Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Beleidskader
Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ), Verordening onroerende-zaakbelastingen gemeente Overbetuwe 2022.
Algemeen
Jaarlijks worden de WOZ-waarden voor woningen en niet-woningen vastgesteld. Deze WOZ-waarde is de grondslag voor de aanslag OZB. Wij zorgen voor een tijdige en correcte verzending van de waardebeschikkingen (WOZ-waarde) en belastingaanslagen. Beschikkingen worden zoveel mogelijk met dagtekening 28 februari 2023 (wettelijke termijn) verzonden. Ook de afhandeling van bezwaarschriften vindt tijdig plaats. De wettelijke termijn voor het doen van een uitspraak is het einde van het kalenderjaar. Wij streven ernaar de bezwaren tegen de WOZ-waarde binnen 6 maanden af te handelen.
Herwaardering
Voor het belastingjaar 2023 zal de OZB worden gebaseerd op de nieuwe WOZ-waarden per de waardepeildatum 1 januari 2022. Vanaf 1 januari 2022 zijn de woningen getaxeerd op basis van de gebruiksoppervlakte (GBO) en niet meer op bruto inhoud. De Waarderingskamer heeft alle gemeenten daartoe verplicht. Hiermee wordt aangesloten bij wat branche breed bij waardering van objecten de tendens is. Uitgangspunt is dat schommelingen van WOZ-waardes geen invloed hebben op de hoogte van de gemiddelde aanslag OZB. Niet alleen wanneer waardes dalen, maar ook niet als waardes stijgen. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat bepaalde typen onroerende zaken een waardeontwikkeling laten zien die van het gemiddelde afwijkt, wat dan ook tot een hogere of lagere belastingaanslag zal leiden. De definitieve OZB-tarieven kunnen pas worden vastgesteld nadat de gegevens over de waardeontwikkeling bekend zijn.
Tarief ontwikkeling
Uitgangspunten voor de OZB tarieven voor 2023:
• In de Kadernota 2023 is uitgegaan van een verhoging van 2,0% conform het aangenomen amendement ’A-9 Verhoging OZB maximaal 2%’ door de raad op 9 november 2021 bij de behandeling van de Programmabegroting 2022-2025.
• Verhoging van de OZB-opbrengsten met 2,3% inflatie.
De tarief ontwikkeling 2023 wordt dan voor woningen en niet-woningen: 4,3%.
Vrijstellingen
Naast de verplichte vrijstelling op grond van artikel 220d van de Gemeentewet zijn in de verordening o.a. vrijstellingen opgenomen voor: onroerende zaken die dienen voor de publieke dienstverlening, straatmeubilair, plantsoenen en begraafplaatsen.
Hondenbelasting
Beleidskader
Verordening hondenbelasting gemeente Overbetuwe 2022.
Algemeen
De hondenbelasting is een algemene belasting waarvan de opbrengst in de algemene middelen vloeit en van waaruit gemeenten zelf mogen bepalen waaraan het wordt besteed. Uit onze inkomsten van de hondenbelasting worden onder andere de aanleg, het onderhoud en de schoonmaak van de hondenvoorzieningen (honden uitlaatplaatsen en hondenlosloopgebieden) betaald.
Tarieven
De tarieven van de hondenbelasting worden in 2023 conform de Kadernota 2023 verhoogd met 2,3% inflatie.
Vrijstellingen
Honden voor de begeleiding van een gehandicapte of een slechtziende zijn vrijgesteld van hondenbelasting.
Rioolheffing
Beleidskader
Verordening rioolheffing gemeente Overbetuwe 2022, Gemeentelijk Rioleringsplan Overbetuwe 2018-2022 (GRP).
Algemeen
De rioolheffing wordt geheven voor de bekostiging van beheer en onderhoud van het gemeentelijke rioleringsstelsel. Evenals de afvalstoffenheffing is de rioolheffing kostendekkend: we gaan uit van het principe ‘de vervuiler betaalt’. De belasting wordt geheven van de gebruiker van een pand.
De raad heeft een voorziening riolering ingesteld: het verschil tussen de opbrengsten en de kosten van riolering komen ten gunste of ten laste van de voorziening. Als uit de jaarrekening verschillen blijken met het vastgestelde GRP, dan wordt dit verschil bij de tariefvaststelling van het eerstvolgende jaar meegenomen.
Vooruitlopend op de evaluatie van het Gemeentelijk Rioleringsplan Overbetuwe 2018-2022 (GRP) wordt voor het bepalen van het tarief rioolheffing 2023 uitgegaan van de verlenging van het huidige GRP met 2 jaar.
Kostenontwikkelingen
De totale kosten voor aan riolering toe te rekenen kosten stijgen met € 233.000. De belangrijkste oorzaken zijn:
a. Hogere stijging van het overheadtarief en de daaruit voortvloeiende overheadkosten: € 66.000 (nadeel).
b. Uit het jaarverslag 2021 van het Waterschap Rivierenland blijkt dat de systemen voor individuele behandeling van afvalwater (IBA's) vanaf 2023 vervangen dienen te worden. Deze kosten worden verspreid over een periode van vier jaar: € 54.000 (nadeel).
c. Hogere kosten voor onderzoek en advies: € 50.000 (nadeel).
d. Hogere energiekosten voor pompen en gemalen: € 38.000 (nadeel).
e. Stijging compensabele BTW vanwege de toenemende exploitatiekosten: € 18.000 (nadeel).
f. Saldo diversen, zoals stijging loonkosten en een daling van de kwijtscheldingen: € 7.000 (nadeel).
Tarieven
In het GRP is vastgelegd dat de ontwikkeling van het saldo van de voorziening riolering bepalend is voor de tariefontwikkeling.
Het riooltarief 2022 is eenmalig verlaagd met € 19,84 i.v.m. het voordeel uit de jaarrekening 2020. Het tarief voor de rioolheffing 2022 is vastgesteld op € 90,58 per huishouding. Rekening houdend met de eenmalige verlaging van € 19,84 is in de begroting 2023 uitgegaan van een basistarief van € 110,42.
In de jaarrekening 2021 is een eenmalig voordeel van € 618.000 opgenomen in de voorziening riolering. Afgesproken is om dat voordeel te gebruiken voor de eenmalige verlaging van de tarieven 2023. Dat leidt tot het volgende beeld:
De eenmalige verlaging van -€ 6,81 leidt ten opzichte van 2022 tot een lagere rioolheffing van € 117.000. De onttrekking uit de voorziening riolering bedraagt € 1.821.000, dat is € 350.000 meer dan in 2022. Dit komt door de hogere uitgaven van € 233.000 (zie hiervoor) en de lagere inkomsten uit rioolheffing.
Vrijstellingen
Geen.
Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
Beleidskader
Artikel 15.33 van de Wet milieubeheer, Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2022.
Algemeen
Voor de reinigingsheffingen geldt het beginsel: de vervuiler betaalt. Om die reden is de 100% kostendekking het uitgangspunt.
Kostenontwikkelingen:
De totale netto lasten stijgen met € 80.000. De belangrijkste oorzaken daarvan zijn:
Omschrijving bedrag
Hogere kosten inzameling GFT € 60.000
Lagere kosten drukwerk door digitale afvalwijzer - € 20.000
Lagere verbrandingskosten door afname restafval en grofvuil - € 150.000
Prijsstijgingen € 60.000
Stijging loonkosten en kwijtscheldingen € 31.000
Saldo diverse kosten € 11.000
Subtotaal materiële lasten - € 8.000
Hogere overhead door overheadtarief stijging € 88.000
Totale lasten stijging € 80.000
Tarieven
Uitgaande van 100% kostendekkende tarieven betekent deze kostenverhoging dat de tarieven moeten stijgen. Tevens is het aantal aanbiedingen van grijze containers en aanbiedingen aan ondergrondse inzamelpunten gedaald. Dit leidt niet alleen tot lagere kosten (zie hiervoor), maar ook tot een lagere opbrengst. Voor een 100% kostendekking moeten de vaste en variabele tarieven met gemiddeld 3,79% stijgen. De kosten stijgen onder andere door prijsinflatie en het overheadstarief, daarom stellen wij voor om de stijging uitsluitend te verwerken in de vaste tarieven. Het vaste bedrag voor afvalstoffenheffing en reinigingsrechten wordt verhoogd met 5,35%.
Precariobelasting
Beleidskader
Verordening precariobelasting gemeente Overbetuwe 2022.
Algemeen
Met ingang van 2022 is het niet meer mogelijk om precariobelasting te heffen op kabels en leidingen.
Tarieven
In de Kadernota 2023 is uitgegaan van een verhoging van 2,3% (inflatie).
Vrijstellingen
Geen.
Marktgelden/standplaatsen
Beleidskader
Verordening marktgelden gemeente Overbetuwe 2022.
Algemeen
Iedereen die een standplaats heeft op de wekelijkse markt betaalt marktgeld. Dat geldt ook voor degene die een standplaats heeft voor bijvoorbeeld een dag. Naast marktgeld betalen ze een bedrag voor de elektriciteitsvoorzieningen als daarvan gebruik wordt gemaakt.
Tarieven
Voor de goederenmarkt in Zetten geldt een lager tarief dan voor Elst. De reden hiervoor is de beperktere omvang van de kern Zetten en de markt. De tarieven zijn afgeleid van de in de Tarieventabel leges, behorende bij de legesverordening, opgenomen tarieven voor overige standplaatsen. In de Kadernota 2023 is uitgegaan van een verhoging van 2,3% (inflatie).
Vrijstellingen
Geen.
Lijkbezorgingsrechten
Beleidskader
Verordening lijkbezorgingsrechten gemeente Overbetuwe 2022.
Algemeen
Voor het gebruik van een algemene begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats worden rechten geheven. In deze gemeente zijn er drie algemene begraafplaatsen.
Tarieven
In de Kadernota 2023 is uitgegaan van een verhoging van 2,3% (inflatie).
Vrijstellingen
Geen.
Bedrijveninvesteringszone (BIZ)
Beleidskader
Verordening bedrijveninvesteringszone centrum Elst 2020-2024 en Verordening bedrijveninvesteringszone centrum Heteren 2022-2026.
Algemeen
Ondernemers in het centrum van Elst en Heteren hebben een bedrijveninvesteringszone (BIZ) opgericht. In de BIZ investeren ondernemers in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. De gebruikers en eigenaren van panden in het centrum van Elst en Heteren die niet als woning worden gebruikt, betalen hiervoor een BIZ-bijdrage aan de gemeente. De gemeente geeft de opbrengst als subsidie aan Stichting Centrummanagement Elst en het Centrummanagement Heteren die hiervoor activiteiten uitvoert.
Stichting Centrum Management Wizet heeft het initiatief genomen om te onderzoeken of een bedrijveninvesteringszone (BIZ) in het centrum van Zetten gerealiseerd kan worden. Bij voldoende steun onder de bijdrageplichtigen (eigenaren en/of gebruikers van WOZ-objecten in het centrum van Zetten), door middel van een draagvlakmeting, wordt per 1 januari 2023 een verordening bedrijveninvesteringszone 2023-2027 voor centrum Zetten ingevoerd.
Vrijstellingen
De belangrijkste vrijstellingen gelden voor belastingobjecten die dienen voor de publieke dienst van de gemeente en onroerende zaken die in hoofdzaak zijn bestemd voor de openbare eredienst.
Leges
Beleidskader
Legesverordening gemeente Overbetuwe 2022 en de Tarieventabel leges 2022.
Algemeen
We heffen leges om een gedeelte van onze taken te bekostigen. Deze taken worden in de vorm van een dienst individueel afgenomen door bewoners of bedrijven.
Tarieven
In de Kadernota 2023 is uitgegaan van een verhoging van 2,3% (inflatie). Door de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2023 wijzigen de bepalingen en tarieven met betrekking tot dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet. Voor sommige diensten heeft het Rijk een maximumtarief ingesteld, zoals voor rijbewijzen, paspoorten en identiteitskaarten. Het uitgangspunt voor de tarieven is gebaseerd op 100% kostendekking.
Vrijstellingen
De belangrijkste vrijstelling geldt voor vergunningen/ontheffingen als deze rechtstreeks verband houden met een vergunning voor het organiseren van een evenement. Tevens geldt een vrijstelling voor non-profit instellingen voor vergunningen waarvan de leges niet meer bedragen dan € 325.
Toeristen- en forensenbelasting.
De raad heeft op 21 juni 2022 een motie aangenomen om de invoering van de toeristenbelasting uit te stellen tot 1 januari 2024. Dit leidt tot een eenmalig nadeel voor 2023 dat in de begroting 2023 wordt verwerkt. In 2023 wordt het invoeren van de toeristenbelasting opnieuw beoordeeld door de raad.