I. Lokale lasten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf bieden wij inzicht in het beleidskader rond de lokale heffingen, kostendekking per verordening, de tariefs- en kostenontwikkeling, de lokale lastendruk en het kwijtscheldingsbeleid.

Overhead:
In programma 7 is een toelichting en specificatie opgenomen van de overhead. In deze paragraaf wordt dit verder uitgewerkt en gaan we in op aan derden door te belasten overhead.

Het overheadtarief is een opslag op het uurtarief. Op basis van de uitgangspunten zijn de totale overheadkosten 2023 afgerond € 17.800.000 en het totaal aantal productieve uren voor 333,32 fte bedraagt 470.988 uur. Hiervan wordt 317.228 uur aan taakvelden toegerekend. Aangezien de vaststelling van het Uitvoeringsprogramma 2023-2026 (UP) een financieel effect heeft op de berekening van het overheadtarief zijn vooruitlopend op de vaststelling van het UP alvast uitgangspunten opgenomen. Voor de berekening zijn de overheadskosten verhoogd met € 1.320.000 en het totaal aantal fte's met acht waarvan vier ten laste van taakveld overhead.

Rekening houdende met de verhouding tussen de uurtarieven van de Helster / Openbare Werken en de overige teams worden de tarieven:
- voor de Helster en Openbare Werken: € 31,27
- voor de overige teams: € 62,53
Ten opzichte van 2022 stijgt het overheadtarief (voor de overige teams) met € 6,44 (=11,48%). De belangrijkste verklaringen hiervoor zijn de stijging van de loonkosten , de stijging van de ICT kosten en de toevoegingen vanuit het UP.

De inkomsten per heffing en de kostendekking
In het volgende overzicht zijn de geraamde opbrengsten van alle gemeentelijke heffingen opgenomen voor 2022 en 2023. Daarbij is tevens aangegeven of er sprake is van een dienstverlening waarvoor maximale kostendekking geldt.

Heffing (bedragen x € 1.000) Begroot 2022 incl. begr. wijz. Begroot 2023 prim. Begroting Tariefsmutatie t.o.v. 2022 Geldt een max. kostendekking?
OZB woningen 5.701 5.993 4,3% Neen
OZB niet-woningen 2.666 2.914 4,3% Neen
Hondenbelasting 362 371 2,3% Neen
Rioolheffing 1.938 1.821 -7,5% Ja
Reinigingsheffingen 5.857 5.938 5,4% Ja
Marktgelden/standplaatsen 38 38 2,3% Ja
Lijkbezorgingsrecht 80 80 2,3% Ja
BIZ-heffing centrum Elst 120 120 Geen Neen
BIZ-heffing centrum Heteren 19 19 Geen Neen
Precariobelasting 35 36 2,3% Neen
Toeristenbelasting 0 0 Geen Neen
Leges omgevingsvergunningen 1.511 1.111 2,3% Ja
Overige leges 808 743 2,3% Ja
Subtotaal bruto inkomsten 19.135 19.927
Kwijtschelding 170 180 Geen Neen
Totaal netto opbrengst heffingen 18.965 19.747

Het beleidskader van de lokale heffingen

Terug naar navigatie - Het beleidskader van de lokale heffingen

Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Beleidskader
Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ), Verordening onroerende-zaakbelastingen gemeente Overbetuwe 2022.

Algemeen
Jaarlijks worden de WOZ-waarden voor woningen en niet-woningen vastgesteld. Deze WOZ-waarde is de grondslag voor de aanslag OZB. Wij zorgen voor een tijdige en correcte verzending van de waardebeschikkingen (WOZ-waarde) en belastingaanslagen. Beschikkingen worden zoveel mogelijk met dagtekening 28 februari 2023 (wettelijke termijn) verzonden. Ook de afhandeling van bezwaarschriften vindt tijdig plaats. De wettelijke termijn voor het doen van een uitspraak is het einde van het kalenderjaar. Wij streven ernaar de bezwaren tegen de WOZ-waarde binnen 6 maanden af te handelen.

Herwaardering
Voor het belastingjaar 2023 zal de OZB worden gebaseerd op de nieuwe WOZ-waarden per de waardepeildatum 1 januari 2022. Vanaf 1 januari 2022 zijn de woningen getaxeerd op basis van de gebruiksoppervlakte (GBO) en niet meer op bruto inhoud. De Waarderingskamer heeft alle gemeenten daartoe verplicht. Hiermee wordt aangesloten bij wat branche breed bij waardering van objecten de tendens is. Uitgangspunt is dat schommelingen van WOZ-waardes geen invloed hebben op de hoogte van de gemiddelde aanslag OZB. Niet alleen wanneer waardes dalen, maar ook niet als waardes stijgen. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat bepaalde typen onroerende zaken een waardeontwikkeling laten zien die van het gemiddelde afwijkt, wat dan ook tot een hogere of lagere belastingaanslag zal leiden. De definitieve OZB-tarieven kunnen pas worden vastgesteld nadat de gegevens over de waardeontwikkeling bekend zijn.

Tarief ontwikkeling
Uitgangspunten voor de OZB tarieven voor 2023:
• In de Kadernota 2023 is uitgegaan van een verhoging van 2,0% conform het aangenomen amendement ’A-9 Verhoging OZB maximaal 2%’ door de raad op 9 november 2021 bij de behandeling van de Programmabegroting 2022-2025.
• Verhoging van de OZB-opbrengsten met 2,3% inflatie. 
De tarief ontwikkeling 2023 wordt dan voor woningen en niet-woningen: 4,3%.

Vrijstellingen
Naast de verplichte vrijstelling op grond van artikel 220d van de Gemeentewet zijn in de verordening o.a. vrijstellingen opgenomen voor: onroerende zaken die dienen voor de publieke dienstverlening, straatmeubilair, plantsoenen en begraafplaatsen.

Hondenbelasting
Beleidskader
Verordening hondenbelasting gemeente Overbetuwe 2022.

Algemeen
De hondenbelasting is een algemene belasting waarvan de opbrengst in de algemene middelen vloeit en van waaruit gemeenten zelf mogen bepalen waaraan het wordt besteed. Uit onze inkomsten van de hondenbelasting worden onder andere de aanleg, het onderhoud en de schoonmaak van de hondenvoorzieningen (honden uitlaatplaatsen en hondenlosloopgebieden) betaald.

Tarieven
De tarieven van de hondenbelasting worden in 2023 conform de Kadernota 2023 verhoogd met 2,3% inflatie. 

Vrijstellingen
Honden voor de begeleiding van een gehandicapte of een slechtziende zijn vrijgesteld van hondenbelasting.

Rioolheffing
Beleidskader
Verordening rioolheffing gemeente Overbetuwe 2022, Gemeentelijk Rioleringsplan Overbetuwe 2018-2022 (GRP).

Algemeen
De rioolheffing wordt geheven voor de bekostiging van beheer en onderhoud van het gemeentelijke rioleringsstelsel. Evenals de afvalstoffenheffing is de rioolheffing kostendekkend: we gaan uit van het principe ‘de vervuiler betaalt’. De belasting wordt geheven van de gebruiker van een pand.

De raad heeft een voorziening riolering ingesteld: het verschil tussen de opbrengsten en de kosten van riolering komen ten gunste of ten laste van de voorziening. Als uit de jaarrekening verschillen blijken met het vastgestelde GRP, dan wordt dit verschil bij de tariefvaststelling van het eerstvolgende jaar meegenomen.

Vooruitlopend op de evaluatie van het Gemeentelijk Rioleringsplan Overbetuwe 2018-2022 (GRP) wordt voor het bepalen van het tarief rioolheffing 2023 uitgegaan van de verlenging van het huidige GRP met 2 jaar.

Kostenontwikkelingen
De totale kosten voor aan riolering toe te rekenen kosten stijgen met € 233.000. De belangrijkste oorzaken zijn:
a. Hogere stijging van het overheadtarief en de daaruit voortvloeiende overheadkosten: € 66.000 (nadeel).
b. Uit het jaarverslag 2021 van het Waterschap Rivierenland blijkt dat de systemen voor individuele behandeling van afvalwater (IBA's) vanaf 2023 vervangen dienen te worden. Deze kosten worden verspreid over een periode van vier jaar: € 54.000 (nadeel).
c. Hogere kosten voor onderzoek en advies: € 50.000 (nadeel).
d. Hogere energiekosten voor pompen en gemalen: € 38.000 (nadeel).
e. Stijging compensabele BTW vanwege de toenemende exploitatiekosten: € 18.000 (nadeel).
f. Saldo diversen, zoals stijging loonkosten en een daling van de kwijtscheldingen: € 7.000 (nadeel).

Tarieven
In het GRP is vastgelegd dat de ontwikkeling van het saldo van de voorziening riolering bepalend is voor de tariefontwikkeling. 
Het riooltarief 2022 is eenmalig verlaagd met € 19,84 i.v.m. het voordeel uit de jaarrekening 2020. Het tarief voor de rioolheffing 2022 is vastgesteld op € 90,58 per huishouding. Rekening houdend met de eenmalige verlaging van € 19,84 is in de begroting 2023 uitgegaan van een basistarief van € 110,42.

In de jaarrekening 2021 is een eenmalig voordeel van € 618.000 opgenomen in de voorziening riolering. Afgesproken is om dat voordeel te gebruiken voor de eenmalige verlaging van de tarieven 2023. Dat leidt tot het volgende beeld:

De eenmalige verlaging van -€ 6,81 leidt ten opzichte van 2022 tot een lagere rioolheffing van € 117.000. De onttrekking uit de voorziening riolering bedraagt € 1.821.000, dat is € 350.000 meer dan in 2022. Dit komt door de hogere uitgaven van € 233.000 (zie hiervoor) en de lagere inkomsten uit rioolheffing.

Vrijstellingen
Geen.

Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
Beleidskader
Artikel 15.33 van de Wet milieubeheer, Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2022.

Algemeen
Voor de reinigingsheffingen geldt het beginsel: de vervuiler betaalt. Om die reden is de 100% kostendekking het uitgangspunt.

Kostenontwikkelingen:
De totale netto lasten stijgen met € 80.000. De belangrijkste oorzaken daarvan zijn:

Omschrijving                                                                                                                     bedrag
Hogere kosten inzameling GFT                                                                        €    60.000
Lagere kosten drukwerk door digitale afvalwijzer                            - €    20.000
Lagere verbrandingskosten door afname restafval en grofvuil - € 150.000
Prijsstijgingen                                                                                                             €    60.000
Stijging loonkosten en kwijtscheldingen                                                    €     31.000
Saldo diverse kosten                                                                                               €     11.000
Subtotaal materiële lasten                                                                                                       -  €    8.000
Hogere overhead door overheadtarief stijging                                                            € 88.000
Totale lasten stijging                                                                                                                     € 80.000

Tarieven
Uitgaande van 100% kostendekkende tarieven betekent deze kostenverhoging dat de tarieven moeten stijgen. Tevens is het aantal aanbiedingen van grijze containers en aanbiedingen aan ondergrondse inzamelpunten gedaald. Dit leidt niet alleen tot lagere kosten (zie hiervoor), maar ook tot een lagere opbrengst. Voor een 100% kostendekking moeten de vaste en variabele tarieven met gemiddeld 3,79% stijgen. De kosten stijgen onder andere door prijsinflatie en het overheadstarief, daarom stellen wij voor om de stijging uitsluitend te verwerken in de vaste tarieven. Het vaste bedrag voor afvalstoffenheffing en reinigingsrechten wordt verhoogd met 5,35%.

Precariobelasting
Beleidskader 
Verordening precariobelasting gemeente Overbetuwe 2022.

Algemeen
Met ingang van 2022 is het niet meer mogelijk om precariobelasting te heffen op kabels en leidingen.

Tarieven
In de Kadernota 2023 is uitgegaan van een verhoging van 2,3% (inflatie).

Vrijstellingen 
Geen.

Marktgelden/standplaatsen
Beleidskader
Verordening marktgelden gemeente Overbetuwe 2022.

Algemeen
Iedereen die een standplaats heeft op de wekelijkse markt betaalt marktgeld. Dat geldt ook voor degene die een standplaats heeft voor bijvoorbeeld een dag. Naast marktgeld betalen ze een bedrag voor de elektriciteitsvoorzieningen als daarvan gebruik wordt gemaakt.

Tarieven
Voor de goederenmarkt in Zetten geldt een lager tarief dan voor Elst. De reden hiervoor is de beperktere omvang van de kern Zetten en de markt. De tarieven zijn afgeleid van de in de Tarieventabel leges, behorende bij de legesverordening, opgenomen tarieven voor overige standplaatsen. In de Kadernota 2023 is uitgegaan van een verhoging van 2,3% (inflatie).

Vrijstellingen
Geen.

Lijkbezorgingsrechten
Beleidskader
Verordening lijkbezorgingsrechten gemeente Overbetuwe 2022.

Algemeen
Voor het gebruik van een algemene begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats worden rechten geheven. In deze gemeente zijn er drie algemene begraafplaatsen.

Tarieven
In de Kadernota 2023 is uitgegaan van een verhoging van 2,3% (inflatie). 

Vrijstellingen
Geen.

Bedrijveninvesteringszone (BIZ)
Beleidskader
Verordening bedrijveninvesteringszone centrum Elst 2020-2024 en Verordening bedrijveninvesteringszone centrum Heteren 2022-2026.

Algemeen
Ondernemers in het centrum van Elst en Heteren hebben een bedrijveninvesteringszone (BIZ) opgericht. In de BIZ investeren ondernemers in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. De gebruikers en eigenaren van panden in het centrum van Elst en Heteren die niet als woning worden gebruikt, betalen hiervoor een BIZ-bijdrage aan de gemeente. De gemeente geeft de opbrengst als subsidie aan Stichting Centrummanagement Elst en het Centrummanagement Heteren die hiervoor activiteiten uitvoert.

Stichting Centrum Management Wizet heeft het initiatief genomen om te onderzoeken of een bedrijveninvesteringszone (BIZ) in het centrum van Zetten gerealiseerd kan worden. Bij voldoende steun onder de bijdrageplichtigen (eigenaren en/of gebruikers van WOZ-objecten in het centrum van Zetten), door middel van een draagvlakmeting, wordt per 1 januari 2023 een verordening bedrijveninvesteringszone 2023-2027 voor centrum Zetten ingevoerd.

Vrijstellingen
De belangrijkste vrijstellingen gelden voor belastingobjecten die dienen voor de publieke dienst van de gemeente en onroerende zaken die in hoofdzaak zijn bestemd voor de openbare eredienst.

Leges
Beleidskader
Legesverordening gemeente Overbetuwe 2022 en de Tarieventabel leges 2022.

Algemeen
We heffen leges om een gedeelte van onze taken te bekostigen. Deze taken worden in de vorm van een dienst individueel afgenomen door bewoners of bedrijven. 

Tarieven
In de Kadernota 2023 is uitgegaan van een verhoging van 2,3% (inflatie). Door de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2023 wijzigen de bepalingen en tarieven met betrekking tot dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet. Voor sommige diensten heeft het Rijk een maximumtarief ingesteld, zoals voor rijbewijzen, paspoorten en identiteitskaarten. Het uitgangspunt voor de tarieven is gebaseerd op 100% kostendekking.

Vrijstellingen
De belangrijkste vrijstelling geldt voor vergunningen/ontheffingen als deze rechtstreeks verband houden met een vergunning voor het organiseren van een evenement. Tevens geldt een vrijstelling voor non-profit instellingen voor vergunningen waarvan de leges niet meer bedragen dan € 325.
 
Toeristen- en forensenbelasting. 
De raad heeft op 21 juni 2022 een motie aangenomen om de invoering van de toeristenbelasting uit te stellen tot 1 januari 2024. Dit leidt tot een eenmalig nadeel voor 2023 dat in de begroting 2023 wordt verwerkt. In 2023 wordt het invoeren van de toeristenbelasting opnieuw beoordeeld door de raad. 

Kostendekking 2023 per verordening

Terug naar navigatie - Kostendekking 2023 per verordening

Inleiding
De toerekening van de kosten van overhead brengt met zich mee dat er inzicht gegeven moet worden hoe de tarieven berekend worden met de keuzes die daarbij gemaakt worden. Om die reden wordt, voor de heffingen waarvoor een maximale kostendekking van 100% geldt, in deze paragraaf de berekening van de kostendekking per heffing opgenomen. Uitgangspunt is de in de programmabegroting opgenomen kosten en baten. 

Verordening Rioolheffing
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 7.2 riolering 2.436 100% 2.436
Inkomsten 7.2 riolering -4 100% -4
Netto kosten 2.432
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief 7.2 riolering 13.526 uur 100% 640
Compensabele BTW 7.2 riolering 326 100% 334
Kwijtschelding 6.3 inkomensregelingen 55 100% 55
Kosten waterbeheer 5.7 openbaar groen 196 196
Kosten straatreiniging 2.1 verkeer en vervoer 116 116
Totale kosten 3.773
Opbrengst heffing 7.2 riolering -1.821 -1.821
Bespaarde rente VZ riolering 0.5 treasury -131 -131
Totale baten -1.952
Totale baten - lasten (onttrekking aan voorziening riolering) 1.821
Dekkingspercentage excl. de onttrekking aan voorziening 51,7%
Dekkingspercentage incl. de onttrekking aan voorziening 100%
Opm: in deze berekening is de rente over de voorziening meegenomen in de kostendekking. Dat is een lokale keuze.
Verordening Reinigingsheffing
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 7.3 afval 5.198 100% 5.198
Inkomsten 7.3 afval -1.118 100% -1.118
Netto kosten 4.080
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief (incl. Boa's) 7.3 afval 22.379 uur 100% 862
Compensabele BTW 7.3 afval 871 100% 871
Kwijtschelding 6.3 inkomensregelingen 125 100% 125
Totale kosten 5.938
Opbrengst heffing 7.3 afval -5.938
Totale baten -5.938
Totale baten - lasten 0
Dekkingspercentage 100%
Verordening Marktgelden/standplaatsen
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 3.3 markten en standpl. 40 100% 40
Inkomsten 3.3 markten en standpl. -10 100% -10
Netto kosten 30
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief 3.3 markten en standpl. 0 100% 0
Compensabele BTW 3.3 markten en standpl. 40 21% 8
Kwijtschelding N.v.t.
Totale kosten 38
Opbrengst heffing 3.3 markten en standpl. -29 -29
Totale baten -29
Totale baten - lasten 9
Dekkingspercentage 76,3%
Verordening Lijkbezorgingsrecht
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Taakveld Omschrijving (sub)taakveld Basis Toe te rekenen Toegerekend
Directe lasten 7.5 begraafplaatsen 72 100% 72
Inkomsten begraafplaatsen 0 100% 0
Netto kosten 72
Toe te rekenen kosten
Overhead: opslag uurtarief 7.5 begraafplaatsen 400 uur 100% 25
Compensabele BTW 7.5 begraafplaatsen N.v.t. 0
Kwijtschelding N.v.t. 0
Totale kosten 97
Opbrengst heffing 7.5 begraafplaatsen -82 100% -82
Totale baten -82
Totale baten - lasten 15
Dekkingspercentage 84,5%

Kostendekking leges

Terug naar navigatie - Kostendekking leges
Overzicht kostendekking legesverordening 2023
Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening directe kosten overhead baten kostendekking
paragraaf 1 Burgerlijke stand € 38.461 € 38.534 € 63.784 82,8%
paragraaf 2 Reisdocumenten en Ned. ID kaart € 143.458 € 71.922 € 155.758 72,3%
paragraaf 3 Rijbewijzen € 115.300 € 101.418 € 185.318 85,5%
paragraaf 4 Verstrekkingen uit Basis Registratie Personen € 17.896 € 7.728 € 13.584 53,0%
paragraaf 5 Vervallen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 6 Vervallen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 7 Bestuursstukken € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 8 Vastgoedinformatie € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 9 Overige Publiekszaken € 27.521 € 8.016 € 32.885 92,5%
paragraaf 10 Gemeentearchief € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 11 Huisvestingswet 2014 (n.v.t.) € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 12 Leegstandswet € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 13 Gemeentegarantie (n.v.t.) € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 14 Vervallen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 15 Vervallen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 16 Kansspelen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 17 Kinderopvang € 27.367 € 6.741 € 7.376 21,6%
paragraaf 18 Kabels en Leidingen € 28.043 € 33.341 € 35.447 57,7%
paragraaf 19 Verkeer en Vervoer € 23.383 € 17.299 € 7.661 18,8%
paragraaf 20 Diversen € 13.290 € 15.144 € 15.617 54,9%
Kostendekking Hoofdstuk 1 € 434.720 € 300.143 € 517.430 70,4%
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet directe kosten overhead baten kostendekking
paragraaf 1 Algemene begripsbepalingen € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag € 32.517 € 24.677 € 34.000 59,4%
paragraaf 3 Omgevingsvergunning € 564.654 € 597.128 € 1.072.000 92,3%
paragraaf 4 Vermindering € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 5 Teruggaaf € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 6 Intrekking Omgevingsvergunning € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 7 Wijziging Omgevingsvergunning als gevolg van project € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 8 Bestemmingsplan € 178.813 € 212.594 € 189.683 48,5%
paragraaf 9 In deze titel niet benoemde beschikking € 0 € 0 € 0 n.v.t.
Kostendekking Hoofdstuk 2 € 775.984 € 834.398 € 1.295.683 80,5%
Hoofdstuk 3 Dienstverlening waarop de Dienstenrichtlijn van toepassing is directe kosten overhead baten kostendekking
paragraaf 1 Horeca € 6.341 € 7.539 € 2.596 18,7%
paragraaf 2 Organiseren evenement of markt € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 3 Prostitutiebedrijven € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 4 Huisvestingswet 2014 € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 5 Marktstandplaatsen € 7.260 € 0 € 5.921 81,6%
paragraaf 6 Winkeltijdenwet € 0 € 0 € 0 n.v.t.
paragraaf 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 0 € 0 € 0 n.v.t.
Kostendekking Hoofdstuk 3 € 13.601 € 7.539 € 8.517 40,3%
Recapitulatie Hoofdstuk 1, 2 en 3
Totaal directe kosten overhead baten kostendekking
Kostendekking Hoofdstuk 1 € 434.720 € 300.143 € 517.430 70,4%
Kostendekking Hoofdstuk 2 € 775.984 € 834.398 € 1.295.683 80,5%
Kostendekking Hoofdstuk 3 € 13.601 € 7.539 € 8.517 40,3%
Kostendekking totale tarieventabel € 1.224.305 € 1.142.079 € 1.821.630 77,0%

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk

De lokale lasten worden jaarlijks door het Centrum voor Onderzoek van de economie van de lagere Overheden (COELO) in beeld gebracht. De cijfers van de COELO over 2022 leveren een goede vergelijking op van de lastendruk in onze gemeente ten opzichte van het regionale en landelijke beeld. De woonlasten voor een gemiddeld gezin in Overbetuwe zijn in 2022 de op zes na laagste van de 51 gemeenten in de provincie Gelderland.

Gemiddelde heffing
Heffing 2022 2023 Stijging in € Stijging in % Opmerkingen
OZB woningen 299,09 311,89 12,83 4,3% Gemiddelde WOZ-waarde woning € 329.000
Rioolheffing 90,58 83,77 -6,81 -7,5%
Afvalstoffenheffing
vast 202,70 213,54 10,84 5,4%
variabel 87,43 74,05 -13,3 -15,3% Minder aantal aanbiedingen
Totaal 679,8 683,25 3,56 0,5%
De belangrijkste belastingtarieven 2022 en 2023
Soort belasting Grondslag 2022 Voorstel 2023* Mutatie
Onroerende-zaakbelasting
Eigenaar woning Percentage van de waarde 0,0909% 0,0948% 4,3%
Eigenaar niet-woning Percentage van de waarde 0,1619% 0,1689% 4,3%
Gebruiker niet-woning Percentage van de waarde 0,1309% 0,1365% 4,3%
Totaal niet-woning Percentage van de waarde 0,2928% 0,3054% 4,3%
Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht
Diftar Vast bedrag € 202,70 € 213,54 5,4%
GFT containers Gratis
PMD zakken Gratis
Rest container 140 liter Tarief per lediging € 11,08 € 11,08 0,0%
Rest container 240 liter Tarief per lediging € 16,87 € 16,87 0,0%
Ondergrondse container (rest) Tarief per aanbieding € 4,76 € 4,76 0,0%
Rioolheffing
Woningen Waterverbruik tot 500 m3 € 90,58 € 83,77 -7,5%
Niet-woningen Waterverbruik tot 500 m3 € 90,58 € 83,77 -7,5%
Hondenbelasting De eerste hond € 69,00 € 70,60 2,3%
De tweede hond € 103,50 € 105,90 2,3%
Buitengebied 50% 50% 2,3%
* In het voorgestelde OZB-tarief 2023 is uitgegaan van een gelijke WOZ-waarde.

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Terug naar navigatie - Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Beleidskader
Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, Kwijtscheldingsregeling gemeente Overbetuwe 2022.

Algemeen
Net als in voorgaande jaren worden de maximale mogelijkheden tot het verlenen van kwijtschelding benut. Kwijtschelding is mogelijk voor de OZB, het vaste bedrag van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Of kwijtschelding wordt verleend hangt af van de betalingscapaciteit van belastingschuldigen. Bij de bepaling daarvan houden wij rekening met 100% van de kosten van levensonderhoud zoals die normatief zijn opgenomen in de landelijke richtlijnen voor het kwijtscheldingsbeleid. Natuurlijke personen die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefenen kunnen voor kwijtschelding van de privé-aanslag in aanmerking komen.

Kwijtscheldingsaanvragen
Voor degenen die eerder ook al kwijtschelding hebben gekregen maken we, met verleende toestemming van de belastingschuldigen, gebruik van een procedure voor automatische toetsing voor kwijtschelding door het Inlichtingenbureau. Dit heeft er toe geleid dat in 2022 ongeveer 330 belastingschuldigen geen verzoek om kwijtschelding hoefden in te dienen.

In 2022 zijn er, naast de automatische kwijtschelding, nog ongeveer 360 kwijtscheldingsaanvragen ingediend. Van deze aanvragen zijn er ongeveer 275 geheel of gedeeltelijk gehonoreerd. Wij streven ernaar om de kwijtscheldingsverzoeken binnen 5 maanden af te handelen. In de begroting 2023 is voor de te verlenen kwijtschelding € 180.000 geraamd. Dit bedrag is gebaseerd op ongeveer 610 te honoreren aanvragen.