gevoelswaarde inwoners (subjectief) |
Inwoners ervaren de openbare ruimte (m.b.t. het betreffende kapitaalgoed) als onveilig en onvoldoende leefbaar |
Inwoners ervaren de openbare ruimte (m.b.t. het betreffende kapitaalgoed) als voldoende veilig en leefbaar |
Inwoners ervaren de openbare ruimte (m.b.t. het betreffende kapitaalgoed) als zeer veilig en leefbaar |
Klachten |
De gemeente ontvangt veel klachten over het kapitaalgoed |
De gemeente ontvangt weinig klachten over het kapitaalgoed |
De gemeente ontvangt geen klachten over het kapitaalgoed |
Claims |
Grote kans op gegronde schadeclaims |
Weinig kans op gegronde schadeclaims |
Geen kans op gegronde schadeclaims |
[3] In de overzichten is het kwaliteitsniveau “goed” gewijzigd in “hoog”.
In plannen vastgelegde kwaliteitsniveaus van het onderhoud
Terug naar navigatie - In plannen vastgelegde kwaliteitsniveaus van het onderhoud
Naam beleids-/beheersplan |
Datum raadsbesluit |
Kwaliteitscriteria (laag, basis of hoog) |
Beheerplan Openbare Ruimte |
14-12-2010 |
Wegen: basisniveau |
Integraal Kwaliteitsplan Openbare Ruimte |
2021 |
In 2021 is het IKP OR vastgesteld. Hierin is de strategie, de bekostiging en het beleid van de verschillende beheerdisciplines voor de openbare ruimte op hoofdlijnen uitgewerkt. Het doelmatig en eigentijds beheer moet leiden tot een aantrekkelijke leefomgeving waarin inwoners prettig kunnen wonen en werken. Het nieuwe IKP zorgt dat voor bestuur, de organisatie en de inwoners duidelijk is wat men mag verwachten van het beheer van de openbare ruimte. |
Beheerplan Wegen 2014 - 2018 |
17-03-2015 |
Wegen basisniveau |
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) |
04-12-2017 |
De gemeente moet voldoen aan de gemeentelijke watertaken zoals beschreven in de Wet milieubeheer en de Wet op de waterhuishouding. Deze taken vormen de basis van het GRP 2018-2022. Uitgangspunten bij het opstellen van het GRP waren: |
Beleidsplan Licht in Overbetuwe |
06-02-2018 |
Zowel voor de beheerskaders (masten, armaturen, etc.) als voor de beleidskaders (sociale veiligheid, verkeersveiligheid, etc.) is in het plan vastgelegd dat het na te streven kwaliteitsniveau “basis” is. Uitgangspunt is: Openbare verlichting voor de verkeersveiligheid en op hoofdfietsroutes (plus). Dit betekent alleen openbare verlichting buiten de bebouwde kom als dat voor de verkeersveiligheid nodig is (bijvoorbeeld bij kruispunten en verkeersgevaarlijke situaties als bochten, obstakels ed.) en er geen betere alternatieven zijn zoals markering, reflectie e.d. Op alle hoofdfietsroutes (en plus routes) is oriëntatieverlichting behalve op de Drielse Rijndijk, de Randwijks Rijndijk en de Waaldijk vanwege de flora en faunawetgeving, dit is namelijk Natura2000 gebied. In 2022 wordt het beleidsplan en daarmee ook de uitvoering geëvalueerd. |
Beleidsplan Speelvoorzieningen |
23-05-2012 |
Onderhoud en beheer van speelvoorzieningen gaat uit van wettelijke (veiligheids)voorschriften. Met behulp van inspecties wordt dit geborgd. Er is een grens aan de financiële ruimte voor het onderhoud en beheer. Met behulp van een meerjaren renovatieplan wordt wijk- en kerngericht gewerkt aan renovaties van speelruimte. In 2022 wordt het nieuwe speelbeleid 'Samen(spel) in Overbetuwe' aangeboden aan de gemeenteraad. |
Nota voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties |
11-04-2013 |
Het gaat hier om de gemeentelijke gebouwen voor welzijn en sport, de schoolgebouwen en de overige gebouwen (huisvesting bestuur en ambtenaren, brandweer, enz.). De basis onder de onderhoudsbegrotingen is gelegen in door derden opgestelde meerjarenonderhouds-planningen. In 2018 zijn er nieuwe meerjarige onderhoudsplannen (MJOP’s) gemaakt. Voor de gebouwen met de gebruiksfuncties sport, welzijn en kantoor zijn de plannen inmiddels omgevormd tot DMJOP’s, waarbij duurzaamheid een belangrijk uitgangspunt is. |
Gemeentelijke accommodaties niet zijnde gebouwen (voetbalvelden, veldmeubilair en sportinventaris) |
28-10-2008 |
Bij de voetbalvelden bekijken we jaarlijks kritisch welk onderhoud daadwerkelijk nodig is. We hebben hiervoor geen meerjarenonderhoudsplannen gemaakt. Gekeken moet worden naar de onderhoudsvergoedingen die de verenigingen ontvangen in combinatie met kostprijsdekkende tarieven. |
Visie op Vastgoed |
20-02-2018 |
In maart 2021 is de raad geïnformeerd over de stand van zaken rondom de uitwerking van de Visie op Vastgoed. Een aantal pijlers wordt nog nader uitgewerkt in 2022. |
Financiële consequenties
Terug naar navigatie - Financiële consequentiesHet integraal kwaliteitsplan Openbare Ruimte (IKP OR) is vastgesteld. In dit plan is nader ingegaan op de benodigde en beschikbare budgetten. Aan de hand hiervan zijn er extra middelen beschikbaar gesteld en zijn deze middelen meegenomen in de begroting.
De volgende stappen zijn het realiseren van de ambities vastgelegd in het IKP. Om deze ambities te realiseren wordt er een ingroeimodel voorgesteld. Om te groeien van tempo 1 naar 2. Deze middelen zijn in het Uitvoeringsprogramma 2023-2026 (UP).
Daarnaast moeten we het gewenste kwaliteitsniveau in de gehele openbare ruimte, wat voortkomt uit het IKP OR, verder uitwerken in de integrale beheerplannen. Het reguliere onderhoud is reeds opgenomen in de begroting maar met name het groot onderhoud en de vervangingen en vernieuwingen moeten volgens de BBV ook worden meegenomen in de begroting. Hierbij stappen we af van het programma nieuwe lasten. Vanaf 2023 is er daarom een structureel bedrag opgenomen in de begroting. Aangezien er nog diverse projecten uit het oude PNL in uitvoering zijn, wordt er een ingroeimodel gehanteerd. In het UP is in 2023 een structureel bedrag opgenomen van € 600.000 met een jaarlijkse stijging van € 200.000 oplopend naar € 1.200.000 in 2026. Voor het te plegen groot onderhoud zal een voorziening gevormd worden met de uitwerking van de beheerplannen als basis. Eind 2022 komen deze plannen in de raad en zal de voorziening officieel gevormd worden.
Omschrijving
|
Plan
|
Jaar vaststelling |
Begroot 2023 |
Voorz. /BR beschikbaar |
Voldoende |
Wegbeheer |
Beheerplan Wegen |
2015 |
5.866 |
Neen |
N.v.t. |
Openbaar groen |
Integraal Kwaliteits Plan Openbare Ruimte |
2021 |
1.959 |
Neen |
N.v.t |
Straatreiniging |
Beheerplan Openbare Ruimte |
2010 |
28 |
Neen |
N.v.t. |
Water |
Waterplan gemeente Overbetuwe |
n.v.t. |
196 |
Maakt deel uit van GRP |
Zie GRP |
Riolering |
GRP 2018-2022 |
2017 |
2.432 [4] |
Ja |
Ja |
Straatverlichting |
Beleidsplan Openbare Verlichting |
2018 |
513 |
Neen |
N.v.t. |
Speelvoorzieningen |
Speelruimteplan |
2012 |
147 |
Neen |
N.v.t. |
Schoolgebouwen |
Nota voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties Basis is het M.O.P. 2021 |
2013 |
171 |
Ja |
Ja |
Gebouwen voor huisvesting bestuur en ambtelijk apparaat |
Nota voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties Basis is het M.O.P. 2021 |
2013 |
169 |
Ja |
Ja |
Gebouwen voor welzijn en sport |
Nota voorziening groot onderhoud gemeentelijke accommodaties Basis is het M.O.P. 2021 |
2013 |
238 |
Ja |
Ja |
Accommodaties niet zijnde gebouwen (sportvelden, veldmeubilair, sportinventaris) |
Sportnota (nog vast te stellen) |
2019 |
152 |
Neen |
Ja |
Totaal |
|
|
11.871 |
|
|
[4] Excl. de onttrekking uit de voorziening.
Voor de gemeentelijke gebouwen zijn de ramingen voor onderhoudslasten uit het meerjarenonderhoudsplan op het overzicht vermeld. Op de taakvelden van de gemeentelijke gebouwen zijn namelijk ook overige niet onderhoudsgerelateerde exploitatielasten verwerkt.