In 2017 is het nieuwe beleidsplan voor het sociaal domein door de raad vastgesteld. Dit beleidsplan bouwt verder op de overkoepelende doelstellingen uit het voorgaande Beleidsplan Sociaal Domein 2015 - 2017. Deze overkoepelende doelstellingen zijn in het nieuwe beleidsplan 'SMART-er' geformuleerd en verwerkt in vier thema's: dichtbij, bereikbaar, kwaliteit en betaalbaar. Deze vier thema's zijn vervolgens uitgewerkt in 11 doelstellingen. De vier thema's monitoren we aan de hand van de doelstellingen met bijbehorende indicatoren. De verschillende indicatoren samen geven een beeld over de ontwikkeling en doelbereiking in het sociaal domein.
De gemeente wil vanuit de transformatie-gedachte de ondersteuning ‘dichtbij’ de inwoners organiseren. De ondersteuning die het meest dichtbij is, is de ondersteuning uit eigen netwerk.
Overbetuwe is een gemeente, vergelijkbaar met andere landelijke gemeenten, waar de inwoners relatief meer hulp ontvangen van partner, familie, vrienden of buren (lichte zorg en mantelzorg), dan in stedelijke gebieden. In Overbetuwe geven procentueel minder inwoners aan dat hun mantelzorger de zorgtaak aankan in vergelijking met de referentiegroep, maar dit aantal is wel stijgende. Dit hangt samen met het gegeven dat er in Overbetuwe meer ondersteuning uit eigen netwerk komt dan in de referentiegroep, maar het geeft ook de urgentie voor ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers aan.
Bron: Cliëntervaringsonderzoeken Sociaal Domein Overbetuwe 2015 en 2016
Cliëntervaringsonderzoeken In deze Monitor zijn de resultaten van de meest recente cliëntervaringsonderzoeken opgenomen (2015 en 2016). Op basis van de wettelijke vereisten wordt het cliëntervaringsonderzoek uitgevoerd als het jaar is afgerond, dus over het voorgaande jaar. Het cliëntervaringsonderzoek voor 2017 wordt in 2018 uitgevoerd. |
Percentage WMO-cliënten dat aangeeft dat hun mantelzorger de taken aankan
Bron: Cliëntervaringsonderzoeken Sociaal Domein Overbetuwe 2015 en 2016
In 2017 zijn we gestart met een onderzoek naar nieuwe manieren om de mantelzorger te waarderen en zijn we het mantelzorgnetwerk gaan versterken door het uitbreiden van de ondersteuning aan mantelzorgers:
- Waardering mantelzorg: de gemeente is gestart met een onderzoek naar invoering van een nieuwe waardering met een groter bereik onder mantelzorgers, bijvoorbeeld door de invoering van de mantelzorgpas waarmee bij lokale ondernemers betaald kan worden (vanaf 2018).
- Ondersteuning mantelzorgers: extern bureau Spectrum is gestart met een pilot op waar, naast de individuele ondersteuning van de mantelzorger door het Knooppunt Mantelzorg, ook lokale netwerk van stakeholders op alle leefgebieden (school, werk, sportvereniging en wijk) wordt versterkt. Het Knooppunt heeft een plan van aanpak opgesteld waarin de doelen en actiepunten voor 2017 en 2018 zijn verwoord. Op basis van de pilotresultaten moet naar voren komen of het knooppuntconcept werkt en of ze meer mantelzorgers bereiken en ondersteunen door het netwerk.
De evaluatie van het vrijwilligersbeleid is in december 2017 aan de raad gestuurd. In 2018 stellen we samen met vrijwilligersorganisaties nieuw beleid op, op basis van een behoefte-enquête en bijeenkomsten met vrijwilligersorganisaties.
Daarnaast bieden we onze inwoners laagdrempelige ondersteuning bij het zoeken naar oplossingen voor hun hulpvragen met de Sociale Kernteams. Deze kernteams zijn actief in alle kernen van de gemeente en daarmee dichtbij georganiseerd. Onze inwoners weten de kernteams steeds beter te vinden. Dit zien we door de sterke toename aan hulpvragen aan de Sociale Kernteams.
Aantal hulpvragen per sociaal kernteam 2015 - 2017 (3 kerngebieden)
|
Aantal hulpvragen aan SKT |
||
Kernen |
2015 |
2016 |
2017 |
Elst (noord, oost en zuid) |
293 |
326 |
463 |
Heteren |
75 |
83 |
80 |
Driel |
53 |
59 |
81 |
Zetten – Hemmen - Randwijk |
83 |
155 |
154 |
Herveld – Andelst – Valburg |
95 |
120 |
146 |
Oosterhout – Slijk-Ewijk |
40 |
32 |
37 |
Anders o.a. doorverwijzing consulenten |
* |
* |
76 |
Totaal |
639 |
775 |
1.037 |
*) In 2015 en 2016 is dit niet apart gemonitord.
Sociale Kernteams De gemeente Overbetuwe heeft in 2015 gekozen om de toegang tot de zorg breed op te zetten. Dat betekent dat onze inwoners op verschillende manieren hun hulpvraag kunnen inbrengen. Eén van de ingangen wordt geboden door de Sociale Kernteams. Het doel van de kernteams is om te ondersteunen bij laagdrempelige informele hulpvragen op het gebied van welzijn en zorg. Met deze algemene voorziening kunnen inwoners vrij gebruik maken van de sociale kernteams om samen naar een oplossing te zoeken. De sociale kernteams bestaan deels uit beroepskrachten en deels uit vrijwilligers en worden aangestuurd vanuit de gemeente. Naast de sociale kernteams biedt de gemeente ondersteuning aan inwoners vanuit het loket Samen. Inwoners stellen samen met consulenten ondersteuningsplannen op, en daar kunnen maatwerkvoorzieningen voor welzijn en (jeugd)zorg een onderdeel van zijn. |
Een aanmelding van een hulpvraag door een inwoner bij het Sociaal Kernteam komt op verschillende manieren binnen. Van het spreekuur in de kern, een ingang die dichtbij is georganiseerd, maakt 25% gebruik.
Aanmelding hulpvragen sociaal kernteam |
Percentage |
Telefonisch en mail |
65% |
Spreekuur |
25% |
Via derde (bijv. consulent) |
10% |
Totaal |
100% |
Algemene voorzieningen bieden, naast de ondersteuning uit eigen netwerk, ook 'dichtbij' ondersteuning. Inwoners kunnen met hun hulpvraag, bijvoorbeeld na een tip van de sociale kernteams, terecht bij een algemene voorziening binnen de gemeente Overbetuwe. Algemene voorzieningen zijn vrij toegankelijke diensten of activiteiten voor alle inwoners, uitgevoerd door beroepskrachten of vrijwilligers en toegankelijk zonder beschikking van de gemeente. De voorziening wordt ingezet naar aanleiding van de vraag van een inwoner en kan een collectieve en individuele vorm hebben. Het gebruik van algemene voorzieningen wordt niet gemonitord, wel vragen we aan onze WMO-cliënten of ze hier gebruik van maken. Voor 10% van de WMO-cliënten is dat het geval.
Algemene voorzieningen: de belangrijkste lokale instellingen die de basisvoorzieningen vormen en nieuwe algemene voorzieningen die dichtbij inwoners georganiseerd worden.
Percentage WMO-cliënten dat ook gebruik maakt van een algemene voorziening
Bron: Cliëntervaringsonderzoeken Sociaal Domein Overbetuwe 2015 en 2016
De basisvoorzieningen (0e en 1e lijnszorg) is het structurele aanbod van vrij toegankelijke algemene voorzieningen, preventie en samenwerking tussen beroepskrachten en inwoners/ vrijwilligers ('de lokale zorgstructuur') om de zelfredzaamheid en leefbaarheid van inwoners te stimuleren. De basisvoorziening is gericht op het voorkomen van zorg en (het verergeren van) problemen en wordt door een beperkt aantal maatschappelijke instellingen uitgevoerd.
Algemene voorzieningen: de belangrijkste lokale instellingen die de basisvoorzieningen vormen en nieuwe algemene voorzieningen die dichtbij inwoners georganiseerd worden.
Partners die samen de grootste deel van de basisvoorzieningen in gemeente Overbetuwe leveren:
Partners |
Omschrijving basisvoorzieningen |
‘Dichtbij’ georganiseerd |
Forte Welzijn
|
Jongerenwerk Opbouwwerk Vrijwilligers Steunpunt Knooppunt Mantelzorg Forte Thuis (praktische gezinsondersteuning) Schuldhulpverlening Sociale Kernteams Huisbezoeken |
Kern Kern Gemeente Gemeente Inwoner Inwoner Inwoner / kern Inwoner |
MEE
|
Sociale Kernteams Onafhankelijke Cliënt Ondersteuning Integrale Vroeg Hulp |
Kern Inwoner Inwoner |
RIBW
|
Interventieteam zorgmeldingen Sociale Kernteams |
Gemeente Kern |
Santé Partners (voorheen STMR)
|
Algemeen Maatschappelijk Werk (volwassenen en jeugd) School Maatschappelijk Werk Schuldhulpverlening Sociale Kernteams Interventieteam zorgmeldingen Praktische Gezinsondersteuning |
Gemeente Gemeente Individueel Kern Gemeente Individueel |
Lindenhout
|
Kortdurende hulp Interventieteam zorgmeldingen |
Gemeente Gemeente |
VGGM
|
Zorgstructuur van consultatiebureaus, jeugdverpleeg-kundigen en jeugdartsen Preventie Voorschoolse Zorg Coördinator Huisbezoeken na bevalling Stevig Ouderschap Postnataal Huisbezoeken bij statushouders |
In alle kernen beschikbaar via consultatie bureau of kinderopvang centra
|
De gemeente wil in het kader van de transformatie de algemene voorzieningen verder uitbouwen en meer ondersteuning vrij toegankelijk en dichtbij (laten) organiseren. Om dit te bereiken initieert de gemeente zelf, maar worden maatschappelijke instellingen en inwoners ook nadrukkelijk uitgenodigd om initiatieven te starten. Hieronder hebben we de belangrijkste nieuwe algemene voorzieningen weergegeven.
Nieuwe algemene voorzieningen in 2017
Voorziening |
Omschrijving dichtbij |
‘Dichtbij’ georganiseerd |
Forte Thuis (voorheen Homestart) |
Forte Thuis is een praktische ondersteuning door gecertificeerde vrijwilligers voor kinderen (tot 7 jaar) en hun gezin. De leeftijdsgrens en het aanbod van Forte Thuis zijn uitgebreid om daarmee meer gezinnen gebruik te laten van deze algemene en preventieve voorziening. |
Inwoner |
Zorgcoördinator 0 - 4 jarigen |
De voorschoolse zorgcoördinator (VZC) observeert, signaleert, coacht de medewerkers van de kinderopvangcentra en verwijst door naar hulp. Deze algemene voorziening bieden we aan op elke kinderopvangcentra, eventueel in combinatie met huisbezoeken. De VZC biedt een warme overdracht naar het basisonderwijs en voor groepsobservaties in het kader van preventie. |
Inwoner Kern |
(V)echtscheidingen |
Eénjarige jarige pilot (2017 – 2018) bestaande uit: 10 trajecten ‘Wij Scheiden’. Op 3 basisscholen zijn groepen ‘Kind en Scheiding’, mentorlessen, voorlichting docenten, onderzoek begeleidingswensen jongeren en een te ontwikkelen collectief aanbod. |
Gemeente |
Onschuld
|
Uitvoeringsplan Schulden en Preventie ( ‘Opgeteld Beter’) is samen met 35 werkgroepleden geschreven en goedgekeurd door de raad. In 2017 / 2018 starten verschillende nieuwe pilots: budgetcoach, alternatief beschermingsbewind, vroegsignalering, 17-jarige “cheque voor een check”, statushouders geldwijs maken. |
Gemeente |
Dagbesteding Light
|
Onderzoek naar ‘lichte dagbesteding‘ met vrije inloop voor ouderen (en in 2e instantie voor mensen met psychische stoornis). Dagbesteding Light is een samenwerking van RIBW, Forte, Samen Zorgen en de gemeente. In deze samenwerking zijn de resultaten uit de bijeenkomsten met sleutelfiguren besproken en per kern zijn de mogelijkheden nagegaan. Resultaat is een overzicht van succesfactoren en mogelijkheden per kern uitgedrukt in kansen en knelpunten. In 2018 zal worden vastgesteld welke suggesties uit het overzicht omgezet worden in acties. |
Kern |
Maatjes voor kwetsbare personen |
De gemeente heeft het RIBW en MEE uitgenodigd om een aanpak op te stellen om eenzaamheid te verminderen onder inwoners met een langdurige aandoening of beperking. Het doel was om deze groep, begeleid door een maatje, meer te laten meedraaien en alledaagse activiteiten. Het project is niet gestart, onder andere omdat het aanbod niet binnen het budget past. De gemeente pakt het onderwerp eenzaamheid als opgave op samen met Wonen, werken, welzijn en zorg (WWW&Z). |
Inwoner |
ONS gezondheidserf (‘Lentekriebels’ en ’Herfstkleuren’) |
De doelen van ONS gezondheidserf zijn erop gericht inwoners van 55 jaar en ouder uit Oosterhout en Slijk Ewijk vitaler te houden en onderling meer met elkaar te verbinden om daarmee isolement en eenzaamheid te voorkomen en leefbaarheid te vergroten. |
Kern |
Gezond Onderweg (GO!) |
Gezond onderweg! helpt kinderen en jongeren met overgewicht en obesitas om gezonder te leven |
Kern |